Gå til innhold

Endetid og helvete for de som ikke tror, men levd med gode gjerninger og fritt sinn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes alt innen dette tema er svært komplisert. Jeg velger derfor å koke det ned til ett spørsmål. 

Mener dere her at om man ikke tar imot Gud så kommer man til helvete?? Uansett om man har levd som ett godt menneske ?? Jeg snakker ikke om at man kommer til himmelen for å gjøre gode gjerninger, men å slippe helvete. Altså bare dø uten noe mer ! 

Ønsker svar fra reflektere mennesker. 

Anonymkode: 35d53...173

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Blondine skrev:

Bare tull!

Reflekterte svar takk.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Reflekterte svar takk.

Du får sjeldent reflekterte svar fra religiøse. Svaret er ja, kristne tror du havner i helvete (hva ellers skal de tro?). De fleste andre av oss tenker nok ikke dette.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det vil overraske oss hvem som er i himmelen, så det er opp til herren :)

Anonymkode: 14652...5fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ikke an på gjerningene våre. Saken er den at alle har syndet, og det trengs en betaling. Den betalingen ga Jesus da han tok straffen for alle synder. Om man vil omvende seg og ta imot denne nåden, er et tilbud alle mennesker får. Ingen tvinges, men valget avgjør hvor en vil tilbringe evigheten. Gode gjerninger frelser ikke.

Anonymkode: dea89...5c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror personlig det er viktigere  å oppføre seg bra, utføre gode gjerninger og gjøre verden til et bedre sted, enn bare og si at troen alene frelser.

Anonymkode: 7ad4b...677

Gjest loveli
Skrevet (endret)

Hvis Gud finnes er han en ond jævel, eller hvis Gud er god er han ikke allmektig ettersom det er så mye ondskap i verden.

Så... Gud finnes ikke. Gud er skapt av mektige mennesker, som et middel for å styre menneskene under seg.

Helt ærlig, jeg finner det meget merkelig at noen tror på de Gudene vi kan lese om. Hadde det vært en gud hadde han vist seg, vært en del av det han skapte. Noe annet er... igjen ondskap.

Men at det er mer mellom himmel og jord tror jeg finnes, bare fordi det er veldig rart å tenke på hva som var før alt, hva som er bortenfor det ytterste og hva som er... ja, bare alt som er. Hvorfor ER det noe i det hele tatt?

Endret av loveli
Gjest loveli
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ikke an på gjerningene våre. Saken er den at alle har syndet, og det trengs en betaling. Den betalingen ga Jesus da han tok straffen for alle synder. Om man vil omvende seg og ta imot denne nåden, er et tilbud alle mennesker får. Ingen tvinges, men valget avgjør hvor en vil tilbringe evigheten. Gode gjerninger frelser ikke.

Så det er bedre å tro på Gud og være et slemt menneske som voldtar, dreper og piner andre mennesker, enn å ikke være troende men leve livet som et godt menneske som synder ved å henge opp klesvask på en søndag?

For en drittgud!!! Hva faen tenker han om seg selv egentlig? Hvilken logikk ligger bak?

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet

Du er nødt til å ta imot Jesus og den hellige ånd. Helvete? Der er kun Gud som kan dømme, så jeg kan ikke ha en formening om hvor Ts ender når dødsriket kommer. 

Anonymkode: b0801...649

Gjest loveli
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er nødt til å ta imot Jesus og den hellige ånd. Helvete? Der er kun Gud som kan dømme, så jeg kan ikke ha en formening om hvor Ts ender når dødsriket kommer. 

Hvorfor er jeg nødt til det?

Jeg tar han imot dersom jeg får bevis for at han finnes. Kanskje hvis jeg faktisk får stå foran perleporten og englene spiller harper rundt meg. Da skal jeg ta han imot, la han fylle meg.

Men før det er jeg meget skeptisk!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, loveli skrev:

Så det er bedre å tro på Gud og være et slemt menneske som voldtar, dreper og piner andre mennesker, enn å ikke være troende men leve livet som et godt menneske?

For en drittgud!!!

Langt ifra. De tingene må man selvsagt slutte med, men man kan få tilgivelse for det gale man har gjort. Skrev at man må omvende seg. Vær så snill og les skikkelig.

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Langt ifra. De tingene må man selvsagt slutte med, men man kan få tilgivelse for det gale man har gjort. Skrev at man må omvende seg. Vær så snill og les skikkelig.

Ok ok. Men whatever.

Kan du forklare meg hvorfor Gud lar mennesker være de fæleste, ekleste, voldeligste og jæveligste skapningene på jorda når vi er skapt i hans perfekte bilde?

Små barn blir voldtatt, uskyldige mennesker blir torturert og drept. Si meg, hvor er Gud da? Hva vil Gud med dette?

Kunne ikke heller Gud skapt menneskene mer gode, så slapp han å måtte tilgi alle? Har han bare skapt oss onde for å ha noe å gjøre ved å tilgi oss? Burde han ikke skaffe seg en annen jobb? I kassa på Rimi f.eks. Perfekt for en som er så glad i folk som det han er, så kan han småprate med kundene og spre glede ved å øsnke dem en god dag videre istedenfor å tilgi dem for sine synder.

Endret av loveli
Skrevet

Jeg kjenner en meget religiøs prestekone som av en eller annen grunn er overbevist om at jeg og familien kommer til himmelen fordi vi er så snille og hjelpsomme..... når jeg da sier at sånn jeg leser bibelen handler det om å «ta i mot Jesus» og å tro, at det egentlig er kun det det handler om da vi uansett alle er syndere, så i følge hennes bok så er det det eneste kriteriet som jeg da fornekter og kan umulig komme til himmelen. Det er jo hyggelig av henne det, tror de fleste bare tror sånn passe på det og velger at Gud Og Jesus er snille så da kommer de snille inn.... jeg føler vel egentlig i følge oppskriften at hitler har bedre sjans enn meg, han var uttalt kristen.... 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, loveli said:

Ok ok. Men whatever.

Kan du forklare meg hvorfor Gud lar mennesker være de fæleste, ekleste, voldeligste og jæveligste skapningene på jorda når vi er skapt i hans perfekte bilde?

Små barn blir voldtatt, uskyldige mennesker blir torturert og drept. Si meg, hvor er Gud da? Hva vil Gud med dette?

Det er subjektivt at voldtekt, drap og tortur er onde ting. Gud kan ha en annen tankegang og filosofi enn deg. Jeg er ikke religiøs, men at "onde" ting skjer er faktisk ikke et argument, da godt og ondt er subjektivt.

Anonymkode: 01983...02f

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, loveli skrev:

Hvorfor er jeg nødt til det?

Jeg tar han imot dersom jeg får bevis for at han finnes. Kanskje hvis jeg faktisk får stå foran perleporten og englene spiller harper rundt meg. Da skal jeg ta han imot, la han fylle meg.

Men før det er jeg meget skeptisk!

Hadde det vært så enkelt.. Bevis får du kun om du går inn i deg selv. 

Skrevet
7 minutter siden, loveli skrev:

Så det er bedre å tro på Gud og være et slemt menneske som voldtar, dreper og piner andre mennesker, enn å ikke være troende men leve livet som et godt menneske?

For en drittgud!!!

Hadde ikke stemt på Gud beskrevet i bibelen som president nei.... Jesus kanskje, men hvis de da er ett snakker vi alvorlig tilfelle av spaltet personlighetsforstyrrelse.... så kanskje ikke allikevel....

problemet  er at de fleste kristne ikke har lest sin hellige bok, kun barnebibelen... mange ville nok bli like overrasket om de faktisk gjorde det som man blir når man har hørt barne eventyrene først og så leser originale Asbjørnsen og Moe ....

• Liker 2
Gjest loveli
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er subjektivt at voldtekt, drap og tortur er onde ting. Gud kan ha en annen tankegang og filosofi enn deg. Jeg er ikke religiøs, men at "onde" ting skjer er faktisk ikke et argument, da godt og ondt er subjektivt.

Subjektivt!??? 

Når du ser reklamene fra sultefôrede barn med armer som fyrstikker, så tenker du at det må være en god Gud som ligger bak noe sånt!??

Da spør jeg: hva er poenget?

Hvis himmelen er en evig lykkerus, man vil ha det godt for evig oppi der, hvorfor kan vi ikke bare ha det evig godt på jorda? Hva er poenget med å pine folk så-så mange år før de dør for så å gi de evig lykke? Poenget, jeg spør etter poenget.

Og ikke kom med noe piss om at man aldri skal være kritisk til Gud, han har sine grunner... Det sier seg selv at hele religionshistorien er noe tull, når man ikke engang kan spørre om grunnleggende informasjon.

Si meg, har Gud så dårlige argumenter at han bare avfeier sine motdebatanter med "ikke spør meg mer", som en trass 3-åring? Hvis Gud er allmektig burde han også være smart nok til å argumentere og forklare seg.

Endret av loveli
Skrevet

Nei, ingen slags god gud vil straffe noen til helvete som bare har vært snille og gode. Ingen ellers heller, skulle jeg mene.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, loveli said:

Subjektivt!??? 

Når du ser reklamene fra sultefôrede barn med armer som fyrstikker, så tenker du at det må være en god Gud som ligger bak noe sånt!??

Da spør jeg: hva er poenget?

Hvis himmelen er en evig lykkerus, man vil ha det godt for evig oppi der, hvorfor kan vi ikke bare ha det evig godt på jorda? Hva er poenget med å pine folk så-så mange år før de dør for så å gi de evig lykke?

Jeg har ikke sagt noe om en god gud, for jeg tror ikke på konseptet godt/ondt. Jeg er heller ikke religiløs.

Ja, subjektivt. Kan du vise til en porsjon av fysikk som viser til den objektive eksistensen av gode og onde krefter? Nei? Tenkte meg det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...