Gå til innhold

Hjelp med baby led weaning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas
1 hour ago, Outlander said:

Jeg ville ikke ha gitt en god kjøtt stikke før babyen faktisk har tenner og har lært å tygge på ting. Da har du stor sannsynlighet at den sitter fast i halsen. Babyen er bare 6.5 måneden! Du har masse tid - skjønner egentlig ikke hasten for fastføde - men jeg ville ha most ting frem til tenner har kommet og de klarer å tygge bedre.  Det er faktisk derfor brødmat er lett fordi den er litt mer fast, men smuldre opp ganske lett i munnen.  Akkurat nå, uten mye tenner, må de svelge store biter litt mer hel og da kan de oppstå noe problemer med fordøyelsen. 

Jeg lagd alt av barnemat for mine her- men lagd ting jeg selv skulle spise (uten salt men godt kryddet) og most det til forskjellige konsistens i forhold til hvordan de ble vant til bitene.  

De kan tygge uten tenner også. :) kjøtt kan de sutte på og få ut næringsrik kjøttsaft. Babyer som er vant med å spise selv tygger maten, de svelger ikke store biter, men lærer å tygge og bearbeide maten selv. 

Hvorfor tilby ugjenkjennelig mos når barnet trives med å spise selv? Det er naturlig for babyer å spise og tygge selv, man må bare passe på konsistensen og at bitene ikke er for små. :) stavmikser er en ganske ny oppfinnelse. ;)

Vi kombinerte litt mos med BLW. Da er det strengt tatt ikke BLW lenger, men vi lot oss altså inspirere av prinsippene ved BLW. Gikk helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mi er 6,5 mnd og jeg bare gir henne mat også finner hun ut av det selv. Hun brekker seg og styrer på, men det går bedre og bedre og hun fortsetter med friskt mot. Spiser både søtpotet, brødskive med pålegg, brokkoli, grøtlapper, banan, gulrot.. Koker til det er helt mørt. Aprikosmos og de få gangene hun får grøt så får hun med skje. Hun har aldri satt noe i halsen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har erfaringer med å blande baby led weaning og vanlig mosemat, da? 🙈

Anonymkode: e81fe...d48

Vi gjør dette. Gir ikke mye grøt, men en sjelden gang. Gir derimot mye aprikosmos som vi lager selv. Er vi ute blant folk så får hun banan med skje som jeg skraper av feks. Har også gitt mos av søtpotet og gulrot. 

Det som er litt interessant hos oss er at hun gjerne brekker seg mer når hun får mos enn når hun får spise selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Brød er mye bedre det smuldrer så lett" kommentarer... Har opplevd at brød klumper seg sammen og setter seg fast i ganen. Ikke populært hos baby, og heller ikke for mor og far. Spesielt ukult var det når det måtte "graves" ut.

Blir alltid så overrasket når folk sier at man ikke kan tygge før man får tenner. Ja, fortenner kan være kjekt for å skjære gjennom. Men jeksler, som er tennene som har tyggeoverflate, starter først å komme godt etter fylte ett år (fra helsenorge.no). Skal man vente med å gi noe barna må tygge på frem til de har fått melkejekslene sine blir det grøt og lignende leenge.. 

Ikke misforstå, vanlig måte er det vanlige av en grunn. Men babystyrt er fantastisk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Tonio said:

"Brød er mye bedre det smuldrer så lett" kommentarer... Har opplevd at brød klumper seg sammen og setter seg fast i ganen. Ikke populært hos baby, og heller ikke for mor og far. Spesielt ukult var det når det måtte "graves" ut.

Blir alltid så overrasket når folk sier at man ikke kan tygge før man får tenner. Ja, fortenner kan være kjekt for å skjære gjennom. Men jeksler, som er tennene som har tyggeoverflate, starter først å komme godt etter fylte ett år (fra helsenorge.no). Skal man vente med å gi noe barna må tygge på frem til de har fått melkejekslene sine blir det grøt og lignende leenge.. 

Ikke misforstå, vanlig måte er det vanlige av en grunn. Men babystyrt er fantastisk. 

TYGGE KJØTT. Noen av dere her inne har problemer å lese.  Her var det en stund for babyen klarte seg på storfe- da var det mer fisk og kylling og litt mer most kjøtt/storfe før de fikk store biter. Men for all del, gi en 6 måned gammel baby en tbone å tigge på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Outlander said:

Jeg ville ikke ha gitt en god kjøtt stikke før babyen faktisk har tenner og har lært å tygge på ting. Da har du stor sannsynlighet at den sitter fast i halsen. Babyen er bare 6.5 måneden! Du har masse tid - skjønner egentlig ikke hasten for fastføde - men jeg ville ha most ting frem til tenner har kommet og de klarer å tygge bedre.  Det er faktisk derfor brødmat er lett fordi den er litt mer fast, men smuldre opp ganske lett i munnen.  Akkurat nå, uten mye tenner, må de svelge store biter litt mer hel og da kan de oppstå noe problemer med fordøyelsen. 

Jeg lagd alt av barnemat for mine her- men lagd ting jeg selv skulle spise (uten salt men godt kryddet) og most det til forskjellige konsistens i forhold til hvordan de ble vant til bitene.  

Null problem å gi kjøtt før tenner. Faktsik bedre før enn etter. 

Anonymkode: 3d40a...0ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, addict skrev:

Vi gjør dette. Gir ikke mye grøt, men en sjelden gang. Gir derimot mye aprikosmos som vi lager selv. Er vi ute blant folk så får hun banan med skje som jeg skraper av feks. Har også gitt mos av søtpotet og gulrot. 

Det som er litt interessant hos oss er at hun gjerne brekker seg mer når hun får mos enn når hun får spise selv. 

Takk for svar! 😊 Har fortsatt lyst til å gi feks grøt, så tenker da blander jeg blw og noe grøt/mos. Enn så lenge har det vært kjempegøy med blw den korte stunden vi har prøvd! Baby er storfornøyd og virker som han kjenner på mestringsfølelse 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Tonio skrev:

Dette skjedde her i dag 🙈 gikk likevel fint da. 

Apropos - gir dere brød med litt hele korn i, eller er dette dumt for fordøyelsen så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjedde her i dag 🙈 gikk likevel fint da. 

Apropos - gir dere brød med litt hele korn i, eller er dette dumt for fordøyelsen så tidlig?

De hele kornene kommer bare hele ut igjen 😅 Jeg ga det brødet jeg likte selv, og det har stort sett en del hele korn. 

Gøy å lese at dere og baby trives med blw, det er så moro å se når de får det til. Spising burde ikke være en passiv aktivitet. 

Anonymkode: cc849...8fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De hele kornene kommer bare hele ut igjen 😅 Jeg ga det brødet jeg likte selv, og det har stort sett en del hele korn. 

Gøy å lese at dere og baby trives med blw, det er så moro å se når de får det til. Spising burde ikke være en passiv aktivitet. 

Anonymkode: cc849...8fb

Okei 😊 Ja, det er veldig moro å se hvordan han konsentrerer seg og må bruke så mange forskjellige ferdigheter for å få styring på den maten både utenfor og inni munnen 😄 Dette vil jo helt klart være positivt for den motoriske utviklinga! Og at han også synes det er gøy er så fint ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort BLW med to barn. Oppdaget det med eldste av samme grunn som deg at hun nektet å åpne munnen for skjeen. Visste ikke om det med at man skulle ta pause, men hun var likevel ikke vandt til å svelge så det var ikke noe problem å gå rett på BLW litt før 6 mnd. Etter vi begynte har hun aldri blitt matet med mos/grøt i tillegg. Nr 2 gikk rett på BLW når hun var litt over 6 mnd. Begge har vært småspiste frem til rundt 15 mnd, ammet mye da :) Nr 1 vokste bra og fulgt kurven sin hele veien. Nr 2 falt på kurven, men både jeg og helsesøster var aldri bekymret, hun er nå en frisk og fin snart 2 åring som er superflink til å spise med gaffel og skje. 

Baby kan få alt du selv spiser så lenge du holder deg innenfor helsedirektoratet sine anbefalinger ( om du ønsker å følge dem). Forskjellige konsistenser og størrelser er bra. Bare pass på at mat som har typisk rundt form som lett setter seg fast blir skjært opp på langs. Fks: druer, cherrytomater, gulrot, pølser. Saftig biff er topp babymat, masse jern og god smak i saftene i kjøttet som baby kan nyte selv om hen kanskje ikke klarer å bite av noe. 

Hovedpoenget med BLW er at barnet skal få styre tilvenning selv, så om man mater i tillegg går det imot hovedprinsippet og kan ikke kalles BLW.  

Anbefaler den engelske fbgruppen: Baby led weaning for beginners. Den er mye "strengere" enn de norske og du får dermed riktig råd. 

Ser at du har fått en del svar fra noen som tydeligvis ikke har peiling på hva BLW er så de må du bare ignorere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjørt en blanding av mos og blw ettersom han får i seg litt for lite om han bare spiser selv. Skal sies at han også får egen skje til grøt og mos, og spiser litt selv da også. Men han gir klare signaler; gaper når han vil at vi skal mate, legger hodet på skakke og ser på oss som om vi er idioter når han vil klare seg selv. Praktisk non-verbal kommunikasjon for forvirra foreldre 🤣

Anonymkode: fa9bf...78a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, My_Lady skrev:

Gjort BLW med to barn. Oppdaget det med eldste av samme grunn som deg at hun nektet å åpne munnen for skjeen. Visste ikke om det med at man skulle ta pause, men hun var likevel ikke vandt til å svelge så det var ikke noe problem å gå rett på BLW litt før 6 mnd. Etter vi begynte har hun aldri blitt matet med mos/grøt i tillegg. Nr 2 gikk rett på BLW når hun var litt over 6 mnd. Begge har vært småspiste frem til rundt 15 mnd, ammet mye da :) Nr 1 vokste bra og fulgt kurven sin hele veien. Nr 2 falt på kurven, men både jeg og helsesøster var aldri bekymret, hun er nå en frisk og fin snart 2 åring som er superflink til å spise med gaffel og skje. 

Baby kan få alt du selv spiser så lenge du holder deg innenfor helsedirektoratet sine anbefalinger ( om du ønsker å følge dem). Forskjellige konsistenser og størrelser er bra. Bare pass på at mat som har typisk rundt form som lett setter seg fast blir skjært opp på langs. Fks: druer, cherrytomater, gulrot, pølser. Saftig biff er topp babymat, masse jern og god smak i saftene i kjøttet som baby kan nyte selv om hen kanskje ikke klarer å bite av noe. 

Hovedpoenget med BLW er at barnet skal få styre tilvenning selv, så om man mater i tillegg går det imot hovedprinsippet og kan ikke kalles BLW.  

Anbefaler den engelske fbgruppen: Baby led weaning for beginners. Den er mye "strengere" enn de norske og du får dermed riktig råd. 

Ser at du har fått en del svar fra noen som tydeligvis ikke har peiling på hva BLW er så de må du bare ignorere. 

Tusen takk for svar, skal sjekke ut den gruppa! Blir gøy dette framover 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.8.2019 den 16.08, Outlander skrev:

TYGGE KJØTT. Noen av dere her inne har problemer å lese.  Her var det en stund for babyen klarte seg på storfe- da var det mer fisk og kylling og litt mer most kjøtt/storfe før de fikk store biter. Men for all del, gi en 6 måned gammel baby en tbone å tigge på! 

Nå var det en grunn til at jeg ikke siterte deg da, og skrev på generelt grunnlag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 15.32, Tonio skrev:

Det kommer helt an på hvilket brød man bruker, er min erfaring. Her har brød gått like fint som både grønnsaker og kjøtt helt fra start. Aldri hatt problemer med at det har deiget seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...