AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #1 Skrevet 6. august 2019 Har fått to barn på den korte tiden jeg ikke har bodd hjemme. Det er så ekkelt over alt! Jeg vasker sengetøy 2 ganger i mnd, prøver å støvsuge hver dag, vasker gulv (med vann og gulvklut) ca en gang i uka/ annenhver uke, vasker badet (klut med vann på vask, jif skurekrem i dusj, klor wcgel i do + klor engangsservietter til do) annenhver dag. Vasker kjøkkenet med kjøkkenklut med vann og zalo. Vasker klær med blenda daglig. Alt for dårlig til å tørke støv. Tømmer søppel nesten daglig (bioavfall hver 2-3 dag) og vasker søppelbøtta til bioavfall ved annenhvert tøm. Føler det fortsatt er ekkelt, innestengt og lukter. Vil ha en skikkelig rengjøringsdag for å få det helt rent, men jeg er ikke god på dette. Hjelp! Anonymkode: fd90d...c38
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #2 Skrevet 6. august 2019 Høres jo ut som det er renere hos deg enn hos de fleste andre. Om det er innestengt må du jo lufte, ikke vaske mer. Hva er det som lukter da? Jeg kan støvsuge 1 gang i uka og ha synlig støv på det hvite gulvet mitt, men støv lukter jo ikke. Jeg lufter hver gang jeg lager mat og har vindu på soverom oppe hver natt. Om sommeren står ofte ytterdør og vindu åpen hele dagen når jeg er hjemme. Har du ikke ventilasjonsluker du kan skru opp? Anonymkode: 7f691...a20 1
Guidet Kvinne Skrevet 6. august 2019 #3 Skrevet 6. august 2019 Prøv å få skikkelig gjennomtrekk en liten stund innimellom. Gulv bør vaskes ukentlig. Jeg bruker vaskemidler i vannet innimellom for god lukt i huset. Har du fett i kjøkkenvifte eller på toppen av kjøkkenskapene? På kjøkken bruker jeg salmiakk en til to ganger i året for å fjerne fett. Vet det er omdiskutert, men jeg liker det. Vasker du godt i kjøleskapet innimellom? Jeg vasker også vegger og dører en til to ganger i året.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #4 Skrevet 6. august 2019 Jeg vasker gulv med såpe tilpasset mine gulv, og bruker såpespray for bad på inventar på bad ukentlig. Bruker så godt som aldri klor. Bruker vaskemidler ment for bad i dusjen, ikke kjøkkensåper. Støvsuger 1-2 ganger i uken (har flere husdyr, men ikke barn) Tørker støv ukentlig. Men spesielt nå på sommeren står døren åpen mesteparten av dagen mens jeg er hjemme, og alle lufteluker er åpne. Anonymkode: f109a...58a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #5 Skrevet 7. august 2019 Du kan være så flink du bare vil til å vaske ting du bruker hver dag, men det første steget er faktisk støv. Støv samler opp bakterier og bakterier lukter. Så du har svaret her selv, du må begynne å tørke støv. Tørk støv av tak, vegger, ting og gulvlister i den rekkefølgen og bruk gjerne støvsuger med munnstykke. Trenger kanskje støvsugeren nytt filter? Deretter kan du begynne å tørke av overflater og gulv med fuktig klut/mopp. Sjokkluft flere ganger om dagen om mulig hvis du ikke har ventilasjonsanlegg. Har du ventilasjonsanlegg, på tide å rengjøre det og bytte filter? Mange har vane for å vaske sengetøy en gang i uken, kanskje du bør prøve det? Husk å vaske dyner og puter i løpet av året og åpne på vinduet når du står opp. Har du gulvtepper? Når var de vasket sist? De bør ihvertfall luftes og bankes ved gulvvask. Har sofaen avtagbart trekk? Eller kanskje trenger den rensing? Anonymkode: 6ee44...582
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå