AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #1 Skrevet 6. august 2019 Jeg leier ut deler av egen bolig på AirBnb, og trodde at det var skattefritt som annen privat utleie. Men jeg ser nå at det kom nye regler i 2018 som gjelder særskilt for korttidsleie, tydeligvis ment å ramme AirBnb, hvor man må betale en andel skatt av inntjening over 10 000 i året. Nå betaler jeg som regel min skatt med glede! Jeg har selv fått hjelp av velferdsstaten, og er glad for det systemet vi har. Men denne skatten visste jeg ikke om, og har følgelig ikke betalt. Om jeg har regnet riktig ser det ut som summen jeg skulle betalt er 2350 kr, ikke store greiene, men likevel. Skal passe på å føre det opp på selvangivelsen neste år. Men slik ståa er nå: hvor stor er sjansen for at jeg blir "tatt" for dette, kan skatteetaten finne ut at jeg ikke har betalt skatten jeg skal? Og hva kan evt konsekvensen bli? Anonymkode: c34c5...ed7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #2 Skrevet 6. august 2019 I teorien kan alle bli tatt for det man ikke har ført opp, men så lenge beløpene ikke er veldig store tviler jeg sterkt på at du behøver å bekymre deg for dette. Om du bare skulle skattet noen tusen i fjor, så er beløpet så lite at risikoen for at de gidder å gå videre med det ganske liten. Om det var for flere hundretusen derimot, så ville jeg nok sett litt annerledes på det... Anonymkode: 1d0de...42d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #3 Skrevet 6. august 2019 Er det ikke bare å endre selvangivelsen for i fjor, da? Så får du bare en faktura eller noe i den dur? Anonymkode: bb8a0...db0 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #4 Skrevet 6. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke bare å endre selvangivelsen for i fjor, da? Så får du bare en faktura eller noe i den dur? Anonymkode: bb8a0...db0 Går det an? Trodde ikke det gikk å endre noe nå som oppgjøret er kommet, det man sender inn i april skal man jo liksom bekrefte at er korrekt... Anonymkode: c34c5...ed7
NBA Skrevet 6. august 2019 #5 Skrevet 6. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke bare å endre selvangivelsen for i fjor, da? Så får du bare en faktura eller noe i den dur? Anonymkode: bb8a0...db0 Du kan jo ikke endre den når fristen er gått ut....
Ild Skrevet 6. august 2019 #6 Skrevet 6. august 2019 Det er mulig å endre selvangivelsen 3 år tilbake i tid. 3
sonush Skrevet 6. august 2019 #7 Skrevet 6. august 2019 Hvis det var for ifjor men selve skattemelding kom i år så går det an å endre det. Skjedde meg ifjor at jeg fylte feil i april. Fylte noen tusen for mye. Hadde hatt aap via nav og da jeg skulle dobbeltsjekke beløpet så jeg at det ikke var samsvar mellom utbetaling på nav side og det som var fylt ut. Dumme meg tenkte ikke at forskjellen lå i barnetrygden. Ble skyldig skatt. Fast forward noen måneder da jeg fant ut. Fylte på nytt med riktig beløp. Rest skatt beløp gikk selvsagt ned. Poenget? Hvis du vil gjøre det som er riktig, så kan du fylle ut på nytt. Hvis ikke så ser du hva du gjør. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå