Gå til innhold

Er det mye styr med å bytte etternavn? Tenker på ift papirer ol, dokumentasjon osv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal gifte meg, men vet enda ikke om jeg skal bytte etternavn.... Blir det mye styr i etterkant pga det? Tenker på når jeg bla skal søke ny jobb og alle papirene mine har fødenavnet mitt på seg.... Er det mest ulemper med å bytte etternavn? 

Anonymkode: 38b81...aca

AnonymBruker
Skrevet

Næh, jeg bare sendte inn skjemaet, ba om nytt pass og førerkort med det nye navnet, og hvis det skulle bli spørsmål ved jobbsøknader og slike ting og du har dokumenter med det gamle navnet på så tar du bare med en kopi av attesten fra Folkeregisteret, hvis noen skulle stille spørsmålstegn ved hvorfor navnene ikke er de samme.

Anonymkode: 78f47...3ad

Skrevet

Det er i alle fall ein del styr. Det er sjølvsagt til å leve med, men eg tenker at det bør vere eit spennande etternamn for å bytte. Hadde aldri orka bryderiet for eit Pettersen/Olsen/Jensen;) 

Og eg veit at ditt ekteskap skal vare for alltid, men dersom det ikkje gjer det, må du kanskje bytte ein gong til. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle papirer fra skoler og attester har jo også fødselsdatoen din, og mange av dem har vel hele personnummeret. Jeg synes det var veldig lite styr.

Anonymkode: 4107b...517

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke styrete i det hele tatt. Det meste oppdaterer seg mot folkeregisteret, men lege, tannlege og andre ting du er "medlem" av...organisasjoner og foreninger, den slags må du oppdatere selv. Ting går på personnummeret ditt, og du får en attest på endring av navn. Skulle noe bli problematisk kan du vise til den.

On ‎8‎/‎6‎/‎2019 at 9:39 PM, Fjaselina said:

Det er i alle fall ein del styr. Det er sjølvsagt til å leve med, men eg tenker at det bør vere eit spennande etternamn for å bytte. Hadde aldri orka bryderiet for eit Pettersen/Olsen/Jensen;) 

Og eg veit at ditt ekteskap skal vare for alltid, men dersom det ikkje gjer det, må du kanskje bytte ein gong til. 

Det er ikke styrete å bytte. Det kan ta litt lengre tid hvis det dreier seg om beskyttet etternavn, og man må bruke tid på å finne mer dokumentasjon på at man har rett til å ta det, men normalt sett så går det enkelt og greit. Pettersen er et navn du kan søke om på en mandag morgen og få innvilga førstkommende torsdag kveld, selv om de sier søknaden kan ta opp mot tre uker å behandle.

Skrevet

Jeg byttet mitt etternavn for ca 4 år siden, Var ikke noe styr i det helle tatt. 

Skrevet

Det er ikke noe styr. Men da jeg byttet tilbake til mitt pikenavn etter skilsmisse så var det mange som ikke skjønte hvem jeg var. Altså mer perifere forbindelser, rundt jobb og slikt. Anbefaler å beholde ditt pikenavn som mellomnavn.  

• Liker 1
Skrevet

Det er lite styr å få igjennom selve navneendringen. Det er noen tasteklikk en kveld på pc-en, og så er det ferdig dagen etter. Var i alle fall det for  meg sist jeg endret navn. Tok tilbake pikenavnet mitt etter skilsmisse, og la det inn på Skatteetaten på kvelden. Neste formiddag fikk jeg epost om at navneendringen var godkjent og gjennomført. 

Husker ikke nå om jeg måtte printe ut attest selv eller om det kom en attest på navneendringen i posten med stempel etter noen dager....? Det gjorde det da jeg giftet meg, men det er jo mange år siden, så regler og gjøremåter kan være endret nå.

Uansett - den største jobben består i å sende inn melding om endringen og evt kopi av attesten til alle du har kundeforhold hos, f.eks. kredittkort og bank (for bankkort). Førerkort. Medlemsskap overalt må endres, men der slipper man som regel attest, bare å endre selv på kundesidene/Min Side.

Det som tok litt tid var å få inn alle kredittkort og bankkort etc nye med riktig navn, men det var bare snakk om noen dager.

Pass må man for all del ikke glemme å endre heller. Husker ikke om dette krevde oppmøte, eller om man bare kan bestille et nytt pass over nett med riktig navn på nå?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det var noe slit. Bare å melde til folkeregisteret, så gikk resten av seg sjøl. Nå er det riktignok mange år siden jeg gjorde det, men kan ikke huske det var noe jobb.

Anonymkode: b9861...eac

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes ikke det var styr, heller ikke da jeg skiftet tilbake.

Men, jeg skulle aldri latt meg overtale til byttet i utgangspunktet. Jeg identifiserer meg med dette navnet, og det passer langt bedre til meg enn det min eks hadde til etternavn. Men man var ung og dum og lett påvirkelig.

Så mitt budskap er: ikke skift hvis du er i tvil. 

AnonymBruker
Skrevet

1. Gratulerer! 

2. Nei, det er ikke så mye styr å endre navn. Apotek, leger, sykehus osv får automatisk endring når du skifter navn. 

3. Bankkort og pass må du møte opp for å få endret. Insister hos banken at du gjerne vil ha ny underskrift på kortet ditt. Enkelte instanser har reagert på at kun mitt pikenavn står på kortet. Etter 4 år så har jeg ennå ikke fått kort med mitt inngifte navn med underskrift. 

Du må personlig møte opp hos politi for å få pass. Ta med vielsespapirene og navneendringspapiret. Om dere skal på bryllupsreise, så anbefaler jeg å enten endre navnet nå, eller etter at du kommer hjem. Du skal alltid bruke det navnet som står i passet når du bestiller reise. 

Hvis ikke du får navneendringspapiret eller vielsespapirene i posten, så kan du bestille de via altinn. Der kan du også bestille fødselspapirene dine. 

Igjen: Gratulerer! 

Anonymkode: e16e2...174

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som avgjør er jo om du har lyst til å bytte, eller ikke. 

Om det er mengden "styr" som avgjør høres det veldig merkelig ut. Hvis du ikke ønsker "styr" ville jeg unngått ekteskap, barn og hus i utgangspunktet. 

Jeg byttet ikke, har aldri hatt noe å si, og har aldri angret. 

Anonymkode: e3209...53b

Skrevet
On 8/8/2019 at 12:27 PM, Million said:

Det er lite styr å få igjennom selve navneendringen. Det er noen tasteklikk en kveld på pc-en, og så er det ferdig dagen etter. Var i alle fall det for  meg sist jeg endret navn. Tok tilbake pikenavnet mitt etter skilsmisse, og la det inn på Skatteetaten på kvelden. Neste formiddag fikk jeg epost om at navneendringen var godkjent og gjennomført. 

Husker ikke nå om jeg måtte printe ut attest selv eller om det kom en attest på navneendringen i posten med stempel etter noen dager....? Det gjorde det da jeg giftet meg, men det er jo mange år siden, så regler og gjøremåter kan være endret nå.

Uansett - den største jobben består i å sende inn melding om endringen og evt kopi av attesten til alle du har kundeforhold hos, f.eks. kredittkort og bank (for bankkort). Førerkort. Medlemsskap overalt må endres, men der slipper man som regel attest, bare å endre selv på kundesidene/Min Side.

Det som tok litt tid var å få inn alle kredittkort og bankkort etc nye med riktig navn, men det var bare snakk om noen dager.

Pass må man for all del ikke glemme å endre heller. Husker ikke om dette krevde oppmøte, eller om man bare kan bestille et nytt pass over nett med riktig navn på nå?

I mitt tilfelle kom det attest i posten, med stempel og med saksbehandlers orginale underskrift. Det er fire år siden jeg endra etternavnet nå, og jeg måtte møte opp hos politiet for nytt pass. Det fikk jeg tilsendt i posten to dager senere. 

Skrevet (endret)

Har hørt at det er svært enkelt, man må bare huske på å ikke gjøre det i forkant av en reise. Det blir bare krøll om flybilletter ikke står i samme navn som i passet.

Selv kunne jeg aldri tenkt meg å bytte etternavn til noen andres navn, men det er en helt annen sak og ikke det du spurte om :)

Endret av Kritt
AnonymBruker
Skrevet

Nja, ikke så veldig mye styr synes jeg. Men litt stress akkurat nå hvor jeg ikke eier gyldig legitimasjon og håper jeg snart får tid til å dra på trafikkstasjonen for å ordne førerkortet 😛 

Anonymkode: edc5c...5c0

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og eksen byttet til et sjeldent familenavn på hans side av familien fordi vi ønsket et navn som ikke så mange har. Var ikke mye styr å bytte.

Da vi ble skilt byttet jeg ikke tilbake både fordi jeg da hadde hatt navnet lenge og fordi jeg ville ha samme etternavn som barna mine.

Nå da jeg har fått barn med en ny mann har jeg tatt inn et av hans etternavn som mellomnavn for å også ha samme etternavn som mitt yngste barn. Var ikke mye styr med det navnebyttet heller.

Anonymkode: 2cb22...7c1

AnonymBruker
Skrevet

Nei, å bytte navn kan du gjøre på nettet nå. Men du må bestille nye bankkort, og kjøpe nytt pass. Og da må du ha med bekreftelsen på navneendring, til politistasjonen. 

Anonymkode: 1265e...c8d

AnonymBruker
Skrevet
På 6.8.2019 den 21.36, AnonymBruker skrev:

Skal gifte meg, men vet enda ikke om jeg skal bytte etternavn.... Blir det mye styr i etterkant pga det? Tenker på når jeg bla skal søke ny jobb og alle papirene mine har fødenavnet mitt på seg.... Er det mest ulemper med å bytte etternavn? 

Anonymkode: 38b81...aca

Attester og vitnemål får du ikke endret navn på. Skal du søke ny jobb, så fremkommer det jo at du har endret navn og sivilstatus.

Det du må endre navn på er førerkort, pass, bankkort og annen id. Dette gjør du når du får papirene fra Skatteetaten. 

Dernest må du endre navn alle steder der du har navnet ditt registrert. Hvor mye stur det blir ser du når du må styre med dette. 

Anonymkode: e43ed...703

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...