Gå til innhold

Endetid og helvete for de som ikke tror, men levd med gode gjerninger og fritt sinn

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, exictence skrev:

Nei, ingen slags god gud vil straffe noen til helvete som bare har vært snille og gode. Ingen ellers heller, skulle jeg mene.

I 4000 år sendte Gud alle til helvete.... noen av de må jo ha vært snille og gode... bare for å straffe Eva..helt fra syndefallet til Jesu korsfestelse.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, pautina skrev:

I 4000 år sendte Gud alle til helvete.... noen av de må jo ha vært snille og gode... bare for å straffe Eva..helt fra syndefallet til Jesu korsfestelse.....

God forfatter som skrev bibelen.

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, OlsenHansen said:

Du får sjeldent reflekterte svar fra religiøse. Svaret er ja, kristne tror du havner i helvete (hva ellers skal de tro?). De fleste andre av oss tenker nok ikke dette.

Vel nå er ikke kridtendommen den eneste religionen i verden da!

Anonymkode: f2ee9...92a

Skrevet
Akkurat nå, exictence skrev:

God forfatter som skrev bibelen.

Tja det var vel noen gamle gubber som satt i nikea i ca 300 etter Kristus og bestemte hva som skulle få bli med fra ganske mange forskjellige forfattere.... ganske mye gøy hvis man leser mere av skriftene utdragene er fra 🙂 må innrømme at religiøse skrifter er en favoritt genre... litt nerd kanskje, men det banker jo all annen fantasy 🙂

Gjest loveli
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt noe om en god gud, for jeg tror ikke på konseptet godt/ondt. Jeg er heller ikke religiløs.

Ja, subjektivt. Kan du vise til en porsjon av fysikk som viser til den objektive eksistensen av gode og onde krefter? Nei? Tenkte meg det. 

Anonymkode: 01983...02f

Man trenger ikke bevise noe i en debatt rundt religion. Det sier seg selv, når vi debatterer hva vi TROR på.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, loveli skrev:

Hvorfor er jeg nødt til det?

Jeg tar han imot dersom jeg får bevis for at han finnes. Kanskje hvis jeg faktisk får stå foran perleporten og englene spiller harper rundt meg. Da skal jeg ta han imot, la han fylle meg.

Men før det er jeg meget skeptisk!

Gud skal jo ikke gjøres fortjent til deg, du skal gjøres fortjent til Gud. Gud er jo hellig. Les om det på nettet. 

Anonymkode: 35d53...173

Skrevet
1 minutt siden, pautina skrev:

Tja det var vel noen gamle gubber som satt i nikea i ca 300 etter Kristus og bestemte hva som skulle få bli med fra ganske mange forskjellige forfattere.... ganske mye gøy hvis man leser mere av skriftene utdragene er fra 🙂 må innrømme at religiøse skrifter er en favoritt genre... litt nerd kanskje, men det banker jo all annen fantasy 🙂

Ja, og det er i grunnen utrolig hvor utbredt det ble.

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gud skal jo ikke gjøres fortjent til deg, du skal gjøres fortjent til Gud. Gud er jo hellig. Les om det på nettet. 

Men jeg kan jo bare be om tilgivelse og vipps har jeg blitt fortjent Gud...

Serr, han har en større jobb med å overbevise meg as.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, loveli said:

Man trenger ikke bevise noe i en debatt rundt religion. Det sier seg selv, når vi debatterer hva vi TROR på.

Så du tror på noe hvis eksistens du ikke kan bevise på noen måte? Det synes jeg ikke er særlig smart. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, loveli skrev:

Ok ok. Men whatever.

Kan du forklare meg hvorfor Gud lar mennesker være de fæleste, ekleste, voldeligste og jæveligste skapningene på jorda når vi er skapt i hans perfekte bilde?

Små barn blir voldtatt, uskyldige mennesker blir torturert og drept. Si meg, hvor er Gud da? Hva vil Gud med dette?

Kunne ikke heller Gud skapt menneskene mer gode, så slapp han å måtte tilgi alle? Har han bare skapt oss onde for å ha noe å gjøre ved å tilgi oss? Burde han ikke skaffe seg en annen jobb? I kassa på Rimi f.eks. Perfekt for en som er så glad i folk som det han er, så kan han småprate med kundene og spre glede ved å øsnke dem en god dag videre istedenfor å tilgi dem for sine synder.

Gud har gitt oss en fri vilje, til å ta egne valg. Uavhengig av hva vi måtte finne på, har han full kontroll. I begynnelsen var alt fullkomment, helt til synden kom inn i verden. Det var menneskene selv som valgt å være ulydige mot Gud. Det var menneskene som valgte å være onde.

Guds lov er god. Den viser oss hvordan vi skulle leve. Ikke et menneske har holdt den. Hadde vil holdt den, hadde det ikke vært synd og dom i verden. Derfor trenger vi frelsen. Skulle vi fått det vi fortjente, hadde vi alle havnet i helvete. Det er nåde at vi alle får denne gaven. Spørsmålet er hva vi gjør med dette tilbudet..

Anonymkode: dea89...5c2

• Liker 2
Skrevet

Det som undrer meg mest med religiøse er at de tror de selv nødvendigvis kommer til himmelen.... 

personlig har jeg brutt alle budene unntatt ett og begått alle dødssyndene unntatt en (for drepe det driver jeg altså ikke med 🙂) og det har også alle de religiøse jeg kjenner, om jeg trodde på bibelen ville jeg virkelig vært voldsomt redd for å dø....

• Liker 2
Gjest loveli
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror på noe hvis eksistens du ikke kan bevise på noen måte? Det synes jeg ikke er særlig smart. 😊

Hva vil du frem til?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke på himmel og helvete, men om det finnes så høres himmelen ut som et fryktelig kjedelig sted. Jeg vil heller tilbringe evigheten med alle de jeg synder med til vanlig. 

Anonymkode: 94725...213

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud har gitt oss en fri vilje, til å ta egne valg. Uavhengig av hva vi måtte finne på, har han full kontroll. I begynnelsen var alt fullkomment, helt til synden kom inn i verden. Det var menneskene selv som valgt å være ulydige mot Gud. Det var menneskene som valgte å være onde.

Guds lov er god. Den viser oss hvordan vi skulle leve. Ikke et menneske har holdt den. Hadde vil holdt den, hadde det ikke vært synd og dom i verden. Derfor trenger vi frelsen. Skulle vi fått det vi fortjente, hadde vi alle havnet i helvete. Det er nåde at vi alle får denne gaven. Spørsmålet er hva vi gjør med dette tilbudet..

Djises... sorry uttrykket, men herregud for noe tull.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes alt innen dette tema er svært komplisert. Jeg velger derfor å koke det ned til ett spørsmål. 

Mener dere her at om man ikke tar imot Gud så kommer man til helvete?? Uansett om man har levd som ett godt menneske ?? Jeg snakker ikke om at man kommer til himmelen for å gjøre gode gjerninger, men å slippe helvete. Altså bare dø uten noe mer ! 

Ønsker svar fra reflektere mennesker. 

Jeg digger bibelen en av de bedre eventyrene mor leste for meg som liten😊

Anonymkode: 7c06b...2ac

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke på himmel og helvete, men om det finnes så høres himmelen ut som et fryktelig kjedelig sted. Jeg vil heller tilbringe evigheten med alle de jeg synder med til vanlig. 

Anonymkode: 94725...213

Akkurat det tror jeg du har gode muligheter til!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se deg rundt. Alt som er til. Tror du virkelig dette kan ha blitt til ved en tilfeldighet? Tror du virkelig nervesystemet hormonene, celler og organer kunne jobbet så samkjørt, uten at det står en intelligens bak? Regner med at du tror bilen i garasjen din ikke har en produsent også da. At bildene på veggene ikke har en kunstner, og at huset du bor i ble bygget av seg selv også.

Ingenting har blitt til ved tilfeldigheter. Den eneste som fortjener å kalles en mesterdesigner er Gud. Ingen har så mye kreativitet som ham. Bare ta en tur ut, og virkelig se på alt det fine som finnes av natur. Det er virkelig et mesterverk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Se deg rundt. Alt som er til. Tror du virkelig dette kan ha blitt til ved en tilfeldighet? Tror du virkelig nervesystemet hormonene, celler og organer kunne jobbet så samkjørt, uten at det står en intelligens bak? Regner med at du tror bilen i garasjen din ikke har en produsent også da. At bildene på veggene ikke har en kunstner, og at huset du bor i ble bygget av seg selv også.

Ingenting har blitt til ved tilfeldigheter. Den eneste som fortjener å kalles en mesterdesigner er Gud. Ingen har så mye kreativitet som ham. Bare ta en tur ut, og virkelig se på alt det fine som finnes av natur. Det er virkelig et mesterverk. 

Ja. Fysikkens lover og universets størrelse gjør det sannsynlig at dette eksisterer. Evolusjonens mekanismer gjør det også logisk hvordan nervesystemer utvikles. Jeg vet hvem som har malt alt i huset mitt. Det hadde ingen gud noe å gjøre med.

Meningen din er uoriginal og uten kreativitet. Fysikk og øvrig vitenskap forklarer alt som du gjennom latskap forklarer med "gud".

• Liker 1
Gjest ThotSlayer
Skrevet

Jeg pleide å tro på Gud men nå tenker jeg bare det smarteste man kan gjøre er å unngå å bli spist av ulvene (andre mennesker)

Gud eksisterer ikke og kan gå knulle seg selv i ræva om han gjør

Gjest loveli
Skrevet

Hadde du ment det samme hvis du gikk mellom blokkene i Auschwitc? Hadde du ment det samme om du bodde i en krigssone og akkurat så hele familien din sprengt i fillebiter og restene av barna dine rant nedover trynet ditt? "Wow, så vakker det hele er".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...