Gå til innhold

Besteforeldre - hva forventes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en baby på noen få uker og er på besøk hos mine foreldre uten barnefar da han er offshore. Etter å ha vært her i en ukes tid får jeg kommentarer om at jeg må hjelpe til med middagen når jeg slapper av og baby endelig sover. Den holdningen holder de igjennom hele dagen. De har kun passet baby når jeg har spurt slik at jeg har fått dusje osv. Holder opp babyen og sier at buksen er litt våt for at jeg skal skifte bleie - nei, de har ikke skiftet en eneste bleie. 

Sitter med en følelse av at de bare tenker på seg selv og fortsatt behandler meg som om jeg var 13år og fikk ukepenger - ikke en gjest/gressenke alene med en liten baby. 

Er jeg helt urimelig som tenker slikt? 

Anonymkode: 29249...2e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper du vil få litt ulike svar her, men hvis jeg var dine foreldre hadde jeg vartet deg opp så godt jeg kan hva middag og generell avlastning angår iallfall 😊 Klart du skal få slappe av når baby endelig sover, vet godt hvordan det er! Kanskje du like gjerne skulle reist hjem, så du slipper å irritere deg over dette? 

Anonymkode: 78720...f58

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis hjem. 

Var jeg besteforeldrene her hadde du ikke få ha babyen for deg selv :fnise: Så da hadde du nok villet reise av helt omvendt årsak :ler: men folk er forskjellige. Kanskje foreldrene dine også er slitne av å ha deg på besøk ? 

Anonymkode: ce20f...4fa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid like forbauset når jeg leser slike innlegg. Du og andre med småbarn tar det som en selvfølge at det ikke er slitsom for foreldre/besteforeldre å ha besøk av voksne unger med små barn i hvor lenge sa du 1 uke? Har du tenkt å være der hvor lenge? 2 uker.
Jeg elsker min datter og barnebarn, men jeg hadde ikke orket et så langt besøk. Jeg blir faktisk sliten jeg også.

Jeg tror dere må snakke om forventninger her. Det er slett ikke sikkert de vet om at du ønsker at de avlaster deg. Det er godt mulig de er usikre. 

Og synes du virkelig det er for mye forlangt å hjelpe til når du er hjemme så lenge?

Anonymkode: 39587...135

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er du der så lenge? Er det ikke mer naturlig å være hjemme i sitt eget hjem? Det er jo helt tydelig at foreldrene dine har fått nok også. Dra hjem!

Anonymkode: e13f3...9f0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at besteforeldre bryr seg om og er interessert i barnebarna sine. Jeg forventer ikke at de skal bidra til hverdagslogistikken.

Anonymkode: 14733...675

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik du fremstiller det synes jeg det er rart de ikke ønsker å gjøre mer. Babyen er jo nyfødt! Men det kan jo tenkes at deres versjon av det her er annerledes 

Anonymkode: 62c4c...c07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du invitert eller dro du på eget initiativ? Hva var dere enige om før du kom?

Jeg var hjemme hos mine foreldre en ukes tid når nr to var ei uke gammel fordi mannen måtte være bortreist i forbindelse med jobb, eldstemann som var to år var selvfølgelig med han og. Kunne aldri falt de inn å be meg gjøre noe husarbeid, gjorde jeg noe mens baby sov fikk jeg beskjed om å sove jeg og, hadde jeg energi «til overs» skulle jeg heller bruke den på eldstemann. De var veldig på at jeg burde bo hos dem for å gjøre hverdagen lettere.

Jeg hadde nok klart meg like fint hjemme hos meg selv, men utrolig deilig å få hjelp, især når de var så på tilbudssiden. Om dere har så ulike forventninger til besøket og det tærer på dere alle hadde jeg glatt reist hjem. 

Anonymkode: 96fc8...fdf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34

Finnes ikke noe fasit nei. Men dessverre er besteforeldre like ulike som folk flest. Jeg ville ha elsket å hatt deg og baby på besøk og prøvd å legge til rette så godt som mulig og i alle fall ikke krevd noe av deg opp mot daglige gjøremål. 

Men sier mye om dem syns jeg. Hvordan har du opplevd de som foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor tok helt over. Det var koselig og avslappende for meg, men dro før det ble for mye, for oss begge. Hva min mor tenkte vet jeg ikke. Hun har alltid likt å være involvert, men jeg passet på at alt var ryddig og at jeg var stelt. Hadde hun krevd at jeg skulle laget mat osv, så hadde jeg gjort det. 

Anonymkode: ab9a4...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok også dratt hjem.. Eller tilbudt å lage middag mot at mormor og morfar passet baby, men da skal du ha helt frie armer til å konsentrere deg om middagen. Jeg har vært på besøk hos min svigermor i 3 uker (hun bor langt unna) med min 3 mnd gamle baby, og igjen da han var 6 mnd. Hun sto tidlig opp for å avlaste meg, pluss passet noen timer på dagen og trillet tur. Var nydelig. Har også vært på en uke ferie med mine og da hjalp vi hverandre. Vi hjalp til med middag mens de passet barnet 😊 

Anonymkode: 9f6ef...d2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dratt hjem på dagen om jeg hadde blitt bedt om å hjelpe til å lage middag når babyen på noen uker først sover. Er ikke stor forskjell i arbeidsmengde å lage mat til seg selv i forhold til en eller to ekstra, jobben må gjøres uansett. Jeg har vært ganske så medtatt etter fødsel og de første mnd med ny baby, så da tror jeg det hadde vært bedre å vært hjemme enn at foreldrene mine skulle jagd meg rundt. Men hadde heller ikke forventet avlastning eller barnepass da... 

Anonymkode: 722af...079

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en baby på noen få uker og er på besøk hos mine foreldre uten barnefar da han er offshore. Etter å ha vært her i en ukes tid får jeg kommentarer om at jeg må hjelpe til med middagen når jeg slapper av og baby endelig sover. Den holdningen holder de igjennom hele dagen. De har kun passet baby når jeg har spurt slik at jeg har fått dusje osv. Holder opp babyen og sier at buksen er litt våt for at jeg skal skifte bleie - nei, de har ikke skiftet en eneste bleie. 

Sitter med en følelse av at de bare tenker på seg selv og fortsatt behandler meg som om jeg var 13år og fikk ukepenger - ikke en gjest/gressenke alene med en liten baby. 

Er jeg helt urimelig som tenker slikt? 

Anonymkode: 29249...2e0

Forventer ingenting. Gir opp.. De vil ha hjelp til alt mulig.Men løfter ikke en hånd tilbake. Bare til datteren sin.Sønnen og jeg må klare oss selv.Som alltid! Vårt valg å få barn.Men de får no sitte der på gamlehjemmet alene og angre.Dumt for barna som ikke får den gleden.Bare en sjelden gang er bedre enn ingenting.. Middagsbesøk er alltod jeg som lager.Jul.Eller andre dager og.Stakkars svigermor.Styr for hun...Lettere om jeg kan ordne alt.. Nei satt foten ned. Orket ikke mer!Det er mye jeg kunne skrevet om det og gode grunner til å kutte all kontakt med de.Men orker ikke..

Bodde der en liten stund når minste var baby mens vi ordnet noe i huset vårt..Jeg prøvde å være stille om morningen og holde lengst mulig oppe på rommet for å ikke vekke svigermor(ikke i jobb). Og endelig gikk ned.Og lekte litt.Prøvde å være stille.(så stille det går med ett lite barn).Ellers ble det syt. Hun stod opp.Leste avisen og drakk kaffe 1times tid.Og stakk ut.Kom tilbake til middagstid.Som jeg laget.Hver dag.Den uken vi bodde der.Aldri engang byttet,lekte,holdt eller hjalp meg.Jeg var oppe flere ganger om natten og ammet..Sliten.Dusjet når mannem kom fra jobb. Forventer ingenting kommer aldri til å gjøre det.Men vokste selv opp med farmor og synd for barna mine.Godt med besteforeldre som bryr seg.De trenger ikke passe og gjøre alt hele tiden.Men en gang i blandt ta seg litt tid med de.Men driter i det!

Anonymkode: c4b0c...bb4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forventer ingenting. Gir opp.. De vil ha hjelp til alt mulig.Men løfter ikke en hånd tilbake. Bare til datteren sin.Sønnen og jeg må klare oss selv.Som alltid! Vårt valg å få barn.Men de får no sitte der på gamlehjemmet alene og angre.Dumt for barna som ikke får den gleden.Bare en sjelden gang er bedre enn ingenting.. Middagsbesøk er alltod jeg som lager.Jul.Eller andre dager og.Stakkars svigermor.Styr for hun...Lettere om jeg kan ordne alt.. Nei satt foten ned. Orket ikke mer!Det er mye jeg kunne skrevet om det og gode grunner til å kutte all kontakt med de.Men orker ikke..

Bodde der en liten stund når minste var baby mens vi ordnet noe i huset vårt..Jeg prøvde å være stille om morningen og holde lengst mulig oppe på rommet for å ikke vekke svigermor(ikke i jobb). Og endelig gikk ned.Og lekte litt.Prøvde å være stille.(så stille det går med ett lite barn).Ellers ble det syt. Hun stod opp.Leste avisen og drakk kaffe 1times tid.Og stakk ut.Kom tilbake til middagstid.Som jeg laget.Hver dag.Den uken vi bodde der.Aldri engang byttet,lekte,holdt eller hjalp meg.Jeg var oppe flere ganger om natten og ammet..Sliten.Dusjet når mannem kom fra jobb. Forventer ingenting kommer aldri til å gjøre det.Men vokste selv opp med farmor og synd for barna mine.Godt med besteforeldre som bryr seg.De trenger ikke passe og gjøre alt hele tiden.Men en gang i blandt ta seg litt tid med de.Men driter i det!

Anonymkode: c4b0c...bb4

Trist å lese dette. Kanskje bedre å bryte kontakten.

Anonymkode: 23dbc...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir alltid like forbauset når jeg leser slike innlegg. Du og andre med småbarn tar det som en selvfølge at det ikke er slitsom for foreldre/besteforeldre å ha besøk av voksne unger med små barn i hvor lenge sa du 1 uke? Har du tenkt å være der hvor lenge? 2 uker.
Jeg elsker min datter og barnebarn, men jeg hadde ikke orket et så langt besøk. Jeg blir faktisk sliten jeg også.

Jeg tror dere må snakke om forventninger her. Det er slett ikke sikkert de vet om at du ønsker at de avlaster deg. Det er godt mulig de er usikre. 

Og synes du virkelig det er for mye forlangt å hjelpe til når du er hjemme så lenge?

Anonymkode: 39587...135

Enig. Dro du til foreldrene dine for å være på et slags hotell mens mannen er på jobb? Tenker du at det er greit å være «gjest» i en så lang periode uten å hjelpe til? Bare få barnevakt og ellers alt servert?

Jeg er alenemor, og det har aldri falt meg inn å dra på besøk til foreldrene mine for å slappe av mens de ordnet og styrte med alt. Klart jeg vil delta og hjelpe til. 

Anonymkode: 46a3b...128

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir skikkelig varter opp hos foreldrene mine. De forventer ingenting og blir sjeleglad om de får tilbringe tid med meg og ungen da jeg ofte er opptatt i hverdagene. Men jeg må si at én uke er mye! Klarer å bo hos foreldrene i maks tre dager, blir det mer så blir det styr mtp alt. Mulig de vil at du skal reise hjem snart? 

Endret av lysestake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en baby på noen få uker og er på besøk hos mine foreldre uten barnefar da han er offshore. Etter å ha vært her i en ukes tid får jeg kommentarer om at jeg må hjelpe til med middagen når jeg slapper av og baby endelig sover. Den holdningen holder de igjennom hele dagen. De har kun passet baby når jeg har spurt slik at jeg har fått dusje osv. Holder opp babyen og sier at buksen er litt våt for at jeg skal skifte bleie - nei, de har ikke skiftet en eneste bleie. 

Sitter med en følelse av at de bare tenker på seg selv og fortsatt behandler meg som om jeg var 13år og fikk ukepenger - ikke en gjest/gressenke alene med en liten baby. 

Er jeg helt urimelig som tenker slikt? 

Anonymkode: 29249...2e0

Besteforeldre flest vil nok varte opp og passe baby. Men folk er jo så forskjellige. Du må bare forholde deg til dem slik de er.

Jeg ville vært litt på tilbudssiden, hvis jeg var deg. Kanskje sliter de med sitt/er slitne, det vil jo påvirke hva de har å gi. Blir det for mange krav, så reis hjem, er mitt råd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg sier det, men det er kanskje ikke så rart at de behandler deg som 13 år? For voksne mennesker klarer å gjøre litt selv om de har en baby. Du har vært der en uke og ikke bidratt med noe? 

Hvorfor er du hos dine foreldre? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Unnskyld at jeg sier det, men det er kanskje ikke så rart at de behandler deg som 13 år? For voksne mennesker klarer å gjøre litt selv om de har en baby. Du har vært der en uke og ikke bidratt med noe? 

Hvorfor er du hos dine foreldre? 

Hvordan vet du at hun ikke har bidratt med noe? Står det noe sted? Ser ikke jeg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...