AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #1 Skrevet 7. august 2019 Vi er nå gravid i uke 19. Jeg fortalte ikke min leder om graviditeten før dagen etter UL uke 18. Jeg var hele første trimester engstelig for om det kunne være noe gale med barnet (ingenting som tilsa det, bare en redsel jeg hadde). Og jeg og min samboer hadde allerede tatt diskusjonen om at vi faktisk ikke ønsker å beholde barnet dersom det skulle vise seg at barnet kunne fått store problemer/utfordringer som gjerne ikke ville bidratt til god livskvalitet. Og siden dette er et omdiskutert tema med ulike og sterke meninger, så holdt vi graviditeten hemmelig for de fleste frem til etter UL uke 18. Alt så normalt ut på UL og vi fortalte det da til våre ledere. Min leder virket nesten som hun fikk litt sjokk og ble rimelig irritert for hvorfor jeg ikke har sagt noe før. At hun som leder bør vite pga. bemanning, permisjon osv. Jeg jobber i helsevesenet så jeg vet jo at det kan være utfordrende når noen går i permisjon osv, at kanskje de må lyse ut svangerskapsvikariat osv. Men har hun rett til å bli sur? Jeg synes graviditet er ganske personlig og noe man bør få lov til å dele med andre når man er klar. Jeg har vært frisk og raskt og gjort mitt beste på jobb. Og det vil jeg fortsette med så lenge jeg kan selvsagt. Anonymkode: 73926...2e5 11
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #2 Skrevet 7. august 2019 4 måneder til å finne en vikar for stillingen din er ikke akkurat god tid... Anonymkode: 48050...a57 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 7. august 2019 Overeaksjon fra leder. 4 måneder er god tid på å finne vikar. Leder har ikke krav på å vite sånne ting så lenge det ikke går utover jobben. Anonymkode: 06fc7...67d 65
Gjest Lama_Drama Skrevet 7. august 2019 #4 Skrevet 7. august 2019 Det er helt naturlig at man først sier noe et OUL. Her er det lederen som er ute å kjører.
solmåneogstjerner Skrevet 7. august 2019 #5 Skrevet 7. august 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4 måneder til å finne en vikar for stillingen din er ikke akkurat god tid... Anonymkode: 48050...a57 Jo det er god tid. Ts er godt innenfor fristene i arbeidsmiljøloven også. Skjønner godt at ts ventet med å si ifra, og det er helt ok på alle måter. 29
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #6 Skrevet 7. august 2019 4 måneder er ikke dårlig tid til å finne vikar. Hvis en blir sykemeldt neste uke så er det litt dårlig timing eneste. Drit i leder. Anonymkode: 0e833...f18 11
Heisann1234 Skrevet 7. august 2019 #7 Skrevet 7. august 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er nå gravid i uke 19. Jeg fortalte ikke min leder om graviditeten før dagen etter UL uke 18. Jeg var hele første trimester engstelig for om det kunne være noe gale med barnet (ingenting som tilsa det, bare en redsel jeg hadde). Og jeg og min samboer hadde allerede tatt diskusjonen om at vi faktisk ikke ønsker å beholde barnet dersom det skulle vise seg at barnet kunne fått store problemer/utfordringer som gjerne ikke ville bidratt til god livskvalitet. Og siden dette er et omdiskutert tema med ulike og sterke meninger, så holdt vi graviditeten hemmelig for de fleste frem til etter UL uke 18. Alt så normalt ut på UL og vi fortalte det da til våre ledere. Min leder virket nesten som hun fikk litt sjokk og ble rimelig irritert for hvorfor jeg ikke har sagt noe før. At hun som leder bør vite pga. bemanning, permisjon osv. Jeg jobber i helsevesenet så jeg vet jo at det kan være utfordrende når noen går i permisjon osv, at kanskje de må lyse ut svangerskapsvikariat osv. Men har hun rett til å bli sur? Jeg synes graviditet er ganske personlig og noe man bør få lov til å dele med andre når man er klar. Jeg har vært frisk og raskt og gjort mitt beste på jobb. Og det vil jeg fortsette med så lenge jeg kan selvsagt. Anonymkode: 73926...2e5 Med så mange deltidsstillinger i helsevesenet så kan jo lederen din bare øke de andres stillinger midlertidig. Er vel ikke verre enn det 🤔 20
addict Skrevet 7. august 2019 #8 Skrevet 7. august 2019 Du trenger ikke å varsle leder før 4 uker før du går ut i permisjon så lenge du skal være borte i under 1 år. Så ja, leder overreagerer. Du skylder ingen å fortelle om din graviditet før loven sier at du må. 13
Carrot Skrevet 7. august 2019 #9 Skrevet 7. august 2019 Hei TS, ta en samtale til med leder, vær ærlig på hvordan du opplevde siste samtalen og si at du selvsagt ønsker bidra til at opplæring av en ny ansatt osv går så smertefritt som overhode mulig og at du selvsagt er åpen for en god dialog videre i svangerskapet. 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #10 Skrevet 7. august 2019 Varslingen bør finne sted så tidlig som mulig etter at man har fått en rimelig trygghet rundt graviditeten, med mindre særlige omstendigheter tilsier noe annet. Fra E24.NO Anonymkode: 0e833...f18 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #11 Skrevet 7. august 2019 Du har ikke plikt til å si fra før senest 4 uker før permisjonen begynner, ifølge loven. Om man blir sykemeldt før det som en over her nevner er nå så, man timer ikke å bli syk. Det kan skje med hvem som helst når som helst Anonymkode: 09c93...30e 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #12 Skrevet 7. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Varslingen bør finne sted så tidlig som mulig etter at man har fått en rimelig trygghet rundt graviditeten, med mindre særlige omstendigheter tilsier noe annet. Fra E24.NO Anonymkode: 0e833...f18 ...sier en arbeidsgiver. Dessuten ventet de nettopp til de fikk en rimelig trygghet. Loven sier varsel 4 uker før permisjonen starter hvis permisjonen skal vare under et år, 12 uker før permisjonen starter hvis den skal være over et år. Så for de aller fleste blir det 4 uker. Anonymkode: a9a0c...ed4 19
bttb Skrevet 7. august 2019 #13 Skrevet 7. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Varslingen bør finne sted så tidlig som mulig etter at man har fått en rimelig trygghet rundt graviditeten, med mindre særlige omstendigheter tilsier noe annet. Fra E24.NO Anonymkode: 0e833...f18 Dette er ikke noe annet enn synsing fra en advokat. Bare fordi en avis har skrevet det, så er det ikke dette som er regelen, dette er en persons mening. 8
addict Skrevet 7. august 2019 #14 Skrevet 7. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Varslingen bør finne sted så tidlig som mulig etter at man har fått en rimelig trygghet rundt graviditeten, med mindre særlige omstendigheter tilsier noe annet. Fra E24.NO Anonymkode: 0e833...f18 Bør ja, men loven sier 4 uker ved permisjon under et år. Og det med trygghet er relativt. Jeg følte meg ikke trygg før jeg satt med babyen i armene 🤷🏼♀️ 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #15 Skrevet 7. august 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4 måneder til å finne en vikar for stillingen din er ikke akkurat god tid... Anonymkode: 48050...a57 Hehe, jo det er det. Anonymkode: b736a...835 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #16 Skrevet 7. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke plikt til å si fra før senest 4 uker før permisjonen begynner, ifølge loven. Om man blir sykemeldt før det som en over her nevner er nå så, man timer ikke å bli syk. Det kan skje med hvem som helst når som helst Anonymkode: 09c93...30e Ifølge arbeidsmiljøloven må du varsle senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Jeg kan ikke så mye om dette, men dette gjelder da ikke om man har sykemelding resten av svangerskapet? Anonymkode: 0e833...f18
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #17 Skrevet 7. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...sier en arbeidsgiver. Dessuten ventet de nettopp til de fikk en rimelig trygghet. Loven sier varsel 4 uker før permisjonen starter hvis permisjonen skal vare under et år, 12 uker før permisjonen starter hvis den skal være over et år. Så for de aller fleste blir det 4 uker. Anonymkode: a9a0c...ed4 Dette var ett råd en ekspert ga til en arbeidsgiver som viser at HI har ventet til riktig øyeblikk å varsle Anonymkode: 0e833...f18 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #18 Skrevet 7. august 2019 Din leder er helt ute å kjøre. Dette er helt og holdent hennes problem. Det er normalt å gjøre det slik du har gjort det. Hun er en svært dårlig leder om hun ikke er forberedt på at situasjoner som dette kan oppstå. Anonymkode: 3397c...bd2 10
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #19 Skrevet 7. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Din leder er helt ute å kjøre. Dette er helt og holdent hennes problem. Det er normalt å gjøre det slik du har gjort det. Hun er en svært dårlig leder om hun ikke er forberedt på at situasjoner som dette kan oppstå. Anonymkode: 3397c...bd2 Enig!! Anonymkode: 0e833...f18 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #20 Skrevet 7. august 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4 måneder til å finne en vikar for stillingen din er ikke akkurat god tid... Anonymkode: 48050...a57 Ikke god tid?! Vanlig oppsigelsestid er jo 1-3 mnd, så fire måneder burde jo være gull 😛 Sjefen din er rar TS. Enkelte blir maktsyk å sur når de kommer i en lederstilling. Syns du sa i fra i normal tid. Anonymkode: e36c3...159 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå