Gå til innhold

Min datter har ikke lenger venner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vondt, skikkelig vondt. 

Min datter på 12 år er en stille og beskjeden jente. Hun har tidligere hatt noen venninner, men også gått endel alene. Stor var gleden da det begynte en ny jente i klassen i fjor, og disse to var god match! De ble raskt bestevenninner, men kunne også være med andre.

Så ringte mor til en jente i klassen meg. Hun fortalte at hennes jente ble mobbet, og ba om hjelp. Hun sa at datteren så gjerne ville leke med min datter og hennes venn. Jeg stusset, for hun har aldri vist særlig interesse for min datter. Men jeg lovte å snakke med min datter, be henne invitere jenta som ble mobbet inn i samværet med seg og sin nye venninne. Det gjorde hun, og de 3 hang sammen en stund. 

Så ble min datter skviset ut, og det er jenta som visstnok opplevde mobbing som står bak, jeg har sett det fra første stund. Hun har aldri henvendt seg særlig til min jente, men ville tydeligvis få innpass hos den nye jenta, via min datter.

Min datter har gått alene i hele vår og sommer. Har tatt kontakt med moren til jenta som ble mobbet, og forklart at min datter nå er satt utenfor. Hun gikk rett i forsvar; hennes datter ville ALDRI gjort sånt mm. Hun er overhode ikke interessert i å diskutere saken, for nå har hennes datter det bra.

Så her står jeg, og angrer på at jeg gjorde min datter venneløs!!! 

Anonymkode: 3bd80...4b6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter på 12 år er en stille og beskjeden jente. Hun har tidligere hatt noen venninner, men også gått endel alene. Stor var gleden da det begynte en ny jente i klassen i fjor, og disse to var god match! De ble raskt bestevenninner, men kunne også være med andre.

Så ringte mor til en jente i klassen meg. Hun fortalte at hennes jente ble mobbet, og ba om hjelp. Hun sa at datteren så gjerne ville leke med min datter og hennes venn. Jeg stusset, for hun har aldri vist særlig interesse for min datter. Men jeg lovte å snakke med min datter, be henne invitere jenta som ble mobbet inn i samværet med seg og sin nye venninne. Det gjorde hun, og de 3 hang sammen en stund. 

Så ble min datter skviset ut, og det er jenta som visstnok opplevde mobbing som står bak, jeg har sett det fra første stund. Hun har aldri henvendt seg særlig til min jente, men ville tydeligvis få innpass hos den nye jenta, via min datter.

Min datter har gått alene i hele vår og sommer. Har tatt kontakt med moren til jenta som ble mobbet, og forklart at min datter nå er satt utenfor. Hun gikk rett i forsvar; hennes datter ville ALDRI gjort sånt mm. Hun er overhode ikke interessert i å diskutere saken, for nå har hennes datter det bra.

Ta det opp med skolen og be om foreldremøte mellom dere. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Åh, dette ligner så veldig på en forelder/barn jeg så på skolen jeg jobber. Veldig involvert mor som ringer rundt og organiserer ditten og datten, men barnet skviser ut og kjører splitt og hersk. Moren er da helt uforstående til datterens oppførsel og på sikt får hun det til at det er hennes datter som blir mobbet og ikke får være med. Det er fordi de andre elevene til slutt ser mønsteret og ikke orker dramaet med jenta. Forhåpentligvis vil dette skje med elevene på din datters skole også ts. De vil gå lei av jentas oppførsel og forhåpentligvis vil jenta di få være med igjen. Har du forsøkt å snakke med moren til den originale vennen? Kan det være en ide å invitere kun denne jenta med på noe hyggelig sammen med barnet ditt?

Anonymkode: f20c6...103

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Trist å lese, trist å høre, trist at det skal være slik. Likevel, det kan virke som din datter har gått en del alene. Og da blir min tanke at hun til dels innfinner seg med det, det vil si at hun/dere skaper et godt liv for henne med egenaktiviteter hjemme. Jeg vet at mange vil være skeptisk til dette, men like godt å forsone seg med hvordan det er, så får heller venner komme senere i livet. Sier det slik kun fordi at det er tungt å være optimistisk hele tiden, og så få seg nye smeller hele tiden. Kanskje lurt å senke forventningene.

Det er mange mødre som er slik du beskriver. Min ene datter var i et miljø der jentene til stadighet kranglet og hadde en ufin tone. 2 av mødrene stilte seg helt uforstående til dette. Så jeg vet hvordan mange mødre kan være.

Anonymkode: 65c17...34d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt læreren. Det gjorde vi, og hun fant en god løsning.

Anonymkode: 61acd...fa8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi var 3 venninner i barndommen hvor dette skjedde med jevne mellomrom - den ene var veldig opptatt av å være sjef, og av at hun skulle ha en favoritt.

Jeg er sikker på at læreren og skolen kan finne greie måter å få løst dette på - dere må iallefall prøve. Snakk med foreldrene til den andre jenta, og si at dere er i prosess med å finne en løsning som kan være mer inkluderende for alle. 

Anonymkode: 43829...c1f

AnonymBruker
Skrevet

Involver læreren. Og be den opprinnelige vennen med på ting på fritiden. 

Anonymkode: 531c1...93c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Involver læreren. Og be den opprinnelige vennen med på ting på fritiden. 

Anonymkode: 531c1...93c

Tro meg, vi har gjort begge deler. Nå er det snart ungdomsskole, hvordan skal det gå...

Jeg kan ikke lenger la min datter invitere gang på gang, kun for å bli skuffet. Og aldri noen invitasjon tilbake. 

TS 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig ufyselig situasjon, men du må ikke finne på å bebreide deg selv, det er ikke din skyld. Går jenta di på noe aktivitet av noe slag eller kan begynne på noe hvor hun vil kunne bli kjent med noen? 

Og ta det ellers videre med læreren i første omgang, det er viktig å trives på skolen. Blir din jente mobbet utover utestenging?

Anonymkode: 01cc8...0a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som måtte ønske å svare på innlegget ovenfor (asperger). Jeg ønsker ikke at dere gjør det. Vil ikke ha drittslenging i tråden min, ønsker saklige tilbakemeldinger på det jeg spør om i HI. 

TS 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja hun vil nok defineres som kjedelig, men er skikkelig sprudlende når hun et med venner hun er trygg på. 

Asperger... det har slått meg. Men jeg er livredd tanken. Burde ikke lærer ha oppdaget det?

TS 

Datteren har allerede vist at hun klarer å relatere seg til og være venner med andre, og være seg selv med de hun er trygge på. Da er det ikke mye å være redd for eller et "problem" som noen må finne og løse. Om det er en grad av autisme i bildet er det vel mildt og/eller noe hun har lært å overkomme på egenhånd.

Til hovedproblemet hadde jeg snakket med foreldrene til den opprinnelige venninnen. Inviter til aktiviteter og besøk bare de to,

Anonymkode: e73ab...aba

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med  foreldrene til den opprinnelige venninnen. Forferdelig trist og sår situasjon for din datter. De er 12 år gamle,her må foreldrene ordne opp!! 

Anonymkode: 4a273...a93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at det snart er ungdomsskole. Starter hun der nå, eller er det siste året på barneskolen nå? Om hun begynner på ungdomsskole så skifter hun gjerne klasse, eller det kommer noen fra en annen skole? I såfall får man sjansen til å «begynne på nytt», og nye vennskap skapes.

Jeg skjønner fortvilelsen, men synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ha involvert jenten som «ble mobbet». Det var umulig å vite, og hun hadde gjerne klart å skape situasjonen uten at du hadde involvert deg også.

Jeg ville nok ha prøvd å snakke med foreldrene til den opprinnelige venninnen og forklart. Kanskje de kan snakke med sin datter og høre hva hun tenker. 

Anonymkode: 19e84...da8

Skrevet

Ryddet for krenkende innhold, og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS,

så leit dette var. Kansje du kan melde henne på noen aktiviteter og se om hun blir kjent? Hva med å invitere hun andre jenta som hun var venner med før på noe gøy, som feks trampolineland?

Anonymkode: 0c70e...cc5

• Liker 2
Skrevet

vurderer å flytte til et ny landsdel.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanskelig å være 12 år og venneløs, hadde det selv sånn da jeg var 13-14 og alle venninne mine vendte meg ryggen og var fæle/baksnakket. Måtte skaffe meg nye venner, men noe av det værste jeg har opplevd i livet mitt. Er nå voksen. Støtter opp om andre som foreslår både å snakke med lærer og også og invitere hun gamle venninnen med. I værste fall finne en annen ungdomsskole/flytte. 

Anonymkode: 131e3...9d7

AnonymBruker
Skrevet

Også må du snakke ordentlig med din datter om dette, husker jeg følte mye skam, og syntes det var flaut/ubehagelig og at det var noe i veien med meg, så hun trenger masse masse støtte fra dere!! 

Anonymkode: 131e3...9d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen parallellklasse på trinnet hennes som har plass til en ekstra elev? En jente jeg vet om opplevde helt utfrysning fra jentene i sin klasse. Hun fikk bytte parallellklasse, og trives nå. På grunn av gode lærere.

Anonymkode: 2cd83...5f0

AnonymBruker
Skrevet
På ‎07‎.‎08‎.‎2019 den 19.57, AnonymBruker skrev:

Hei TS,

så leit dette var. Kansje du kan melde henne på noen aktiviteter og se om hun blir kjent? Hva med å invitere hun andre jenta som hun var venner med før på noe gøy, som feks trampolineland?

Anonymkode: 0c70e...cc5

Da jeg var barn / ungdom, så fantes det TRE måter å bli kjent med andre jevnaldrene på.

1. Andre på samme alder som bodde i nabolaget, i alle fall ikke alt for langt unna oss.

2. Lokale idrettsklubber i nærmiljøet rettet mot barn og ungdommer.   

3. Og selvfølgelig de barna som man gikk i samme klasse med på skolen. Eventuelt barn / ungdommer i andre klassetrinn.

Problemet er at disse gruppene "overlapper" en god del. De samme barna i nærområdet som går på en barneskole, er stort sett de samme som henger i den lokale idrettsklubben også...   

Anonymkode: 49f6b...5d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...