Gå til innhold

Spørsmål om praktiske ting etter etterbetaling av ung ufør tillegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

når bør jeg informere skatteetaten om etterbetalingen og be de Beregne den etter hvert enkelt år? Skal jeg gjøre det nå eller vente til mars/april når den kommer?

Og i forhold til NRK-lisens ordningen som kommer neste år - må jeg betale høyeste sum der på grunn av etterbetalingen, eller samme som jeg ville gjort om jeg kunne hadde hatt min ufør?

Anonymkode: 6af48...3e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at man kan bruke dette forumet til mye, men dette er to veldig fine og enkle spørsmål å få korrekt svar på ved å henvende seg til de etatene det gjelder. Her inne risikerer du å få veldig mye visvas til svar som ikke nødvendigvis stemmer overens med hvordan du faktisk skal gjøre dette. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, MollyJones skrev:

Jeg skjønner at man kan bruke dette forumet til mye, men dette er to veldig fine og enkle spørsmål å få korrekt svar på ved å henvende seg til de etatene det gjelder. Her inne risikerer du å få veldig mye visvas til svar som ikke nødvendigvis stemmer overens med hvordan du faktisk skal gjøre dette. :)

Tenkte kanskje noen her tidligere hadde fått en etterbetaling og gått igjennom det før, i steden for å bruke 40 min i telefonen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gav ikke beskjed til skatteetaten, sjekket bare skattekortet mitt om det stemte overens med den nye inntekten. Året etter så fikk jeg en god del igjen på skatten siden det var trukket 50% av det jeg først fikk utbetalt (det som var tilbakebetaling). 

Er du usikker så kontakter du bare skatteetaten og hører med dem. Det er verd å gjøre det for å slippe å gå rundt med en klump i magen.

Anonymkode: 0141c...623

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

når bør jeg informere skatteetaten om etterbetalingen og be de Beregne den etter hvert enkelt år? Skal jeg gjøre det nå eller vente til mars/april når den kommer?

Og i forhold til NRK-lisens ordningen som kommer neste år - må jeg betale høyeste sum der på grunn av etterbetalingen, eller samme som jeg ville gjort om jeg kunne hadde hatt min ufør?

Kommer etterbetalingen i mars april eller mener du egenmeldingen? Skatteetaten vil allerede ha trukket skatt når du får etterbetalingen. Du får en ukes frist på å be de beregne år for år, men du kan også vente til selvangivelsen skal leveres og be de ligne år for år. Da vil du mest sannsynlig få penger tilbake. De trekker som regel 44 prosent av etterbetalinger, dette fordi du ikke skal bli skyldig skatt. I forhold til NRK-lisens blir ikke skatten høyere selv om inntekten har økt, men du kan øke skatten litt for å unngå baksmell året etter. 

Anonymkode: dbe81...228

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gav ikke beskjed til skatteetaten, sjekket bare skattekortet mitt om det stemte overens med den nye inntekten. Året etter så fikk jeg en god del igjen på skatten siden det var trukket 50% av det jeg først fikk utbetalt (det som var tilbakebetaling). 

Er du usikker så kontakter du bare skatteetaten og hører med dem. Det er verd å gjøre det for å slippe å gå rundt med en klump i magen.

Anonymkode: 0141c...623

Men ts skal be de ligne henne år for år, og det er noe annet og vil gi henne mer igjen på skatten. Hvor mange år eller måneder har du fått etterbetalt ts? 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ts skal be de ligne henne år for år, og det er noe annet og vil gi henne mer igjen på skatten. Hvor mange år eller måneder har du fått etterbetalt ts? 

Jepp. Fra 2012-2018

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer etterbetalingen i mars april eller mener du egenmeldingen? Skatteetaten vil allerede ha trukket skatt når du får etterbetalingen. Du får en ukes frist på å be de beregne år for år, men du kan også vente til selvangivelsen skal leveres og be de ligne år for år. Da vil du mest sannsynlig få penger tilbake. De trekker som regel 44 prosent av etterbetalinger, dette fordi du ikke skal bli skyldig skatt. I forhold til NRK-lisens blir ikke skatten høyere selv om inntekten har økt, men du kan øke skatten litt for å unngå baksmell året etter. 

Etterbetaling kom april i år. De trakk 34% skatt. Skal be de ligne år for år, og lurer på når det er best å gi beskjed. Står i vedtaket at NAV allerede har gitt beskjed, men om jeg vil at de skal ligne år for år må jeg gi beskjed selv.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte kanskje noen her tidligere hadde fått en etterbetaling og gått igjennom det før, i steden for å bruke 40 min i telefonen

Faren for å få feil svar på slike ting er så stor. Folk synser endel, men svarer bombastisk. Dette gjelder mye i NAV tråder.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etterbetaling kom april i år. De trakk 34% skatt. Skal be de ligne år for år, og lurer på når det er best å gi beskjed. Står i vedtaket at NAV allerede har gitt beskjed, men om jeg vil at de skal ligne år for år må jeg gi beskjed selv.

Du sender det inn som vedlegg når du skal sende inn selvangivelsen for 2019. Dvs, neste år. Husk at du ofte ikke får pengene før tidligst 2.pulje. Mitt skatteoppgjør kom ikke før september da jeg sendte inn etter denne etterbetalingen. 

Anonymkode: 23fa6...3d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En nær bekjent fikk også etterbetalt for flere år og ble trukket 30 prosent skatt. Han reagerte siden han hadde hørt at alle blir trukket 44 prosent, men leverte vedlegg ved egenmeldingen og ba om å bli lignet år for år. Han fikk en god sum tilbake på skatten. Du vil ikke få skattepengene før tidligst 2. pulje, men lar du være å bli lignet år for år vil du tape på det.  

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

lar du være å bli lignet år for år vil du tape på det.  

Gjelder dette også for bostøttemottakere? Å spre den etterbetalte inntekten over flere tidligere år vil vel i teorien medføre at du trolig fikk utbetalt bostøtte du ikke hadde krav på, sett i ettertid, dette skal en vel betale tilbake (?) 1k i måneden i uberettiget bostøtte i 5 år f.eks er jo 60k du skal etterbetale til husbanken, og da endrer vel regnestykket seg ganske drastisk ? 

Dette er et spørsmål, sier ikke at det er slik altså, bare lurer jeg :)  Siden du virker ha peiling :) 

Anonymkode: 21d68...4fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder dette også for bostøttemottakere? Å spre den etterbetalte inntekten over flere tidligere år vil vel i teorien medføre at du trolig fikk utbetalt bostøtte du ikke hadde krav på, sett i ettertid, dette skal en vel betale tilbake (?) 1k i måneden i uberettiget bostøtte i 5 år f.eks er jo 60k du skal etterbetale til husbanken, og da endrer vel regnestykket seg ganske drastisk ? 

Dette er et spørsmål, sier ikke at det er slik altså, bare lurer jeg :)  Siden du virker ha peiling :) 

Unge uføre har også krav på bostøtte. Det kommer igjen ut på boutgiftene. Som ung uføre ville ts fått bostøtte fra 2012 i tillegg til trygda avhengig av boutgiftene sine. Men det kom nye regler i 2015, det vil si at de fleste som hadde bostøtte fra tidligere fremdeles får det, mens mange som ikke hadde bostøtte dessverre falt utenom. Har aldri hørt at bostøtten har blitt krevet tilbake, da det i utgangspunktet var penger ts og andre hadde krav på. Han jeg kjenner får fremdeles bostøtte, og det har ikke noe med skatt å gjøre da bostøtte er en skattefri inntekt. 

Men har ts fått penger fra Nav-sosial, kan de ta refusjon og kreve tilbakebetalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Men ts må huske å melde fra til skatteetaten at den månedlige inntekten har økt hvis ikke nav har gjort det. Som regel går det automatisk. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unge uføre har også krav på bostøtte. Det kommer igjen ut på boutgiftene. Som ung uføre ville ts fått bostøtte fra 2012 i tillegg til trygda avhengig av boutgiftene sine. Men det kom nye regler i 2015, det vil si at de fleste som hadde bostøtte fra tidligere fremdeles får det, mens mange som ikke hadde bostøtte dessverre falt utenom. Har aldri hørt at bostøtten har blitt krevet tilbake, da det i utgangspunktet var penger ts og andre hadde krav på. Han jeg kjenner får fremdeles bostøtte, og det har ikke noe med skatt å gjøre da bostøtte er en skattefri inntekt. 

Men har ts fått penger fra Nav-sosial, kan de ta refusjon og kreve tilbakebetalt. 

Hvor mye du får i bostøtte avhenger av inntekt. Større inntekt, mindre bostøtte. 

Dersom du i 2019 bor i Oslo, og har 8000 i boutgifter og 16666 (2G) i brutto inntekt i måneden, vil du få 2689 i bostøtte i måneden

Dersom du i 2019 bor i Oslo, og har 8000 i boutgifter og 20000 (2.44 G) i brutto inntekt i måneden, vil du få 626 i bostøtte i måneden

https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html

Jeg kjenner ikke til hvordan dette har vært historiskt, men tror dette alltid var tilfellet, det er en flytende grense som avgjør hvor mye du får (og tilslutt får du 0 hvis du har for høy inntekt)

Dvs, dersom du oppgir inntekt på 16'666 i 2019, men i 2020 får etterbetalt penger du egentlig skulle fått i 2019 men fikk i 2020, og endrer ligningen for 2019, til 20'000 i inntekt, så har du fått 2063 kroner for mye i måneden i bostøtte, i forhold til inntekten din i 2019

Altså, du fikk mye bostøtte, fordi du oppga, og hadde lav inntekt, men i ettertid endrer du ligningen til at du hadde høy inntekt, og da har du ikke krav på så mye bostøtte som du fikk. Dersom systemet er rettferdig, bør slikt betales tilbake (uansett om de oppdager det eller krever det tilbake eller ikke... )

Men, jeg kjenner ikke til lovverket, men om lovverket er fornuftig, bør dette du fikk , som du ikke har krav på, betales tilbake.

Andre kjenner sikkert til jussen her og vet hva som er tilfellet, det gjør ikke jeg, så derfor stiller jeg spørsmål til dere :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ugh, jeg trykte feil eller noe i kalkulatoren, trekker tilbake innlegget mitt . Men er fortsatt noe forvirret det er jeg :) 

Beklager , gjerne slett, eller whatever

AnonymBruker
Skrevet

Virker som unge uføre får redusert egenandeltrekket slik at det virker kompensere for inntektsforskjellen, slik at bostøtte blir ca riktig selv om en får høyere inntekt, så da er forvirringen oppklart for min del og tror ikke en trenger tenke på det. Får ikke redigert innlegget mitt fordi teknologien ikke er helt der enda ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har man ung ufør så får man for mye utbetalt til å få bostøtte! Jeg har nettopp mistet min bostøtte fordi jeg har gått fra AAP til ung ufør...

Anonymkode: ff81f...d13

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som unge uføre får redusert egenandeltrekket slik at det virker kompensere for inntektsforskjellen, slik at bostøtte blir ca riktig selv om en får høyere inntekt, så da er forvirringen oppklart for min del og tror ikke en trenger tenke på det. Får ikke redigert innlegget mitt fordi teknologien ikke er helt der enda ;) 

Det er mer riktig og bostøttekalkulatoren stemmer ikke i nitti prosent av tilfellene. I følge kalkulatoren skulle min venn fått mindre, men får likevel mer. Du skrev også det i bold skrift under, og da vil jeg legge til at bostøtten blir beregnet måned for måned. Har man høyere inntekt en måned blir bostøtten redusert neste måned, og oppjustert igjen når inntekten faller. Derfor vil bostøtten falle bort måneden etter at etterbetalingen kommer eller hvis man har vært i lønnet arbeid, men bli justert tilbake igjen. 

Dvs, dersom du oppgir inntekt på 16'666 i 2019, men i 2020 får etterbetalt penger du egentlig skulle fått i 2019 men fikk i 2020, og endrer ligningen for 2019, til 20'000 i inntekt, så har du fått 2063 kroner for mye i måneden i bostøtte, i forhold til inntekten din i 2019

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man ung ufør så får man for mye utbetalt til å få bostøtte! Jeg har nettopp mistet min bostøtte fordi jeg har gått fra AAP til ung ufør...

Anonymkode: ff81f...d13

Bostøtten faller dessverre urettferdig for mange. Det avhenger ikke bare av inntekt, men også boutgifter. Får du barnetillegg kan også inntekten bli for høy. I 2015 ble reglene endret, og mange har mistet bostøtten. Har du forsøkt å søke på nytt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...