Gå til innhold

Boligkjøp, meglere, visninger.. Råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjære og jeg kaster oss inn i huskjøpjungelen nå. Han er utenlandsk og vant til at ting går veldig enkelt for seg. Han skjønner at ting er mer komplisert i Norge, men er altfor avslappet synes jeg. Som om huskjøp ikke er en big deal.

Jeg er norsk, har veldig lite peiling på hvordan boligkjøp går for seg, man har plikt til å sette seg inn i masse før man byr, og jeg aner ikke hvordan budrunder går for seg. Osv...

Han jobber på nordsjøen, så jeg har vært på 4 visninger alene, og 2 med han. Jeg føler et stort ansvar for å lese tilstandsrapporter osv. veldig, veldig nøye. Faller jeg skikkelig for en bolig mens han er på jobb, og han synes bilder og info virker bra, så bør jeg bare by etter visning med fagkyndig mener han. Jeg tenkte først at jeg selvsagt ikke kjøper noe uten at han og har vært på visning. Men nå er jeg enig. Jeg er gravid og ønsker å ha kommet godt på plass i ny bolig i god tid før babyen kommer. Vil ikke stresskjøpe, men der vi bor nå er ikke egnet for barn, og vi har finansieringsbevis og bør kjøpe heller enn å leie mer nå.

Hvordan forholder man seg til eiendomsmeglerne? Jo mer vi ser på ulike boliger på finn.no og jo flere visninger jeg er på, desto mer vet vi om hva vi ønsker og ikke. Ser nå at det er samme megler som har en bolig vi føler passer oss bedre enn en kjip og liten jeg nylig så. Er det helt greit å spørre vedkommende om visning der og andre steder, eller kan de tro jeg er useriøs og ikke aner hva jeg egentlig ønsker i en bolig? Bør jeg vente med å spørre om visning til jeg ser noe på finn.no som er nærmest perfekt, for å ikke være "til bry"? Kan de f.eks være negative til visning for bare meg, hvis det ikke er planlagt felles visning, eller viser de gladelig boliger til hvem som helst når som helst?

Det vi helst vil ha er en ikke så veldig gammel enebolig. Men vi har tenkt at det er best å spare mer, og heller kjøpe noe billigere. Men de "billige" husene vi har sett er gamle og det er på tide å bytte vinduer, drenere, bytte tak, rør, har kanskje fuktproblemer og alt mulig. Så sluttsummen ville sikkert blitt høyere enn en ganske ny bolig som ikke trenger så mye som et malingsstrøk engang.

Hva slags info er viktigst å ha om boligen før man bestemmer seg for å gi bud? Hva slags info kan være kjekt å gi til meglere som kan hjelpe å finne riktig bolig for oss?

Anonymkode: 727b5...287

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bry deg så mye om hva meglere tenker om deg. Spør om alt du lurer på - de svarer hvis de vet. Husk at de bare er selgere. De anser deg ikke som useriøs. Alt de bryr seg om er at du har finansieringen i orden når du byr. Og aldri fortell dem hvor mye du kan gi. 

Anonymkode: 652d6...7e2

• Liker 6
Skrevet

Det er absolutt innenfor å snakke med megler, fortelle at dere er på jakt etter enebolig, og spørre om det eventuelt er andre objekter på markedet som megler vet om. Meglere vet også ofte om objekter som ikke er lagt ut enda, men som kommer på markedet i nær framtid. 
Si ca prisklasse dere tenker  (IKKE vis finansieringsbeviset), og nevn hvilke krav/ønsker dere har, så kan megler komme med forslag. 

Om det ikke er planlagte visninger eller at planlagt ikke passer deg, så er det bare å kontakte å be om visning. Du fremstår ikke som useriøs ved å be om privat visning, heller motsatt, for da viser du jo en veldig konkret interesse. 

Hvilken info som er viktig varierer litt. Sjekk tilstandsrapport nøye, sjekk priser på kommunale avgifter og andre slike ting. Tilstandsrapport gir en pekepinne på hva dere kan forvente av ekstra utgifter for renovering. 
Gå deg noen runder i nabolaget, og se om det er ett område du føler deg trygg på med tanke på barnet som kommer. Er det langt til kollektiv, matbutikker, og hvordan er det med barnehager i nærheten? Hvordan er trafikken, er det en del stygg kjøring, eller er det veldig rolig område. Hvordan er det med gjesteparkering dersom dere har behov for mer enn hva som er på egen tomt? Enkelte steder må gjester parkere flere kvartaler unna pga parkeringsregler i gater. 
Og spør megler om nabolaget! Dem har masse informasjon om nabolagene, både etter samtaler med den aktuelle selgeren, og fra andre objekter som er solgt i området. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Og spør megler om nabolaget!

Har allerede tenkt på barnevennlighet, nærhet til butikk. Gjesteparkering var fint du nevte! Det har det vært så som så med der jeg har vært på visning. Men kan ikke legge altfor stor vekt på det. Og nabolaget skal jeg spørre om. Pleier å søke på 1881 for å se om jeg vet hvem naboene her og der er. Noen ganger er det helt ukjente navn 😊

AnonymBruker
Skrevet

4 visninger er ikke mye. Kan godt hende du må på mange flere før du finner det du vil ha, og da er muligheten selvsagt stor for at det er samme megler du treffer på ved flere anledninger.

Jeg er selv på boligjakt, og jeg pleier å lese salgsoppgaven nøye og lage meg spørsmål underveis. Så sender jeg de til megler. Noen ganger kan megler svare, andre ganger ikke. Men da forventer jeg at han sender spørsmålet videre til selger, og gjør en innsats for å finne svaret. Jeg er alltid skeptisk til meglere som oppleves å ta lett på informasjonsbiten. Jeg ser på leiligheter, og da er det også aktuelt å ta kontakt med styreleder i sameiet eller borettslaget. I ditt tilfelle kan det være aktuelt å ta kontakt med en velforening, hvis det er noe slikt. 

Er det oppgitt at det er utført arbeid i boligen i selgers botid, etterspør dokumentasjon. Særlig gjelder dette kjøkken og våtrom. Jeg har aldri kjøpt enebolig, men tenker at det da er viktig å se nøye på grunnmur, undersøke for skadedyr, undersøke kjeller og loft, taket osv.

Saken er jo den, at frem til nye regler for Avhendingsloven trer i kraft, selges boliger "as is", og du som kjøper har en veldig stor undersøkelsesplikt. Kunne du ha mulighet til å oppdage en mangel eller feil før du la inn bud, har du svært lite å gå på i etterkant. Selv vurderer jeg faktisk å utsette kjøp frem til nye regler trer i kraft, for jeg tror de vil sikre meg som kjøper bedre. Men jeg forstår jo at dette ikke er så enkelt i deres tilfelle. Da er det lurt, sånn som mannen din sier, å ha med en fagkyndig. Men det kan vel bli dyrt hvis det er mange boliger som skal sees på ?

Anonymkode: c52f2...a40

Skrevet

Du skal absolutt ikke bry deg om hva en megler tenker, det er faktisk til syvende og sist jobben deres å kunne si noe om objektene de faktisk skal selge, så ikke vær redd for å kontakte dem og spørre dem spørsmål. Når det er sagt tar jeg alltid det en megler sier med en klype salt, de er engasjert og betalt av selger for å få solgt en bolig, og de har på ingen måte interesse av at du skal finne den perfekte bolig for deg, selv om det gjerne vil gi uttrykk for dette.

Det er ingen dum ide å lese prospektene, og særlig taksten godt. Takstrapporten skal være gjort av en nøytral takstmann, i motsetning til prospektet som er produsert av megleren for at boligen skal fremstå best mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv vurderer jeg faktisk å utsette kjøp frem til nye regler trer i kraft, for jeg tror de vil sikre meg som kjøper bedre.

Når kommer nye regler?

Skrevet

Glem megler, dette er business, det spiller ingen rolle hva megler tenker eller tror. Det som spiller en rolle er at du vet hva dere kan betale, har finansieringsbevis og kontakt med banken, og at dere finner den boligen dere mener er best egnet innenfor deres prisramme. Tenk over å gå ned i størrelse eller annen beliggenhet framfor standard feks. For ja, det er mye som blir dyrt å fikse. Og ikke minst, men baby på vei, blir det ikke nødvendigvis TID til en haug prosjekter i årene fremover. Tro meg, vi brukte tre ukers sommerferie på å pusse opp en lite barnerom liksom. Når tiden man har plutselig er når barnet sover (hvis det sover...ehm...) så er ikke skifte av tak, drenering etc det man har mest lyst til å tenke på eller organisere nødvendigvis. Så ja, finn noe som ikke krever masse tid av dere i årene fremover, innenfor budsjett. Særlig om du da blir endel alene med han på sjøen. Anbefaler også å vurdere hva man trenger av kvadratmeter, hver m2 koster, ikke bare penger, men også tid, støvsuging, vedlikehold, innredning etc. Vi har kjøpt et lite hus, beste avgjørelsen noen sinne. Vi trenger å bruke tid på barna, ikke huset, i en periode av livet. 

Så det er slikt ting man må tenke på, og så lete til man finner noe som passer og føles riktig :) Og da prøve å kjøpe det innenfor kostnadsramme. + sette av buffer/sparekonto til uforutsette utgifter, for selv om du skulle klare å ha med fagkyndig på visning, så kommer det alltid ting i etterkant som må ordnes, og oftest langt under beløpsgrense for at man har noen sak mot selger. Å ha penger til slikt gjør liver mye hyggeligere etter boligkjøp, samt å være forberedt på at det sjelden er perfekt og at det vil være småting dere ikke ser på visning. Mye viktigere at huset ellers passer dere og er innenfor hva dere har råd til.

Masse lykke til, det er en spennende tid i livet!

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Pengebingen skrev:

Tenk over å gå ned i størrelse eller annen beliggenhet framfor standard feks. Så ja, finn noe som ikke krever masse tid av dere i årene fremover, innenfor budsjett. Særlig om du da blir endel alene med han på sjøen. Anbefaler også å vurdere hva man trenger av kvadratmeter, hver m2 koster, ikke bare penger, men også tid, støvsuging, vedlikehold, innredning etc. Vi har kjøpt et lite hus, beste avgjørelsen noen sinne. Vi trenger å bruke tid på barna, ikke huset, i en periode av livet. 

Ja, dette tenker jeg på! Vi trenger soverom og oppbevaringsplass nok, men ellers trenger vi ikke så mye plass. Uteområdet vil jeg heller ikke at skal være gigantisk, med masse busker osv.

Hvor mange er dere? Hvor mange kvm er deres hus? Det er det jeg ønsker og, god familietid. Ikke å begynne å støvsuge ene enden av huset igjen, når man akkurat er ferdig med den andre.

Med bra planløsning trenger ikke huset å være mye mer enn 100 kvm. Men det er innmari lite passende til salgs nå. Mest steindyre, små, nye leiligheter. De mest aktuelle husene er egentlig for store etter min smak, 150-200kvm.

Takk!

Skrevet

Hvor langt under takst er det greit å gå uten at det ses på som "skambud"?

Et forholdsvis nytt hus har ligget til salgs i 4 mnd nå. Totalpris 4 mill. Vi bør ikke gå for noe dyrere enn 3,5 mill. Er 400.000 kr under takst på et nokså strøkent hus skambud?

Tror ingen har bydd på det før. Det skal jeg høre om på visning om noen dager..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor langt under takst er det greit å gå uten at det ses på som "skambud"?

Et forholdsvis nytt hus har ligget til salgs i 4 mnd nå. Totalpris 4 mill. Vi bør ikke gå for noe dyrere enn 3,5 mill. Er 400.000 kr under takst på et nokså strøkent hus skambud?

Tror ingen har bydd på det før. Det skal jeg høre om på visning om noen dager..

Skader ikke å prøve.

Her var det nylig et hus som ble solgt for 10% under prisantydning. (Og det var over dobbelt så dyrt som det du nevner)

Anonymkode: 4e184...8c9

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skader ikke å prøve.

Her var det nylig et hus som ble solgt for 10% under prisantydning. (Og det var over dobbelt så dyrt som det du nevner)

Anonymkode: 4e184...8c9

😊 Vet ikke hvorfor jeg er så redd for hva meglere og eiere kanskje tenker hvis jeg gjør noe rart, som å by langt under takst.. Redd for å virke useriøs, og at megler ikke gidder å kontakte meg hvis de vet at det snart legges ut noe som er midt i blinken for oss f.eks. Fordi han tror vi ikke har nok penger uansett.

Får kaste fra meg de tankene. Liker jeg huset, så byr jeg! Får ikke med meg fagkyndig denne gangen, noe som er kjipt siden dette virkelig er et hus vi kunne kjøpt. Er det greit å se alene nå, og så få enda en visning hvis alt virker bra?

F.eks. hvem kan man spørre om å være med, og hva koster det ca, om man spør en ukjent fagkyndig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...