Gå til innhold

Trening og kalorier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

162 cm og 52 kg.

Trener hver dag. Fordi jeg liker det og fordi jeg deltar i en del uformelle konkurranser/stevner. En daglig økt består av 40-70 minutter kondisjon med moderat intensitet (4 ganger ukentlig), ELLER 30 minutter kondisjon med moderat intensitet og et helkropps styrkeprogram (3 ganger ukentlig). 

Er det nok for meg å spise ca. 2400 kalorier daglig? Vet jeg bare kan prøve å spise så mye og se om det fungerer for meg. Men sånn objektivt sett? Trener jo mye, men usikker på om jeg bør spise mer/mindre enn dette. 

Anonymkode: 33bac...324

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

??

AnonymBruker
Skrevet

Ikke tell kalorier. Kjenn etter og bruk hodet.  

Anonymkode: 85214...80d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 2400 høres mye ut. Jeg trener ca. 90 minutter moderat kondisjon daglig, samt ei lita styrkeøkt hver tredje dag, og inntar mindre enn det. Men man er jo forskjellig, så du må nesten bare se hva som fungerer for deg.

Anonymkode: 689f7...9ba

AnonymBruker
Skrevet

2400 høres for mye ut spør du meg. Med mindre du har tenkt til å bygge muskler og legge på deg.

Din BMR er rundt 1350 kalorier.

En times joggetur er vel kanskje 600 kalorier. Du har 3-4 hviledager i uka.

Det kommer også an på hvor mye du beveger deg ila. en dag utenom treningen. Sitter du mye stille er nok 2400 for mye. Men hvis du beveger deg mye på jobb, går mye og slikt, så kan det godt hende du kan spise så mye mat.

Anonymkode: 5a85b...78d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes 2400 høres mye ut. Jeg trener ca. 90 minutter moderat kondisjon daglig, samt ei lita styrkeøkt hver tredje dag, og inntar mindre enn det. Men man er jo forskjellig, så du må nesten bare se hva som fungerer for deg.

I følge denne kalkulatoren https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

skal jeg innta 2371-2496 kalorier per dag. Huket av for "stillesittende arbeid med mulighet for bevegelse", og "betydelig grad av fysisk aktivitet". Hvor høy og tung er du?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

2400 høres for mye ut spør du meg. Med mindre du har tenkt til å bygge muskler og legge på deg.

Din BMR er rundt 1350 kalorier.

En times joggetur er vel kanskje 600 kalorier. Du har 3-4 hviledager i uka.

Det kommer også an på hvor mye du beveger deg ila. en dag utenom treningen. Sitter du mye stille er nok 2400 for mye. Men hvis du beveger deg mye på jobb, går mye og slikt, så kan det godt hende du kan spise så mye mat.

Anonymkode: 5a85b...78d

3-4 hviledager i uka? Jeg trener hver dag, som det står i hovedinnlegget?

Har en jobb som består av litt sitting og litt ståing/gåing. Veldig varierende fra dag til dag. Derfor huket jeg av for "stillesittende arbeid med mulighet for bevegelse" i kalorikalkulatoren. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

162 cm og 52 kg.

Trener hver dag. Fordi jeg liker det og fordi jeg deltar i en del uformelle konkurranser/stevner. En daglig økt består av 40-70 minutter kondisjon med moderat intensitet (4 ganger ukentlig), ELLER 30 minutter kondisjon med moderat intensitet og et helkropps styrkeprogram (3 ganger ukentlig). 

Er det nok for meg å spise ca. 2400 kalorier daglig? Vet jeg bare kan prøve å spise så mye og se om det fungerer for meg. Men sånn objektivt sett? Trener jo mye, men usikker på om jeg bør spise mer/mindre enn dette. 

Jeg anslår at du forbrenner 3500 kcal i uken på trening, eller 500 kcal per dag i snitt utover vanlig forbrenning.

2400 kcal kan være nok. Du er ganske lett, så du trenger ikke være redd for å spise litt mer. Du vil få mer effekt av styrketreningen da.

Endret av Isambard
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge denne kalkulatoren https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

skal jeg innta 2371-2496 kalorier per dag. Huket av for "stillesittende arbeid med mulighet for bevegelse", og "betydelig grad av fysisk aktivitet". Hvor høy og tung er du?

Jeg er 177 cm og 65 kg. Kalkulatorer bryr jeg meg ikke så mye om, jeg hører på kroppen ;)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er 177 cm og 65 kg. Kalkulatorer bryr jeg meg ikke så mye om, jeg hører på kroppen ;)

Man kan jo bruke slike kalkulatorer som et objektivt mål. Men rart at/hvis det avviker mye fra virkeligheten. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Isambard skrev:

Jeg anslår at du forbrenner 3500 kcal i uken på trening, eller 500 kcal per dag i snitt utover vanlig forbrenning.

2400 kcal kan være nok. Du er ganske lett, så du trenger ikke være redd for å spise litt mer. Du vil få mer effekt av styrketreningen da.

Enda mer? Haha, noen sier det er for mye, du mener det kanskje kan være for lite 🤔

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kalkulatoren stemmer ikke for meg da den estimerer altfor mye kalorier. 

Jeg er 166 cm/58 kg og kan spise 1650 kalorier, pluss det jeg forbrenner ved trening. En halvtimes joggetur forbrenner 250 kalorier for meg. Pleier å trene 30-60 min daglig, så spiser da mellom 1800 og 2100 hver dag justert i forhold til hvor mye jeg har trent den dagen. Går da verken opp eller ned i vekt. 

Anonymkode: e7d1e...13c

AnonymBruker
Skrevet

Den kalkulatoren stemmer ikke for meg da den estimerer altfor mye kalorier. 

Anonymkode: e7d1e...13c

Samme her. Den mener at mitt daglige energibehov er mellom 2376 og 2516 kcal, og det er definitivt alt for mye for meg.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda mer? Haha, noen sier det er for mye, du mener det kanskje kan være for lite 🤔

Jeg baserer det på at du veier kun 52 kg. Det er vanskelig å påstå at du spiser for mye når du er såpass lett.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Isambard skrev:

Jeg baserer det på at du veier kun 52 kg. Det er vanskelig å påstå at du spiser for mye når du er såpass lett.

"Lett" er relativt . 52 kg er da ei helt normal vekt med tanke på høyden?

Skrevet

"Lett" er relativt . 52 kg er da ei helt normal vekt med tanke på høyden?

Ja. Jeg sier ikke at 52 kg er for lite, men det er ikke noe behov for å slanke seg når man har BMI under 20

Man gå i kalorioverskudd for å bygge muskler. Derfor sa jeg at det kanskje hadde blitt mer fremgang i styrketreningen om hun spiste mer.

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg, som er langdistanseløper og trener mye utholdenhet (50-60 minutter daglig på moderat intensitet) i tillegg til styrketrening 3-4 ganger ukentlig, prøvde å legge på seg. Hun var da 160 cm og 45 kg. Hun spiste ca. 2300-2500 kalorier per dag, nøye beregnet. I tillegg drakk hun gainer-pulver som ga 1300 kalorier daglig. Altså 3600-3800 kalorier daglig. Men gjett hva, hun gikk nesten ikke opp noe som helst! Verken jeg eller hun skjønner hvorfor, siden hun hadde så mye kalorioverskudd. Slik kan man jo se at kroppen lever nærmest sitt eget liv uavhengig av hva "fasiten" sier. Noen av dere som kan skjønne hvorfor hun ikke gikk opp i vekt? Antar hun ikke forbrant mer enn ca. 500 kalorier per daglige økt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...