Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte å sende en e-post til en tidligere professor jeg har hatt, der jeg tilbyr mine tjenester som feelancer. Vi hadde en god tone da jeg studerte, ogjeg vet at hun er en veldig uformell type. Likevel sliter jeg litt med hvordan jeg skal skrive e-posten, og hvilke sjangeforventinger jeg burde passe på. 

Er det noe du tenker absolutt burde være med? Foreløpig har jeg med at jeg håper alt står bra til, jeg nevner skolestart og at de sikkert har det travelt, så skriver jeg at jeg er freelancer, at jeg er ute etter en bestemt type jobb, at jeg håper hun kan formidle informasjonen min videre eller om hun eventuelt vet om noen andre jeg kunne kontaktet. 

Men det ble en veldig kort epost, og jeg lurer på om det er dumt? Noen tanker? Mangler jeg noe vesentlig? 

Anonymkode: 7a4f0...eb3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en telefon i stedet, og forbered hva du vil formidle.

Anonymkode: a90e9...baa

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta en telefon i stedet, og forbered hva du vil formidle.

Det er ikke vanlig å benytte telefon i denne bransjen. E-post er standard.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bedrift og foretrekker epost. Da kan jeg lese gjennom og svare når det passer meg. Da er jeg heller ikke presset til å svare på tlf. 

Anonymkode: 4ff87...58f

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har bedrift og foretrekker epost. Da kan jeg lese gjennom og svare når det passer meg. Da er jeg heller ikke presset til å svare på tlf. 

Anonymkode: 4ff87...58f

Det har jeg full forståelse for. Samtidig er det slik at TS skal selge noe, og da er det oftest mest hensiktsmessig med mer personlig kontakt.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det har jeg full forståelse for. Samtidig er det slik at TS skal selge noe, og da er det oftest mest hensiktsmessig med mer personlig kontakt.

Det er en grunn til at firmaene som formidler indiske freelancere (i min bransje) ringer, heller enn å sende e-post.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis e-post er standard i denne bransjen du har tenkt til å leve av - bør du da spørre oss om hvordan utforme en? Kommer du til å trenge hjelp til alle andre oppgaver også? Vi har annet å gjøre enn å gjøre jobben din.

Anonymkode: c7e2a...f1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis e-post er standard i denne bransjen du har tenkt til å leve av - bør du da spørre oss om hvordan utforme en? Kommer du til å trenge hjelp til alle andre oppgaver også? Vi har annet å gjøre enn å gjøre jobben din.

Anonymkode: c7e2a...f1b

Men alvorlig talt, hvem utnevnte deg til forumpoliti? Jobben min klarer jeg helt fint, takk som spør. Hvis du ikke har noen tips relatert til hovedinnlegget foreslår jeg at du finner noe "annet å gjøre". Du har vel viktigere ting å gjøre enn å oppføre deg som en kjerring på KG, eller? :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en grunn til at firmaene som formidler indiske freelancere (i min bransje) ringer, heller enn å sende e-post.

Men det er din bransje, ikke min, det er rett og slett ikke slik det gjøres her med mindre det er noe som haster. Ellers skal du ha takk for tips. Jeg skal heller vurdere å ringe dersom e-posten ikke fører noe sted.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men alvorlig talt, hvem utnevnte deg til forumpoliti? Jobben min klarer jeg helt fint, takk som spør. Hvis du ikke har noen tips relatert til hovedinnlegget foreslår jeg at du finner noe "annet å gjøre". Du har vel viktigere ting å gjøre enn å oppføre deg som en kjerring på KG, eller? :) 

Det virker bare litt merkelig at du spør, når du åpenbart sitter på alle svarene selv.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker bare litt merkelig at du spør, når du åpenbart sitter på alle svarene selv.

Det er ingen som har svart på det jeg faktisk spør om, så jeg ser ikke helt hvor du får det inntrykket fra.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som har svart på det jeg faktisk spør om, så jeg ser ikke helt hvor du får det inntrykket fra.

Kanskje du skal sende en e-post til denne professoren og spørre om hvordan e-posten du har tenkt å sende bør være utformet?

Skrevet

"Fordi det er standard måte å gjøre det på i min bransje" er verdens dårligste og mest oppbrukte unnskyldning.

Dersom det er den eneste grunnen til å gjøre det sånn, så kan du like godt ikke gjøre det i det hele tatt :)

Drit i hvordan andre gjør det, og spesielt henge deg opp i at alle andre gjør det sånn. Finn ut hva som fungerer for deg, og bruk det. Personlig, for meg, så liker jeg å sende en e-post eller SMS som kort forklarer hva jeg har på hjertet - med dobbeltstrek under kort - og så ringer jeg noe senere. Da vet de allerede hva det gjelder i korte trekk, og telefonsamtalen kan løftes mange hakk i forhold til å være matnyttig. Du kaster heller ikke bort din eller andres tid, dersom dette ikke er av interesse i det hele tatt.

Sender jeg SMS venter jeg noen timer med å ringe. Sender jeg e-post venter jeg minst til dagen etterpå så jeg vet de har hatt tjangs til å lese e-posten. Dersom det vekker stor interesse hos motparten så ringer de heller meg tilbake, og da er du jo allerede på gli..

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet så ser jeg at du lurer på hvilke sjangerforventninger du bør legge deg på. Spør du her om hvilken sjanger du bør legge deg på i e-posten, eller hvilke sjangerforventninger du bør forvente å få som freelancer? Det siste kan jeg ikke svare på, men om det er det første så legger du vesentlig mye mer i e-posten din enn hva trådens tittel tilsier("uformell").

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skal sende en e-post til denne professoren og spørre om hvordan e-posten du har tenkt å sende bør være utformet?

Er det bare gretne navere her i dag eller er det bare jeg som er uheldig? :ler: 

BEKLAGER at jeg ikke tok i mot ditt velmenende råd om å ringe. Det var på ingen måte hensikten å fornærme deg, men det er altså ikke slik jeg kommer til å gjøre det. Gå tilbake til Candy Crush, jeg er ferdig med deg. 

Skrevet

Tror det er en fordel om en slik e-post er kort. Om du skriver en lang avhandling kan budskapet fort drukne i ord. 

AnonymBruker
Skrevet

1 minutt siden, nomore82 said:

"Fordi det er standard måte å gjøre det på i min bransje" er verdens dårligste og mest oppbrukte unnskyldning.

Dersom det er den eneste grunnen til å gjøre det sånn, så kan du like godt ikke gjøre det i det hele tatt :)

Du kan så si, men det hadde altså vært er merkelig valg av meg å ringe. Så jeg håper vi kan legge den ballen død snar. 

2 minutter siden, nomore82 said:

Drit i hvordan andre gjør det, og spesielt henge deg opp i at alle andre gjør det sånn. Finn ut hva som fungerer for deg, og bruk det.

Det var et bra tips. Jeg er kort og konsis av natur, så da er det egentlig greit at også e-posten er kort. 

3 minutter siden, nomore82 said:

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet så ser jeg at du lurer på hvilke sjangerforventninger du bør legge deg på. Spør du her om hvilken sjanger du bør legge deg på i e-posten, eller hvilke sjangerforventninger du bør forvente å få som freelancer? Det siste kan jeg ikke svare på, men om det er det første så legger du vesentlig mye mer i e-posten din enn hva trådens tittel tilsier("uformell").

I e-posten selvsagt. Jeg kan jobben min, det er når grensene mellom profesjonell og privat kommunikasjon blir utydelige at jeg sliter. Slik som med denne e-posten Men du har nok helt rett, jeg overtenker det rett og slett. Takk for utfyllene svar!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Cirkelin said:

Tror det er en fordel om en slik e-post er kort. Om du skriver en lang avhandling kan budskapet fort drukne i ord. 

Jeg er i grunn enig med deg i det, så da dropper jeg å fylle inn småprat og holder meg heller til saken tror jeg. 

TS

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var et bra tips. Jeg er kort og konsis av natur, så da er det egentlig greit at også e-posten er kort. 

I e-posten selvsagt. Jeg kan jobben min, det er når grensene mellom profesjonell og privat kommunikasjon blir utydelige at jeg sliter. Slik som med denne e-posten Men du har nok helt rett, jeg overtenker det rett og slett. Takk for utfyllene svar!

Hold deg til slik de kjenner deg - da oppleves du ekte og ikke påtatt.

Men vær obs på skille mellom å sjekke interessen og prøve selge deg inn. Jeg sender en kort skriftlig melding som forklarer hva jeg vil, og prøver på den måten å vekke interesse eller avklare mangel på interesse. Men selve jobben med å selge meg inn kommer etterpå, men er interessen der så er siste delen enkel. Men hver for seg er ofte ikke nok.

Og dersom du prøver å selge deg inn via e-post nr 2 så bør du tenke litt mer igjennom hva du skriver og hvordan du legger det frem. Mye går tapt når en skriver og ikke tar det person til person eller via telefon, men når det nå ikke er et alternativ så.. Men dette vet du sikkert :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, nomore82 said:

Hold deg til slik de kjenner deg - da oppleves du ekte og ikke påtatt.

Men vær obs på skille mellom å sjekke interessen og prøve selge deg inn. Jeg sender en kort skriftlig melding som forklarer hva jeg vil, og prøver på den måten å vekke interesse eller avklare mangel på interesse. Men selve jobben med å selge meg inn kommer etterpå, men er interessen der så er siste delen enkel. Men hver for seg er ofte ikke nok.

Og dersom du prøver å selge deg inn via e-post nr 2 så bør du tenke litt mer igjennom hva du skriver og hvordan du legger det frem. Mye går tapt når en skriver og ikke tar det person til person eller via telefon, men når det nå ikke er et alternativ så.. Men dette vet du sikkert :)

Første epost nå er mest får å sjekke ståa ja, og de om det er noe interesse der. Jeg ser absolutt hva du mener angående telefon, men det handler også om å spille på sine egne styrker. Mine er ikke i muntlig argumentasjon i det hele tatt, jeg er langt sterkere skriftlig, noe som betyr at jeg forhåpentligvis har funnet min nisje med denne bransjen! Jeg har ikke tenkt å sitte å prøve å selge meg inn på telefon, stortrende, med litt dårlig hørsel og dårlig skjult nervøsitet i stemmen, når dette på toppen av det hele ikke er noe som forventes av meg. Da avtaler jeg heller et personlig møte med dama og tar det derfra :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...