Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne å jobbe natt i september og fikk tilsendt turnusen i dag. Jobber hver 3 helg, noe som er normalt. Men innimellom så skal jeg på vakt natt til mandag, altså jeg starter på jobb kl 22 søndag (helger jeg ikke har jobbehelg). Er dette lov? Jeg vil gjerne ha frihelgene mine helt fri. Ellers må jeg bruke søndag til å forberede meg til jobb (sørge for nok søvn osv). 

Anonymkode: b6807...76e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør tillitsvalgt. 

Det meste er faktisk lov når det gjelder turnus, men det er ingen god turnus.

Anonymkode: 62fc6...204

Skrevet

Slik hadde vi det i mange år med natt turnus. De siste årene gikk jeg på jobb søndag kveld til fredag morgen hver eneste uke. Ja det er lov. Etter 22 søndag regnes helgen for slutt. Har forresten vært tillitsvalgt og vært på kurs i lover og avtaler .

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er helt lov. Jeg jobber sånn selv, og hører flere som mener helgen er ødelagt fordi de må forberede seg til jobb. Hvor mye forberedelse trenger man til å gå på nattevakt egentlig? 

Anonymkode: 3c4d1...952

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg ikke likt. Jeg jobber 4+7+3+7+4+7 over 6 ukersturnus. Helt perfekt!  Fri 7 netter hver friperiode og arbeid hver 3.helg.

jobber mandag til fredag og fredag til mandag

Anonymkode: 5ac30...ce0

Skrevet

Man trenger ikke å like det.  Det er vel ulempegodtgjøring involvert i dette?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er helt lov. Jeg jobber sånn selv, og hører flere som mener helgen er ødelagt fordi de må forberede seg til jobb. Hvor mye forberedelse trenger man til å gå på nattevakt egentlig? 

Man må snu døgnet og bruke søndagen på å sove?

Anonymkode: 62fc6...204

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åja, jeg bruker å snu om døgnet jobb jeg, bruker ikke fridagene mine på det. Men hvis man sover hele dagen før første nattevakt så skjønner jeg:)

Gjest Lama_Drama
Skrevet

Ja, for vakten er på mandagen, selv om du går på på søndag.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er ikke dette (eller deltidsproblematikk) et tema i mannsdominerte yrker med turnus?

Anonymkode: 8de21...cc2

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke dette (eller deltidsproblematikk) et tema i mannsdominerte yrker med turnus?

Godt spørsmål. 

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber selv i et mannsdominert yrke med turnus. Hos oss varer frihelg til mandag kl. 0600. Om vi av en eller annen grunn blir bedt om å møte for eks kl. 0555 mener jeg vi automatisk får 5t med alt av tillegg ekstra betalt. Det samme gjelder om vi må jobbe ett minutt lenger enn kl. 1700 fredag inn mot frihelg. Dette er så lønnsomt at man nesten håper det skjer. Frihelgene våre er med andre ord hellige. Å måtte jobbe natt til mandag ville hos oss åpenbart blitt sett på som arbeidshelg og ikke frihelg.

Vi jobber dog annenhver helg og her tror jeg noe av grunnen til at vi slipper unna deltidsproblematikken ligger. Sykepleierne har gjort seg selv en bjørnetjeneste ved å kreve å kun jobbe hver tredje helg. Da går rett og slett ikke stillingskabalen opp med bare 100% stillinger og man må begynne med deltidsstillinger for å få dekt opp helgene. 

Endret av Traktor
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal begynne å jobbe natt i september og fikk tilsendt turnusen i dag. Jobber hver 3 helg, noe som er normalt. Men innimellom så skal jeg på vakt natt til mandag, altså jeg starter på jobb kl 22 søndag (helger jeg ikke har jobbehelg). Er dette lov? Jeg vil gjerne ha frihelgene mine helt fri. Ellers må jeg bruke søndag til å forberede meg til jobb (sørge for nok søvn osv). 

Anonymkode: b6807...76e

Skjer dette mer enn 1 søndag i måneden? Tenker det er helt innafor med 1 søndag og en helg av 4. Hadde det vært 1 frihelg 2 søndager og en jobbehelg så hadde jeg blitt gretten. 

Anonymkode: 4dfa6...21a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...