Gå til innhold

Skal man ha sååå vondt i en tann? Regulering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt regulering i kanskje 6 mnd nå, og den siste måneden har den ene fortanna mi oppe gjort ekstremt vondt. Vet at tennene blir ømme og sånn fordi de flytter på seg, men dette er en helt annen type smerte. 

Det begynte med at jeg drakk vann og fikk helt syke smerter i denne fortanna, smertene går liksom opp gjennom tanna og nesten til nesa. Hadde det i noen dager, men så har den ikke gjort vondt i det hele hatt noen uker nå. 

Før i går. Det er vondt å pusse på den, vondt å tygge og spesielt det å drikke. Nå er det også vondt om jeg puster med munn. Føles kanskje som ising selv om dette er noe jeg aldri har vært plaget med, men bare i en ekstrem versjon.. 

går til behandling hos tannlegehøyskolen og de jobber jo ikke nå, har ikke time før om flere uker. Andre kjeveortopeder sier de ikke kan røre reguleringa mi fordi det bare er sånn reglene er.. 

Begynner jo å lure om jeg har hull eller noe.. ellers må det være reguleringa? Kan ikke være normalt.. 

Anonymkode: e5778...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan jo få sjekket tannen hos en allmenntannlege. Dersom det er et hull eller annen skade vil kjeveortopeden uansett henvise deg til en «vanlig» tannlege for å få det ordnet.

Anonymkode: 1c977...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er så vondt som du beskriver, kan det være betennelse, som eventuelt krever rotfylling. Det kan en vanlig tannlege enkelt finne ut, så gå til tannlegen, du.

Anonymkode: d3be2...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er så vondt som du beskriver, kan det være betennelse, som eventuelt krever rotfylling. Det kan en vanlig tannlege enkelt finne ut, så gå til tannlegen, du.

Men hvordan kan jeg få det så fort? Går jo jevnlig hos kjeveortoped og de ville vel sett dette? Pusser, bruker tanntråd og flour

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tannen trenger ikke å ha hull for å dø og/eller bli betent. Tannregulering i seg selv kan gi risiko for dette ettersom det gir en belastning/traume mot tannen, særlig hvis det gjøres store forflytninger eller brukes litt for mye kraft. 

Anonymkode: 0b057...360

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvordan kan jeg få det så fort? Går jo jevnlig hos kjeveortoped og de ville vel sett dette? Pusser, bruker tanntråd og flour

Fort? Det kan utvikle seg på noen få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ring tannlegehøyskolen i morgen! De er ansvarlig for din behandling og du trenger time nå. Evt må du ringe tannlegevakten i kommunen og forklare de situasjonen

Anonymkode: f07a8...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...