Gå til innhold

Hvis der er 60% av noe og 40% av noe annet, er det da 50% mer av det første?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er sliten, så beklager dumt spørsmål. Men mitt hode får ikke helt viklet seg rundt dette.

Si at vi har 60% av A og 40% av B. Det blir 60/40, som blir til 6/4, som blir til 3/2. Da ser vi tydelig at det er 50% mer av A enn av B. Men skulle det i så fall ikke vært 75% av A og 25% av B? Men da hadde det jo vært 300% mer av A enn av B... Nei, jeg får jaggu ikke hodet mitt til å forstå dette akkurat nå.

Hjelp?

Anonymkode: 089f6...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Altså, av noe utgjør 60% A og de resterende 40% er B.

Bare så det ikke forveksles med at 60% av A er med i noe, i mens de 40% resterende A ikke er med i det. Da kan det jo være en ukjent mengde A og en ukjent mengde B. Jeg mente, i helheten er 60% av dette Aer og de resterende 40% er Ber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

20% mer er i hvert fall 50% av de opprinnelige 40%., hvis man tar utgangspunkt i at de 20% er beregnet ut fra de opprinnelige 100.

Forvirret ennå? 😜

Anonymkode: f66e0...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

20% mer er i hvert fall 50% av de opprinnelige 40%., hvis man tar utgangspunkt i at de 20% er beregnet ut fra de opprinnelige 100.

Forvirret ennå? 😜

Ja, et eller annet sted på veien er det noe som føles galt ut uten at jeg helt klarer å peke på hva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, et eller annet sted på veien er det noe som føles galt ut uten at jeg helt klarer å peke på hva. 

Det er nettopp slik man utnytter prosenter og statistikk i forskning og i media....

Man kan si at en viss fare er økt med så og så mange prosent, også høres det ut som er veldig høyt tall, når sannheten er det at en 50% økning kan betyr at den totale risikoen er økt fra 1% til 2%.......

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp slik man utnytter prosenter og statistikk i forskning og i media....

Man kan si at en viss fare er økt med så og så mange prosent, også høres det ut som er veldig høyt tall, når sannheten er det at en 50% økning kan betyr at den totale risikoen er økt fra 1% til 2%.......

Men det er jo en 100% økning? Ikke 50%.

Uff, beklager at jeg er så dumt altså, men hjernen min vil bare ikke helt ikveld. 😕 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har 10 sjokoladeruter totalt. 6 er av mørk sjokolade, 4 er av hvit sjokolade. Du har, som du skriver selv 50% mer mørk sjokolade enn hvit. Den 50% din er forholdet mørk sjokolade mot hvit.

Hvis du tenker 75% mørk og 25% hvit har du 50% av totalen mer som er mørk enn hvit (5 mørke + like mange hvite og mørke (2,5+2,5)).

Gir det mening? 

Endret av LilleHumle
Glemte en parentes
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, LilleHumle skrev:

Du har 10 sjokoladeruter totalt. 6 er av mørk sjokolade, 4 er av hvit sjokolade. Du har, som du skriver selv 50% mer mørk sjokolade enn hvit. Den 50% din er forholdet mørk sjokolade mot hvit.

Hvis du tenker 75% mørk og 25% hvit har du 50% av totalen mer som er mørk enn hvit (5 mørke + like mange hvite og mørke (2,5+2,5)).

Gir det mening? 

Ahhhh, du er ei knupp! Takk! 👍😘

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo en 100% økning? Ikke 50%.

Uff, beklager at jeg er så dumt altså, men hjernen min vil bare ikke helt ikveld. 😕 

Det har du helt rett i!

Det er som sagt veldig lett å bli forvirret, og hvordan man fremstiller noe har stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosent avhenger av perspektivet, eller retningen man sammenligner.

Hvis man øker med 100 % dobler man, hvis man tar bort 50 % halverer man.

Så om du har en og får en til øker man med 100 %. Da har man to, tar vekk en, altså 50 %. I begge tilfellene er det bare én, men først 100 %, så 50 %. 

I eksempelet til TS kan vi tenke oss at Per og Pål delte 100 kr. Per fikk 60 kr, Pål fikk 40 kr. Forskjellen er 20 kr

Per har 50 % mer enn Pål. Pål derimot 33 % mindre enn Per.
20 kr er 50 % av 40 kr. 20 kr er 33 % av 60 kr.

Samme 20 kr er forskjellige prosenter avhengig av perspektivet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, stan said:

Prosent avhenger av perspektivet, eller retningen man sammenligner.

Hvis man øker med 100 % dobler man, hvis man tar bort 50 % halverer man.

Så om du har en og får en til øker man med 100 %. Da har man to, tar vekk en, altså 50 %. I begge tilfellene er det bare én, men først 100 %, så 50 %. 

I eksempelet til TS kan vi tenke oss at Per og Pål delte 100 kr. Per fikk 60 kr, Pål fikk 40 kr. Forskjellen er 20 kr

Per har 50 % mer enn Pål. Pål derimot 33 % mindre enn Per.
20 kr er 50 % av 40 kr. 20 kr er 33 % av 60 kr.

Samme 20 kr er forskjellige prosenter avhengig av perspektivet.

Og det er slik statistikk lett kan vris og vrenges ut i fra perspektiv og fremstilles akkurat på den måten som den som legger det frem vil at det skal oppfattes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er slik statistikk lett kan vris og vrenges ut i fra perspektiv og fremstilles akkurat på den måten som den som legger det frem vil at det skal oppfattes...

Vi mennesker oppfant løgnen og bruker også matematikk og statistikk til å lyve. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...