AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #1 Skrevet 8. august 2019 Jeg er vikar på et kommunalt sted med få faste ansatte. Sjefen går av med pensjon om ca en uke, stillingen hennes er ikke utlyst. Så kommunen har tenkt å bruke meg og andre vikarer (alle vi er vikar andre steder og) en god stund fremover. De som er fast ansatte må klare seg uten en person de dagene vikarene ikke kan jobbe der. De fast ansatte jobber ræva av seg, men tør ikke mase om at de trenger folk. Ledelsen vet at de trenger hjelp, og nå som sjefen straks slutter blir det enda verre, men de ansatte blir ikke hørt. Er det lov å la være å lyse ut sjefsstilling? Det er snakk om å opprette en eller to nye faste stillinger også, der øynet jeg håp for meg. Men vet ikke om det er den mest seriøse arb.plassen nå da... Greit nok å bruke vikarer frem til noen tiltrer, men de må da lyse ut ihvertfall! Jeg er ikke blant de som roper høyt og maser, men nå vil jeg bare høre litt her før jeg går til kommunesenteret for å snakke med sjef høyere opp. Anonymkode: 89395...430
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #2 Skrevet 8. august 2019 Det er ikke lov til å ansette noen i faste stillinger eller lengre vikariater i det offentlige (<6 mnd) uten at stillingen lyses ut. Men å la flere personer gå i en stilling i kortere tid (<6 mnd - til sammen, går jeg ut fra) er ikke nødvendigvis ulovlig, selv om de kanskje tøyer regelverket... Det er ikke alltid det blir utlyst noen stilling når er person slutter - f.eks hvis stillingen «forsvinner», det er omorganisering etc. Men arbeidsgiver kan ikke ha som en langsiktig plan at ulike vikarer kan dekke opp denne stillingen. Hvis arbeidsmengden er for stor for dere som er igjen, må dere uansett ta det videre. Kontakt fagforening. Anonymkode: 5ebaf...7ca
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #3 Skrevet 8. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov til å ansette noen i faste stillinger eller lengre vikariater i det offentlige (<6 mnd) uten at stillingen lyses ut. Men å la flere personer gå i en stilling i kortere tid (<6 mnd - til sammen, går jeg ut fra) er ikke nødvendigvis ulovlig, selv om de kanskje tøyer regelverket... Det er ikke alltid det blir utlyst noen stilling når er person slutter - f.eks hvis stillingen «forsvinner», det er omorganisering etc. Men arbeidsgiver kan ikke ha som en langsiktig plan at ulike vikarer kan dekke opp denne stillingen. Hvis arbeidsmengden er for stor for dere som er igjen, må dere uansett ta det videre. Kontakt fagforening. Anonymkode: 5ebaf...7ca Det skulle selvsagt stå lengre vikariater på >6 mnd, ikke <6 mnd. Anonymkode: 5ebaf...7ca
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #4 Skrevet 8. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alltid det blir utlyst noen stilling når er person slutter - f.eks hvis stillingen «forsvinner».. Stillingen forsvinner ikke, må jo ha en sjef, vet ikke hvorfor de somler sånn. Anonymkode: 89395...430
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #5 Skrevet 8. august 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stillingen forsvinner ikke, må jo ha en sjef, vet ikke hvorfor de somler sånn. Anonymkode: 89395...430 Jeg kan ikke så mye om dette, men ut i fra moren min så har jeg forstått det slik at når en slutter hos dem så vet en hvem som kommer til å få stillingen, men at de er pliktet til å ha intervjuer. Som ett slags køsystem der borte. Anonymkode: 0a5e3...80f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #6 Skrevet 8. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vikar på et kommunalt sted med få faste ansatte. Sjefen går av med pensjon om ca en uke, stillingen hennes er ikke utlyst. Så kommunen har tenkt å bruke meg og andre vikarer (alle vi er vikar andre steder og) en god stund fremover. De som er fast ansatte må klare seg uten en person de dagene vikarene ikke kan jobbe der. De fast ansatte jobber ræva av seg, men tør ikke mase om at de trenger folk. Ledelsen vet at de trenger hjelp, og nå som sjefen straks slutter blir det enda verre, men de ansatte blir ikke hørt. Er det lov å la være å lyse ut sjefsstilling? Det er snakk om å opprette en eller to nye faste stillinger også, der øynet jeg håp for meg. Men vet ikke om det er den mest seriøse arb.plassen nå da... Greit nok å bruke vikarer frem til noen tiltrer, men de må da lyse ut ihvertfall! Jeg er ikke blant de som roper høyt og maser, men nå vil jeg bare høre litt her før jeg går til kommunesenteret for å snakke med sjef høyere opp. Anonymkode: 89395...430 Norge har over 300 kommuner. Ulike kommuner løser økonomispørsmålene og utfordringene på ulike måter. Her vil jeg anta at kommunen skal spare inn på lønningene til den som slutter ved å bruke vikarer en periode. Uansett, arbeidslivet er ikke lenger noe fritidsklubb eller hvilehjem særlig ikke i kommunene. Det ser slutt på at det kreves tre mann for å grave grøft. En til å se på, en til å holde spaden og en til å grave. (Gammel kommunevits.) Anonymkode: 80d00...bb4 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #7 Skrevet 8. august 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kan ikke så mye om dette, men ut i fra moren min så har jeg forstått det slik at når en slutter hos dem så vet en hvem som kommer til å få stillingen, men at de er pliktet til å ha intervjuer. Som ett slags køsystem der borte. Anonymkode: 0a5e3...80f Det er ikke lov, selv om det sikkert ikke er helt uvanlig. Hvis noen klager til fylkesmannen kan det få konsekvenser. Anonymkode: a4f46...aee
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #8 Skrevet 8. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: De fast ansatte jobber ræva av seg, men tør ikke mase om at de trenger folk. Ledelsen vet at de trenger hjelp, Anonymkode: 89395...430 Imponerende! Hva heter denne utopiske kommunen? Anonymkode: c488b...1fc
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #9 Skrevet 8. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Stillingen forsvinner ikke, må jo ha en sjef, vet ikke hvorfor de somler sånn. Anonymkode: 89395...430 Men de kan omorganisere den bort. Slik at det blir en «ny stilling». Anonymkode: 5ebaf...7ca 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #10 Skrevet 8. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke så mye om dette, men ut i fra moren min så har jeg forstått det slik at når en slutter hos dem så vet en hvem som kommer til å få stillingen, men at de er pliktet til å ha intervjuer. Som ett slags køsystem der borte. Anonymkode: 0a5e3...80f Ja, det er jo greit nok. Pga ansiennitet og diverse vet man ofte hvem som får en jobb. Men sånn er det ikke i denne saken. de øverste lederne i kommunen har visst lenge at sjefen min straks går av med pensjon. Stillingen skulle vært utlyst for noen måneder siden, og noen skulle tatt over jobben dagen etter sjefens siste dag. Dette kommer ikke til å skje. Jeg snakket med en kollega i dag, vi skal sammen snakke med fagforbund på tirsdag i neste uke. 😊 Anonymkode: 89395...430
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #11 Skrevet 8. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov, selv om det sikkert ikke er helt uvanlig. Hvis noen klager til fylkesmannen kan det få konsekvenser. Anonymkode: a4f46...aee Selv om det gjelder ansinitet osv? Ingen så reagere på dette i hvert fall Anonymkode: 0a5e3...80f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #12 Skrevet 8. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selv om det gjelder ansinitet osv? Ingen så reagere på dette i hvert fall Anonymkode: 0a5e3...80f Ansiennitet står jo sterkt. Det er da helt lovlig, og sånn bør det være! Anonymkode: 89395...430
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #13 Skrevet 8. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ansiennitet står jo sterkt. Det er da helt lovlig, og sånn bør det være! Anonymkode: 89395...430 Nei, stillingen skal lyses ut. Det kan komme en bedre søker utenfra, og da skal denne søkeren få jobben. Anonymkode: 5ebaf...7ca
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #14 Skrevet 8. august 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, stillingen skal lyses ut. Det kan komme en bedre søker utenfra, og da skal denne søkeren få jobben. Anonymkode: 5ebaf...7ca Ja, den må lyses ut. Folk kommer på intervju, og ja det kan komme noen utenfra. Men ofte er de som allerede jobber der kvalifiserte og får jobben. Helt bombesikre kan de ikke være på at det ikke kommer noen utenfra som er bedre egnet. Men er de like bra, så vinner den med ansiennitet Anonymkode: 89395...430
Ullvott Skrevet 8. august 2019 #15 Skrevet 8. august 2019 Kommunen kan velge å la en stilling stå ubesatt, for eksempel for å spare penger eller hvis de planlegger å omorganisere. En stilling som ikke skal besettes må naturlig nok ikke utlyses. Likevel må noen ha det ansvaret den forrige lederen hadde. Hvis dette ansvaret tildeles en annen leder er det også lovlig. Kommunen kan også sette inn en annen person som konstituert leder på stedet. Konstituering innebærer utpeking av en midlertidig leder uten utlysning. Det gjøres gjerne hvis de har tenkt å omorganisere innen noen måneder. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #16 Skrevet 12. august 2019 På 8.8.2019 den 19.40, Ullvott skrev: Kommunen kan velge å la en stilling stå ubesatt, for eksempel for å spare penger eller hvis de planlegger å omorganisere. En stilling som ikke skal besettes må naturlig nok ikke utlyses. ...Hvis dette ansvaret tildeles en annen leder er det også lovlig. Kommunen kan også sette inn en annen person som konstituert leder på stedet. Konstituering innebærer utpeking av en midlertidig leder uten utlysning. Det gjøres gjerne hvis de har tenkt å omorganisere innen noen måneder. De skal ansette en ny sjef. Men siden en vanlig ansatt (altså ingen leder) inntil videre har oppgavene sjefen hadde, haster det visst ikke for ledelsen å utlyse. De ønsker å spare ja. Hva vil innen noen mnd si? Er det et visst antall mnd som er lov? Det er en jobb med mennesker, så det vil nok uten tvil gå utover folk dette. De kunne i det miste gitt en av ringevikarene fast vikariat med høyere lønn tilsvarende, men det skjer heller ikke. Anonymkode: 89395...430
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #17 Skrevet 12. august 2019 On 8/8/2019 at 4:56 PM, AnonymBruker said: Selv om det gjelder ansinitet osv? Ingen så reagere på dette i hvert fall Anonymkode: 0a5e3...80f Intern ansiennitet skal ikke telle mer enn tilsvarende erfaring fra et annet sted. Den som er best kvalifisert skal få jobben. Anonymkode: a4f46...aee 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #18 Skrevet 12. august 2019 På 8.8.2019 den 10.48, AnonymBruker skrev: Stillingen forsvinner ikke, må jo ha en sjef, vet ikke hvorfor de somler sånn. Anonymkode: 89395...430 Det kan jo kanskje ha noe med kommunesammenslåing å gjøre? Så slipper man å sitte med 2 sjefer på samme nivå og med samme ansvarsområdet i den nye storkommunen. Anonymkode: 3ef24...fe1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #19 Skrevet 12. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo kanskje ha noe med kommunesammenslåing å gjøre? Så slipper man å sitte med 2 sjefer på samme nivå og med samme ansvarsområdet i den nye storkommunen. Anonymkode: 3ef24...fe1 Nei, ikke noe kommunesammenslåing. Blir interessant å høre i morgen Anonymkode: 89395...430
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #20 Skrevet 12. august 2019 På 8.8.2019 den 16.54, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo greit nok. Pga ansiennitet og diverse vet man ofte hvem som får en jobb. Men sånn er det ikke i denne saken. de øverste lederne i kommunen har visst lenge at sjefen min straks går av med pensjon. Stillingen skulle vært utlyst for noen måneder siden, og noen skulle tatt over jobben dagen etter sjefens siste dag. Dette kommer ikke til å skje. Jeg snakket med en kollega i dag, vi skal sammen snakke med fagforbund på tirsdag i neste uke. 😊 Anonymkode: 89395...430 Det er ikke noe hokus pokus, og ikke noe å lage styr over. Det er en utbredt oppfatning at «de høyere oppe» må være bedre organisert og bedre til å planlegge og strukturere enn «vanlige ansatte». I realiteten så er nesten alle ledere og mellomledere «vanlige ansatte» som har fått stillingen fordi de har vært ansatt en stund og i tillegg er dumme nok til å tro de kan lede. At de ikke e ramsalt noen og ikke lyst it noen stilling betyr ikke at den ikke vil bli utlyst. Det betyr bare at din leders leder har prioritert egen sommerferie og annet av betydning for hen over å lyse ut stillingen. Noe som skjer hele tiden. Uansett så er det jo ikke noe som haster - utpå vårparten neste år har dere sikkert en ny sjef. Og det anser de fleste «der oppe» som veldig bra fremgang og et helt fint tidsperspektiv. At en avdeling er uten leder et lite år har sjelden konsekvenser (utover sykemeldinger i avdelingen, som uansett er så høy i helsevesenet at man lærer seg å gi blanke). Anonymkode: 400bd...6df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå