Gå til innhold

Barn og fester der det drikkes.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har barn (i alle aldre) som er sammen med oss på familiefester/vennefester der det drikkes. De er da gjerne våkne til vi skal hjem. Svært små barn blir selvfølgelig trøtte og sutrete når det blir sent, og da ser foreldrene hva som trengs og ofte reiser hjem, når det skjer, selv om klokken er 21.30-22.00. Det skal sies at på slike fester så er det ikke alle som drikker. Vi har ikke norsk kultur, og drikking er "vanligere" enn i norsk kultur. 

Jeg har personlig ikke opplevd at noen har utagert og gjort barna redde. De har faktisk hatt det gøy sammen med de andre barna på festen. 

Hvor ille er det å drikke alkohol med barn til stede. Ville disse barna blitt mindre redde om drikking var normalisert. 

Det høres ut som det drikkes både til hverdags og til fest, men så ille er det ikke. Det er på fester og enkelte helger, når man har en liten sammenkomst eller vennepar på middag el sånt.

Jeg vil også presisere at jeg ikke snakker om tilfeller der foreldrenes alkoholvaner har gitt barn fysiske og psykiske traumer. Jeg vet at de finnes. 

Anonymkode: 9ed74...3c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det er ille. Vi gjør det selv innimellom. 

Anonymkode: d2f6e...14d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke blir dritings så tror jeg ikke barn tar skade av å bli med på en liten fest. Mange er hysteriske og tror at barna får evige traumer av at foreldre har tatt et glass vin. 

Jeg husker fra barndommen min at jeg var med på sammenkomster hvor foreldrene mine ble litt beruset.  Ingen traumer. Barna satt litt med foreldre, litt lekte vi for oss selv.  Stort sett er det fint å ta med barna så lenge det ikke utvikler seg til en fyllefest.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest dette er helt innafor. Kos dere.

Anonymkode: 035b5...362

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da kjempevanlig her i Norge også. Jeg er i alle fall oppdratt slik. Var kos det. 

Anonymkode: e99b1...2dd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har problemer med dette er de som tror alkohol er ensbetydende med grøftefyll!! Hvilket det ofte er i enkelte kretser...

Innafor og koselig slik dere gjør det!

Anonymkode: 8a36f...8c4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik er det hos oss også... Vi er heller ikke norsk. Det er stor forskjell på "vår" drikkekultur og norsk drikkekultur. Jeg har reist en god del rundt om i verden. Og vår drikkekultur er mer likt som den "internasjonale" drukkekulturen. Hos oss er det normalt å ta seg en øl, glass vin eller hva man vil f.eks til middag eller bare sånn ut av det blå. Og det med barn til stede. Ved f,eks familissamkomster, voksne som får vennebesøk, så kan vi gjerne drikke alkohol. Det som skiller vår drikkekultur fra den norske er at vi drikker mer kontrollert hvis jeg kan si det slik. Vi har mange anledninger der vi drikke, men INGEN blir full. Og både vi og barna har det gøy sammen. Ingen har noen sinne opplevd noe negativt pga dette.

Den norske drikkekulturen er laaaangt mer brutal en vår. Nordmenn drikker seg sanseløse i forholdt til oss. Det er ALLTID en eller flere (om ikke alle) som drikker seg driting. I allefall på de festene jeg har vært på. Folk klarer ikke gå normalt, snakker utrolig høyt, snakker utydelig.. spyr..osv osv... DETTE er ikke noe artig for barna.

 

 

Anonymkode: b6f1e...90d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er faren ved å være beruset rundt barn er at man aldri kan vite helt sikkert hvordan barn faktisk takler det. Det kan se ut som barna koser seg, synes det er morsomt og virker totalt upåvirket av at de voksne oppfører seg annerledes enn normalt, men så er de egentlig ukomfortable og livredde.

Jeg er vokst opp med at de voksne drakk. I selskaper og på ferieturer. Barna var ikke ekskludert fra festligheten, men ikke direkte med heller. Jeg hatet det og var livredd, mens broren min forteller at han ikke var plaget av det. Sjelden de var sørpe dritings, men bare at de var synlig beruset gjorde meg redd. Jeg husker redselen enda. Utryggheten. Turte ikke å spørre om å få legge meg, fordi det virket som de ville at jeg skulle være sammen med dem. Siden de oppførte seg rart, ville jeg gjøre alt for å blidgjøre dem, unngå konfrontasjon og spørsmål. Når de endelig sa jeg kunne legge meg turte jeg ikke stå opp igjen. Lå lenge i senga og gråt stille mens jeg hørte de voksne ble mer og mer høylytte. Tisset meg ut en gang, fordi jeg ikke turte å gå på do. Det var helt forferdelig å være redd sin egen mor og far. Har aldri fortalt foreldrene mine dette, og når det snakkes om drikking rundt barn sier de alltid at «det har da aaldri vært noe problem, dere hadde det jo bare morsomt og koselig sammen med oss!»

Barn er forskjellige. Noen takler berusede voksne, andre ikke. Og de som ikke gjør det, hører man sjelden om før de selv har blitt voksne. 

Anonymkode: bcbc9...6f5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over.

Vil presisere at det ikke skulle mer til enn at en voksen ble livligere enn normalt for at jeg ble redd. Altså ikke bare i tilfeller med overstadig beruselse. Barn fanger opp endret sinnsstemning og personlighet mye raskere enn man gjør selv. 

Anonymkode: bcbc9...6f5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort mellomrom mellom min grense og grøftefyll. En enhet eller to går greit for meg, men om jeg føler at jeg begynner å "endre meg" om det så bare er til å føle meg lettere og mer munter så er det for mye med tanke på at mine barn er tilstede.

Typiske eksempelet med at man blir mer høylytt, da har man endret seg, selv om man er langt unna "full" så er man ikke samme personen, jeg tror barn plukker dette opp lett, hvordan de reagerer på det er nok ulikt. 

(Jeg var 18-19 år første gang jeg husker å ha sett min far beruset)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har barn (i alle aldre) som er sammen med oss på familiefester/vennefester der det drikkes. De er da gjerne våkne til vi skal hjem. Svært små barn blir selvfølgelig trøtte og sutrete når det blir sent, og da ser foreldrene hva som trengs og ofte reiser hjem, når det skjer, selv om klokken er 21.30-22.00. Det skal sies at på slike fester så er det ikke alle som drikker. Vi har ikke norsk kultur, og drikking er "vanligere" enn i norsk kultur. 

Jeg har personlig ikke opplevd at noen har utagert og gjort barna redde. De har faktisk hatt det gøy sammen med de andre barna på festen. 

Hvor ille er det å drikke alkohol med barn til stede. Ville disse barna blitt mindre redde om drikking var normalisert. 

Det høres ut som det drikkes både til hverdags og til fest, men så ille er det ikke. Det er på fester og enkelte helger, når man har en liten sammenkomst eller vennepar på middag el sånt.

Jeg vil også presisere at jeg ikke snakker om tilfeller der foreldrenes alkoholvaner har gitt barn fysiske og psykiske traumer. Jeg vet at de finnes. 

Anonymkode: 9ed74...3c4

Tenker at alt med måte så går det bra. Det har hendt vi har vert sent hos venner, der en av oss er edru og den andre tar seg et par glass til maten. Tenker det er forskjell på fyllefest og nyte alkohol. 

Anonymkode: 883e8...cbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker at alt med måte så går det bra. Det har hendt vi har vert sent hos venner, der en av oss er edru og den andre tar seg et par glass til maten. Tenker det er forskjell på fyllefest og nyte alkohol. 

Anonymkode: 883e8...cbd

Hvordan kan man vite hvor barnas grenser går mellom «fyllefest» og «nyte alkohol»?

Anonymkode: bcbc9...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Vi var alltid mange voksne og mange barn ganske ofte. Det var vin og mat og ingen som ravet rundt eller ble ubehagelige. Husker de festene som kun gode minner. Barn takler normalt fint å være på slike fester/sammenkomster etter min erfaring. 

Blir noe annet når faren sitter og skråler ett sted mens moren snubler rundt, eller omvendt. Da kan jeg godt skjønne at barn blir engstelige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du beskriver er selvfølgelig helt greit. Å si noe annet er bare dagens hysteri. 

Anonymkode: 2cd64...94c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har barn (i alle aldre) som er sammen med oss på familiefester/vennefester der det drikkes. De er da gjerne våkne til vi skal hjem. Svært små barn blir selvfølgelig trøtte og sutrete når det blir sent, og da ser foreldrene hva som trengs og ofte reiser hjem, når det skjer, selv om klokken er 21.30-22.00. Det skal sies at på slike fester så er det ikke alle som drikker. Vi har ikke norsk kultur, og drikking er "vanligere" enn i norsk kultur. 

Jeg har personlig ikke opplevd at noen har utagert og gjort barna redde. De har faktisk hatt det gøy sammen med de andre barna på festen. 

Hvor ille er det å drikke alkohol med barn til stede. Ville disse barna blitt mindre redde om drikking var normalisert. 

Det høres ut som det drikkes både til hverdags og til fest, men så ille er det ikke. Det er på fester og enkelte helger, når man har en liten sammenkomst eller vennepar på middag el sånt.

Jeg vil også presisere at jeg ikke snakker om tilfeller der foreldrenes alkoholvaner har gitt barn fysiske og psykiske traumer. Jeg vet at de finnes. 

Anonymkode: 9ed74...3c4

Barn og foreldre som drikker og fester hører IKKE hjemme noen plass!

Hilsen barn av alkoholiker!!!!!!!!!

Meld til bv....

 

Anonymkode: 53c82...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har barn (i alle aldre) som er sammen med oss på familiefester/vennefester der det drikkes. De er da gjerne våkne til vi skal hjem. Svært små barn blir selvfølgelig trøtte og sutrete når det blir sent, og da ser foreldrene hva som trengs og ofte reiser hjem, når det skjer, selv om klokken er 21.30-22.00. Det skal sies at på slike fester så er det ikke alle som drikker. Vi har ikke norsk kultur, og drikking er "vanligere" enn i norsk kultur. 

Jeg har personlig ikke opplevd at noen har utagert og gjort barna redde. De har faktisk hatt det gøy sammen med de andre barna på festen. 

Hvor ille er det å drikke alkohol med barn til stede. Ville disse barna blitt mindre redde om drikking var normalisert. 

Det høres ut som det drikkes både til hverdags og til fest, men så ille er det ikke. Det er på fester og enkelte helger, når man har en liten sammenkomst eller vennepar på middag el sånt.

Jeg vil også presisere at jeg ikke snakker om tilfeller der foreldrenes alkoholvaner har gitt barn fysiske og psykiske traumer. Jeg vet at de finnes. 

Anonymkode: 9ed74...3c4

KG-mafiaen kommer til å svare at dere har skadet barna for livet.

Mesteparten av verden vil si at dette er helt normalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Meld til bv....

 

Anonymkode: 53c82...d62

Oh STFU. Man er da faen ikke alkoholiker fordi man drikker alkohol i ny og ne. Vedkommende snakker da faen ikke om fyllefester, men om sammenkomster der det drikkes alkohol.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn og foreldre som drikker og fester hører IKKE hjemme noen plass!

Hilsen barn av alkoholiker!!!!!!!!!

Meld til bv....

 

Anonymkode: 53c82...d62

Syns det er trist at du har hatt den oppveksten du har hatt. Samtidig håper jeg du ser at din oppvekst nødvendigvis ikke har vært lik alle andres, og at ditt syn nok er farget av oppveksten din med alkoholiker som forelder.

Nå tror jeg ikke nødvendigvis folk på KG er representative for Norges befolkning, men av de som har svart her har det vært to negative svar, resten har vært positive, så fremt det er med måte. 

Mener du virkelig at de fleste foreldre her bør meldes til barnevernet??

Anonymkode: 582d9...770

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste sommerminner fra barndommen har jeg fra slike kvelder. Venner og slektninger samlet med mat, musikk og dans. De voksne ble litt fjollete og lekne. Jeg elsket det som barn.

Anonymkode: ca626...084

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest faktisk ikkje det er greitt. Alkohol har ingenting å gjera rundt barn uansett. Sidan du spurte da, eg går ikkje rundt å presse mine meiningar på andre. Og klart det er gradering, forskjell på å drikke litt vin til maten og grillfestar der far i huset bøtte nedpå mellom kotelettene.

Anonymkode: 1578a...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...