Gå til innhold

Velg hunderase etter hvem du er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt merke til at mange velger hunderase med begrunnelse i at de syntes den er kul og/eller søt, og ikke ut i fra hvem de selv er som mennesker og hvilken livsstil de fører. For at hunden -og en selv skal få det så bra som mulig, er en faktisk nødt til å sette den enkelte hunderasens særegenheter og behov opp mot ens egen livssituasjon og fysikk;

- Krever rasen mye mosjon, bør du selv være en ivrig turgåer, ev syklist. 

- Jobber du mye, og må ha med deg hunden, bør den iallefall ikke være for stor. 

- Er det barn i bildet, andre dyr? Her må en se på slikt som tolmodighet osv. 

- En liten og/eller sped person (som meg selv) bør ha en hund en er i stand til å håndtere uansett situasjon. Eksempelvis kan en her bare forestille seg en stor hund med tendens til å 'rykke'. Det hjelper da lite å holde igjen, for dersom kraften i rykket overgår de 50 kg jeg veier, vil jeg flakse avgårde uansett om styrken i seg selv er stor nok til å klare å holde igjen. Overgås jordens gravitasjon på en bestemt gjenstand eller legeme, blir dette lettet fra marken. - Enkelt og greit.

Dette og andre faktorer bør absolutt innkluderes i en nøye gjenmnomtenkt vurdering av rase (og forsåvidt også gemytt innad i valpeflokken) før en skaffer seg hund! 

Bilde:  Cairn-terrieren, Ferrari 

ferr-skullgenser.jpg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...