AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #1 Skrevet 7. august 2019 Hei. Takk på forhånd til de som orker å gi meg råd i denne situasjonen som jeg nå synes er ganske håpløs. Jeg ble head hunted av et nytt firma fra en jobb jeg var ganske lei av (men som jeg var veldig flink i). Jeg ble forespeilet å kunne tredoble årslønnen fra der jeg kom fra, og hadde fra før en ganske god lønn. Jeg er selger, og gikk fra fastlønn til provisjonslønn av god modell. Ønsker ikke diskusjon på fast vs provisjon, mitt utgangspunkt er at provisjon er motiverende når man er flink. Og for meg ble fastlønn veldig demotiverende i lengden. Vi gjorde en jobb tidligere i vår som vi ble lovet lønn for, som skulle utbetales i starten av juli. Juli kom, men ingen lønn - sjefene var dratt på ferie og var ikke tilgjengelige. Purret flere ganger og det skulle ordne seg raskt ble jeg fortalt. Ble lovet lønn tidlig denne uken, fortsatt ingen lønn, nå er lovnaden at den skal komme i løpet av uken. Nesten en måned senere enn først antatt. Har heller ikke fått melding om henting av skattekort fra ny arb.giver. Jeg har, før jeg takket ja til jobben, vært helt åpen om at juli og august blir trangt for meg (i forhold til når de ønsket jeg skulle si opp min forrige jobb), dersom vi ikke tjener penger og får lønn. Jeg har derfor vært innstilt på å jobbe hele sommeren, og stå på. Jeg gledet meg skikkelig og var veldig innstilt på å gi jernet. I forhold til inntekt så har jeg en livsstil med faste utgifter på 20k i måneden, sånn forutenom å leve normalt. Jeg er enslig. Har snakket med bankene jeg har huslån og billån i og fått utsettelse av dette i både august og september nå, fordi kontoen min begynner å bli tom - i tillegg til at jeg har måtte bruke kredittkort en del den siste måneden som nå ligger 30k i minus. I forhold til hva jeg trodde jeg skulle få utbetalt i juli og i august, så skulle jeg ikke ha trengt å gjøre dette, og skulle også hatt mulighet til å slette all kredittgjeld over én lønning uten å være i nærheten av å skrape kontoen. Jeg er fryktelig provosert over hvor uprofesjonelt dette har nå utviklet seg til å bli, samtidig at dilemmaet mitt er at det forventes at jeg står på nå hver dag og selger bra. Det er utrolig tøft når kontoen nesten er tom, og jeg ikke aner når jeg får lønn. De vet også at jeg nå sitter i en tøff økonomisk situasjon. Og har også påpekt flere ganger, senest bare for noen dager siden, at det hadde vært flott om lønna kommer snart... For et par uker siden søkte jeg på en annen jobb, som er en mer praktisk jobb der jeg kan hoppe rett inn i og tjene penger på antall timer, som var ment som et sikkerhetsnett. Det kan virke som jeg får denne jobben, etter samtale med sjefen der. Problemet er at jeg får ikke startet opp der før i september i forhold til når de trenger folk. Jeg har snakket med NAV i forhold til dagpenger om jeg sier opp i morgen hos min nåværende arbeidsgiver (bare for å få inntekt frem til ny jobb), men der er det sjanse for at jeg får karenstid på 12 uker ettersom jeg ikke har vært nedgradert til minst 50% før jeg er arbeidsledig. NAV kan ikke gi meg svar før jeg har søkt, og da er jeg nødt til å si opp først. Det er noe annet å si opp fordi arbeidsgiver ikke utbetaler lønn, enn å si opp av fri vilje fordi du ikke vil jobbe et sted, sa saksbehandler. Så det var også muligheter for at jeg ikke fikk karenstid i denne situasjonen, men hun kunne ikke si noe garantert. Noen som kan uttale seg noe om dette kanskje? Det verste er at jeg føler meg helt handlingslammet. Klarer ikke gjøre noe annet å sitte i sofaen omtrent... Klarer ikke trene, klarer ikke være sosial med andre uten å føle meg fjern og stressa. Er skuffa fordi jeg fikk en flott tittel med spennende arb.oppgaver og nå virket det hele som et luftslott som aldri ble slik jeg fikk det forespeilet... Synes det er flaut ovenfor venner og familie som har vært så stolt av meg. Er også stressa av presset fra nåværende jobb på å levere, når usikkerhet i utbetaling av lønn ligger der samtidig. Jeg føler jeg må bestemme meg for noe for å kunne slappe av. Jeg tenker hele dagen på hva jeg har på konto, hva jeg skylder på kreditt (har aldri i verden hatt så høy kredittgjeld og føler meg som luksusfellen-kanditat akkurat for øyeblikket), og er en person som i utgangspunktet har økonomisk stålkontroll. Jeg sløser ikke penger. Jeg synes det er nærmest umulig å dra på jobb og være motivert, når jeg ikke vet når jeg får lønn... Er livredd for å nå investere masse tid der uten å få ei krone, og lurer rett og slett på å bare si opp for å prøve å bruke tiden min på noe annet så jeg får inn litt penger frem til jeg er i ny jobb igjen (om jeg ikke skulle være så heldig å få litt dagpenger fra NAV). Familie og venner jeg har søkt råd hos mener jeg skal fortsette å gi ny arb.giver en sjanse, og prøve å stå på så godt jeg kan og levere. Jeg får inn endel penger fra et annet prosjekt i september, slik at jeg klarer meg, men planen med disse pengene var sparing i BSU samt å investere videre i andre prosjekt, ikke å bruke de på lån, kreditt, mat og strøm, og det irriterer meg også voldsomt. Er det så krise som jeg føler det er? Andre råd? Anonymkode: 65b40...66e
Shantaram Skrevet 7. august 2019 #2 Skrevet 7. august 2019 Hei og synd det utartet seg slik. Kanskje denne linken kan gi deg noen råd?https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #3 Skrevet 7. august 2019 Kom deg ut av arbeidslivet, få deg trygd. Ferdig snakka. Anonymkode: b062d...52e
Frostrose Skrevet 7. august 2019 #4 Skrevet 7. august 2019 Har dere verneombud? Er du fagorganisert? Jeg ville prøvd å ordne opp der du er nå. Høres ut som at det egentlig er drømmejobben, og at det "bare" er dette med lønne som er feil? Kan det være pga. ferien? Har du snakket med andre og hørt om dette er vanlig praksis?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #5 Skrevet 7. august 2019 Ikke gi din nye arbeidsgiver en ny sjanse. Folk som driver firma slik er useriøse. Headhuntet? Du burde spre nyheten om hvor useriøse din nye arbeidsgiver er. Slike bør gå konk og har ikke livets rett. Hvordan kan de sjefene som drar på ferie med fet lønn leve med seg slik de behandler deg? Mener de du skal jobbe gratis? Helt utrolig. Anonymkode: 669a6...888 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #6 Skrevet 7. august 2019 1 minutt siden, Frostrose skrev: Har dere verneombud? Er du fagorganisert? Jeg ville prøvd å ordne opp der du er nå. Høres ut som at det egentlig er drømmejobben, og at det "bare" er dette med lønne som er feil? Kan det være pga. ferien? Har du snakket med andre og hørt om dette er vanlig praksis? Nei, liten bedrift med svært få ansatte, så det er veldig intimt. Ønsker heller å gå enn å lage drama. Det er drømmejobben, men jeg føler jeg har mistet mye respekt og motivasjon nå slik ting har blitt. En tidligere kollega gikk god for bedriften før jeg takket ja, så hadde ingen mistenkeligheter til at det skulle bli slik som dette. Gir meg kjempedårlig følelse selv om det kan være pga. ferie, at sjefene "glemmer" det viktigste når de har ansatte - å betale ut lønn når de har lovet lønn... TS Anonymkode: 65b40...66e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #7 Skrevet 7. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke gi din nye arbeidsgiver en ny sjanse. Folk som driver firma slik er useriøse. Headhuntet? Du burde spre nyheten om hvor useriøse din nye arbeidsgiver er. Slike bør gå konk og har ikke livets rett. Hvordan kan de sjefene som drar på ferie med fet lønn leve med seg slik de behandler deg? Mener de du skal jobbe gratis? Helt utrolig. Anonymkode: 669a6...888 Er det jeg også tenker... De reiser på luksuriøse ferier med mange millioner på bok, og vet at jeg sitter demotivert på jobb under økonomisk press fordi de ikke gidder å ordne lønn før de stikker... TS Anonymkode: 65b40...66e
Gjest Optimo Skrevet 7. august 2019 #8 Skrevet 7. august 2019 Jøss. Hva sier kollegaene dine? Dette er jo helt håpløst. Bare å hoppe over til ny jobb, men vær sikker og sta på at du får med deg det du skal ha fra denne jobben. Lykke til. Det ordner seg.
Minya Skrevet 7. august 2019 #9 Skrevet 7. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, liten bedrift med svært få ansatte, så det er veldig intimt. Ønsker heller å gå enn å lage drama. Det er drømmejobben, men jeg føler jeg har mistet mye respekt og motivasjon nå slik ting har blitt. En tidligere kollega gikk god for bedriften før jeg takket ja, så hadde ingen mistenkeligheter til at det skulle bli slik som dette. Gir meg kjempedårlig følelse selv om det kan være pga. ferie, at sjefene "glemmer" det viktigste når de har ansatte - å betale ut lønn når de har lovet lønn... TS Anonymkode: 65b40...66e Nei, vettu hva! Gode sjefer glemmer ikke at de har ansatte selv om de drar på ferie, og de har regnskapsførere til å sende ut lønn! Slutt å tulle med dette her med å ikke lage drama, dette burde dras opp i dagen, helst i mediene, slik at alle får vite hva slags drittfirma du jobber for. Kontakt arbeidstilsynet, advokat og se til å organiser deg! Og ikke gi deg før du får betalt, både det du skal ha og for tort og svie. Sånn kan de ikke få lov til å holde på. 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #10 Skrevet 7. august 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det jeg også tenker... De reiser på luksuriøse ferier med mange millioner på bok, og vet at jeg sitter demotivert på jobb under økonomisk press fordi de ikke gidder å ordne lønn før de stikker... TS Anonymkode: 65b40...66e kan ikke tro annet enn at du har blitt lurt. Det er ingen bedrifter som operer sånn. Har du ikke vært lenge nok i arbeidslivet der du faktisk må ta ansvar evt. streike. Jeg hadde ringt politiet. Anonymkode: 8ee4c...10d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #11 Skrevet 7. august 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det jeg også tenker... De reiser på luksuriøse ferier med mange millioner på bok, og vet at jeg sitter demotivert på jobb under økonomisk press fordi de ikke gidder å ordne lønn før de stikker... TS Anonymkode: 65b40...66e Nettopp. Utifra min erfaring med 25 år i arbeidslivet så er det første tegn på at en arbeidsgiver ikke driver skikkelig når det blir problemer med lønn. Det er det første som må på plass. Vær så snill å ikke gi de en ny sjanse. Du er for god for dem, og det er deres tap at de mister deg i firmaet. De har tross alt headhuntet deg men vist seg ikke tilliten verdig. Anonymkode: 669a6...888
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #12 Skrevet 7. august 2019 Gi dem et ultimatum. Hvis pengene ikke er på konto innen fredag, kontakter du både advokat og avisa, og du slutter på dagen. Anonymkode: 72820...9b5 2
nomore82 Skrevet 7. august 2019 #13 Skrevet 7. august 2019 Her er det et par småting å nøste opp i først. Er den nye jobben din 100% provisjonsbasert? Eller har du ei grunnlønn + provisjon på toppen der? Og dersom du får grunnlønn, har du i det minste fått denne siden du begynte hos ny arbeidsgiver, eller har du totalt sett ikke fått ei krone? Når begynte du i ny jobb? Det virker som om du ikke skulle få lønn før i juni, men det har vært gjort en jobb tidligere i vår. Snakker vi om februar/mars? Har du skrevet kontrakt når du begynte i jobben? Og i så tilfelle, hva sier denne om lønn og utbetaling av lønn? Jeg tolker det slik at du har kontakt og dialog med sjefen(e) dine. Det er bra, for da vet du at det er noen du kan fremme krav mot. Som andre skriver her så er pri 1 for alle arbeidsgivere å utbetale lønn. Betaler en ikke lønn så kødder en med ansatte, og ansatte som blir køddet med blir demotivert og forsvinner. Spørsmålet da blir - er det pga manglende vilje du ikke får lønn - eller manglende evne? Siden du har jobbet der nå ei stund, hvordan virker likviditeten til selskapet? Blir regninger betalt, er det flyt i tjenester, leveranser og er leverandører fornøyd? Du vil uansett ikke bli der videre nå så er det bare å se seg etter noe nytt og begrense skadene på økonomien din. - Dersom bedriften ikke har penger til å betale deg, så finnes det ikke penger å hente og du må stikke - Dersom bedriften ikke vil utbetale lønn til deg, så vil du og stikke. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå