Gå til innhold

Katt og naboer som klager

Anbefalte innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet

I dag fikk jeg besøk av naboen som klagde på at katten min ødelegger grønnsakshagen deres. Hun viste meg det, katten hadde gravd ei lita grop i et hjørne og hadde også driti oppi grønnsakshagen. Noen forslag til hvordan jeg bør håndtere dette? Jeg syns ikke jeg kan stenge katten inne, det er jo dyremishandling når den er vant til å være ute. Eller må jeg det? Bør jeg rett og slett gi bort katten (har lite lyst til det :cry: ), men vil jo ikke komme på kant med naboen. Prøvde å gå ute med katten i bånd, men det var så lite populært at det prøver jeg ikke på igjen. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det ikke en masse triks for å holde katter vekke fra visse områder? Jeg aner riktignok ikke om noen av dem virker, men har hørt at pepper holder katter vekke og det samme skal sitronskall.

Hageforrestninger har også midler som Kattdegvekk som kan strøs i bedet.

Bedeier kan også stå klar med en flaske vann og sprute på katten når den prøver å gjøre fra seg i bedet eller kommer i nærheten.

Jeg har hørt tips om å bruke klorin eller salmiakk, men vet ikke helt - de inneholder jo luktstoffer som likner på dem man finner i urin og kanskje effekten blir motsatt etter bruk av dem...

Hva med å gjerde inn grønnsakhagen eller liknende? Jeg synes faktisk det er litt tyrannisk fra naboens side om du må gi fra deg katten pga at den gjør fra seg i hagen deres... Dere kan begge gjøre en liten innsats for at katten ikke skal gjøre fra seg der, så ordner det seg nok.

Gjest gjest1
Skrevet

Er naboen sikker på at det var din katt da??

Synes det er drastisk at du skal føle deg tvungen til å gi bort katten bare fordi naboen klager!!

Kjøp katt deg vekk kuler til naboen på dyrebutikk eller hagesenter. Ev. ville jeg også prøvd å lagd en liten kattedo ute av løs sand/jord i et hjørne. Katter liker å grave litt, så det er fullt mulig den vil sette pris på en slik løsning.

Utover dette er det ikke mye du kan gjøre. I stor grad er det slikt man må regne med som hageeier.

Gjest manic
Skrevet

Hvis du kvitter deg med katten din, så er det jo nok av andre katter som kan drite i hagen til naboen din.

Dette får da nabo fikse selv.. Man kan ikke fortelle en katt at den må slutte å drite i grønnsakshagen, men man kan fortelle naboen at den må finne på no lurt ;)

Gjest Violetta
Skrevet

Ærlig talt, litt av en nabo du har! :ler: Om du hadde gitt vekk katten hadde problemet sannsynligvis fremdeles vært der, det er da nok av katter rundt omkring vel?

Slikt må man regne med om man ikke bor på et helt øde sted... :)

Skrevet

Enig med de andre her.

Vi har også katt, men det har jammen meg 3-4 av mine nærmeste naboer også! Naboene som IKKE har katt klager fælt, men det hadde altså hjulpet lite om jeg gav bort katten!

Men ettersom vi til gjengjeld har hatt STORE problemer med hundene deres som har sprunget løse på min eiendom, stått og ult på trappa mi tidlig om morgenen på mine fridager, gjødd på min katt - og ettersom valpekullet på 8 valper holdt meg våken hver natt i hele sommerferien - så kjenner jeg det faktisk ikke i lilletåa engang om de finner litt katteskitt i prydrosene sine! :tunge1:

Hvis dine naboer derimot er litt greiere og mer omgjengelige enn mine og oppfører seg så høflig at du har lyst til å være hyggelig tilbake, så kan du jo gjøre som andre her foreslår; kjøpe noe katt-deg-vekk midler (som etter sigende hjelper nada) så har du i alle fall vist vilje til å finne en løsning på problemet.

Gjest borghild
Skrevet

Katta vår er gatas skrekk! Hun freser til alle hun ser og jager naboer, dørselgere, ja alle som er ca 1 cm inne på "hennes" område.

Skrevet

Høres ut som en drømmekatt! :sjarmor:

Gjest Spacegirl
Skrevet

Takk for linken! Tror jeg skal prøve det tipset med kaffegrut :sjarmor: . Høres billig og enkelt ut, så da får vi se om det funker. Tenker naboen begynner å lure i morgen når jeg kommer på besøk med en eske kaffegrut under armen :hoho:

Gjest Spacegirl
Skrevet

Og forresten, naboen er veldig hyggelig og grei, og hun beklaget nesten at hun måtte komme å si fra om grønsakshagen. Så jeg er villig til å prøve ganske mye for å bli kvitt dette problemet, så lenge det ikke går utover pus på noen måte.

Gjest Gjesta
Skrevet

Kjøp deg hund istedet :hoho: katter er ikke noe særlig vet du. Graver og er skumle :hoho:

Gjest gjest1
Skrevet
Takk for linken! Tror jeg skal prøve det tipset med kaffegrut :sjarmor: . Høres billig og enkelt ut' date=' så da får vi se om det funker. Tenker naboen begynner å lure i morgen når jeg kommer på besøk med en eske kaffegrut under armen :hoho:[/quote']

Hvis ikke det fungerer, så kan du prøve appelsinskall.

Jeg er kjempeglad i katter, men synes man kan ta litt hensyn som katteeier også. Forstår at naboen ikke vil at katten din skal "gjødsle" grønnsakshagen hennes ;) Ville vært annerledes om det var blomsterbedd.

Skrevet

Når det er en utekatt så har jo egentlig eieren lite kontroll over hva katten gjør. Og om ikke din katt driter i åkeren så gjør noen andre katter det. Det beste er vel å bruke sånne kattdegvekk-kuler eller rett og slett netting over åkeren?!

Gjest Madeline
Skrevet

Vi har sprutet vann på de kattene som var plagsomme ( fylte opp litermålet og kastet på katten). Etter et par gjentagelser av dette har kattene begynt å gå rundt hagen vår i steden. Er litt moro å se på. Vi bor i rekkehus og kattene går gjennom naboene sine hager, men hos oss smyger de seg utenfor hekken, før de går inn i hagen på andre siden :ler: .

Gjest Spacegirl
Skrevet

Nå har jeg funnet løsningen: Jeg helte litt sitron-olje på noen av steinene som ligger rundt grønsakshagen, og katten hater det. Han holder seg laaangt unna bare han får ferten av sitronlukta. Og det lukter så lite at vi ikke kjenner det uten at vi bøyer oss ned for å snuse på steinene, så dette var vellykket. Juhu :ler:

Skrevet

Ja, du var jo seriøs og fornuftig, gjest...

Som ikke-katte-eier (og ikke liker jeg katter heller) skjønner jeg selvsagt at nabo'n ikke liker "gjødsel" men en katt er en katt. Og er det ikke din, så er det en annen.

Flott at dere fant ei løsning :)

Skrevet
Sitat slettet. Hege (admin)

:(

..er det rart det er krig i verden..

Skrevet
Sitat slettet. Hege (admin)

Du vet at det finnes mer fredelige måter å få en stopp på dette problemet! Det er ikke verre å snakke med katteeieren...og de vil som regel gjøre det de kan for å hindre at katten lager bry for andre.

Hadde du forgifta katta min, og jeg fant det ut...hadde du hatt et seriøst problem!!!

Jeg har kjøpt noe grønn gele-greier for å legge i rosebedene til naboen, og i mine bed. Naboene har aldri klaget, men sånn for å være dem i forkjøpet, og for å unngå at de måtte mote seg opp for å si noe.

Kattene hater dette og holder seg dermed laangt unna. Jeg er fornøyd...naboen er fornøyd, og kattene har fått en sandkasse/dunge ute så de kan gjødsle så mye de gidder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...