Gå til innhold

Katt og naboer som klager

Fremhevede innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg syns jeg har gjort ganske mye nå for å tilfredsstille naboen. Katten går ikke lenger i nærheten av grønsakshagen, men hun er fortsatt ikke fornøyd. Hun vil at katten skal holde seg unna hennes del av plenen. Vi har felles hage. Hun skjønner ikke hva jeg skal med katt og hvorfor jeg ikke kan ha kontroll på den. Det er jo ikke akkurat en hund det er snakk om, så det er vanskelig for meg å skulle "bestemme" hvor den får lov å gå. Naboen vil at jeg skal sette den i bånd, men i alle dager da!!! Begynner å lure på om hun i det hele tatt vet noe som helst om katter. Hun har nettopp flyttet hit fra Irak, og kanskje de ikke har katter som kjæledyr der? Ikke vet jeg , men nå begynner jeg å bli oppgitt :sinna:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg syns jeg har gjort ganske mye nå for å tilfredsstille naboen. Katten går ikke lenger i nærheten av grønsakshagen' date=' men hun er fortsatt ikke fornøyd. Hun vil at katten skal holde seg unna hennes del av plenen. Vi har felles hage. Hun skjønner ikke hva jeg skal med katt og hvorfor jeg ikke kan ha kontroll på den. Det er jo ikke akkurat en hund det er snakk om, så det er vanskelig for meg å skulle "bestemme" hvor den får lov å gå. Naboen vil at jeg skal sette den i bånd, men i alle dager da!!! Begynner å lure på om hun i det hele tatt vet noe som helst om katter. Hun har nettopp flyttet hit fra Irak, og kanskje de ikke har katter som kjæledyr der? Ikke vet jeg , men nå begynner jeg å bli oppgitt :sinna:[/quote']

Ærlig talt, her må du si stopp. Hvorfor skal ikke katten din få gå på gressplenen hennes? Himmel og hav, får ikke katten din over marken til naboen? :o *vantro*

Du får legge ut til henne om hvor glad du er i katten din :)

Gjest katteeier
Skrevet

Nå vil jeg vel påstå at du har gjort din del for å løse problemet. Kanskje du kan låne en bok om katteatferd på biblioteket og la naboen lese den? Så lenge det er tillatt med kjæledyr der dere bor, og du tross alt gjør ditt beste for å ta hensyn får det nesten bli naboens ansvar å sette seg inn i hvordan kjæledyrhold funker i Norge. Ikke for det, jeg synes det er viktig at man som dyreeier tar så mye hensyn som mulig ovenfor naboer, og at man ikke anskaffer seg dyr man ikke tar riktig vare på. Men hallo - jeg hadde trolig vært kjempeglad for å ha deg som nabo etter hvordan du beskriver situasjonen.

(og hva hvis det kommer en grevling eller rev i naboens hage, da..?)

Skrevet

Er ikke bæsj gjødsel, da? Eller er det gravingen som er problemet?

Gjest gjest1
Skrevet
Er ikke bæsj gjødsel, da? Eller er det gravingen som er problemet?

Kattebæsj er ikke gjødsel per se nei...med mindre det er en vegetar-katt :)

Jeg ville ikke hatt kattebæsj i en grønnsakshage. Rimelig ekkelt.. Men når det er sagt, synes trådstarteren har gjort sitt for å behage naboen nå. Den holder seg unna grønnsakshagen, og katter må da kunne gå på plenen..!

Skrevet
Kattebæsj er ikke gjødsel per se nei...med mindre det er en vegetar-katt :)

:o Og hva i all verden er det...hvis det ikke er gjødsel?

Gjest gjest1
Skrevet

:o Og hva i all verden er det...hvis det ikke er gjødsel?

For å si det rett ut, det er avføring. Grunnen til at gjødsel gjerne kommer fra kyr, er fordi de bare spiser gress. Hos kjøttetere er det for mye avfallsstoffer som ikke er ønskelig for dyrking av ting.

Skrevet
[For å si det rett ut' date= det er avføring. Grunnen til at gjødsel gjerne kommer fra kyr, er fordi de bare spiser gress. Hos kjøttetere er det for mye avfallsstoffer som ikke er ønskelig for dyrking av ting.:ler:
Skrevet

:o

Nå er det vel mest for å være vanskelig at hun forsetter vel...?

Gjest krfoster
Skrevet

Sakset fra nettet:

Det er bondens ansvar å gjerde kreatur mv inne så de ikke forvolder skade hos annen mann. Hundeeieren må passe på at hunden ikke gjør skade eller er til ulempe , f. eks ved å bite barn og andre. Katter kan ikke gjerdes inne og kan normalt heller ikke gå i bånd (dyreplageri) Det er tillatt å la katt gå løs ute og ingen plikt til å holde innekatt.

Enhver har rett til ikke å bli plaget av andres dyr, og har rett til å påtale det. Begge parter må utvise takt og høflighet, forståelse og imøtekommenhet når konflikt oppstår. Der katter går ute og stundom kommer inn i andres leiligheter innebærer dette følgende: For å holde katten ute , må de som bor i leiligheten lage rammer til vindu og dør med nylonnetting eller annet hensiktsmessig materiale. Rammene kan settes inn med eller uten hengsler til å dreie døren eller vinduet. Omkostningene ved installasjonene kan katteeieren bære som utgift til å stenge dyr ute i likhet med bondens plikt til for egen regning å gjerde sine dyr inne. Før arbeidet igangsettes , forelegges anbud eller tilsvarende over kostnadene av naboen for katteeieren til gjennomsyn. Bare nødvendige og rimelige kostnader hensett til stedets standard pliktes betalt av katteeieren.

Tore Sverdrup Engelschiøn

Høyesterettsadvokat MNA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...