Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg og mannen min har vært så uheldig å miste vår lille jente i uke 22 den 29.juni. Det ble da som en fødsel, med rier og vannavgang. Måtte også ta en utskrapning etterpå fordi ikke alle restene kom ut. Det har vært og er en tung tid men har likevel lyst til å prøve igjen i nærmeste fremtid.

Er det noen som har blitt gravid rett etter fødsel? Er dette mer risiko hvis man blir det med en gang? Nå var jeg halvveis i svangerskapet så vet ikke om "reglene" er det samme som når man føder til termin. Nå har jeg jo heller ikke ammet, så har ikke den prevensjonen som den kan gi. Det har også tatt lang tid for oss å bli gravide, så vil ikke vente for lenge, og vet heller ikke om jeg kan bli det uten hjelpemidler(gikk på letrozol og ovitrelle denne gangen). Det sies at man har lettere for å bli gravide etter en fødsel.

En ting til :P Jeg var lenge sykemeldt i det svangerskapet, pga ekstrem kvalme i starten og mer komplikasjoner underveis. Hvordan ville dette være hvis jeg blir gravid igjen? Det blir jo til at jeg får mer oppfølging denne gangen,  pga jeg har mistet før, og det betyr mer legetimer.

Jeg skal på sykehuset på oppfølging etter sommeren, så jeg skal spørre mer der, men tenkte å høre med dere om dere vet noe eller har erfaring med 2 tette graviditeter :) 

Takker for svar😊❤️ 

Anonymkode: 86863...f49

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

min søster mistet i uke 18 slik at det ble fødsel og ikke abort av fosteret. Ble gravid tre uker etter med ei som i dag er 12:) Vet ikke om det er å anbefale, men det kan i hvert fall gå bra :)

Anonymkode: f45ac...ac4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg usikker på hvordan alt fungerer, men det anbefales jo å ikke bli gravid med en gang etter en fødsel pga. fare i forhold til blodpropp.

Jeg ville rett og slett tatt en telefon og hørt med fastlegen, de vet som regel bedre enn folk som tror og synser om alt 😅

Anonymkode: 9eeed...b3e

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

min søster mistet i uke 18 slik at det ble fødsel og ikke abort av fosteret. Ble gravid tre uker etter med ei som i dag er 12:) Vet ikke om det er å anbefale, men det kan i hvert fall gå bra :)

Anonymkode: f45ac...ac4

Takk for svar :) Da er det jo mulig, og så koselig at det gikk bra for henne :) 

TS

Skrevet

Jeg kjenner to kvinner som begge har blitt gravide i løpet av få uker etter fødsel. Hun ene ble gravid 4-5 uker etter fødselen. Hun andre ble gravid 7-8 uker etter fødselen. Sistnevnte hadde også gått gjennom 4 års prøving uten hell, før de fikk medisinsk hjelp og hun ble gravid med prøverør med første barnet. Så at hun ble gravid spontant og "av seg selv" overhodet, var et mirakel ingen hadde forventet. Særlig ikke så kort tid etter. De brukte derfor ikke prevensjon, for de trodde jo overhodet ikke de kunne bli gravide naturlig. Men selv om det ble tett, så var barnet selvfølgelig velkomment likevel, selv om det ble en hektisk småbarnstid med to så tette barn, under 1 år i mellom dem!

Den førstnevnte ammet ikke barnet sitt pga brystreduksjon noen år tidligere (melkekanalene er da kappet), men hun sistnevnte ammet barnet sitt. Det sies jo at amming beskytter mot graviditet, men tydeligvis er det langt i fra noen sikker prevensjon.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg usikker på hvordan alt fungerer, men det anbefales jo å ikke bli gravid med en gang etter en fødsel pga. fare i forhold til blodpropp.

Jeg ville rett og slett tatt en telefon og hørt med fastlegen, de vet som regel bedre enn folk som tror og synser om alt 😅

Anonymkode: 9eeed...b3e

åja det har jeg ikke hørt. men ja jeg kan selvfølgelig ringen legen, men føler ikke at han vet så mye om dette, da dette ikke er så vanlig 😕 men kan jo ringe sykehuset.

AnonymBruker
Skrevet

Vet om 6 som mistet nært opptil fødsel og under fødselen. Samtlige fødte rundt 1års dagen til den lille engelen ♥️ (de har altså alle blitt gravide innen en 3mnds tid)

Kondolerer & masse lykke til ❤️

(Angående kvalme, så er det vel relativt stor sjanse for det samme..., MEN trenger ikke bli det 😊)

Anonymkode: 4fa96...98b

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Jeg kjenner to kvinner som begge har blitt gravide i løpet av få uker etter fødsel. Hun ene ble gravid 4-5 uker etter fødselen. Hun andre ble gravid 7-8 uker etter fødselen. Sistnevnte hadde også gått gjennom 4 års prøving uten hell, før de fikk medisinsk hjelp og hun ble gravid med prøverør med første barnet. Så at hun ble gravid spontant og "av seg selv" overhodet, var et mirakel ingen hadde forventet. Særlig ikke så kort tid etter. De brukte derfor ikke prevensjon, for de trodde jo overhodet ikke de kunne bli gravide naturlig. Men selv om det ble tett, så var barnet selvfølgelig velkomment likevel, selv om det ble en hektisk småbarnstid med to så tette barn, under 1 år i mellom dem!

Den førstnevnte ammet ikke barnet sitt pga brystreduksjon noen år tidligere (melkekanalene er da kappet), men hun sistnevnte ammet barnet sitt. Det sies jo at amming beskytter mot graviditet, men tydeligvis er det langt i fra noen sikker prevensjon.

Det er sånn vi har hatt det også. Lang prøving, men nå klarte vi det med tabletter og sprøyta rett før vi skulle prøve prøverør. Så jeg tenker at vi kanskje ikke klarer det selv, så derfor har vi ikke brukt prevensjon. Jeg har heller ikke fått mensen etter fødsel, men man kan jo bli gravid for det, da eggløsning kommer først. Vet om om de du kjenner fikk mens før de ble gravide andre gangen?

AnonymBruker
Skrevet

Amming er langt fra noe prevensjonsmiddel uansett. 

Vet flere som har mistet på en sånn traumatisk måte og blitt gravide kort tid etterpå ikke anbefaler det. En dødfødsel er jo en ganske traumatisk opplevelse, og det kan ta litt tid å jobbe seg gjennom, og da ha et nytt liv vokse inni seg kan bli tøft. Bare så du er klar over den psykiske delen med det. 

Anbefaler deg virkelig å snakke med legen din om det

Anonymkode: f3dec...de3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet om 6 som mistet nært opptil fødsel og under fødselen. Samtlige fødte rundt 1års dagen til den lille engelen ♥️ (de har altså alle blitt gravide innen en 3mnds tid)

(Angående kvalme, så er det vel relativt stor sjanse for det samme..., MEN trenger ikke bli det 😊)

Takk for at du delte❤️ Kanskje vi er så heldige at det ikke tar så veldig lang tid :) 

TS

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er sånn vi har hatt det også. Lang prøving, men nå klarte vi det med tabletter og sprøyta rett før vi skulle prøve prøverør. Så jeg tenker at vi kanskje ikke klarer det selv, så derfor har vi ikke brukt prevensjon. Jeg har heller ikke fått mensen etter fødsel, men man kan jo bli gravid for det, da eggløsning kommer først. Vet om om de du kjenner fikk mens før de ble gravide andre gangen?

Nei, det vet jeg dessverre ikke, da samtalene ikke gikk i så detalj :)

PS! Ang. svangerskapskvalme så er hvert svangerskap unikt og kan være forskjellige fra de andre man har hatt. Min mor har født fire unger, og kun med en av dem led hun av ekstrem svangerskapskvalme gjennom alle ni månedene.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke helt sammenlignbart, men jeg har mistet i SA og MA rundt uke 10-12 3 ganger, men påfølgende utskrapning, og har alle gangene blitt gravid igjen innen 3 mnd, er nå gravid i uke 37. Det tok derimot nesten opp til 1 år å bli gravid første gang, så jeg "føler" hvertfall at det gikk lettere å bli gravid igjen når det først hadde skjedd. Og av hva jeg hører opplever mange det samme.

Masse lykke til videre :) 

Anonymkode: 19c1d...dd1

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6 stk 😮 det var da veldig mange. Blir nervøs av å lese sånn når jeg nærmer meg termin. 

Anonymkode: 19c1d...dd1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte legen om det var greit å bli gravid igjen fort etter fødsel og det var visst ikke noe problem ifølge henne. :)  Men psykisk kan det jo være utfordrende, særlig hvis man føler man er klar igjen og det begynner å ta tid.. 

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 7da7a...2c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...