Gå til innhold

5 år og barnehagebytte - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har flyttet til nytt sted og 5-åringen har derfor begynt i ny barnehage. Sammenlignet med den gamle er vi ikke veldig fornøyde med den nye, den er mye mindre og uteområdene er ganske triste. Samtidig virker personalet å være oppegående og kjærlige, og de har tydelig orden i sakene. Det har gått fint de første dagene, men når jeg henter ser jeg at h*n har et slags trist drag over ansiktet, og jeg kjenner ikke helt igjen det aktive og glade barnet mitt. Er det noen som har erfaring med å bytte barnehage for så store barn? Ser jo at det er en gjeng der som er ganske sammensveiset, og at det sikkert er tøft å komme inn i den sånn med en gang, selv om mitt barn er hypersosial og har veldig lett for å få seg nye venner.. dette tar på for en mamma, da h*n hadde barnehagestart som 1-åring felte jeg ikke en tåre, nå er det helt knusende å se at barnet går gjennom en periode som åpenbart er litt tøff. Vi kunne kanskje ha fortsatt i den gamle barnehagen, men logistikken i hverdagen hadde blitt helt grusom, dessuten sluttet også to av barnets nærmeste venner samtidig. Tenkte jo at det var greit å bytte barnehage for nettopp å få nye venner som h*n skal begynne på skolen med, men nå blir jeg bekymret for at kanskje barna der ikke er en veldig god match.. Noen gode råd eller trøstende ord? Blir det bedre? 

Anonymkode: 3ff8e...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynte barnet nå 1. august? Jeg tror du bør gi det litt mer tid i så fall. Samlet sett er det nok bedre å ha noen uker nå i barnehagen som ikke er så morsomme, og heller være inne i miljøet før skolestart. Antar nå at gammel og ny barnehage ikke starter på samme skole. 

Jeg forstår deg veldig godt, for jeg er heller ikke fornøyd med ny barnehage til mitt barn. Men håper det blir bedre i løpet av de første ukene...

Anonymkode: 5445f...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ei som akkurat begynte på siste året i barnehagen, i en ny en. Hun er heldigvis ganske utadvent, men samtidig liker hun å være litt for seg selv. Nå starta hun jo 1 august. Så har ikke vært mange dager. 

Hun gleder seg til å komme i barnehagen, og virker som om hun har det ganske greit der. Men, jeg ser det på henne om morgenen at hun liksom ikke helt vet hva hun skal gjøre, og hun vil gjerne hentes litt tidligere. Men det har jeg regnet med, det er en helt ny barnehage for henne, med helt noe voksne og barn, selvfølgelig tar det litt tid å varme opp, venne seg til det. 

Anbefaler deg å prøve å få til litt korte dager, prate sammen om barnehagen, hvem som er der, hva de gjør og sånt. Prat også med de voksne, få vite hvem barnet leker litt med. Ta også gjerne kontakt med foreldrene til det barnet, fortell at barnet er nytt og om dere kanskje kunne avtalt en lekeavtale sammen for å kunne bli litt bedre kjent, og for at barnet ditt kunne følt seg litt mer hjemme. 

Anonymkode: 168e5...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, tusen takk for fine svar. Godt å høre at vi ikke er alene! Barnet begynte 1. august, så nei det har ikke vært mange dagene. Som AB2 sier merker jeg på barnet at noe er litt annerledes/rart når jeg henter, h*n ser litt lei seg ut men sier at alt er bra når jeg spør (kanskje selvfølgelig). Får jo helt vondt. Håper det går seg til, og så skal vi også prøve andre måter å bli kjent med barn i nærområdet på.. 

Anonymkode: 3ff8e...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en brå overgang for de å bytte barnehage og komme inn i en allerede veletablert «gjeng» når de er så store, du må nok bare gi det litt tid og gjøre en god innsats for å bli kjent med de nye barna også på fritiden.

Anonymkode: d03fa...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har gått i samme bhg siden 1 år, så er det ikke så rart at han virker trist. Min har gått i samme bhg fra 1 år og til skolestart nå om noen dager og kjenner nesten alle han skal gå i klasse med, siden langt over halvparten har gått i samme bhg i alle år. Var det nødvendig å bytte bhg?

Anonymkode: 00330...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han har gått i samme bhg siden 1 år, så er det ikke så rart at han virker trist. Min har gått i samme bhg fra 1 år og til skolestart nå om noen dager og kjenner nesten alle han skal gå i klasse med, siden langt over halvparten har gått i samme bhg i alle år. Var det nødvendig å bytte bhg?

Anonymkode: 00330...fad

Vi har flyttet til nytt sted og 5-åringen har derfor begynt i ny barnehage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Vi har flyttet til nytt sted og 5-åringen har derfor begynt i ny barnehage

Er du TS?

Anonymkode: fe507...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du TS?

Anonymkode: fe507...ecc

Nei, men de måtte tydeligvis flytte et lengre stykke unna og da må en bytte bhg. Og det beste er at det skjer slik at barnet knytter bånd til fremtidige skolekamerater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...