AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #1 Skrevet 6. august 2019 Hei! Jeg har lyst til å begynne å jogge (utendørs) nå når det begynner å bli høst. Jeg har hund som jeg går mye tur med (10 km daglig ca.) så vil påstå at jeg har litt kondisjon/er vant til å bevege meg iallefall. Men hvordan starte med jogging? Hvor mange ganger i uka? Hvor lenge? Er redd for å begynne for hardt og miste motivasjon/pådra meg skader.. Anonymkode: 5fd29...b75
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #2 Skrevet 6. august 2019 https://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram Anonymkode: 8a3b3...be2 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #3 Skrevet 6. august 2019 Det er bare å starte. Du kan løpe 5 km for eksempel og se hvordan det går og så øke distansen, trene intervaller, bakkeløp osv Anonymkode: 24674...fda
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #4 Skrevet 6. august 2019 CT5K er et godt program, men når du allerede er sprek og sier du har god kondisjon så kan helt sikkert klare noen kilometers jogging allerede nå. Jeg begynte å løpe for 3 år siden med omtrent det samme utgangspunktet som deg. Jeg begynte med 3 km sammenhengende (helt rolig, 8 km/t), neste uke løp jeg 4 km og neste igjen 5. Først brukte jeg 38 minutter, og etter noen måneder klarte jeg å løpe under 30 min på 5k. Deretter begynte jeg å øke lengden på turene, og etter et år løp jeg 18 km sammenhengende og kunne delta i halvmaraton. Du må bare prøve deg fram, og ta det rolig i starten. Den eneste måten å bli en løper på er å komme deg ut og løpe. Anonymkode: f0d6a...648 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #5 Skrevet 6. august 2019 Du begynner med å varme opp, så kan du løpe litt og gå litt. Etterhvert så løper man det man klarer. Ikke løp 5 km første gangen, ta det 0,5 - 1 km av gangen. lykke til 😊 Anonymkode: 256ab...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #6 Skrevet 6. august 2019 Jeg var i latterlig dårlig form før jeg begynte å jogge, nå er jeg er brukbar form. Første gang løp jeg til jeg ble skikkelig andpusten, så gikk jeg litt. Og løp og gikk omhverandre. Så var jeg skikkelig støl i ei uke 🙂 Da jeg ikke var støl lenger jogga jeg igjen. Kondisjonen ble sinnsykt mye bedre bare på noen få uker! Jogger 2-3 ganger i uka nå, men i begynnelsen blir det 1-2 ganger i uka pga stølhet. Anonymkode: d5237...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #7 Skrevet 6. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram Anonymkode: 8a3b3...be2 Enig i denne, veldig fint program for en uerfaren jogger! Jeg prøvde det for noe år siden. Hadde da løpt svært lite, noe 4x4 på tredemølle, og fint lite utendørs. Jeg hadde gått mye tur, så hoppa over første uka. Det jeg likte så godt var at jeg hang med hele tiden. Det er en fin progresjon som presser deg, uten å bryte en dårlig trent persons selvtillit. Det var en uke, tror det var uke 5, jeg ikke klarte å gjennomføre, men da tok jeg den bare en gang til. Fullførte uke 7 eller 8 før jeg dessverre datt ut. Har veldig lyst til å ta opp jogging igjen, og skal bruke dette😄 Anonymkode: f59be...aab
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #8 Skrevet 6. august 2019 Jogge litt, så gå litt, jogge litt.. Ikke press deg for mye i starten, mitt råd, da orker du ikke holde på med det på sikt.. Pluss lurt å tøye ut! Anonymkode: 6d90c...218 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #9 Skrevet 6. august 2019 Jeg ville startet i det små og heller gradvis øke. Den største feilen jeg gjorde var å løpe avgårde 5 dager i uken fordi jeg merket stor forbedring i kondisjonen på kort tid. Problemet var at musklene/beina ikke hang like bra med og endte opp med løperkne samt 1 års pause fra jogging. Så ikke kjør på for hardt i starten! Anonymkode: cf617...723
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #10 Skrevet 6. august 2019 Couch to 5K app fikk meg i form på null komma svisj. Anbefales! Anonymkode: b2899...7e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå