Gå til innhold

Stille spørsmål i intervju -hvorfor ansatte de ikke meg!?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt en stilling et sted jeg har jobbet tidligere. Ved tidligere søknader har jeg i en stilling kommet på tredje plass foran to eksterne, og andre plass foran en intern. Begge vikariater. Det som jeg finner merkelig er at jeg i den første stillingen hvor jeg var nr tre var jeg altså foran hun som fikk den andre stillingen, hvor jeg var nr to. Jeg vet godt at jeg har bedre kvalifikasjoner enn henne. På det tidspunktet var jeg høygravid,og kunne ikke tre inn i den stillingen med det første. Men strengt tatt; skulle jeg fått stillingen og hun da vært vikar for meg? Jeg har en sterk mistanke om at de ga henne stillingen fordi det var lettvint og jeg gravid, og sjefen av det var pga «situasjonen» uten å utdype det mer. Vel, er det innafor å spørre rundt dette ved et intervju egentlig? Hvordan evt best ordlegge meg uten å beskylde de for diskrimineringen, men at de kanskje sier selv at de ikke kunne ansette med pga graviditet?

Anonymkode: 8a9b0...04e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du søker på et vikariat og må selv ha vikar? 

Anonymkode: a78b3...1ee

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke innenfor å spørre under intervjuet, men du kan spørre etterpå om det var en faktor og minne dem på at det ikke er lovlig. Spør skriftlig så du får svaret skriftlig. Da kan du vise det frem om det skulle bli noe.

Anonymkode: 4f86f...ffd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du søker på et vikariat og må selv ha vikar? 

Anonymkode: a78b3...1ee

Ja, det går an det. Og det var jo også med mulighet for forlengelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at hvor fort noen kan starte i et vikariat også er ett av vurderingskriteriene når man velger hvem som får vikariatet.

Ved faste stillinger er det nok ikke SÅ viktig når noen kan starte. Da har man litt mer tid til å vente på "den rette kandidaten".

Anonymkode: 06faa...b8c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at hvor fort noen kan starte i et vikariat også er ett av vurderingskriteriene når man velger hvem som får vikariatet.

Ved faste stillinger er det nok ikke SÅ viktig når noen kan starte. Da har man litt mer tid til å vente på "den rette kandidaten".

Enig i denne. 

Anonymkode: 72597...13e

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke innenfor å spørre under intervjuet, men du kan spørre etterpå om det var en faktor og minne dem på at det ikke er lovlig. Spør skriftlig så du får svaret skriftlig. Da kan du vise det frem om det skulle bli noe.

Jeg også tenkte at det er kanskje best å ta det skriftlig.  Jeg tar først intervju. Evt også svelger kameler, og gjør det jeg kan! 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår, men for meg situasjonen merkelig, og litt kryptisk det sjefen sa i tillegg, uten at jeg skal overtolke heller.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det går an det. Og det var jo også med mulighet for forlengelse. 

Hvor lang periode var vikariatet i utgangspunktet? (Altså, hvor mye effekt hadde bedriften fått ut av å velge deg, som da måtte ha vikar i en periode også?) Og da tenker jeg på uten en evt. mulighet for forlengelse.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker forresten at det å ta opp "hvorfor fikk hun jobben og ikke jeg sist" i en ny ansettelsesprosess, ikke akkurat er noe som gjør at de har veldig lyst til å velge deg.
Du lager problemer av noe som ligger langt tilbake i fortida, og er da et potensielt "uromoment" i arbeidsmiljøet. (Lett for å føle deg urettferdig behandlet, og "gnage på ting lenge etterpå")

Jeg ville holdt kjeft, og heller spurt forsiktig senere dersom jeg enten ikke fikk jobben denne gangen heller, eller jeg fikk den, og hadde jobbet der en stund.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker forresten at det å ta opp "hvorfor fikk hun jobben og ikke jeg sist" i en ny ansettelsesprosess, ikke akkurat er noe som gjør at de har veldig lyst til å velge deg.
Du lager problemer av noe som ligger langt tilbake i fortida, og er da et potensielt "uromoment" i arbeidsmiljøet. (Lett for å føle deg urettferdig behandlet, og "gnage på ting lenge etterpå")

Jeg ville holdt kjeft, og heller spurt forsiktig senere dersom jeg enten ikke fikk jobben denne gangen heller, eller jeg fikk den, og hadde jobbet der en stund.

Enig 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Eller det kan rett og slett være at du ikke gjør en så strålende jobb som du tror selv, og derfor prioriterer de andre. 

Anonymkode: 78625...374

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...