AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #1 Skrevet 7. august 2019 Hei! Jeg studerer medisin og jobber som pleieassistent på sykehuset på sommeren. I fjor fikk jeg et sommervikariat på 100 % der jeg fikk en fast "årslønn". I sommer fikk jeg ikke vikariat, men har likevel tatt på meg en del vakter da jeg har blitt tilkalt ofte. I nåværende kontrakt står fortsatt den samme årslønna som i fjor, men bare ingen stillingsprosent. Nå på lønnsslippen seg jeg at jeg har en timelønn som er ganske lav (155 kr), og at jeg også får 5-10 kr mindre for hvert tillegg enn det jeg gjorde i fjor (I fjor fikk jeg 70 kr på natt, nå fikk jeg 65 kr på natt og så videre...) Jeg skjønner ingenting da jeg har MYE mer erfaring i år og kan brukes til mye mer enn det jeg kunne i fjor, og i tillegg burde jeg fått ansiennitet? Merker jeg er veldig skuffet... Er det virkelig sånn at man får mye mindre betalt om man er tilkalling enn sommervikar eller fast ansatt? Anonymkode: a7470...625 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #2 Skrevet 7. august 2019 Jeg har opplevd det samme. Man er innenfor som tilkallingsvakt, men likevel utenfor når det kommer til betalingen. Anonymkode: 4d51d...b58
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #3 Skrevet 7. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har opplevd det samme. Man er innenfor som tilkallingsvakt, men likevel utenfor når det kommer til betalingen. Anonymkode: 4d51d...b58 Det er veldig rart, for det står ingenting i kontrakten min bortsett fra at grunnlønna skal være den samme som da jeg jobba som vikar. Tillegg burde jo vært likt? Er det noe vits å snakke med ledelsen? Vil liksom ikke bli sett på som den medisinstudenten som føler seg entitled. Anonymkode: a7470...625
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #4 Skrevet 7. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig rart, for det står ingenting i kontrakten min bortsett fra at grunnlønna skal være den samme som da jeg jobba som vikar. Tillegg burde jo vært likt? Er det noe vits å snakke med ledelsen? Vil liksom ikke bli sett på som den medisinstudenten som føler seg entitled. Anonymkode: a7470...625 Jeg tok det opp ved å bare spørre, litt sånn undrende, at jeg bare ville dobbeltsjekke om dette var riktig. Og da de bekreftet dette så sa jeg bare aaah... Og så ett lett jaja, den er god... Og så bannet jeg og stekte for meg selv når jeg var ute av synet og latet som ingenting. Og har etter dette klarert med hva lønnen er før jeg har sagt ja til andre stillinger. Anonymkode: 4d51d...b58 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #5 Skrevet 8. august 2019 Hvis det står oppført en årslønn i kontrakten din så skal du jo ha betalt deretter. Årslønnen er jo for en 100% stilling, deler man det på antall timer så skal vel timelønnen være det samme uansett hvor stor stilling man har...?🤔 Anonymkode: c170c...15c 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #6 Skrevet 8. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg studerer medisin og jobber som pleieassistent på sykehuset på sommeren. I fjor fikk jeg et sommervikariat på 100 % der jeg fikk en fast "årslønn". I sommer fikk jeg ikke vikariat, men har likevel tatt på meg en del vakter da jeg har blitt tilkalt ofte. I nåværende kontrakt står fortsatt den samme årslønna som i fjor, men bare ingen stillingsprosent. Nå på lønnsslippen seg jeg at jeg har en timelønn som er ganske lav (155 kr), og at jeg også får 5-10 kr mindre for hvert tillegg enn det jeg gjorde i fjor (I fjor fikk jeg 70 kr på natt, nå fikk jeg 65 kr på natt og så videre...) Jeg skjønner ingenting da jeg har MYE mer erfaring i år og kan brukes til mye mer enn det jeg kunne i fjor, og i tillegg burde jeg fått ansiennitet? Merker jeg er veldig skuffet... Er det virkelig sånn at man får mye mindre betalt om man er tilkalling enn sommervikar eller fast ansatt? Anonymkode: a7470...625 Tittel "pleiemedarbeider" har høyere lønn enn tittel "assistent". Mange får tittel pleiemedarbeider selv om de er assistent. Pleiemedarbeider er en ufaglært men en ufaglært med et spesifikt kurs hvor man lærer litt om pleie og omsorg for å ikke være totalt grønn. Rart at du må lønnes som ufaglært når sykepleiere får lønn med yrkestittel "sykepleierstudent" og så ulik hvilken år de har fullført. Lege som du studerer til (medisin) er jo enda høyere. Anonymkode: b7d06...39f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #7 Skrevet 8. august 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tittel "pleiemedarbeider" har høyere lønn enn tittel "assistent". Mange får tittel pleiemedarbeider selv om de er assistent. Pleiemedarbeider er en ufaglært men en ufaglært med et spesifikt kurs hvor man lærer litt om pleie og omsorg for å ikke være totalt grønn. Rart at du må lønnes som ufaglært når sykepleiere får lønn med yrkestittel "sykepleierstudent" og så ulik hvilken år de har fullført. Lege som du studerer til (medisin) er jo enda høyere. Anonymkode: b7d06...39f Tull. Hvis begge disse titlene er for ufaglærte får de betalt det samme .. slutt å spre uriktig informasjon på nettet Anonymkode: 06078...668
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #8 Skrevet 10. august 2019 Er bare veldig surt for meg at det skal være sånn... 155 kr... jeg tjener mindre enn en nyansatt 18-åring i matbutikk Tør ikke å ta det opp med ledelsen heller da de bare endret samtaletema da jeg spurte om man fikk lønnsøkning etter å ha fullført et visst antall år på medisin. For de bruker absolutt min kunnskap i pleieassistentjobben min. Legeforeningen har heller ingen klare regler på dette... føler meg så liten og brukt rett og slett da jeg ofte må gjøre drittjobber helt alene (bokstavelig talt). På 8.8.2019 den 2.43, AnonymBruker skrev: Tittel "pleiemedarbeider" har høyere lønn enn tittel "assistent". Mange får tittel pleiemedarbeider selv om de er assistent. Pleiemedarbeider er en ufaglært men en ufaglært med et spesifikt kurs hvor man lærer litt om pleie og omsorg for å ikke være totalt grønn. Rart at du må lønnes som ufaglært når sykepleiere får lønn med yrkestittel "sykepleierstudent" og så ulik hvilken år de har fullført. Lege som du studerer til (medisin) er jo enda høyere. Anonymkode: b7d06...39f Det er ingen stilling som heter pleiemedarbeider... Man er enten pleieassistent/hjelpepleier (ufaglært) eller helsefagarbeider (faglært). Anonymkode: a7470...625
Egenskap Skrevet 10. august 2019 #9 Skrevet 10. august 2019 (endret) jeg blir forbanna å lese dette Ts. Det er ikke sånn det skal være! Endret 10. august 2019 av Egenskap
Jojo jojo Skrevet 10. august 2019 #10 Skrevet 10. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Er bare veldig surt for meg at det skal være sånn... 155 kr... jeg tjener mindre enn en nyansatt 18-åring i matbutikk Tør ikke å ta det opp med ledelsen heller da de bare endret samtaletema da jeg spurte om man fikk lønnsøkning etter å ha fullført et visst antall år på medisin. For de bruker absolutt min kunnskap i pleieassistentjobben min. Legeforeningen har heller ingen klare regler på dette... føler meg så liten og brukt rett og slett da jeg ofte må gjøre drittjobber helt alene (bokstavelig talt). Det er ingen stilling som heter pleiemedarbeider... Man er enten pleieassistent/hjelpepleier (ufaglært) eller helsefagarbeider (faglært). Anonymkode: a7470...625 Du MÅ jo ta det opp med ledelsen. Det nytter ikke å være konfliksky, da får du i alle fall ikke lønnen du skal ha. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #11 Skrevet 10. august 2019 Kommer an på stillingen du har. Er det samme stilling som i fjor? Anonymkode: 5b507...efc
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #12 Skrevet 10. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er bare veldig surt for meg at det skal være sånn... 155 kr... jeg tjener mindre enn en nyansatt 18-åring i matbutikk Tør ikke å ta det opp med ledelsen heller da de bare endret samtaletema da jeg spurte om man fikk lønnsøkning etter å ha fullført et visst antall år på medisin. For de bruker absolutt min kunnskap i pleieassistentjobben min. Legeforeningen har heller ingen klare regler på dette... føler meg så liten og brukt rett og slett da jeg ofte må gjøre drittjobber helt alene (bokstavelig talt). Det er ingen stilling som heter pleiemedarbeider... Man er enten pleieassistent/hjelpepleier (ufaglært) eller helsefagarbeider (faglært). Anonymkode: a7470...625 Feil. Min stilling i sommer på sykehjem var nettopp «pleiemedarbeider». Det hadde andre også. Hjelpepleier er vel forresten ikke ufaglæret.. Anonymkode: 27afb...99f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #13 Skrevet 10. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen stilling som heter pleiemedarbeider... Man er enten pleieassistent/hjelpepleier (ufaglært) eller helsefagarbeider (faglært). Sikker? "En annen yrkestittel for pleiemedarbeider er pleieassistent." https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/pleiemedarbeider Anonymkode: 3911b...5ea
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #14 Skrevet 12. august 2019 På 11.8.2019 den 1.05, AnonymBruker skrev: Sikker? "En annen yrkestittel for pleiemedarbeider er pleieassistent." https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/pleiemedarbeider Anonymkode: 3911b...5ea Ikke på avdelingen min iallfall, men brukes sikkert om hverandre. På 11.8.2019 den 0.53, AnonymBruker skrev: Feil. Min stilling i sommer på sykehjem var nettopp «pleiemedarbeider». Det hadde andre også. Hjelpepleier er vel forresten ikke ufaglæret.. Anonymkode: 27afb...99f De eldre damene på min avdeling som har jobbet som pleieassistent i 30 år osv kalles hjelpepleier hos oss. Kan være de har fått fagbrev eller noe senere, men hun ene sa at hun aldri fullførte vgs iallfall, og det står hjelpepleier på navnetskiltet hennes iallfall På 10.8.2019 den 22.56, AnonymBruker skrev: Kommer an på stillingen du har. Er det samme stilling som i fjor? Anonymkode: 5b507...efc Ja, samme stilling og årslønn som i fjor, men tilleggene er blitt mindre. I fjor hadde jeg ikke timelønn da jeg fikk beregnet lønn etter 100 % stilling. Timelønna mi er latterlig lav sammenlignet med andre på kullet mitt som får betalt etter antall fullførte år. Anonymkode: a7470...625
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå