Gå til innhold

Kan man "slå opp" med perifere bekjentskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Greia er at jeg svarte på en slags venne-kontaktannonse for lenge siden. Ei som la ut i en lokal gruppe på Facebook og søkte etter venninner. Noe jeg ser på som en positiv ting å gjøre, ettersom det faktisk ikke er enkelt å få nye venner i voksen alder.

I hvert fall, jeg svarte, og vi skrev litt sammen, og møttes for en kaffe. Og her følte jeg ikke helt at vi hadde noen særlig kjemi. Vi har møttes en gang etter det, og det var ok, men ikke noe mer. 

Det har dukket opp forespørsel innimellom om å ta en kaffe igjen, men det har ikke passet, og jeg har helt ærlig ikke prøvd å få det til å passe heller. Det er sikkert et ålreit menneske, men jeg kjente fort at dette ikke er noen jeg klaffer sammen med.

Greia er da - er det innafor å skrive akkurat dette? At, beklager, men vi har null kjemi og det er ikke noe poeng i å skulle sitte og glo i hver vår kopp til en av oss har god nok grunn til å dra igjen? Eller er dette ufint?

Anonymkode: 87169...56d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde personlig ikke skrevet det, hadde bare fortsatt som du gjør, bare takk nei til å ta en kaffe helt til hun skjønner tegningen og det dabber av naturlig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, deedee_ skrev:

Hadde personlig ikke skrevet det, hadde bare fortsatt som du gjør, bare takk nei til å ta en kaffe helt til hun skjønner tegningen og det dabber av naturlig. 

Det var det jeg trodde hadde skjedd, men det dukket plutselig opp en forespørsel igjen for litt siden, etter mange måneder stillhet. Derfor jeg lurer på om det er det som må til, selv om jeg helst også egentlig bare vil la det skli ut av seg selv.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg trodde hadde skjedd, men det dukket plutselig opp en forespørsel igjen for litt siden, etter mange måneder stillhet. Derfor jeg lurer på om det er det som må til, selv om jeg helst også egentlig bare vil la det skli ut av seg selv.

Hmm.. jeg skjønner hva du mener men jeg tror likevel at jeg bare hadde sagt nei de gangene hun spurte. Men så er jeg veldig konfliktsky da. Merkelig at hun ikke skjønner greia når du hele tiden sier det ikke passer da, en hver person med sosiale antenner hadde slutte å spørre eller eventuelt ventet til den andre personen tok kontakt først. :p 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, deedee_ skrev:

Hmm.. jeg skjønner hva du mener men jeg tror likevel at jeg bare hadde sagt nei de gangene hun spurte. Men så er jeg veldig konfliktsky da. Merkelig at hun ikke skjønner greia når du hele tiden sier det ikke passer da, en hver person med sosiale antenner hadde slutte å spørre eller eventuelt ventet til den andre personen tok kontakt først. 😛

Det er jeg også 😂 Men tenkte det kanskje var mer fair å forklare greia.

Ja, det er det jeg tenker litt også, jeg hadde jo ikke giddet å pushe det noe mer hvis det aldri passa for den andre 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig gjort å ikke si noe.

Anonymkode: f841f...c90

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Best å si fra. 

Anonymkode: c5618...3e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er en person du ikke tilfeldigvis typisk møter på nærbutikken så ville jeg bare til slutt latt være å svare. Altså hvis hun fortsetter å spørre selv etter mange ganger med nei. De aller fleste tar hintet hvis man sier nei og ikke foreslår et tidspunkt som passer bedre. Det får da være måte på til antenner ute av drift.

Anonymkode: c4677...b56

Skrevet

Siden du møtte henne gjennom en venne-kontaktanonse så er det store muligheter for at hun mangler folk i livet sitt.

Det å forvente at noen som kanskje ikke har hatt muligheten til å ha samme lærdom (relasjoner) som en selv skal skjønne greia, er faktisk veldig lite innsiktfullt (nå tenker jeg på det endel her skriver). Ikke minst fordi hun prøver å få noe hun kanskje ikke har, imens du har det, og derfor ikke prøver å holde relasjonen mellom dere for en hver pris. Alt hun ønsker er jo å få sjangsen til å bygge en.

Jeg tar deg på ordet om at dere ikke hadde særlig kjemi. Men nå tror jeg heller ikke de som mangler nettverk tør å vise hvem de er helt i begynnelsen for de er redd for avvisning. Jeg skulle ønske folk generelt gikk inn i slike relasjoner bevist på dette. Samt være sympatiske (om de ikke greier å være til empatiske) nok til å være tydelige.

Denne dama fortjener at du er tydelig Ts. Hver ærlig på en mild og snill måte at du føler at dere ikke har en kjemi, at du håper at hun ikke blir lei seg, for det er det det handler om, ikke henne, og at du ønsker henne masse lykke til videre.

Folk har godt av å lære seg å være tydelig med sine grenser til alle relasjoner. Det hadde spart mange en forvirret person for vont i sjela si.

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde på ren faenskap takket pent nei til henvendelser fra henne, og sagt at jeg hadde forandret meg og nå la stor vekt på at omgangskretsen var like kreativ og vellykket som meg selv.

Skrevet
29 minutter siden, Bestevenninna di skrev:

Siden du møtte henne gjennom en venne-kontaktanonse så er det store muligheter for at hun mangler folk i livet sitt.

Det å forvente at noen som kanskje ikke har hatt muligheten til å ha samme lærdom (relasjoner) som en selv skal skjønne greia, er faktisk veldig lite innsiktfullt (nå tenker jeg på det endel her skriver). Ikke minst fordi hun prøver å få noe hun kanskje ikke har, imens du har det, og derfor ikke prøver å holde relasjonen mellom dere for en hver pris. Alt hun ønsker er jo å få sjangsen til å bygge en.

Jeg tar deg på ordet om at dere ikke hadde særlig kjemi. Men nå tror jeg heller ikke de som mangler nettverk tør å vise hvem de er helt i begynnelsen for de er redd for avvisning. Jeg skulle ønske folk generelt gikk inn i slike relasjoner bevist på dette. Samt være sympatiske (om de ikke greier å være til empatiske) nok til å være tydelige.

Denne dama fortjener at du er tydelig Ts. Hver ærlig på en mild og snill måte at du føler at dere ikke har en kjemi, at du håper at hun ikke blir lei seg, for det er det det handler om, ikke henne, og at du ønsker henne masse lykke til videre.

Folk har godt av å lære seg å være tydelig med sine grenser til alle relasjoner. Det hadde spart mange en forvirret person for vont i sjela si.

Ukens innlegg for meg! 

Veldig godt forklart. Man kan lett føle seg enda mer mislykket om man blir ghostet. 

Anonymkode: a58a7...4d5

• Liker 4
Skrevet

Litt av problemet for ensomme mennesker er at vi blir oppfordret til å ta initiativ selv - opptil flere ganger.  "Du må jo prøve", heter det gjerne og vi kan iallefall ikke klage hvis vi ikke står på selv. Da er det kanskje ikke så rart at hun har spurt flere ganger. (Jeg selv hadde nok tatt hintet etter 2-3 negative svar uten initiativ fra den andre personen).

Jeg har selv blitt ghostet av ei jente jeg så på (håpet) kunne være ei god venninne.  Det var så vondt som den verste kjærlighetssorgen, altså. Hvis hun fortsetter å spørre synes jeg du kan si fra på en "pen" måte, kanskje uten å komme så veldig mye inn på dette med kjemi.

Anonymkode: e8b25...5be

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, Bestevenninna di skrev:

Jeg er helt enig det du skriver, men samtidig kan det være at en konkret avvisning gjør vondt værre for denne jenta? Hun er ensom med svært lite eller ikke noe nettverk, tar sats og gjør seg selv sårbar (kontantannonsen) i et forsøk på å fikse det, møter noen som så konkret avviser dem ("dumper"). Kanskje det i større grad vil virke som "ett steg frem to tilbake" enn at "det aldri passer å møtes" fra TS' side?

Slike ting er vanskelige, spesielt når det er usikkert hvor god vedkommende er på å lese de sosiale kodene.

Jeg er i samme situasjon som TS (tidligere kollega jeg ikke har snakket med siden jeg byttet jobb for fem år siden tok plutselig kontakt ut av det blå, åpenbart at vedkommende er ekstremt ensom null kjemi både nå og da), så jeg skal følge denne tråden.

Skrevet
På 11.8.2019 den 3.10, Alice123 skrev:

Jeg er helt enig det du skriver, men samtidig kan det være at en konkret avvisning gjør vondt værre for denne jenta? Hun er ensom med svært lite eller ikke noe nettverk, tar sats og gjør seg selv sårbar (kontantannonsen) i et forsøk på å fikse det, møter noen som så konkret avviser dem ("dumper"). Kanskje det i større grad vil virke som "ett steg frem to tilbake" enn at "det aldri passer å møtes" fra TS' side?

Slike ting er vanskelige, spesielt når det er usikkert hvor god vedkommende er på å lese de sosiale kodene.

Jeg er i samme situasjon som TS (tidligere kollega jeg ikke har snakket med siden jeg byttet jobb for fem år siden tok plutselig kontakt ut av det blå, åpenbart at vedkommende er ekstremt ensom null kjemi både nå og da), så jeg skal følge denne tråden.

Ja, en konkret avvisning vil nok gjøre mere vont til en viss grad der og da, men det vil spare henne for utallig kverning av tanker, planlegging og forslag, for å så bli avist. Det er jo langsom tortur. For hva..

Det er aldri godt å avise ett menneske, og man skal ikke ta lett på å såre andres følelser. Men her på KG har noen folk en tendens til å bruke hvite løgner (noen gang ganske så grove) for å ikke stå i ting, som faktisk er det å være ett voksent og okay menneske.

Hvordan skal denne dama TS skriver om lære å finne noe ekte, om alle bare fibber for en prøver å slippe unna ubehageligheter.

I stedet for å fokusere på eget ubehag i slike relasjoner, fokuser på å være så ærlig så mulig. Jeg skjønner det ikke er lett, men man sparer seg selv i lengden.

F.eks ditt eksempel. Kjempeekkelt, jeg skjønner. Dette er noen du har forholdt deg til på nesten dagelig basis, før du bytta jobb. Du "kjenner" denne personen om dere aldri var nære eller dere hadde kjemi. Jeg regner med for jobben sin skyld at du prøvde som alle gjør å komme overens for samholdet. Dette har din gamle kollega nok lakt på minne å vært takknemlig for.

Nå lurer jeg på hvor langt du har strukket det for å spare følelsene hennes? Sendt meldinger og sakt det aldri passer, eller møtt henne?

Gamle relasjoner er vanskeligere enn nye fordi man har på en eller annen måte knyttet noen slags bånd, om det så bare er å jobbet samme plass. Å si ifra kan føles i samme gate som å slå opp med en kjæreste. Men i respekt for andre så gjør man jo det, gjerne med en forklaring på hvorfor så personen får en avslutning

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...