AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #1 Skrevet 6. august 2019 Det er enkelte indikasjoner på at Jesus var sønn til en romersk soldat ved navn Pantera. Disse indikasjonene finnes i Talmud, og i en gresk tekst. Det interessante er at flere romerske graver ble avdekket av arkeologer i Tyskland, hvor blant annet en viss soldat ved navn Pantera var begravd. Kompaniet han tilhørte var stasjonert i Judea i tidsrommet før og etter år 0. Enkelte forskere støtter hypotesen, men de fleste avskriver den. Uansett er det interessant lesing. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tiberius_Julius_Abdes_Pantera Hva mener dere om hypotesen? Anonymkode: 1c9fb...837
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #2 Skrevet 6. august 2019 Jesus har aldri eksistert så han var ikke sønn av noen. Anonymkode: 82290...21e 1
Sunstone Skrevet 6. august 2019 #3 Skrevet 6. august 2019 Jesus er bare fantasi og rent oppspinn. Det mener jeg om det.
MortenMinstelønn Skrevet 6. august 2019 #4 Skrevet 6. august 2019 I følge den teorien burde Guds frelser holde med fotballklubben AS Roma. Som aldri vinner noe. Så, nei.
MortenMinstelønn Skrevet 6. august 2019 #5 Skrevet 6. august 2019 At Jesus, eller det som kristne senere omtalte som Jesus, har eksistert. Det ser jeg ingen grunn til å benekte. 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #6 Skrevet 6. august 2019 Har ikke satt meg inn i det men det er ikke umulig. Maria hadde suksess med dekkhistorien sin da får en si. Synd at de som fikk barn med tyskerne etter ww2 ikke var like kreative, men folk var kanskje mer lettlurt 2000 år tidligere... Anonymkode: 8ed9f...cee
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #7 Skrevet 6. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jesus har aldri eksistert så han var ikke sønn av noen. Anonymkode: 82290...21e 4 minutter siden, Sunstone skrev: Jesus er bare fantasi og rent oppspinn. Det mener jeg om det. Jesus har eksistert, men om han gjorde alt som står i bibelen for er en annen sak.. Anonymkode: d60c7...11b 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #8 Skrevet 6. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke satt meg inn i det men det er ikke umulig. Maria hadde suksess med dekkhistorien sin da får en si. Synd at de som fikk barn med tyskerne etter ww2 ikke var like kreative, men folk var kanskje mer lettlurt 2000 år tidligere... Anonymkode: 8ed9f...cee Veldig flaks da, at Jesus senere ble med på dekkhistorien og til og med klarte å få med en skokk troende. Anonymkode: d60c7...11b
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #9 Skrevet 6. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jesus har aldri eksistert så han var ikke sønn av noen. Anonymkode: 82290...21e 6 minutter siden, Sunstone skrev: Jesus er bare fantasi og rent oppspinn. Det mener jeg om det. Jo, det har han. Knapt én eneste historiker benekter at Jesus har eksistert. Hvorvidt han var Guds sønn eller en profet er en annen diskusjon. Anonymkode: 1c9fb...837 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #10 Skrevet 6. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jesus har eksistert, men om han gjorde alt som står i bibelen for er en annen sak.. Anonymkode: d60c7...11b Vis meg en historisk kilde hvor Jesus er nevnt. Bibelen regnes ikke som historisk kilde. Anonymkode: 82290...21e
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #11 Skrevet 6. august 2019 Jesus har eksistert! Det er rimelig både sikkert og faktabasert. Var han Guds sønn? Nja, her er det vel litt "fantasi" kommer inn. Tror nok Josef var faren. Men Jesus var en flink og god taler. Mulig han kunne healing. Så mye som skrives om han er symbolsk og metaforer. (f.x. "lagde vin av vann" = brygget vin) Anonymkode: c683b...1d5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #12 Skrevet 6. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Veldig flaks da, at Jesus senere ble med på dekkhistorien og til og med klarte å få med en skokk troende. Anonymkode: d60c7...11b Hvordan vet du det? Bibelen som fremstiller Jesus er nedskrevet lenge etter, omskrevet, og redigert opp og ned i mente. Ikke minst ble store deler av fortellingene om Jesus liv forkastet på kirkemøtet i Nikea. Anonymkode: 1c9fb...837
Sunstone Skrevet 6. august 2019 #13 Skrevet 6. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det har han. Knapt én eneste historiker benekter at Jesus har eksistert. Hvorvidt han var Guds sønn eller en profet er en annen diskusjon. Anonymkode: 1c9fb...837 Det har sikkert eksistert en fyr med navnet Jesus. Men hele bibelen er bare en usann fortelling. Det at Gud skaper mennesker? Håper ingen tror på det. Det finnes vitenskapelige bevis fra hvor vi mennesker stammer fra.
vintage Skrevet 6. august 2019 #14 Skrevet 6. august 2019 11 minutter siden, Sunstone skrev: Jesus er bare fantasi og rent oppspinn. Det mener jeg om det. Selv jeg, uten et religiøst fiber i kroppen, er ikke i tvil om at Jesus har eksistert. At han er oppskrytt, ja - men han levde nok. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #15 Skrevet 6. august 2019 1 minutt siden, Sunstone skrev: Det har sikkert eksistert en fyr med navnet Jesus. Men hele bibelen er bare en usann fortelling. Det at Gud skaper mennesker? Håper ingen tror på det. Det finnes vitenskapelige bevis fra hvor vi mennesker stammer fra. Men det er irrelevant om Jesus var Guds sønn eller ikke, her er det snakk om den historiske Jesus og hans hypotetiske opphav. Jesus i en religiøs kontekst er en helt annen debatt. Anonymkode: 1c9fb...837 2
Sunstone Skrevet 6. august 2019 #16 Skrevet 6. august 2019 2 minutter siden, vintage skrev: Selv jeg, uten et religiøst fiber i kroppen, er ikke i tvil om at Jesus har eksistert. At han er oppskrytt, ja - men han levde nok. Ja som jeg skrev over, jeg tviler ikke på at hans eksistens. Men jeg formulerte meg nok litt feil. Jeg finner ingen andre argumenter for å tro på det andre rundt bibel fortellingene. 1
Sunstone Skrevet 6. august 2019 #17 Skrevet 6. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er irrelevant om Jesus var Guds sønn eller ikke, her er det snakk om den historiske Jesus og hans hypotetiske opphav. Jesus i en religiøs kontekst er en helt annen debatt. Anonymkode: 1c9fb...837 Okei, da misforsto jeg diskusjonen. Skal trekke meg ut 1
MortenMinstelønn Skrevet 6. august 2019 #18 Skrevet 6. august 2019 3 minutter siden, vintage skrev: Selv jeg, uten et religiøst fiber i kroppen, er ikke i tvil om at Jesus har eksistert. At han er oppskrytt, ja - men han levde nok. For å opprettholde din fiberpåstand må du ikke spise denne. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #19 Skrevet 6. august 2019 Svaret er Nei. Jomfru Maria var moren. Hun var ca 16 år. Anonymkode: 79c53...a97
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #20 Skrevet 6. august 2019 2 minutter siden, Sunstone skrev: Okei, da misforsto jeg diskusjonen. Skal trekke meg ut Du må gjerne delta. Hva synes du om hypotesen? Den kan selvfølgelig ikke verifiseres, men jeg kjøper faktisk forklaringen til Celsus, den greske filosofen. Anonymkode: 1c9fb...837
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå