LoveYA Skrevet 7. august 2019 #1 Skrevet 7. august 2019 Hei jeg hadde søkt helse og oppvekst på vgs 1 året, skal begynne i år i førte vgs. men jeg fikk andre valget service og samferdsel og lurer på om det går ann å bytte skolevalget? eller kan jeg bli sykepleier ved å ha service og samferdsel på vgs 1?? og en siste ting hva er service og samferdsel? vær så snill ikke mobb, støtt meg isteden. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #2 Skrevet 7. august 2019 Ja, både ved helse og oppvekst, og service og samferdsel, må du gå påbygg for å kunne bli sykepleier. Anonymkode: e3c58...cb7 9
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #3 Skrevet 7. august 2019 Service og samferdsel handler om servicefag, logistikk, kundebehandling osv. Typisk for butikkjobber, lagerjobber, transportarbeid, posten osv. Alt etter hva du velger for VG2. For å bli sykepleier må du ha studiekompetanse, så da må du ta VG3 Påbygg. Hva du tar før påbygg har ingenting å si for sykepleien. Det har altså ingen betydning om du har elektro, helsefag eller kokkefag som Vg1 og 2, så lenge du består påbygg og får studiekompetanse Anonymkode: 9021f...579 12
solmåneogstjerner Skrevet 7. august 2019 #4 Skrevet 7. august 2019 Uansett så kan du bli sykepleier men ta må du ta allmenn påbygning. Det er ikke noen forskjell på om du velger service eller helsefag. Siste året tar du allmenn påbygg, så har du studiekompetanse, og kan søke på alt av studier som ikke har tilleggskrav 7
LoveYA Skrevet 7. august 2019 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Service og samferdsel handler om servicefag, logistikk, kundebehandling osv. Typisk for butikkjobber, lagerjobber, transportarbeid, posten osv. Alt etter hva du velger for VG2. For å bli sykepleier må du ha studiekompetanse, så da må du ta VG3 Påbygg. Hva du tar før påbygg har ingenting å si for sykepleien. Det har altså ingen betydning om du har elektro, helsefag eller kokkefag som Vg1 og 2, så lenge du består påbygg og får studiekompetanse Anonymkode: 9021f...579 hva er påbygg?
LoveYA Skrevet 7. august 2019 Forfatter #6 Skrevet 7. august 2019 17 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Uansett så kan du bli sykepleier men ta må du ta allmenn påbygning. Det er ikke noen forskjell på om du velger service eller helsefag. Siste året tar du allmenn påbygg, så har du studiekompetanse, og kan søke på alt av studier som ikke har tilleggskrav hva er allmenn påbygg?
solmåneogstjerner Skrevet 7. august 2019 #7 Skrevet 7. august 2019 51 minutter siden, LoveYA skrev: hva er allmenn påbygg? På tredje året tar du ikke siste året i studieretningen og går heller ikke ut som lærling, men tar allmennfag i stedet. Påbygg blir da norsk, matte, engelsk, samfunnsfag, naturfag og muligens noe mer. 13
LoveYA Skrevet 7. august 2019 Forfatter #8 Skrevet 7. august 2019 1 time siden, solmåneogstjerner skrev: På tredje året tar du ikke siste året i studieretningen og går heller ikke ut som lærling, men tar allmennfag i stedet. Påbygg blir da norsk, matte, engelsk, samfunnsfag, naturfag og muligens noe mer. er det det samme som studie plassering? for hvis det er det kan jeg ikke ta den jeg er ikke flink matte:(((((
Gjest Promqueen Skrevet 7. august 2019 #9 Skrevet 7. august 2019 Ja, det kan du. På yrkesfag kan du enten gå ut i bedrift som lærling i to år å få fag brev eller du kan ta vg3 påbygg å få studiekompetanse. Men du bør kanskje snakke med en studierådgiver om du ikke vet hva påbygg er?! Kan være lurt også i forhold til å vite hva som kreves i snitt for å komme inn.
K1970 Skrevet 7. august 2019 #10 Skrevet 7. august 2019 6 minutter siden, LoveYA skrev: er det det samme som studie plassering? for hvis det er det kan jeg ikke ta den jeg er ikke flink matte:((((( Da bør du enten ta mentortimer eller få hjelp med matten. Det kreves måtte for å komme inn på sykepleien. Du skal bla regne ut rett dose medisiner så du må ha matte. Både før og etter vgs. 12
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #11 Skrevet 7. august 2019 9 minutter siden, LoveYA skrev: er det det samme som studie plassering? for hvis det er det kan jeg ikke ta den jeg er ikke flink matte:((((( Det kreves minst 3 i matte for å få plass på sykepleiestudiet nå. Anonymkode: f48f9...b78 5
solmåneogstjerner Skrevet 7. august 2019 #12 Skrevet 7. august 2019 10 minutter siden, LoveYA skrev: er det det samme som studie plassering? for hvis det er det kan jeg ikke ta den jeg er ikke flink matte:((((( Studiespesialisering mener du? Nei, egentlig ikke. Studiespesialisering er tre år med allmennfag. Om du tar to år yrkesfag først så slipper du unna med ett år ren allmennfag. Litt almennfag (inkl matte) vil du uansett ha på yrkesfag. Det er ikke vanskelig å få ståkarakter i matte på påbygg, men husk at en del steder er det forholdsvis høye snitt/inntakskrav på sykepleie. Du må ha et brukbart snitt. Jobb med alle fag, og aller mest norsk og matte. 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #13 Skrevet 7. august 2019 1 time siden, solmåneogstjerner skrev: På tredje året tar du ikke siste året i studieretningen og går heller ikke ut som lærling, men tar allmennfag i stedet. Påbygg blir da norsk, matte, engelsk, samfunnsfag, naturfag og muligens noe mer. Påbygg har norsk, matte, naturfag, historie, gym og et valgfritt programfag. Anonymkode: 8c874...fc6 2
LoveYA Skrevet 7. august 2019 Forfatter #14 Skrevet 7. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kreves minst 3 i matte for å få plass på sykepleiestudiet nå. Anonymkode: f48f9...b78 jeg har 2 i matte:(
LoveYA Skrevet 7. august 2019 Forfatter #15 Skrevet 7. august 2019 5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Studiespesialisering mener du? Nei, egentlig ikke. Studiespesialisering er tre år med allmennfag. Om du tar to år yrkesfag først så slipper du unna med ett år ren allmennfag. Litt almennfag (inkl matte) vil du uansett ha på yrkesfag. Det er ikke vanskelig å få ståkarakter i matte på påbygg, men husk at en del steder er det forholdsvis høye snitt/inntakskrav på sykepleie. Du må ha et brukbart snitt. Jobb med alle fag, og aller mest norsk og matte. men er det vanskelig påbygg greia?
solmåneogstjerner Skrevet 7. august 2019 #16 Skrevet 7. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Påbygg har norsk, matte, naturfag, historie, gym og et valgfritt programfag. Anonymkode: 8c874...fc6 Stemmer nok det. Resten av samfunnsfaget skal man da ha gjort ferdig i løpet av de to årene på yrkesfag. 1 minutt siden, LoveYA skrev: jeg har 2 i matte:( På ungdomsskole? Det teller ikke når du søker på høyskole/universitet. Du må bare jobbe hardt. 5
solmåneogstjerner Skrevet 7. august 2019 #17 Skrevet 7. august 2019 Akkurat nå, LoveYA skrev: men er det vanskelig påbygg greia? Kommer vel an på hvem du spør? Jeg vil si nei, men det krever jo at du jobber og står på. Andre vil kanskje si det er veldig vanskelig. 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #18 Skrevet 7. august 2019 Du må gå ferdig tre år på videregående, slik at du får studiekompetanse, før du kan søke deg inn på sykepleie-studiet. Om du ikke er så god i matte på ungdomskolen, så kan det snu på videregående. Om du ønsker studere videre etter videregående, så må du bare legge litt ekstra innsats i å jobbe med fagene du ikke er så sterk i. Jeg opplevde undervisningen i matte på videregående som veldig mye bedre enn på ungdomskolen, læreren forklarte mye mer forståelig, og jeg gikk fra 3 i matte på ungdomskolen, til 5 allerede første halvåret på videregående. Men fokuser først og fremst på å bestå videregående, og jobb ekstra godt med fagene du synes er vanskelig, det er uansett minst 2,5 år til du eventuelt kan vurdere søke deg inn på sykepleie. Anonymkode: ac0c1...3ed 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #19 Skrevet 7. august 2019 3 timer siden, LoveYA skrev: jeg har 2 i matte:( Du må ha 3 i matte siste året på videregående (dvs påbygg året). Med en god del innsats og kanskje litt hjelp får du det til. Anonymkode: f48f9...b78 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #20 Skrevet 7. august 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ha 3 i matte siste året på videregående (dvs påbygg året). Med en god del innsats og kanskje litt hjelp får du det til. Anonymkode: f48f9...b78 Hun må også ha det første året på vgs. Anonymkode: e3c58...cb7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå