Gå til innhold

Barn i barnehagen biter mitt og andres barn- hva kan gjøres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når barna er så store, så forteller de selv hvem som biter. Med tanke på tausehetplikten.. 

MEN når barnet er så stort som 3,5 og fortsatt biter (med språk) så hadde jeg ville tatt en prat med foreldrene og spurt om en mulig henvisning til en observasjon fra en annen instanse. Ikke at det trenger å være noe «galt» med barnet, men en 3,5 åring burde ikke uprovosert bite andre barn. Kanskje barnehagen kan få støtteressurs på et viss antall timer som jobber med barnet, hjelper det inn i lek på en god måte osv. 

Anonymkode: e87b8...745

Du som en annen foreldre skal ikke ta det opp med barnets foreldre. 

Anonymkode: 10397...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, addict skrev:

Jeg lever i en drømmeverden fordi jeg ikke tolererer at barn skal være redd for å bli skadet på daglig basis?

 

Hvis barnet mitt ble fysisk skadet i den grad at hun ble redd for å gå i barnehagen og det var det samme baret som over flere år forårsaket det så hadde jeg tatt baret ut av barnehagen til de fant en løsning på problemet ja. Selvfølgelig. Hadde de ikke gjort det så hadde jeg meldt ifra høyere opp i systemet og søkt ny barnehageplass om så. Hvis ikke hadde jeg ikke gjort min jobb som forelder. 

 

Det virker kanskje som en bagatell og normal lek for deg, men barnet kjenner på reell frykt og reell smerte. 

Du lever i en drømmeverden var et dårlig uttrykk, men det vedkommende nok mente, er at man ikke får tildelt timer med spesialpedagog fordi barnet biter. Det er et tungt lovverk rundt spesialpedagogisk oppfølging, og det skal tungtveiende grunner til for å få tildelt slik oppfølging. 

Men selvsagt skjønner jeg at man som foreldre reagerer på biting. Men å kreve spesialpedagog kommer man ingen vei med.

 

Anonymkode: 2c945...21b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du som en annen foreldre skal ikke ta det opp med barnets foreldre. 

Anonymkode: 10397...29a

Enig. Ta det opp med avdelingsleder igjen, og etterspør konkrete tiltak. Hvis du ikke kommer noen vei med dette, ta saken opp med styrer. 

Anonymkode: 2c945...21b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du som en annen foreldre skal ikke ta det opp med barnets foreldre. 

Anonymkode: 10397...29a

Nei , såklart ikke. Jeg tenkte mest på om jeg var barnehageansatt. 

Trådstarter bør absloutt ta det opp med personalet og involver gjerne styrer også. Kanskje det blir litt mer fart på saken

Anonymkode: e87b8...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lever i en drømmeverden var et dårlig uttrykk, men det vedkommende nok mente, er at man ikke får tildelt timer med spesialpedagog fordi barnet biter. Det er et tungt lovverk rundt spesialpedagogisk oppfølging, og det skal tungtveiende grunner til for å få tildelt slik oppfølging. 

Men selvsagt skjønner jeg at man som foreldre reagerer på biting. Men å kreve spesialpedagog kommer man ingen vei med.

 

Anonymkode: 2c945...21b

Er sikkert lang veg til spesialpedagog, det har du nok rett i. En eller annen form for utredning burde på plass ihvertfall, når er barn biter andre jevnlig i over 2 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, atropos skrev:

Ti ganger på to år er ikke så ofte da... 

jeg har jobbet i barnehage i over ti år, og det er ikke unormalt at barn i den alderen biter. Det har med at de har dårlig ordforråd å gjøre. Når de ikke klarer å uttrykke seg verbalt kan de bite/slå/dytte istedet. At barnet går «uprovosert» bort og biter ditt barn kan det være barnets uttrykk for at det egentlig vil leke med barnet ditt. Eller kanskje barnet ditt tok den leken dette barnet lekte med for en halvtime siden. Barn i treårsalderen kan ha ganske bra eierskap til leker de har tatt på i løpet av dagen. 

Som forelder kan du ikke kreve noe, men barnehagen må jo gå i seg selv her. At de sier at bitingen er uprovosert kan bety at de ikke har observert nok. De må være i forkant og kanskje dele opp gruppen i mindre lekegrupper der det er med en voksen hele tiden. Biting skjer skjelden uprovosert... men i løpet av et halvt år burde bitingen avta. Når barna er 4 har de stort sett språk til å uttrykke seg uten biting.

Dette Eller at det rett og slett ikke er så "uprovosert" (i betydningen uforutsigbart) som barnehagen tror. Følger man godt nok med så greier man som regel å være i forkant. 

Anonymkode: a230a...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hadde 1 til 1. Klarte likevel å bite andre barn i bhg. Det ble bedre når barnet fikk bedre språk, men den dag i dag er han 10 og kan fremdeles bite. Skjer minst 1-2 ganger i året og har ikke hatt 1 til 1 siden skolestart. Han synes det er veldig vondt selv og klarer ikke å kontrollere eller svare på hvorfor det skjer. Bare at det svartner i situasjonen. Har trippel diagnose, hvor 2 av de påvirker adferden hans. 

Anonymkode: 2aeb5...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, addict skrev:

Er sikkert lang veg til spesialpedagog, det har du nok rett i. En eller annen form for utredning burde på plass ihvertfall, når er barn biter andre jevnlig i over 2 år. 

Utredning er kanskje å overdrive litt, men selvsagt burde noe gjøres. Barn skal ikke være redde for andre barn i barnehagen. 

Anonymkode: 2c945...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre svært vanlig med bitere i barnehagen. De er ofte i 2 års alderen da... Men uansett, fra en barnehagelærer sitt perspektiv(og mor): Vi har hatt noen ekstreme tilfeller av biting. Dette var frustrerende for alle, ingen ville at dette skulle skje, men du kunne virkelig aldri vite når barnet beit. De kunne ha en fin lek hvor barnet satt på fanget mitt (tenkte jeg skulle passe på ekstra så det ikke skjedde noe), så skulle det andre barnet gi biteren en leke, og bang på et sekund beit barnet til. Jeg stoppet det jo selvsagt med éngang, men et merke ble det.

Dette er fryktelig vanskelig for de voksne fordi vi virkelig ikke vil at dette skal skje, men vi kan ikke ekskludere biteren fra all lek med andre barn heller. Men det går heldigvis over etter hvert. Vi pleier i perioder å fotfølge biteren og stoppe det hver gang, kun si nei og ta barnet bort. Gjør dette tusenvis av ganger så stopper barnet til slutt. Det pleier også å hjelpe å ha lekegrupper slik at barnet som biter får lære å komme inn i lek og få en høyere status i gruppa enn bare stempel som en biter.

Spør lederen om et møte, vær saklig og be om en handlingsplan. Det beste er hvis dere kan samarbeide godt og vise forståelse for hverandre.

Anonymkode: 9c9a3...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette Eller at det rett og slett ikke er så "uprovosert" (i betydningen uforutsigbart) som barnehagen tror. Følger man godt nok med så greier man som regel å være i forkant. 

Anonymkode: a230a...7d3

Min erfaring er at den som ble bitt i bhg var ikke alltid den som "fortjente" det. Barnet kunne være på feil plass til feil tid. Min var veldig uforutsigbar og vanskelig å kartlegge i disse situasjonene. Ting kunne bygge seg opp og når begeret var fult var ikke like enkelt å vite. Stressnivået var høyere for mitt barn i vanlige situasjoner som andre barn taklet bra. F. Eks kunne det også skje at hvis ett barn terget min litt tidligere på dagen og en stakkars var uheldig og skumple borti min på vei ut senere på dagen så var det den som fikk gjennomgå. 

Veldig frustrerende for oss, og veldig fristende for foreldrene til barna som opplevde dette. 

Anonymkode: 2aeb5...bd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utredning er kanskje å overdrive litt, men selvsagt burde noe gjøres. Barn skal ikke være redde for andre barn i barnehagen. 

Anonymkode: 2c945...21b

Jeg ville trodd at et barn som ikke klarer å legge ifra seg en så stygg uvane som å bite sliter med noe det trenger hjelp til eller har noen slags form for sosial utfordring eller diagnose. Det er jo åpenbart at foreldrene kommer til kort mtp at det ikke har klart å erstatte biting med å uttrykke seg på 2 år. Jeg jobber ikke med barn, så utredning er kanskje feil ord, men en eller annen fagperson burde vel inn å se på barnet for å finne ut hvor skoen trykker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at den som ble bitt i bhg var ikke alltid den som "fortjente" det. Barnet kunne være på feil plass til feil tid. Min var veldig uforutsigbar og vanskelig å kartlegge i disse situasjonene. Ting kunne bygge seg opp og når begeret var fult var ikke like enkelt å vite. Stressnivået var høyere for mitt barn i vanlige situasjoner som andre barn taklet bra. F. Eks kunne det også skje at hvis ett barn terget min litt tidligere på dagen og en stakkars var uheldig og skumple borti min på vei ut senere på dagen så var det den som fikk gjennomgå. 

Veldig frustrerende for oss, og veldig fristende for foreldrene til barna som opplevde dette. 

Anonymkode: 2aeb5...bd5

Frustrerende for foreldrene til barna skulle det selvfølgelig stå. 

Anonymkode: 2aeb5...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du som en annen foreldre skal ikke ta det opp med barnets foreldre. 

Anonymkode: 10397...29a

Hvis mitt barn blir skadet av et annet barn, kan selvfølgelig jeg ta det opp med det barnets foreldre. Det er de som er barnets foresatte, ikke de som jobber i bhg. 

Anonymkode: 74c75...4bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at den som ble bitt i bhg var ikke alltid den som "fortjente" det. Barnet kunne være på feil plass til feil tid. Min var veldig uforutsigbar og vanskelig å kartlegge i disse situasjonene. Ting kunne bygge seg opp og når begeret var fult var ikke like enkelt å vite. Stressnivået var høyere for mitt barn i vanlige situasjoner som andre barn taklet bra. F. Eks kunne det også skje at hvis ett barn terget min litt tidligere på dagen og en stakkars var uheldig og skumple borti min på vei ut senere på dagen så var det den som fikk gjennomgå. 

Veldig frustrerende for oss, og veldig fristende for foreldrene til barna som opplevde dette. 

Anonymkode: 2aeb5...bd5

Helt enig. Jeg utrykte meg kanskje litt klønete. Jeg mente ikke at den som ble bitt provoserte, eller på noen måte fortjente det, men at den som biter som regel har en type atferd i forkant av bitingen som de ansatte burde plukket opp. 

Nettopp sånne ting går det an å kartlegge. 

Anonymkode: a230a...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis mitt barn blir skadet av et annet barn, kan selvfølgelig jeg ta det opp med det barnets foreldre. Det er de som er barnets foresatte, ikke de som jobber i bhg. 

Anonymkode: 74c75...4bb

Er en grunn til barnehagen ønsker at de skal ta seg av situasjonen, men hvis det ikke blir forbedring over lengre tid så skjønner jeg jo at foreldre ønsker å snakke med de som er foreldrene til den som biter... 

Men.. Jeg som har en biter da. Hvordan mener dere jeg skal hjelpe til? Hva forventer dere? Og hva mener dere hjelper med situasjonen å prate med meg? Er det for å vurdere om jeg gjør nok og hvor alvorlig jeg ser på situasjonen? 

 

Anonymkode: 2aeb5...bd5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Jeg utrykte meg kanskje litt klønete. Jeg mente ikke at den som ble bitt provoserte, eller på noen måte fortjente det, men at den som biter som regel har en type atferd i forkant av bitingen som de ansatte burde plukket opp. 

Nettopp sånne ting går det an å kartlegge. 

Anonymkode: a230a...7d3

Helt enig at mye kan kartlegges som hjelper å forebygge, men man må også være forberedt på at det fremdels kan skje. 

Anonymkode: 2aeb5...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er en grunn til barnehagen ønsker at de skal ta seg av situasjonen, men hvis det ikke blir forbedring over lengre tid så skjønner jeg jo at foreldre ønsker å snakke med de som er foreldrene til den som biter... 

Men.. Jeg som har en biter da. Hvordan mener dere jeg skal hjelpe til? Hva forventer dere? Og hva mener dere hjelper med situasjonen å prate med meg? Er det for å vurdere om jeg gjør nok og hvor alvorlig jeg ser på situasjonen? 

 

Anonymkode: 2aeb5...bd5

Du kan prate med barnet ditt - hver jævla dag om hvor vondt og potensielt farlig det er å bite. Hver dag! Fikk bøker, les på nett om hvordan man kan takle slik, hva søren du syns er best. 

Hvis jeg virker krass, er det fordi min unge nettopp har hatt sim fjerde(!!) antibiotika kur etter bitt som har gått gjennom huden, og jeg fikk sepsis som lite og var lagt inn på sykehus pga bitt. 

Hos oss er det uprovosert ungen(e) bare biter plutselig. 

Etter at ungen ting har funket i bhg, og foreldrene er som deg "men hva meeener dere jeg skal gjøre, liksom?" så har vi gått drastisk til verks. Ungen.vår har lært seg selvforsvar, og bhg og ungens foreldre har fått beskjed om at det skal brukes i de situasjonene. Bit, og du får vondt tilbake. Enkelt og greit. 

Ungen her er 2,5 år. 

Anonymkode: 74c75...4bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan prate med barnet ditt - hver jævla dag om hvor vondt og potensielt farlig det er å bite. Hver dag! Finn bøker, les på nett om hvordan man kan takle slik, hva søren du syns er best. 

Hvis jeg virker krass, er det fordi min unge nettopp har hatt sin fjerde(!!) antibiotikakur etter bitt som har gått gjennom huden, og jeg fikk sepsis som lite og var lagt inn på sykehus pga bitt. 

Hos oss er det uprovosert ungen(e) bare biter plutselig. 

Etter at ingen ting har funket i bhg, og foreldrene er som deg "men hva meeener dere jeg skal gjøre, liksom?" så har vi gått drastisk til verks. Ungen vår har lært seg selvforsvar, og bhg og ungens foreldre har fått beskjed om at det skal brukes i de situasjonene. Bit, og du får vondt tilbake. Enkelt og greit. 

Ungen her er 2,5 år. 

Anonymkode: 74c75...4bb

Litt retting. 

Anonymkode: 74c75...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det er kjipt. Men jeg tenker også at det er utrolig kjipt for foreldrene til dette barnet! Foreldrene er nok minst like frustrerte som deg. Det å få beskjed om at barnet har bitt andre barn til stadighet, og at andre foreldre snakker om det kan ikke være en hyggelig opplevelse. 

Man aner jo ikke hva som kan ligge bak denne atferden. Kan hende det er en diagnose av noe slag. Barnet sliter nok med et eller annet. Jeg vet ikke hva du kan kreve av barnehagen. Kanskje bytte avdeling? Spørre om de kan ha lekegrupper og skille barna litt mer? 

Bare ikke bær nag mot dette barnet eller foreldrene. Det ligger alltid noe bak en atferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Jeg utrykte meg kanskje litt klønete. Jeg mente ikke at den som ble bitt provoserte, eller på noen måte fortjente det, men at den som biter som regel har en type atferd i forkant av bitingen som de ansatte burde plukket opp. 

Nettopp sånne ting går det an å kartlegge. 

Anonymkode: a230a...7d3

Vet du hvor fort ett barn kan bite? Vi som barnehageansatte kan være på hele tiden ( vi har kan hende 16 barn på 4 voksne så det kommer ann på hvor mye vi kan være på hvert barn). . Så er ett barn sammen med andre barn, leker. På ett sekund så biter ett barn. Vi er på, men vi er kan ikke være innen 30 cm fra hvert barn hele tiden, og biting tar ett sekund.

Anonymkode: 10397...29a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...