AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #1 Skrevet 6. august 2019 Har lest flere steder at man ikke bør trene kondis og styrke i samme økt dersom man ønsker framgang på en eller begge treningsformer. Men hva er årsaken til dette? Er det "bare" fordi en utholdenhetsøkt før styrketrening gjør at man blir sliten i muskulaturen og dermed ikke greier å yte maks på styrketreningen (og motsatt)? Jeg har prøvd å trene begge deler i samme økt, med utholdenhet først og styrke etterpå. 40-60 minutter på mølle eller sykkel, etterfulgt av helkroppsprogram. Har ikke følt meg mer sliten i kroppen underveis i styrketreningen, sammenlignet med en ren styrkeøkt. Så er det andre grunner til at dette ikke bør kombineres dersom man ønsker effekt? Anonymkode: 72844...0cb
Sandum.PT Skrevet 6. august 2019 #2 Skrevet 6. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hva er årsaken til dette? Er det "bare" fordi en utholdenhetsøkt før styrketrening gjør at man blir sliten i muskulaturen og dermed ikke greier å yte maks på styrketreningen (og motsatt)? Jeg har prøvd å trene begge deler i samme økt, med utholdenhet først og styrke etterpå. 40-60 minutter på mølle eller sykkel, etterfulgt av helkroppsprogram. Har ikke følt meg mer sliten i kroppen underveis i styrketreningen, sammenlignet med en ren styrkeøkt. Så er det andre grunner til at dette ikke bør kombineres dersom man ønsker effekt? Anonymkode: 72844...0cb Det er ikke den subjektive følelsen av å være "sliten" som er grunnen til dette. Grunnen er at man etter trening opparbeider seg det vi kaller sentral tretthet i nervesystemet. Det er nervesystemet som styrer muskelsammentrekninger, så tretthet i nervesystemet vil føre til at du ikke får like høy aktivering i muskulaturen. Når du ikke får like høy aktivering, så får du ikke brukt like mye av muskulaturen når du trener (uavhengig av om du føler deg sliten eller ikke). Dette er mest hvordan utholdenhetstrening påvirker styrketrening. Det sikreste vil nok være å ta utholdenhetstreningen etter styrketreningen for best effekt av begge treningsformene. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #3 Skrevet 6. august 2019 3 minutter siden, Sandum.PT skrev: Det er ikke den subjektive følelsen av å være "sliten" som er grunnen til dette. Grunnen er at man etter trening opparbeider seg det vi kaller sentral tretthet i nervesystemet. Det er nervesystemet som styrer muskelsammentrekninger, så tretthet i nervesystemet vil føre til at du ikke får like høy aktivering i muskulaturen. Når du ikke får like høy aktivering, så får du ikke brukt like mye av muskulaturen når du trener (uavhengig av om du føler deg sliten eller ikke). Dette er mest hvordan utholdenhetstrening påvirker styrketrening. Det sikreste vil nok være å ta utholdenhetstreningen etter styrketreningen for best effekt av begge treningsformene. Men får jeg veldig lite utbytte av styrketreningen hvis jeg trener utholdenhet først? Hater å trene styrke før utholdenhet. Eller kan det bli nok effekt over tid hvis jeg trener slik flere dager i uka (gjennomsnitt 3 økter)? Anonymkode: 72844...0cb
Sandum.PT Skrevet 6. august 2019 #4 Skrevet 6. august 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men får jeg veldig lite utbytte av styrketreningen hvis jeg trener utholdenhet først? Hater å trene styrke før utholdenhet. Eller kan det bli nok effekt over tid hvis jeg trener slik flere dager i uka (gjennomsnitt 3 økter)? Anonymkode: 72844...0cb Det er vanskelig å si. Nei, du får nok ikke "veldig lite utbytte", men du vil høyst sannsynlig få mindre utbytte. Du kan fint bli godt trent på denne måten, men "optimal" fremgang får du ikke. Det trenger du heller ikke om du ikke skal bli toppidrettsutøver! 2
Trolltunge Skrevet 6. august 2019 #5 Skrevet 6. august 2019 Med mindre du satser på konkurranser i vektløfting eller fitness kan du gjerne fortsette som du gjør. Jeg har alltid trent slik. Utholdenhet først og vekter etterpå. Om det har gjort utvikling angående vekter noe tregere så har det iallefall ikke vært et betydelig problem. Det har vært jevn fremgang hele tiden. Den mest virkningsfulle trening er den man gjør. Altså er hva du trives med langt viktigere enn å gjøre alt optimalt, slik andre mener er best og riktig. Det hender jeg løper litt etter vekter også, fordi jeg har lyst, eller fordi det av og til er godt å "løse opp" i kroppen med å løpe litt etter en økt med vekter. Fortsetter du å trene over tid får du resultater. Gjør derfor det du liker best. Å like det er viktigere enn noe annet. Det man ikke liker kutter man fort ut. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #6 Skrevet 6. august 2019 Så lenge du trives og ser fremgang er det bere å kjøre på ☺️ den beste treningen er den som faktisk blir i gjennomført. Anonymkode: fd02d...569 2
Sandum.PT Skrevet 6. august 2019 #7 Skrevet 6. august 2019 Enig med begge over, hvis det ikke kom frem i mitt innlegg 1
Lill3My Skrevet 6. august 2019 #8 Skrevet 6. august 2019 Utfør den treningsformen som er viktigst for deg mtp resultat først. Altså, vil du bygge musklar eller øke i styrke-tren styrke først og avslutt med løping. Om du derimot har som hovedmål å forbedre kondisjonen bør du heller gjøre det først, særlig om du skal utføre intervallet som krever friske ben og høy puls (til gjengjeld vil du nok ikke kunne løfte like tungt som du ville uten løpinga først men generell styrketrening er aldri bortkasta og mtp skadforebygging er det veldig gunstig) Elsker selv både vekter og løp. Trener fullkropp styrke, tungt , to ganger i uka og ellers løping. På Sommeren utgåve ofte en av srtrkeøktene og da supplererr jeg ved å legge inn egenvektstrening hjemme eller ute etter løping. Bulgarsk utfall, pushups osv
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #9 Skrevet 7. august 2019 13 timer siden, Lill3My skrev: Utfør den treningsformen som er viktigst for deg mtp resultat først. Altså, vil du bygge musklar eller øke i styrke-tren styrke først og avslutt med løping. Om du derimot har som hovedmål å forbedre kondisjonen bør du heller gjøre det først, særlig om du skal utføre intervallet som krever friske ben og høy puls (til gjengjeld vil du nok ikke kunne løfte like tungt som du ville uten løpinga først men generell styrketrening er aldri bortkasta og mtp skadforebygging er det veldig gunstig) Elsker selv både vekter og løp. Trener fullkropp styrke, tungt , to ganger i uka og ellers løping. På Sommeren utgåve ofte en av srtrkeøktene og da supplererr jeg ved å legge inn egenvektstrening hjemme eller ute etter løping. Bulgarsk utfall, pushups osv Jeg har ikke noen store mål, jeg er bare glad i å trene og ønsker å bevare helsa. Men liker utholdenhetstrening best, tror det er derfor jeg foretrekker dette først i økta (da jeg blir mer sliten og har dårligere opplevelse hvis jeg trener styrke først). Med styrketreningen ønsker jeg å belaste skjelettet for å øke og vedlikeholde beintettheten, da denne er litt dårlig ut ifra prøver. Ellers ønsker jeg en normal og adekvat muskelstyrke, men ingen mål om å bli kjempesterk. Kan jeg trene utholdenhet før styrke dersom jeg ønsker å bygge opp beinstrukturen min med styrketreningen? Anonymkode: 72844...0cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå