Gå til innhold

Be nav kreve inn bidrag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært slutt i 2 år. Ble enige om at far ikke skulle betale fast bidrag, men være med på å dekke 50% av utgifter knyttet til klær, sko, utstyr o.l. Ingen bhg og ingen utgifter til at jeg har barnet 70% og han 30%. Blitt psykisk mishandlet i 4 år, så gikk med på det jeg kunne for at han skulle la meg være i fred og godta samværsavtale på 60/40 (Han ville ha 50/50 men har aldri hatt 60/40 engang og er nede i 70/30 etter hans valg) 

I 2 år har jeg lagt ut, og måtte mase for å få penger igjen. I april gikk han endelig med på å betale en fast sum i mnd på 1300 kr pluss halve bhg på 460 kroner. Vi startet med dette i mai. Da betalte han 9 dager for sent. I juni trakk jeg fra for en terrassesofa så skulle bare betale 260 kr. Disse betalte han 1 dag for sent.

I juli var det betalingsfri mnd for bhg så jeg sendte vipps krav på 1300. Denne har han enda ikke godkjent 17 dager etter. Han sa også plutselig at han ikke kom til å fortsette å betale halve bhg fordi jeg har hatt 1,5 uke ferie uten jobb og barn fordi jeg har malt huset og derfor bare kunne ha ferie med barnet i 1,5 uke før det var tilbake i barnehage og jobb (har hatt barnet i 3 uker sammenhengende nå i sommer, slik også han har, men han hadde ferie de 3 ukene sammen med barnet. Han mente det var urettferdig at jeg har hatt noe ferie uten jobb og barn) Jeg hadde ikke råd til mer enn 3 uker ferie i sommer da jeg ikke har fast jobb og det var nødvendig å få malt huset. 

nå kjenner jeg at jeg ikke har mer å gi. Har virkelig prøvd å få til at vi har en privat avtale, men han gjør det svært vanskelig. 

Går det an at nav krever inn den summen vi ble enige om (istedenfor å beregne bidrag, noe som vil føre til at han må betale mye mer, og da klikker det vel for fyren) 

Vi har jo ingen skriftlig avtale på at han nå skulle betale 1760 kr i mnd. Han aksepterte det muntlig over tlf etter at jeg hadde sendt forslaget til ham skriftlig.

Og må han signere på at det er greit at nav krever det inn for at jeg skal kunne søke nav om å kreve inn det beløpet på 1760 kr pr mnd som vi ble enige om? For det kommer han nok aldri til å gjøre nemlig 

 

Anonymkode: f23c5...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja NAV kan kreve inn disse pengene, da får du alt på konto, til rett tid!

Anonymkode: 6637a...281

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så hadde jeg søkt om skikkelig bidrag, slik at du for en skikkelig sum. Hvis du er dårlig stilt økonomisk så for du kanskje bidragsforskudd, da for du iallfall en viss sum på rett tidspunkt så blir det liggende som gjeld på han.

Anonymkode: da53a...511

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han nekter å betale får han Namsmannen på døra,enkelt og greit!

Anonymkode: 6637a...281

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære deg å slutte å ta hensyn til alle hans behov. Dere er ikke sammen og ditt fokus må være barnet og deg selv.

For meg tok det også lang tid å be NAV å kreve inn bidrag. Da jeg endelig gjorde det fikk jeg også telefon med alskens rare trusler fra eksen. Det var tomme trusler, og selv om jeg måtte tåle enda en runde med oppgulp da den første fakturaen fra NAV kom så har jeg aldri siden hørt noe om det, og pengene kommer til rett tid hver mnd.

Anonymkode: 7f76e...a27

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde vært veldig greit om det aldri hadde trengt å være et tema igjen. Det sitter langt inne fordi jeg selv har vokst opp med skilte foreldre som var og er veldig gode venner. Vi har feiret bursdager, jul, reist på ferier osv sammen. Ønsker at mitt barn skal få det samme, og vet at det neppe skjer hvis jeg tar bidrag via nav fordi det kommer til å klikke for fyren. Men er kommet til et punkt nå hvor jeg ikke ser noen annen mulighet annet enn å enten gjøre det. Eller at han aldri skal betale for noe som helst. 

Anonymkode: f23c5...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få nav til å kreve inn riktig sum, da slipper du å tenke mer over det fram til barnet er 18 år.

Ja, han vil sikkert bli sint, men så venner han seg til det. Kommer han med trusler om vold ol så går du rett til politiet med det. 

Min mor var i et slikt forhold som du beskriver. Hun prøvde også å ordne bidrag privat, men han betalte ikke. Nav begynte å kreve inn bidrag og han betalte da. Han ble sint, kom med trussler om div, mamma ringte politiet og siden har han oppført seg. Du gjør deg selv en stor tjeneste ved å gjøre dette nå. 

Anonymkode: 59d33...bb2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: For å være ærlig så høres det ut som om han fortsatt har deg under tommelen sin psykisk. Nå veit jeg ikke om du går til noen og jobber med det, men i noen komuner har di tilbud om kurs i selvfølelse og grensesetting. Det at du lærer deg det, kan være lurt når du i årevis skal forholde deg til denne mannen. For sånn som tingene virker ut i fra innleggene så har han fortsatt denne makta over deg. Du prøver iherdig å ikke få han sur, og ofrer dine følelser (og økonomi!) for hannes, for såkaldt "god stemning" som aldri fungerer. Om han blir sur eller ikke så er det hannes følelser og hannes problem. Ikke ditt. Selv om han alltid har gjort det til ditt. Men nå er du ikke sammen med han mer. Nå sier ikke jeg at du ikke skal prøve å samarbeide. Men dette må jo være innenfor rimelighetens grenser. Derfor burde dere vært til megling, og hadd en 3 person som vil være med å sette opp en rettferdig avtale begge forholder seg til.

Så: Tenker at disse pengene KAN være en annen måte å kontrollere makta og kontakten mellom dere, om det nødvendigvis ikke er det han mener (spørsmålet blir vel om han bevist er manipulativ, eller bare verdens største drittsekktype som ikke ser det selv). Tenker uansett at det er fordi han har sluttet å respektere deg og grensene dine forlengst for å være ærlig. Selv om du begynner å jobbe med å snu den trenden på andre plan, så er økonomi veldig greit å la nav ordne opp i, så du slipper det uromomentet. Da får han bare bli sur. Han har jo vist at han ikke greier å holde kontroll på disse tingene selv. 

Endret av Bestevenninna di
Skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips til deg er at ETTER at du har vært i kontakt med NAV og fått ballen til å rulle med hensyn til at de skal kreve inn bidrag for deg.... last ned en samtals-opptaker (app) til mobilen og ta opp ALLE samtaler du ser er fra eksen deretter. I tilfelle han begynner med trusler og skittkasting og alt mulig, for da har du beviser. Ikke la han få vite at du tar opp så klart, men samle opp beviser. 

Dette kan du ta til politiet og anmelde han om det blir for ille, eventuelt innskrenke hans rettigheter til samvær hvis han begynner å true deg med at det skal gå ut over barnet når hun/han er hos sin far. Noen psykopater er sånn, truer med å la det gå ut over barnet, fordi de VET at det er morens svake punkt, og da trykker de der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om han nekter å betale får han Namsmannen på døra,enkelt og greit!

Anonymkode: 6637a...281

Nå ja, jeg har ikke fått noe bidrag siden juni 2016, og det har ikke kommet noen namsmann enda og heller ikke noe penger, så det var vel en grei løgn, eller??

Anonymkode: 836d6...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vrir seg åpenbart unna alle avtaler, så her ville jeg tatt silkehanskene av og bedt nav om å både beregne og kreve inn bidraget. Det er ingen synd på far, han har et barn og det skulle bare mangle at han ikke stiller opp økonomisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om han nekter å betale får han Namsmannen på døra,enkelt og greit!

Feil.

Namsmannen kommer ikke på døra. NAV Innkreving kan, som særnamsmann, kreve inn bidrag og bidragsgjeld, men da må det foreligge et vedtak om bidrag fra NAV.

Namsmannen kommer aldri på døra i forbindelse med utleggssaker.

Anonymkode: 783da...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært slutt i 2 år. Ble enige om at far ikke skulle betale fast bidrag, men være med på å dekke 50% av utgifter knyttet til klær, sko, utstyr o.l. Ingen bhg og ingen utgifter til at jeg har barnet 70% og han 30%. Blitt psykisk mishandlet i 4 år, så gikk med på det jeg kunne for at han skulle la meg være i fred og godta samværsavtale på 60/40 (Han ville ha 50/50 men har aldri hatt 60/40 engang og er nede i 70/30 etter hans valg) 

I 2 år har jeg lagt ut, og måtte mase for å få penger igjen. I april gikk han endelig med på å betale en fast sum i mnd på 1300 kr pluss halve bhg på 460 kroner. Vi startet med dette i mai. Da betalte han 9 dager for sent. I juni trakk jeg fra for en terrassesofa så skulle bare betale 260 kr. Disse betalte han 1 dag for sent.

I juli var det betalingsfri mnd for bhg så jeg sendte vipps krav på 1300. Denne har han enda ikke godkjent 17 dager etter. Han sa også plutselig at han ikke kom til å fortsette å betale halve bhg fordi jeg har hatt 1,5 uke ferie uten jobb og barn fordi jeg har malt huset og derfor bare kunne ha ferie med barnet i 1,5 uke før det var tilbake i barnehage og jobb (har hatt barnet i 3 uker sammenhengende nå i sommer, slik også han har, men han hadde ferie de 3 ukene sammen med barnet. Han mente det var urettferdig at jeg har hatt noe ferie uten jobb og barn) Jeg hadde ikke råd til mer enn 3 uker ferie i sommer da jeg ikke har fast jobb og det var nødvendig å få malt huset. 

nå kjenner jeg at jeg ikke har mer å gi. Har virkelig prøvd å få til at vi har en privat avtale, men han gjør det svært vanskelig. 

Går det an at nav krever inn den summen vi ble enige om (istedenfor å beregne bidrag, noe som vil føre til at han må betale mye mer, og da klikker det vel for fyren) 

Vi har jo ingen skriftlig avtale på at han nå skulle betale 1760 kr i mnd. Han aksepterte det muntlig over tlf etter at jeg hadde sendt forslaget til ham skriftlig.

Og må han signere på at det er greit at nav krever det inn for at jeg skal kunne søke nav om å kreve inn det beløpet på 1760 kr pr mnd som vi ble enige om? For det kommer han nok aldri til å gjøre nemlig 

 

Anonymkode: f23c5...fb6

Gå via NAV, da regner de ut hva han skal betale i måneden, de har kontroll på alle tall så han får ikke sneket seg unna. Det regnes utifra hans samvær pr.måned. De krever dette inn via hans arbiedsgiver, så han skal hverken skrive under på noe eller får gjort noe med dette mot sin arbiedsgiver-. Han vil selvsagt få brev om dette når du søker hvor han kan uttale seg, men det kommer han ingen vei med. Vi har via NAV, hatt i over 12 år, pengene kommer når de skal, den øker som den skal i forhold til barnas alder, alt går automatisk og en trenger ikke tenke på at når kommer pengene. Og ikke la han overtale deg til noe annet  når du først har satt igang  via NAV

Anonymkode: 80858...32c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om han nekter å betale får han Namsmannen på døra,enkelt og greit!

Anonymkode: 6637a...281

Tull, det går da via NAV innkreving. Og om han opparbeider seg bidragsgjeld før saken er fastsatt så trekkes han for dette også. Har mitt bidrag via NAV innkreving, far får ikke gjort noe fra eller til . Det går via arbeidsgiver og rett til NAV før han får sin lønn

Anonymkode: 80858...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil.

Namsmannen kommer ikke på døra. NAV Innkreving kan, som særnamsmann, kreve inn bidrag og bidragsgjeld, men da må det foreligge et vedtak om bidrag fra NAV.

Namsmannen kommer aldri på døra i forbindelse med utleggssaker.

Anonymkode: 783da...8ec

Joda, hvis de tar utlegg i bil eller andre eiendeler, så kommer de faktisk på døra. De kan også ta utlegg i eiendom. Først prøves det med utleggstrekk i lønn, er ikke det mulig så ser de etter andre muligheter. 

Anonymkode: 0a6d4...d75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært slutt i 2 år. Ble enige om at far ikke skulle betale fast bidrag, men være med på å dekke 50% av utgifter knyttet til klær, sko, utstyr o.l. Ingen bhg og ingen utgifter til at jeg har barnet 70% og han 30%. Blitt psykisk mishandlet i 4 år, så gikk med på det jeg kunne for at han skulle la meg være i fred og godta samværsavtale på 60/40 (Han ville ha 50/50 men har aldri hatt 60/40 engang og er nede i 70/30 etter hans valg) 

I 2 år har jeg lagt ut, og måtte mase for å få penger igjen. I april gikk han endelig med på å betale en fast sum i mnd på 1300 kr pluss halve bhg på 460 kroner. Vi startet med dette i mai. Da betalte han 9 dager for sent. I juni trakk jeg fra for en terrassesofa så skulle bare betale 260 kr. Disse betalte han 1 dag for sent.

I juli var det betalingsfri mnd for bhg så jeg sendte vipps krav på 1300. Denne har han enda ikke godkjent 17 dager etter. Han sa også plutselig at han ikke kom til å fortsette å betale halve bhg fordi jeg har hatt 1,5 uke ferie uten jobb og barn fordi jeg har malt huset og derfor bare kunne ha ferie med barnet i 1,5 uke før det var tilbake i barnehage og jobb (har hatt barnet i 3 uker sammenhengende nå i sommer, slik også han har, men han hadde ferie de 3 ukene sammen med barnet. Han mente det var urettferdig at jeg har hatt noe ferie uten jobb og barn) Jeg hadde ikke råd til mer enn 3 uker ferie i sommer da jeg ikke har fast jobb og det var nødvendig å få malt huset. 

nå kjenner jeg at jeg ikke har mer å gi. Har virkelig prøvd å få til at vi har en privat avtale, men han gjør det svært vanskelig. 

Går det an at nav krever inn den summen vi ble enige om (istedenfor å beregne bidrag, noe som vil føre til at han må betale mye mer, og da klikker det vel for fyren) 

Vi har jo ingen skriftlig avtale på at han nå skulle betale 1760 kr i mnd. Han aksepterte det muntlig over tlf etter at jeg hadde sendt forslaget til ham skriftlig.

Og må han signere på at det er greit at nav krever det inn for at jeg skal kunne søke nav om å kreve inn det beløpet på 1760 kr pr mnd som vi ble enige om? For det kommer han nok aldri til å gjøre nemlig 

 

Anonymkode: f23c5...fb6

 NAV kan kreve inn etter regelverk og satser for barnebidrag. Far skal få uttale om sin versjon og ha mulighet til å legge frem dokumenter for samvær og lønn. Det samme har du. 

Privat beløp kan ikke NAV gjøre vedtak rundt. Det vil si ikke kreve inn noe det ikke er hjemmel for. Deres private avtale må dere ivareta selv. 

Det tar ofte noen mnd.før alt er på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...