Gå til innhold

Uteklær til skolestart..hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dattera mi begynner på skolen nå. Skal skaffe utetøy, men aner ikke hva slags.

Regnklær med ullfor? (så slipper hun å tenke på mellomlag)

Dress vs bukse og jakke?

Vanntette skallklær istedenfor vanlige regnklær?

Billige merker i tilfelle noe rotes vekk?

Eller er det ikke så anderledes enn barnehagen?

Hører gjerne andres erfaringer!:)

Anonymkode: 05c04...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine har hatt både foret regntøy og vanlig regntøy ( ikke begge deler samtidig  altså)tynn ull -bukse og jakke, fleecegenser, regnvotter, vanter, halls eller buff,pannebånd og lue. Navn på alt. Så varm dress, varmere votter og lue på vinteren. Innesko og  Skiftetøy. Når det gjelder regntøy og dress/ boblebukse og jakke, så er det viktig å tenke praktisk både å ta på og bevege seg i. Lykke til med skoelstart!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplevde at det var litt som i barnehagen, men trengte flere votter og luer ved dårlig vær da de på skolen er oftere ute enn i barnehagen her. Greit å ha tørre votter og luer når de er blitt våte. Ellers kjøpte jeg skikkelig uteklær som tåler vann, både allværsett og vintersett, da trenger man ikke så mye av det da de holder seg tørre hele dagen. Ser det var noen i klassen som alltid hadde klissklass våte uteklær på slutten av dagen, klærne holdt ikke vannet ute godt nok. Så sats på god nok kvalitet, men husk det er ikke nødvendigvis sånn at de dyreste merkene er de beste. 

Når det gjelder mellomlag så var det den største utfordringen her da barna måtte ordne det selv, ikke alle er modne til å tenke selv hva som er lurt under feks regnetøyet eller klarer å ta imot beskjed, eller at beskjeder var for dårlige. Her ble det feks gitt beskjed om at de skulle ta på regnetøy en kald høst dag ca 10gr, og banra tok på, men ingen hadde gitt beskjed om mellomlag, så mange jenter hadde da tatt på regnetøy utenpå tynn bomullstights og tynn genser, og de skulle på tur lenge. Ingen gav beskjed om fleece/ull. Og flere av de endte opp med å bli syke. Dette var første høsten på skolen. Etterhvert fikk de bedre beskjeder og barna er blitt større og lært endel om dette og blitt mer selvstendig.

Anonymkode: baf2e...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har barn som begynner på skolen, og her ønsker han og vennene todelt sett hvert fall. De på AKS sa også at det er lettere å ta på selv. Jeg er mer spent på, som nevnt over her, mellomlag og om de klarer å ordne det selv. 

Anonymkode: 48937...b94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber på sfo, anbefaler ikkje regnkle som er foret. For hvis det blir hengende til dagen etterpå blir det ikkje tørt og det lukter ganske fort surt, hvis man ikke tar det med hjem hver dag. 

Anonymkode: 7e28e...6cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skalljakke, ullbukse og regnbukse kan være en god løsning. Da kan jakka brukes uansett vær utover høsten, også til/fra skolen og hjemme, mens regnbukse/ullbukse brukes ved behov. Færre plagg å holde styr på for barn som bør være relativt selvstendige.

Anonymkode: 1c3ee...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vil anbefale dress i stedet for ytterbukse og ytterjakke, spesielt på regntøy og vintertøy.

Jeg hadde ikke latt barn ha dyre klær med seg på skolen, i alle fall ikke før barnet begynner på mellomtrinnet.

Regnklær med ullfor er nok alltid godt, men det er ikke et must, så lenge barnet har gode regnklær.

Anonymkode: 291b9...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vil anbefale dress i stedet for ytterbukse og ytterjakke, spesielt på regntøy og vintertøy.

Jeg hadde ikke latt barn ha dyre klær med seg på skolen, i alle fall ikke før barnet begynner på mellomtrinnet.

Regnklær med ullfor er nok alltid godt, men det er ikke et must, så lenge barnet har gode regnklær.

Grunnen til at jeg anbefaler hel-dress er selvsagt at det blir mye enklere for barnet å ta det av + på seg + at det vil ta kortere tid for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...