Gå til innhold

Opplevde en som ikke brydde seg, overfor en trengende person

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var inne på Oslo City. Personen satt med hodet mellom bena, på en stol, og var ikke responsiv. Mobilen lå på gulvet, og tror det er mulig at personen kanskje var narkoman og hadde tatt en overdose. Det var en kvinne med et barn, som satt i stolen ved siden av, men som ikke brydde seg. Kvinnen gikk videre etter en liten stund, for videre shopping, og så ikke ut til å bry seg en døyt. Ikke vet jeg om dette er vanlig i muslimske miljøer, men jeg mener det var dårlig gjort, da vi alle har plikt til å hjelpe overfor andre i nød uavhengig av tro.

Bestemte meg for å si ifra til vekterboden, om at en tilsynelatende trengte hjelp i 2 etasje, og at personen ikke responderte. Dem sendte da en vekter ut til personen for å sjekke. Tror dessverre mange har blitt så vant til synet av narkomane, at dem ikke yter hjelp når dem ser en som er livløs, narkoman eller ei. Vil oppfordre flere til å være mer oppmerksom, når dere kommer over lignende situasjoner. Selv om dere bare sier fra til vekter i nærheten, så er det bedre enn ingenting. De fleste vektere har nok bedre kjennskap til slikt, og til livreddende hjelp enn mange av oss.

Dette var dagens, eller gårdagens gode gjerning.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hadde kvinnen med barn allerede sjekket ut med personen før du kom? Kanskje han sov, noe hun visste? Kanskje hadde hun allerede sagt i fra til noen? 

Hvor lenge observerte du kvinnen og mannen før du selv sa i fra? Det høres jo ut som en stund, siden du visste at hun ikke hadde sjekket ut med han og at hun gikk videre for å shoppe. Det er i så fall merkelig om du var bekymret for denne mannen.

Du har helt rett i at mange ikke bryr seg lengre, eller rett og slett ikke legger merke til andre personer. Men jeg syns du skal være forsiktig med å dømme andre. For du vet jo ikke hva som er blitt gjort før du kom til stedet.

Men uansett bra du tilslutt sa i fra til en vekter da. Enten om han trengte hjelp eller bare trengte å vekkes.

Anonymkode: 4287a...c3a

AnonymBruker
Skrevet

Vi vektere har jo egentlig heller ikke noe med det å gjøre, med mindre det er til sjenanse for andre brukere av senteret.

Om vi får klager fra andre kunder så vil senteret at vi bortviser personene som er til sjenanse, og ferdig med det liksom.

Da er kundens (senteret) bekymring over, og vår også.

Anonymkode: 537fa...d1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi vektere har jo egentlig heller ikke noe med det å gjøre, med mindre det er til sjenanse for andre brukere av senteret.

Om vi får klager fra andre kunder så vil senteret at vi bortviser personene som er til sjenanse, og ferdig med det liksom.

Dere har ikke noe med uresponsive personer å gjøre? Er det tillatt å sove på senteret altså?

Anonymkode: 8a010...c79

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere har ikke noe med uresponsive personer å gjøre? Er det tillatt å sove på senteret altså?

Du valgte å ikke sitere det neste jeg sa nemlig at det avhenger av hva andre brukere av senteret finner sjenerende, og sovende personer, eller tilsynelatende sovende personer er noe de fleste finner sjenerende og ønsker at vi skal gjøre noe med, altså fjerne.

Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Personen så nærmest død ut. Helt hvit i ansiktet. Jeg skal ikke spekulere i personens tilstand, men hodet lå helt ned i knærne, noe som ikke så særlig behagelig ut, med mindre personen er ekstremt sprek i kroppen.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor lenge observerte du kvinnen og mannen før du selv sa i fra? Det høres jo ut som en stund, siden du visste at hun ikke hadde sjekket ut med han og at hun gikk videre for å shoppe.

Jeg tok rulletrappen ned fra 3 etasje. Kvinnen med barnet satte seg ned når jeg tok rulletrappen fra toppen av. Dem gikk vekk da jeg kom helt nederst i rulletrappen i 2 etasje. Dem gjorde ingenting. Tror dem oppdaget at personen sikkert var narkoman eller så sliten ut, og valgte å sette seg opp og dra videre. Så, jeg observerte kjapt at kvinnen ikke grep inn på noen måte, men gikk videre inn i butikker og stoppet opp for å se på klær.

Mens kvinnen gikk, så stoppet jeg opp for å se om personen svarte eller responderte. Personen var helt stille. Tenkte at det var best å si ifra til vektere, da jeg ikke har noen erfaring med f.eks livreddende teknikker. Det er lite jeg kan gjøre, så å si i fra til vektere, så jeg som den beste og raskeste måten å få hjelp til fyren på, siden jeg aldri går med mobil ute heller.

Endret av TrekStar
AnonymBruker
Skrevet

Alle har hjelpeplikt. Strengt tatt overholdt heller ikke du hjelpeplikten. Du skjøv bare ansvaret over på vekterne. Er ikke som om de er helsepersonell de heller..

Anonymkode: 55e68...68a

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også bare gått om jeg hadde barnet mitt med meg. Spesielt om den andre personen var påvirket og så ut som det du beskriver. Innmari kjipt, jeg bare tar hensyn til barnet mitt over en ukjent her å sier det som det er. 

Skrevet
8 minutter siden, TrekStar skrev:

siden jeg aldri går med mobil ute heller.

Synes det er merkeligere, enn å måtte hjelpe en sliten narkis hver gang jeg så en på sentret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, GjestSiden2006 said:

Jeg hadde også bare gått om jeg hadde barnet mitt med meg. Spesielt om den andre personen var påvirket og så ut som det du beskriver. Innmari kjipt, jeg bare tar hensyn til barnet mitt over en ukjent her å sier det som det er. 

Det er ikke så lenge før vi alle må ta stilling til slike problemstillinger, vi er nok for gamle til å leve lenge nok til å oppleve det selv, men om ikke så lenge så vil barna og barnebarna våe måtte ta vanskelige avgjørelser, ala dette.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så lenge før vi alle må ta stilling til slike problemstillinger, vi er nok for gamle til å leve lenge nok til å oppleve det selv, men om ikke så lenge så vil barna og barnebarna våe måtte ta vanskelige avgjørelser, ala dette.

Vel det skjer slike ting ukentlig der vi bor i hovedstaden. Ser jeg noe jeg reagerer på og tilfeldighvis ser en vekter(som ikke vi har patrulerende rundt lenger på vårt senter, de sitter bak kamera og kommer gående om de ser noe illevarslende) så sier jeg hva jeg observerte.

Siden dette var inne på ett senter vet jeg vekterne har full koll på hva som skjer, og hadde ikke følt å trekke barnet mitt inn i den situasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, GjestSiden2006 said:

Synes det er merkeligere, enn å måtte hjelpe en sliten narkis hver gang jeg så en på sentret. 

Ikke rart det er mye elendighet i verden når folk lærer barna sine holdninger som dette. Det er bare trist.

Anonymkode: 68e7e...4da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du fryktet for livet hans, men tok rulletrappen sakte ned mens du observerte en mor og hennes barn. 

Jeg hadde heller ikke gått til en narkis hadde jeg hatt barnet mitt med meg. Og jeg er kristen. 

Vet du hvor vanlig det er at narkiser henger med hodet, helt hvite i ansiktet? Aldri observert at noen har nærmet seg de, langt mindre tatt munn- til munn. 

Anonymkode: db602...f4d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke rart det er mye elendighet i verden når folk lærer barna sine holdninger som dette. Det er bare trist.

Det sitter da vektere å følger med. Det får da være nok. 

Skrevet
13 minutter siden, GjestSiden2006 said:

hehe...kanskje det. Har ikke gått med mobil på flere år ute. Bruker den bare hjemme, og er ikke avhengig av den. Jeg er fri.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, TrekStar skrev:

hehe...kanskje det. Har ikke gått med mobil på flere år ute. Bruker den bare hjemme, og er ikke avhengig av den. Jeg er fri.

Hjemme har vi fortsatt tråløs hustelefon 🤩🤩

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, GjestSiden2006 said:

Det sitter da vektere å følger med. Det får da være nok. 

Ja, da sier vi at det er nok.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Niks dette er helt feil. Dere kan faktisk bli tiltalt for ikke hjelpe, på lik linje med alle andre mennesker i Norge, tipper til og med at det er skjerpede forventninger mot vektere som vil bli holdt mot dere i form av deres profesjon, så ta deg en pille og skjerp deg. 

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

Håper ikke barnet ditt som sitter der om ti år, kanskje utvikler epilepsi, hjertesykdom eller noe annet som gjør at det trenger hjelp, og er så uheldig å bare treffe mennesker som deg.    

Skrevet (endret)
3 minutter siden, RoH skrev:

Håper ikke barnet ditt som sitter der om ti år, kanskje utvikler epilepsi, hjertesykdom eller noe annet som gjør at det trenger hjelp, og er så uheldig å bare treffe mennesker som deg.    

Slutt a, det er da ikke karna som skal utheves her. 

Har du aldri hatt søkere ute å kjent på denne situasjonen selv? 

Vi snakker Oslo City-vektere. De sover ikke i timen. 

Mor/barn er mer sårbar her. 

Sånn. Da setter jeg en lang strek————————————

Endret av GjestSiden2006

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...