Gå til innhold

Tips til relativt rask mat til hjemmedate

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var i tvil om jeg skulle legge denne her eller på singelforumet. 

Men her er greia: På fredag skal jeg ha hjemmedate, og har gått tom for ideer til mat jeg kan lage. Utfordringen er at jeg har 1,5 timer på meg fra jeg kommer hjem til han kommer inn døra. På denne tida skal jeg også dusje. 

Begge liker alt, og jeg er ganske glad i å lage mat. Har bare kjørt meg fast i "mat som trenger masse tid"-sporet, og trenger input. 

Bør vel også ha dessert.

Anonymkode: d989e...590

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fjordland laks og pasta, kjøpesjokoladepudding med saus.

Anonymkode: f08f2...dde

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke lage noe som skal stå i stekeovnen en stund? Da kan du jo dusje mens retten er i ovnen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med ceviche? 

Anonymkode: e03e6...dc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dropp i alle fall Fjordland. :P Hva med å rett og slett satse på biff? Poteter og grønnsaker kan steke i ovnen mens du dusjer (eller mens dere koser dere med et glass vin), hvitløks- og urtesmør kan lages dagen før. Soppsaus eller peppersaus kan også lages dagen før og varmes før servering. 

Eller hva med en pai, type quiche lorraine e.l.? Paiskall kan forstekes dagen før, eggestand og ost kan blandes ferdig, og resten av fyllet kan også stekes og gjøres klart. Så kan du bare lempe alt over i paiskallet, og steke paien mens du dusjer. En frisk salat er godt ved siden av paien, f.eks. en enkel tomatsalat med tomat, løk og en enkel vinaigrette. Og det gjør ingenting om maten ikke er ferdig akkurat når han kommer, da lukter det deilig i huset og dere kan kose dere med et glass vin mens dere venter. 

Dessert kan være noe så enkelt som kjøpeiskrem av god kvalitet, kanskje med lune bær til? 

Anonymkode: f671f...551

AnonymBruker
Skrevet

Du er vel ferdig dusjet på 15min??

Kvelden før kan du jo planlegge alt klart, skjære opp grønnsaker osv. Så det står klart i kjøleskapet. Dette er enkelt, ikke overdriv og kompliser. Planlegging er jo hele greia når man lager mat.

Hva med pizza? Kaldhever deigen over natten i kjøleskapet, når du kommer hjem sett den på benken med en gang. Dagen før skjærer du opp all topping klar. Kjemperask mat! Stekes mens han og du venter i sofaen....

Ta på deg noe lårkort og enkelt :) Eller en fin leggings.

Anonymkode: a81ce...182

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Dropp i alle fall Fjordland. :P Hva med å rett og slett satse på biff? Poteter og grønnsaker kan steke i ovnen mens du dusjer (eller mens dere koser dere med et glass vin), hvitløks- og urtesmør kan lages dagen før. Soppsaus eller peppersaus kan også lages dagen før og varmes før servering. 

Eller hva med en pai, type quiche lorraine e.l.? Paiskall kan forstekes dagen før, eggestand og ost kan blandes ferdig, og resten av fyllet kan også stekes og gjøres klart. Så kan du bare lempe alt over i paiskallet, og steke paien mens du dusjer. En frisk salat er godt ved siden av paien, f.eks. en enkel tomatsalat med tomat, løk og en enkel vinaigrette. Og det gjør ingenting om maten ikke er ferdig akkurat når han kommer, da lukter det deilig i huset og dere kan kose dere med et glass vin mens dere venter. 

Dessert kan være noe så enkelt som kjøpeiskrem av god kvalitet, kanskje med lune bær til? 

Stabburets pai med ost og skinke (frysedisken) er faktisk god.

Skrevet

Scampi med gremolata, saltkokte delikatessepoteter med aioli og store loffbiter til å dyppe i gremolataen. Veldig kjapt og greit. Og så godt!

• Liker 1
Skrevet

Enten en ovnsrett, kylling eller fisk med grønsaker feks. Eller en hjemmelaga fiskegrateng, skinkgrategn eller liknande som du kan lage klar dagen før og så bare sette inn i ovenen..

Eller en ferdig pizzadeig slik at du bare trenger fikse fyll. Feks pepperoni og god ost og løk såbslipper du å ta frem stekepanna.

Dessert - iskrem!! Blir litt ekstra stad om du fikser strøssel, nonstopp , bær, sjokoladrsaus eller annen god topping

AnonymBruker
Skrevet

I ovnen: Laks krydret med sitronpepper, med smør i formen, stekes på 175 grader i 16 minutter. 

Legg på tallerkenen: spinat, ruccolasalat, cottage cheese, avokado og parmesanost som salat. 

Legg laksen på toppen og server med creme fraise (smak til med mengde sitronpeoper i). Kjempe enkelt, går fort og smaker veldig godt.

Kan også ha salat på siden og koke ris til i tillegg, dersom du tenker dere ikke blir mett av det som er nevnt ovenfor.

Anonymkode: e52cb...113

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Seafood linguine

Anonymkode: 28202...9df

• Liker 1
Skrevet

Gryterett, hvitløksbagetter/loff med smør og bitte liten salat. Ispinner til dessert? Kaffe. 

Kan hun fóre meg eller er hun ikke til å stole på? 

• Liker 1
Skrevet

lasagne! lag ferdig, sett i ovnen, hopp i dusjen, legg inn hvitløksbrød og lag enkel salat :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2 stk krabbeskjell, miks med olivenolje, sitron, masse hakket rød chili, revet hvitløk og bladpersille til en kald saus. Bland i nykokt linguine --> ferdig. (https://www.nigella.com/recipes/linguine-with-chilli-crab-and-watercress )

Dessert: Lag klar panna cotta i porsjonsformer i kjøleskapet kvelden før. Kjør friske bringebær (framdeles i sesong) i blender med litt melis, passér gjennom en sil, og du får nydelig bringebærcoulis. Legg opp med panna cottaene, og pynt med noen hele bær og evt litt mynte.

Anonymkode: 60a4f...c17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spekeskinke, et par gode oster og focaccia. Pynt fatet med bær og melon. 

Anonymkode: e89a7...051

Gjest Melis123
Skrevet

Jeg ville lagd Lasagne dagen i forveien. Blir ekstra god om den står i kjøleskapet over natten, så trenger du bare å putte den i oven og hive sammen en god salat, så har du masse tid til å dusje/sminke deg osv😊

AnonymBruker
Skrevet

Hva med pulled pork med tilbehør? Hvis du har ovnsbakte poteter og grønnsaker kan alt stå i ovnen mens du dusjer osv. Som dessert kan du vel bare slenge frem noe is? Eller eventuelt lage noe mer fancy dagen før

Anonymkode: ce0d3...ae3

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stabburets pai med ost og skinke (frysedisken) er faktisk god.

Den er en OK hverdagsmiddag, men ikke i nærheten av en hjemmelaget. Og når TS faktisk er glad i å lage mat tviler jeg på at hun har lyst til å servere ferdigmat på date. 

Jeg likte forslagene om skalldyrpasta, og krabbepasta er nydelig. Pasta kan være både kjemperaskt, enkelt og skikkelig godt på en gang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva ble det til?

Anonymkode: e03e6...dc4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...