AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #1 Skrevet 6. august 2019 Jeg har kommet opp i en kinkig situasjon. Jeg har en kontrakt som midlertidig ansatt i en bedrift, hvor jeg har skrevet under en avtale om 100% stilling innenfor et gitt tidsrom. Her om dagen ringet sjefen og sa at han ikke trenger meg på jobb, men at han vil ringe når det er bruk for meg. Han hadde visst ikke helt oversikt over ferielistene, og det viser seg at flere enn han trodde hadde kommet tilbake fra ferie. Hva gjør jeg nå? Jeg er ikke organisert. Anonymkode: 096ce...759
Carrot Skrevet 6. august 2019 #2 Skrevet 6. august 2019 Sender en melding til sjefen og viser til samtale og kontrakt og spør om du har skjønt det riktig at hans ønske om at du ikke møter betyr at du får fri med lønn 42
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #3 Skrevet 6. august 2019 2 minutter siden, Carrot skrev: Sender en melding til sjefen og viser til samtale og kontrakt og spør om du har skjønt det riktig at hans ønske om at du ikke møter betyr at du får fri med lønn Ok, takk for tips! Jeg sitter jo litt i saksa her, uten arbeid, lønn, muligheter til sykepenger ved ev. sykdom, feriepenger eller mulighet til hjelp fra nav. Anonymkode: 096ce...759 3
solmåneogstjerner Skrevet 6. august 2019 #4 Skrevet 6. august 2019 Da har du fri, men får lønn. Du må da være tilgjengelig på kort varsel om de trenger deg. Du skal ha lønnen som følger av kontrakten. 10
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #5 Skrevet 6. august 2019 Kan jeg skrive dette til sjefen: «Hei! Viser til samtale på telefon i går, hvor jeg fikk opplyst at dere tar kontakt dersom det et behov for at jeg stiller på kort varsel. Siden vi har inngått en kontrakt om 100% stilling tom. X, regner jeg med at jeg vil få full lønn utbetalt fram til denne dato.»? Anonymkode: 096ce...759 14
solmåneogstjerner Skrevet 6. august 2019 #6 Skrevet 6. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg skrive dette til sjefen: «Hei! Viser til samtale på telefon i går, hvor jeg fikk opplyst at dere tar kontakt dersom det et behov for at jeg stiller på kort varsel. Siden vi har inngått en kontrakt om 100% stilling tom. X, regner jeg med at jeg vil få full lønn utbetalt fram til denne dato.»? Anonymkode: 096ce...759 Ja. Bortsett fra: 'vi har en kontrakt xxx og dermed får jeg jo lønn tilsvarende. Bare ring om jeg skal møte opp.' 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #7 Skrevet 6. august 2019 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Ja. Bortsett fra: 'vi har en kontrakt xxx og dermed får jeg jo lønn tilsvarende. Bare ring om jeg skal møte opp.' Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente, kan du forklare litt nærmere? Anonymkode: 096ce...759 3
Nuttery Skrevet 6. august 2019 #8 Skrevet 6. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente, kan du forklare litt nærmere? Anonymkode: 096ce...759 Tror det personen mente var at du ikke bør spørre om du får lønn, men heller stadfeste at du får det. 17
solmåneogstjerner Skrevet 6. august 2019 #9 Skrevet 6. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente, kan du forklare litt nærmere? Anonymkode: 096ce...759 Du skal ha lønn for det du har i kontrakten. Om de velger å si at du ikke trenger å møte så er jo det greit. Men da må du være tilgjengelig om de trenger deg likevel. Lønnen skal du ha uansett. 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #10 Skrevet 6. august 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kommet opp i en kinkig situasjon. Jeg har en kontrakt som midlertidig ansatt i en bedrift, hvor jeg har skrevet under en avtale om 100% stilling innenfor et gitt tidsrom. Her om dagen ringet sjefen og sa at han ikke trenger meg på jobb, men at han vil ringe når det er bruk for meg. Han hadde visst ikke helt oversikt over ferielistene, og det viser seg at flere enn han trodde hadde kommet tilbake fra ferie. Hva gjør jeg nå? Jeg er ikke organisert. Anonymkode: 096ce...759 Enten aksepterer at du er uten jobb, fagorganiserer deg fortere enn fyken eller kontakter og betaler advokat selv. Flere alternativer finnes ikke . Anonymkode: b2657...378 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #11 Skrevet 6. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Enten aksepterer at du er uten jobb, fagorganiserer deg fortere enn fyken eller kontakter og betaler advokat selv. Flere alternativer finnes ikke . Anonymkode: b2657...378 Det er allerede omtalt et mye bedre første skritt tidligere i tråden. Anonymkode: 74760...bd6 7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #12 Skrevet 6. august 2019 Takk for hjelpen her inne. Anonymkode: 096ce...759
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #13 Skrevet 6. august 2019 Du har rett på lønn ja hvis arbeidsgiver ber deg om å være hjemme. Hvis du sier ja til å ha fri så trenger ikke arbeidsgiver å betale, men hvis du ikke er enig i å ha fri så skal du ha lønn. Anonymkode: 9dccb...bb6 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #14 Skrevet 6. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er allerede omtalt et mye bedre første skritt tidligere i tråden. Anonymkode: 74760...bd6 Og det bedre forslaget er? Når ts er så konfliktsky at hen går på nett fremfor å ta saken opp selv, så er det åpenbart at ts trenger hjelp. Ts trenger også hjelp fordi det skjelden er smart å begynne å diskutere med sjefer på egenhånd i denne typen konflikter. Da roter man det lett enda mer til for seg selv. Men for min del så kan ts selvfølgelig gjøre akkurat hva hen vil. Den angår ikke meg. Anonymkode: b2657...378
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #15 Skrevet 6. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og det bedre forslaget er? Når ts er så konfliktsky at hen går på nett fremfor å ta saken opp selv, så er det åpenbart at ts trenger hjelp. Ts trenger også hjelp fordi det skjelden er smart å begynne å diskutere med sjefer på egenhånd i denne typen konflikter. Da roter man det lett enda mer til for seg selv. Men for min del så kan ts selvfølgelig gjøre akkurat hva hen vil. Den angår ikke meg. Anonymkode: b2657...378 Bare fordi man går på nettet for å søke råd gjør vel ikke at man automatisk er konfliktsky ?? Anonymkode: cfcb1...9b8 12
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #16 Skrevet 6. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og det bedre forslaget er? Når ts er så konfliktsky at hen går på nett fremfor å ta saken opp selv, så er det åpenbart at ts trenger hjelp. Ts trenger også hjelp fordi det skjelden er smart å begynne å diskutere med sjefer på egenhånd i denne typen konflikter. Da roter man det lett enda mer til for seg selv. Men for min del så kan ts selvfølgelig gjøre akkurat hva hen vil. Den angår ikke meg. Anonymkode: b2657...378 Halllo!!!! Du mener det er bedre å begynne å dra inn advokater og fagforeningsfolk før det i det hele tatt er en konflikt? Å først prate med sin overordnede og klarere ut hva som menes og er tenkt er alltid det beste. Anonymkode: ae945...0fe 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #17 Skrevet 6. august 2019 Send en e-post til sjefen og vis til arbeidsavtalen hvor det tydelig fremkommer at du har en 100% stilling fram til xx dato, og at du derfor også skal lønnes i denne stillingsprosenten uavhengig av om arbeidsgiver har behov for deg eller ikke. Arbeidsavtalen bør også inneholde oppsigelsestid, så dersom TS sin leder sender TS en oppsigelse så har hun krav på lønn ut oppsigelsestiden. Arbeidstilsynet er en fin plass å starte dersom sjefen ikke forstår sine plikter her. Anonymkode: 1c888...4ff 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #18 Skrevet 6. august 2019 Jeg har sendt sjefen en epost hvor jeg viser til kontrakt. Har også ringt Arbeidstilsynet anonymt for å høre hvordan det er best å gå fram. Forleøpig anser jeg ikke dette som en konflikt, men bare en sjef som prøver å slippe billig unna. Å kontakte advokat nå vil koste mer enn det smaker. Men det er klart, om sjefen ikke klarer å følge kontrakten som er inngått vil jeg nok drøfte litt mer med Arbeidstilsynet. Anonymkode: 096ce...759 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #19 Skrevet 7. august 2019 Har du hørt noe mer fra sjefen din? Anonymkode: 3ac91...684
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #20 Skrevet 7. august 2019 Fikk beskjed om at de hadde bruk for meg likevel. Anonymkode: 096ce...759 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå