AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #1 Del Skrevet 7. august 2019 Har lyst til å prøve blw ettersom jeg har en baby som er veldig gira på mat, men nesten håpløs å mate ettersom han ikke vil gape og kun skal holde skjea (og alt annet spiselig og ikke-spiselig) og spise på selv. Men jeg synes det er så skummelt!! Er så redd for kvelning! Er derfor ute etter noen som har erfaringer med blw. Har lest det er fint å begynne med feks søtpotetstaver. Men hvor mykt skal det kokes? Bør det være litt «al dente» og motstand, eller bør det være så mykt som mulig? Skulle koke en stav i stad, men den ble jo så myk at den bare falt fra hverandre. Er det dumt? Da kan kan han jo miste «kontrollen» over den når plutselig halve staven faller av inne i munnen hans tenker jeg... Og er det slik at de biter av biter og svelger disse ganske hele, eller skal de mose/tygge de først? Tror blw hadde vært perfekt for han, men jeg synes rett og slett det er så skummelt å begi seg ut på... Hver gang han har fått noe å sutte på som smaksprøve (vannmelon, agurk, paprika etc etc), så får han alltid av en bit og jeg får panikk og stapper fingeren straks inn i munnen og får den ut igjen. Hvordan gjør folk det med kjøtt? Han fikk sutte litt på en kotelettbit her, men også der fikk han av en bit, han kan da ikke klare å håndtere denne i munnen og bearbeide den til noe han kan svelge trygt?? Baby er 6,5 mnd. Anonymkode: e81fe...d48 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #2 Del Skrevet 8. august 2019 At de får biter i munnen er ikke farlig. Og det er viktig at du ikke får panikk, da kommer ikke babyen til å tørre å spise etter hvert. Om du ikke klarer å la babyen teste ut selv uten å sitte i helspenn ville jeg ikke prøvd BLW. Mine ble blanke i øynene og røde i ansiktet og så ut som om de skulle brekke seg, men det er fordi de har brekningsrefleksen langt foran på tungen. Viktig at baby sitter helt oppreist da, sånn at maten ikke glir bakover av seg selv. Maten skal være slik kokt at du kan knuse den mellom fingrene. Jeg begynte med brokkoli, gulrøtter, poteter osv. Ingen av mine har likt søtpotet. Brødskive begynte jeg også med da de var rundt 7 mnd, det var stor stas. Bare skjær de opp i staver slik at baby kan holde selv. Og søk opp baby led weaning på facebook, den siden driftes av ei som har en super blogg der du får vite alt du trenger og det er masse supre folk der du kan spørre om råd fra. Anonymkode: cc849...8fb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #3 Del Skrevet 8. august 2019 Enig med forrige innlegg. Du må stole på babyen din, uten å bli redd. Det er normalt med litt hosting og harking, babyen må jo også lære hvordan han beveger mat i munnen. Anonymkode: 0ec43...3fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #4 Del Skrevet 8. august 2019 Har også lyst til å prøve blw! Har så vidt prøvd å gi litt staver av diverse overkokte grønnsaker, men han er mer på utforskningsstadiet enda, klemmer og skviser på maten, men tar ikke maten noe særlig til munnen. Hvordan vet dere som driver med blw at baby får nok mat egentlig? 😛 supplerer dere med noe mer hvis baby feks bare har suttet på kjøttstykket og grønnsakene til middag? Kan forresten en 6 mnd baby få biter av brød? Anonymkode: 7b04e...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #5 Del Skrevet 8. august 2019 Babyer regulerer jo eget matinntak de som alle andre. Hvordan vet du at barnet har fått nok mat når du ammer? Babyer som er sultne spiser, og man ser lett forskjell på gris som skjer ved et uhell når barnet prøver å få i seg mat og gris som skjer når barnet er mett og leker med maten. Jeg er veldig overbevist om at vi blir dårligere til å regulere eget matbehov fordi vi blir matet som babyer. Det er litt som når noen sier "ta et stykke til da!" når du egentlig er mett i selskap. Bare at for babyer er det hele tiden, fordi foreldrene kommer med den ene skjeen etter den andre. Anonymkode: 0ec43...3fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #6 Del Skrevet 8. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: At de får biter i munnen er ikke farlig. Og det er viktig at du ikke får panikk, da kommer ikke babyen til å tørre å spise etter hvert. Om du ikke klarer å la babyen teste ut selv uten å sitte i helspenn ville jeg ikke prøvd BLW. Mine ble blanke i øynene og røde i ansiktet og så ut som om de skulle brekke seg, men det er fordi de har brekningsrefleksen langt foran på tungen. Viktig at baby sitter helt oppreist da, sånn at maten ikke glir bakover av seg selv. Maten skal være slik kokt at du kan knuse den mellom fingrene. Jeg begynte med brokkoli, gulrøtter, poteter osv. Ingen av mine har likt søtpotet. Brødskive begynte jeg også med da de var rundt 7 mnd, det var stor stas. Bare skjær de opp i staver slik at baby kan holde selv. Og søk opp baby led weaning på facebook, den siden driftes av ei som har en super blogg der du får vite alt du trenger og det er masse supre folk der du kan spørre om råd fra. Anonymkode: cc849...8fb Takk for godt svar! Skal nok klare å gi det uten å sitte i helspenn bare jeg lærer litt om det og blir trygg på at det er trygt 🙈 Men da gir man ikke ting som paprika, agurk etc da? Som er harde grønnsaker? Og kjøtt hvor de får av biter, er det OK? Det kan jo være ganske «hardt» og seigt for oss voksne og tygge til tider også tenker jeg... men han elsket smaken av det tydeligvis, så hadde jo vært fint å gi litt. Anonymkode: e81fe...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 8. august 2019 #7 Del Skrevet 8. august 2019 Det er anbefalt at om de har fått mos og slikt at man har en uke eller to pause fra fast føde før man starter på BLW. Grunnen er at de er vandt med å få maten langt inn i munnen så de svelger den. Forskjellen mellom babystyrt mattilvenning og vanlig tilvenning er at på første lærer de å håndtere maten, tygge maten, før de lærer å svelge. Vanlig lærer de først å svelge. BLW er artig, kan gi mye matglede, mye å vaske, og mange rare blikk. Dette er uten tvil ikke noe for alle. Jeg har ikke angret ett sekund på at vi valgte denne metoden. Jenta våres var mer glad i å bruke føttene enn henda før vi startet med fast føde, men plutselig hadde hun pinsettgrepet og alt i boks. Det er så mye utvikling vi opplevde på kort tid da vi startet med det! Ett annet stort pluss, er at man kan spise samtidig som barnet. Ser jo det på andre venner, barnet blir utålmodig når de prøver å ta en bit selv. Det fine med BLW er at de spiser det samme som alle andre, samtidig som alle andre. De kan gjerne få litt av alt, spiser du gulrot, kjøttkake, surkål og potet? Da kan baby også få det! De ser på hvordan vi spiser, og ønsker å gjøre det samme. Det er mye mer gøy å spise det alle andre spiser. Eple, paprika og harde ting kan man gjerne dampe, steke eller lignende. Agurk er utrolig godt for en munn uten tenner, spesielt om de driver og får sin første tann. Tanken bak BLW er at hvis de får av en bit som de kan svelge, skal det være ok. Noen sutter og suger i flere måneder, andre får av biter med en gang. Noen ganger kan det kanskje virke som de nesten brekker seg og mat og mye spytt kommer i retur, men det er ikke farlig.. Kommer det lyd, er de røde, er alt ok! Som man sier på engelsk: "Loud and red, let them go. Silent and blue, they need help from you!" 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 8. august 2019 #8 Del Skrevet 8. august 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har også lyst til å prøve blw! Har så vidt prøvd å gi litt staver av diverse overkokte grønnsaker, men han er mer på utforskningsstadiet enda, klemmer og skviser på maten, men tar ikke maten noe særlig til munnen. Hvordan vet dere som driver med blw at baby får nok mat egentlig? 😛 supplerer dere med noe mer hvis baby feks bare har suttet på kjøttstykket og grønnsakene til middag? Kan forresten en 6 mnd baby få biter av brød? Anonymkode: 7b04e...e3f Vår begynte med biter av brød da hunvar 5,2 mnd. Det gikk fint, men du må jo se an babyen. Noen er klar for det, andre ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #9 Del Skrevet 8. august 2019 27 minutter siden, Sinsiew said: Vår begynte med biter av brød da hunvar 5,2 mnd. Det gikk fint, men du må jo se an babyen. Noen er klar for det, andre ikke. Brød....5.2 måneden. Herrefred. Barn skal ikke BEGYNNE med brødmat- men vær så god- gi de en god sjans for å utvikle cøliaki . TS- Barn blir ikke kvalt av most mat. De brekke seg før den setter fast i halsen. Hvis du er red, gi de mat fra glass som ikke har biter. Om du vil lage selv - mos bananer helt til de har ikke biter og bland med litt morsmelk/mme slik den er litt mer flyttende. Da venner de seg til noe som er litt tykkere enn melk. Samme med grønnsaker osv. Anonymkode: 7d413...947 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #10 Del Skrevet 8. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Brød....5.2 måneden. Herrefred. Barn skal ikke BEGYNNE med brødmat- men vær så god- gi de en god sjans for å utvikle cøliaki . TS- Barn blir ikke kvalt av most mat. De brekke seg før den setter fast i halsen. Hvis du er red, gi de mat fra glass som ikke har biter. Om du vil lage selv - mos bananer helt til de har ikke biter og bland med litt morsmelk/mme slik den er litt mer flyttende. Da venner de seg til noe som er litt tykkere enn melk. Samme med grønnsaker osv. Anonymkode: 7d413...947 Cøliaki er genetisk betinget, og ikke noe du kan framkalle ved å gi brød eller andre kornprodukter. Anonymkode: 7db0d...182 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #11 Del Skrevet 8. august 2019 43 minutter siden, Tonio skrev: Det er anbefalt at om de har fått mos og slikt at man har en uke eller to pause fra fast føde før man starter på BLW. Grunnen er at de er vandt med å få maten langt inn i munnen så de svelger den. Forskjellen mellom babystyrt mattilvenning og vanlig tilvenning er at på første lærer de å håndtere maten, tygge maten, før de lærer å svelge. Vanlig lærer de først å svelge. BLW er artig, kan gi mye matglede, mye å vaske, og mange rare blikk. Dette er uten tvil ikke noe for alle. Jeg har ikke angret ett sekund på at vi valgte denne metoden. Jenta våres var mer glad i å bruke føttene enn henda før vi startet med fast føde, men plutselig hadde hun pinsettgrepet og alt i boks. Det er så mye utvikling vi opplevde på kort tid da vi startet med det! Ett annet stort pluss, er at man kan spise samtidig som barnet. Ser jo det på andre venner, barnet blir utålmodig når de prøver å ta en bit selv. Det fine med BLW er at de spiser det samme som alle andre, samtidig som alle andre. De kan gjerne få litt av alt, spiser du gulrot, kjøttkake, surkål og potet? Da kan baby også få det! De ser på hvordan vi spiser, og ønsker å gjøre det samme. Det er mye mer gøy å spise det alle andre spiser. Eple, paprika og harde ting kan man gjerne dampe, steke eller lignende. Agurk er utrolig godt for en munn uten tenner, spesielt om de driver og får sin første tann. Tanken bak BLW er at hvis de får av en bit som de kan svelge, skal det være ok. Noen sutter og suger i flere måneder, andre får av biter med en gang. Noen ganger kan det kanskje virke som de nesten brekker seg og mat og mye spytt kommer i retur, men det er ikke farlig.. Kommer det lyd, er de røde, er alt ok! Som man sier på engelsk: "Loud and red, let them go. Silent and blue, they need help from you!" Hmm, jeg som har lyst til å begynne med en gang. Er ikke to uker uten fast føde dumt mtp jern osv? Han er vant til å få sånne «puffede» maispinner, også vært vant til å få sutte på mye forskjellig et par måneder. Vi har som sagt aldri fått til skjematinga, så tror kanskje ikke han har blitt helt vant til å få maten langt bak i munnen enda? 🙈 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS- Barn blir ikke kvalt av most mat. De brekke seg før den setter fast i halsen. Hvis du er red, gi de mat fra glass som ikke har biter. Om du vil lage selv - mos bananer helt til de har ikke biter og bland med litt morsmelk/mme slik den er litt mer flyttende. Da venner de seg til noe som er litt tykkere enn melk. Samme med grønnsaker osv. Anonymkode: 7d413...947 Er ikke redd for most mat, det takler han helt fint i alle «tykkelser» 😊 Det jeg derimot vil prøve er å gi mat som ikke er most Anonymkode: e81fe...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 8. august 2019 #12 Del Skrevet 8. august 2019 Det sies at man skal vente, om man faktisk må det eller ikke tørr jeg ikke svare på. Maispinner og lignende smelter i munnen. Men hvis han aldri har fått stort med grøt, mos eller lignende er det nok bare å prøve. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 8. august 2019 #13 Del Skrevet 8. august 2019 (endret) : 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Brød....5.2 måneden. Herrefred. Barn skal ikke BEGYNNE med brødmat- men vær så god- gi de en god sjans for å utvikle cøliaki . TS- Barn blir ikke kvalt av most mat. De brekke seg før den setter fast i halsen. Hvis du er red, gi de mat fra glass som ikke har biter. Om du vil lage selv - mos bananer helt til de har ikke biter og bland med litt morsmelk/mme slik den er litt mer flyttende. Da venner de seg til noe som er litt tykkere enn melk. Samme med grønnsaker osv. Anonymkode: 7d413...947 Ingen ting som tilsier at cøliali fremkalles av tidlig innføring av brød eller grøt. Nei, for det er verre å begynne med brød, enn med grøt, sant? Eller kan du forklare dette for meg, du som mener noe annet enn ekspertene? Endret 8. august 2019 av Sinsiew Endret kilde til nyere forskning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #14 Del Skrevet 8. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for godt svar! Skal nok klare å gi det uten å sitte i helspenn bare jeg lærer litt om det og blir trygg på at det er trygt 🙈 Men da gir man ikke ting som paprika, agurk etc da? Som er harde grønnsaker? Og kjøtt hvor de får av biter, er det OK? Det kan jo være ganske «hardt» og seigt for oss voksne og tygge til tider også tenker jeg... men han elsket smaken av det tydeligvis, så hadde jo vært fint å gi litt. Anonymkode: e81fe...d48 Ville kanskje ikke begynt med harde grønnsaker, latt babyen lære seg det grunnleggende først. Kylling og andre typer kjøtt som ikke er seigt er det bare å gi. Og om babyen får løs biter av «seigt» kjøtt er kommer det bare ut igjen om det blir for vanskelig. Bare å prøve 😊 Som Tonio skriver, så lenge ungen ikke blir blek/blå og stille har den ganske god kontroll. Og om du må hjelpe med dunking i ryggen må du legge ungen på magen på bena dine med hodet lavere enn bena og dunke skikkelig. Om du dunker løst er det eneste du oppnår å dunke ut all luften som kunne dyttet ut biten som tetter. Anonymkode: cc849...8fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #15 Del Skrevet 8. august 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville kanskje ikke begynt med harde grønnsaker, latt babyen lære seg det grunnleggende først. Kylling og andre typer kjøtt som ikke er seigt er det bare å gi. Og om babyen får løs biter av «seigt» kjøtt er kommer det bare ut igjen om det blir for vanskelig. Bare å prøve 😊 Som Tonio skriver, så lenge ungen ikke blir blek/blå og stille har den ganske god kontroll. Og om du må hjelpe med dunking i ryggen må du legge ungen på magen på bena dine med hodet lavere enn bena og dunke skikkelig. Om du dunker løst er det eneste du oppnår å dunke ut all luften som kunne dyttet ut biten som tetter. Anonymkode: cc849...8fb Takk for svar! Veldig greit å vite det om dunkinga i ryggen Anonymkode: e81fe...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #16 Del Skrevet 8. august 2019 Er det noen som har erfaringer med å blande baby led weaning og vanlig mosemat, da? 🙈 Anonymkode: e81fe...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 9. august 2019 #17 Del Skrevet 9. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har erfaringer med å blande baby led weaning og vanlig mosemat, da? 🙈 Anonymkode: e81fe...d48 Jeg har ikke personlig erfaring, men ser at folk på fb gruppene som ble anbefalt tidligere i tråden så er det noen som gjør det. Felles er at de har kun babystyrt noen uker, også bytter ett måltid ut med feks grøt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #18 Del Skrevet 9. august 2019 On 8/8/2019 at 10:23 AM, AnonymBruker said: Brød....5.2 måneden. Herrefred. Barn skal ikke BEGYNNE med brødmat- men vær så god- gi de en god sjans for å utvikle cøliaki . TS- Barn blir ikke kvalt av most mat. De brekke seg før den setter fast i halsen. Hvis du er red, gi de mat fra glass som ikke har biter. Om du vil lage selv - mos bananer helt til de har ikke biter og bland med litt morsmelk/mme slik den er litt mer flyttende. Da venner de seg til noe som er litt tykkere enn melk. Samme med grønnsaker osv. Anonymkode: 7d413...947 Du må lese deg opp. Det er ikke farlig å gi brød tidlig. Anonymkode: 3d40a...0ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #19 Del Skrevet 9. august 2019 2 timer siden, Tonio skrev: Jeg har ikke personlig erfaring, men ser at folk på fb gruppene som ble anbefalt tidligere i tråden så er det noen som gjør det. Felles er at de har kun babystyrt noen uker, også bytter ett måltid ut med feks grøt. Okei, takk for svar igjen 🥰 tenker f eks å gi grøt som grøt (og ikke lapper 🙈), men samtidig gi alle andre ting som ikke i utgangspunktet har mos-konsistens som «vanlig» mat. Har prøvd litt nå og slår veldig an så langt! Gøøy. Og ikke like skummelt lenger, haha! Anonymkode: e81fe...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 9. august 2019 #20 Del Skrevet 9. august 2019 Jeg ville ikke ha gitt en god kjøtt stikke før babyen faktisk har tenner og har lært å tygge på ting. Da har du stor sannsynlighet at den sitter fast i halsen. Babyen er bare 6.5 måneden! Du har masse tid - skjønner egentlig ikke hasten for fastføde - men jeg ville ha most ting frem til tenner har kommet og de klarer å tygge bedre. Det er faktisk derfor brødmat er lett fordi den er litt mer fast, men smuldre opp ganske lett i munnen. Akkurat nå, uten mye tenner, må de svelge store biter litt mer hel og da kan de oppstå noe problemer med fordøyelsen. Jeg lagd alt av barnemat for mine her- men lagd ting jeg selv skulle spise (uten salt men godt kryddet) og most det til forskjellige konsistens i forhold til hvordan de ble vant til bitene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå