Gå til innhold

Be gjester gi gave etter bryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ha bryllupet på en annen kant av landet. En del tilreisende. Vi har derfor skrevet på gruppen vi ikke har gaveønsker, da gaven er at de kommer. Men vi tror nok at noen likevel kommer med gaver (familie f.eks). Er det greit å skrive i gruppen "Dersom noen likevel ønsker å komme med gaver, så ønsker vi å få de hjemme etter bryllupet". Vi kjører og vil ha liten plass i bilen til gaver. 

Anonymkode: 542d5...785

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan du ikke. Da kommer alle gjestene til å gi av plikt. 

Anonymkode: accc0...9e8

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Spør heller noen i familien om de har plass i bilen til eventuelle gaver, så slipper dere å ta de med hjem. 

Anonymkode: 94010...694

• Liker 13
Skrevet

Nei ikke skriv det. Om dere absolutt ikke har plass til eventuelle gaver så kan dere sende det i posten til dere selv. 

Uansett tror jeg dette er et ikke-problem. Dere får alltids plass til et par gaver, hvis ikke er bilen allerede overfylt.

• Liker 11
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ha bryllupet på en annen kant av landet. En del tilreisende. Vi har derfor skrevet på gruppen vi ikke har gaveønsker, da gaven er at de kommer. Men vi tror nok at noen likevel kommer med gaver (familie f.eks). Er det greit å skrive i gruppen "Dersom noen likevel ønsker å komme med gaver, så ønsker vi å få de hjemme etter bryllupet". Vi kjører og vil ha liten plass i bilen til gaver. 

Seriøs nå? Ler og ler hvor lite takt og tone du har.

Skrevet

Hadde jeg fått en slik beskjed hadde jeg ikke giddet å gi gave i det hele tatt.

• Liker 7
Skrevet

Nei, det skriver dere ikke. 

• Liker 6
Skrevet

Om de kommer reisende og egentlig ikke skal ha med gave kommer det ikke store ting! Vi fikk vinflasker, kort og litt penger. Gikk veldig fint å få dette inn i bilen. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, men nei.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Norge er et stort land, og det er som regel tilreisende i alle bryllup. Det er kun bryllup i utlandet der det er vanlig å tone ned gavene pga reisekostnader, i allefall etter min erfaring. Tror jeg knapt har vært i bryllup i Norge der jeg slapp å reise og overnatte på hotell...

Men uansett, ikke nevn noe om gaver på nettsiden! Dere kjenner sikkert noen som kommer, som har litt ekstra plass i bilen og kan ta med for dere hvis dere skulle få ting som tar plass.

Anonymkode: d0879...605

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke dere skal skrive det. Da føler folk at de må ha med gave

Anonymkode: 986f9...dc3

• Liker 6
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit å skrive det! En ting er at det viser at dere faktisk har forventning om gaver allikvel,  itillegg synes jeg det er frekt. Dere tar faktisk imot gaver, men "gidder" ikke engang å frakte de til eget hjem (selv om dere ikke har plass i bilen,  så har sikkert noen andre av de tilreisendedet, så store gaver får dere vel ikke), men ber om å få de levert på døra. Og itillegg så legger dere jo ekstra jobb på de som faktisk ønsket å gi noe, en ting er de som bor 10 min unna,  men andre da? Skal de enten bruke ekstra tid ig penger på å enten reise eller sende gave fordu du vil ha den levert på døra?

Det er dere som har valgt lokasjon for bryllupet, det er ikke normalt å både be folk reise langt og attpåtil dirigere hvor gavene skal leveres.

• Liker 11
Skrevet

Her har du jo fått ett ganske tydelig nei, noe jeg er enig i. :) MEN! det er jo ikke uvanlige at for eksempel onkler spør dine foreldre om hva de skal gi for eksempel. Det går jo an å snakke med nærmeste familie og si at dere er litt usikre på om kanskje noen gir gaver lell, og ikke vet hvordan dere skal få det fraktet hjem. Kanskje noen kan hjelpe til med og kjøre, og kanskje også passe på å si til de som spør om råd på gaver at de skal helst gi noe i lite størrelse? 

Slikt ville i det minste funket veldig bra for våres familier, så og si alle som kom i bryllupet utenom venner rådførte seg med foreldrene våres.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjørte hjem gavene sist jeg var i bryllup, 3 timers kjøretur. Vi var bare 2 stk som kjørte i bilen og hadde med en bag hver. Hadde masse plass. Brudeparet hentet gavene hjemme hos meg dagen etter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.8.2019 den 10.14, AnonymBruker skrev:

Da gir du motstridende informasjon. Jeg ville tolket dette som at du ikke vil ha gaver, men at du likevel ber om gaver. 

Enten må du endre ordluden i hele teksten eller så må du gi privat beskjed til de nærmeste om at dere ikke kan frakte med dere gaver hjem. 

Anonymkode: 03439...f83

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tips: Haukeliekspressen/NORWAY buss-ekspress sender pakker fra den ene kanten av landet til den andre, innenfor sine fastsatte ruter. Man må betale noe for det, og en person må kunne hente pakken når bussen ankommer stoppestedet, men så lenge gaven ikke er knuselig, så er kanskje det en idé? Eventuelt sende hverdagsklær med den for å bruke plassen i bilen til knusbare gaver?

Anonymkode: c6e91...d56

AnonymBruker
Skrevet

Om problemet oppstår, så løs det. Får dere gaver som var uventet, er det neppe ting dere må ha hjem med det samme, kanskje dere kan hente det ved neste besøk og ha større ting hos en slektning. Eller lån en takboks. 

Anonymkode: 23104...0b0

• Liker 5
Skrevet

Oi, her var det bare nei til svar 😅

Vi gjorde det sånn, fordi vi reiste med fly. Hadde allerede ekstra kolli for bryllipsklær og pynt, så vi skrev i invitasjonen at vi ikke hadde noen ønskelister (fordi mange allerede hadde spurt/mast etter det... 🙄) og at vi ikke ønsket noen gaver til selskapet. Eventuelle gaver måtte sendes til hjemmeadressen vår. 

Ingen sure miner gitt, og en fornøyelse med et bryllup uten gavebord!! 😊

Gjør det som dere ønsker, ikke som fiffen på kvinneguiden mener er riktig. Gaver i bryllup er uansett et betent tema her inne, men vår opplevelse var at mange nesten ble fornærmet hvis de ikke fikk gi oss gave, bestemødre feks har heklet og sydd i lang tid i påvente av bryllup  😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Teyla skrev:

Vi gjorde det sånn, fordi vi reiste med fly. Hadde allerede ekstra kolli for bryllipsklær og pynt, så vi skrev i invitasjonen at vi ikke hadde noen ønskelister (fordi mange allerede hadde spurt/mast etter det... 🙄) og at vi ikke ønsket noen gaver til selskapet. Eventuelle gaver måtte sendes til hjemmeadressen vår. 

Gjør det som dere ønsker, ikke som fiffen på kvinneguiden mener er riktig. Gaver i bryllup er uansett et betent tema her inne, men vår opplevelse var at mange nesten ble fornærmet hvis de ikke fikk gi oss gave, bestemødre feks har heklet og sydd i lang tid i påvente av bryllup  😂

Dette sier alle brudepar i ettertid, uansett løsninger :) For ingen gjester ville noensinne kommet med sure miner eller vist misnøye til brudeparet. Derfor sprer slike dårlige ideer seg, siden brudeparene kommer i ettertid og proklamerer at "alle var så fornøyde med bryllupet og synes det var skikkelig smarte løsninger", uten å vite hva gjestene egentlig mente..

Anonymkode: b7165...da6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Teyla skrev:

Men det er jo noe helt annet enn den situasjonen TS beskriver. At man vil ha gaver sendt direkte hjem er helt fint. Gjorde det samme selv. Problemet her er at TS allerede har informert om at hun IKKE vil ha gaver (ikke at jeg skjønner hvorfor, det er normalt å gi bryllupsgave). Og DA blir det litt rart å plutselig skrive: Men hvis dere likevel vil gi noe, så...

Anonymkode: 77bfe...8e5

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...