Gå til innhold

Forvente at gjester betaler opphold når bryllup feires et annet sted i landet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi forsøker å planlegge bryllup og ønsker å høre litt tanker og meninger :) Vi har familie fra vestlandet og østlandet. Så reise vil det uansett bli for noen. Derfor tenkte vi litt på å arrangere bryllupet et sted ca. midt mellom. Men det koster jo. Vi spanderer selvsagt mat og alkohol. Ønsker å høre litt tanker omkring dette forslaget:

Vi leier nok hytter nok soverom til alle. Slik alle får eget soverom. Par får eget, single får eget/sammen med en de ønsker å dele med osv. Og fordelingen av hvem som bor i hvilke hytter gjøres utifra hvem vi vet kan "bo" sammen. Feks min familie i en og hans i en. Det skal være komfortabelt for alle! Men dette koster jo. Derfor er tanken at gjestene betaler for hyttene (så lenge vi klarer å finne hytter som ikke er så dyr om prisen deles på mange). Og da skal vi selvsagt ikke ønske gaver, for gaven blir at gjestene kommer/betaler for hytte. 

Tanken er at de som vil kan komme fredagen. Da kan vi arrangere minglekveld for de som ønsker og servere noe lettvint mat. Lørdagen står vi for frokost. De som ikke kommer fredagen kan komme lørdagen også vil bryllupet være formiddagen. Så tenker vi å arrangere ute-leker/aktiviteter (barn vil også bli invitert) og kanskje fyre opp en bålpanne slik at de som ønsker kan grille pølser. På kvelden vil det være middag og fest. 

Planen er at vi bor på hotell (suite) og at festen arrangeres i den største hytten, evt. at vi leier lokale om det ikke er plass. Noen familiemedlemmer har hytte i området så de har mulighet å bo der. De som vil kan jo også bo på hotell, men blir nok dyrere. Vi tenker også at minglekveld/frokost/aktiviteter skal være frivillig for vi vet alle ikke liker det samt å være for tett på folk en hel helg. 

Anonymkode: 174c9...62a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres bra ut

Anonymkode: f7675...1ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig å betale for egen overnatting i innenlands bryllup.

Anonymkode: bc0d4...4bf

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres helt topp ut! Det er helt vanlig at gjestene betaler reise og opphold selv. 

Anonymkode: 3c545...bbf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi forsøker å planlegge bryllup og ønsker å høre litt tanker og meninger :) Vi har familie fra vestlandet og østlandet. Så reise vil det uansett bli for noen. Derfor tenkte vi litt på å arrangere bryllupet et sted ca. midt mellom. Men det koster jo. Vi spanderer selvsagt mat og alkohol. Ønsker å høre litt tanker omkring dette forslaget:

Vi leier nok hytter nok soverom til alle. Slik alle får eget soverom. Par får eget, single får eget/sammen med en de ønsker å dele med osv. Og fordelingen av hvem som bor i hvilke hytter gjøres utifra hvem vi vet kan "bo" sammen. Feks min familie i en og hans i en. Det skal være komfortabelt for alle! Men dette koster jo. Derfor er tanken at gjestene betaler for hyttene (så lenge vi klarer å finne hytter som ikke er så dyr om prisen deles på mange). Og da skal vi selvsagt ikke ønske gaver, for gaven blir at gjestene kommer/betaler for hytte. 

Tanken er at de som vil kan komme fredagen. Da kan vi arrangere minglekveld for de som ønsker og servere noe lettvint mat. Lørdagen står vi for frokost. De som ikke kommer fredagen kan komme lørdagen også vil bryllupet være formiddagen. Så tenker vi å arrangere ute-leker/aktiviteter (barn vil også bli invitert) og kanskje fyre opp en bålpanne slik at de som ønsker kan grille pølser. På kvelden vil det være middag og fest. 

Planen er at vi bor på hotell (suite) og at festen arrangeres i den største hytten, evt. at vi leier lokale om det ikke er plass. Noen familiemedlemmer har hytte i området så de har mulighet å bo der. De som vil kan jo også bo på hotell, men blir nok dyrere. Vi tenker også at minglekveld/frokost/aktiviteter skal være frivillig for vi vet alle ikke liker det samt å være for tett på folk en hel helg. 

Anonymkode: 174c9...62a

Det valige er at folk velger overnatting selv, men at brudeparet reserverer ett gitt antall rom for gjester til bryllupet der gjestene kan vise til brudeparet og dermrd få reservere. 

Jeg hadde blitt sur om jeg ikke fikk velge innkvarteringsløsning selv. 

Anonymkode: 2b4ce...204

• Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg sliter litt med å forstå vitsen med at alle skal reise for å komme i bryllupet. Hva med å holde det der dere bor (forutsatt at dere bor på en av deres hjemsted) og på den måten må riktignok noen gjester reise, men ikke samtlige.

Ellers liker jeg tanken deres om aktiviteter.

Skrevet
16 minutter siden, Blondie65 said:

Jeg sliter litt med å forstå vitsen med at alle skal reise for å komme i bryllupet. Hva med å holde det der dere bor (forutsatt at dere bor på en av deres hjemsted) og på den måten må riktignok noen gjester reise, men ikke samtlige.

Ellers liker jeg tanken deres om aktiviteter.

Enig i denne.

Da kan det også hende at noen av gjestene som ikke må reise tilbyr seg å innkvartere noen av gjestene som må reise. Tror den beste "dagen derpå"-frokosten jeg noen gang har fått var etter et bryllup der vi fikk overnatte hos oldetanten (90) til brudgommen. Hun lagde til og med matpakker til oss på selve bryllupsdagen fordi "det er viktig å ha litt i magen før man begynner på boblene" 😂

• Liker 5
Skrevet

Tenker det er helt innenfor at gjestene som reiser må betale for reise/opphold. De har jo muligheten til å avstå fra bryllupet. Men altså, synes jo opplegget virker greit nok, men jeg hadde nok heller valgt å ha det et av stedene, så halvparten ihvertfall slapp å reise. 

I vårt bryllupet kommer vi til å holde dette på østlandet hvor vi bor, siden 85% av gjestene bor på østlandet. De 15% som må reise fra vestlandet og sørlandet må nesten dekke reisen og opphold selv. Vanskelig å gjøre alle til lags.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg er også enig i dette. Jeg antar at tanken er at da blir belastningen lik for alle, men for meg blir det meningsløst å øke totalbelastningen for gjestene (reise for alle) i rettferdighetens navn. Vi har familie i flere landsdeler, og er derfor fullt innforstått med at vi av og til må reise for å delta i bursdager/bryllup osv. Det er overhodet ikke noe problem, men det er selvfølgelig deilig de gangene vi slipper. Om vi må reise betaler vi selvsagt overnattingen selv, og brudeparet får gave likevel:)

Det er fint at dere tilbyr rimelige overnattingsløsninger for gjestene, men det bør formulere som en mulig løsning, ikke et implisitt krav. Jeg betaler villig vekk mye for eget hotellrom, fremfor en andel i ei hytte jeg må dele med storfamilien.

Når det gjelder selve bryllupet er jeg litt usikker på hvordan du ser dette for deg. Du skriver at bryllupet er på formiddagen og at det skal være middag og fest på kvelden. Mener du da at selve vielsen er på formiddagen og at det er et opphold mellom den og bryllupsfesten? Det er ikke en unormal ordning det altså, men jeg hadde nok forsøkt å unngå det om mulig. Det fleste pynter seg før vielsen, og jeg synes i allefall det hadde vært stress å måtte skifte til uteklær for så å skifte tilbake igjen senere. Særlig om jeg også hadde med barna mine. I tillegg er det vel kanskje ikke bare meg som føler et intenst behov for å vaske håret etter kun få minutter i nærheten av ei bålpanne :). Vær også klar over at det blir en veldig lang dag, både for dere og gjestene. Med vielse for eksempel kl 11, middag/fest i 17-18-tiden og uteaktiviteter i mellomtiden, har gjestene holdt det gående i 12-14 timer allerede kl 23. Jeg hadde heller valgt en sen vielse, med direkte påfølgende middag og fest, og lagt frivillige aktiviteter og bålgrilling til formiddagen før vielsen.

Du nevner en del fellesaktiviteter/måltider (som er en veldig god ide) og jeg antar at det er aktuelt at dette gjennomføres på en av hyttene. Den største hytta er også aktuell som festlokale. Jeg synes dere skal tenke veldig nøye gjennom hvordan det skal løses i praksis, sånn at det ikke er gjestene som i realiteten blir sittende med arrangering og opprydding etter både bryllup og fellesaktiviteter. Jeg vet ikke hvor mange dere er, men selv små selskaper (i bryllupssammenheng) på 20-30 pers genererer mye rot og søl. Du bør også forsikre deg om at gjestene som betaler for å bo på den hytta, faktisk synes det er en ok løsning. Dersom dere skal bruke fasilitetene på hytta bør dere også dekke en del av den faktiske kostnaden.

Dette er ment som konstruktive tilbakemeldinger - ikke total nedsabling av ideen deres. Beklager om det føles sånn:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke gjestene ordne med hytteinnkvarteringen selv, så fikser dere det for de som spør? 

Anonymkode: d4bf2...25d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at gjester betaler for opphold om bryllup arrangeres innenlands, men jeg skjønner ikke helt poenget med at alle skal måtte reise på hyttetur som dere kaller bryllup. Hvorfor kan dere ikke ha bryllupet på den kanten av landet dere ønsker, og så kan de som bor langt unna reise dit? Høres veldig tungvint ut at alle skal reise 3 timer så noen slipper å reise 6 timer

Anonymkode: 0bd47...961

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde 50/50 Vestland og Østlandsgjester. Valgte å feire det av de to stedene vi bor. De lokale foreldrene innkvarterte det andre foreldreøaret av brudepar. Flere fant slekt eller venner i en nær storby de kunne bo hos, og vi hadde reservert og fått pakkepris på et hotell ikke langt unna. Men det var overraskende mange som fant steder å bo. Vi fylte også vår leilighet med en familie på 7 (litt kjernefamilie og slekt fra de tilreisende) siden vi hadde bryllupssuite og forlot hjemmet tidlig på bryllupsdagen. Noen litt yngre gjester slo også opp telt og campingvogn hos de lokale foreldrene til brudeparet. 

Noen gikk sammen og leide en hytte, noen valgte Airbnb..

Bryllup med totalt 85 gjester, og jeg tror rundt 15 endte på hotell. 

Anonymkode: 2f75c...16f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Helte ok å betale oppholdet selv, men jeg synes ikke du skal detaljplanlegge hvem som bor hvor. Reserver et antall hytter og eventuelt hotellrom, og overlat til gjestene å finne ut av dette. Det er ikke gitt at gjestene er enige i dine prioriteringer her.

Også enig med @Eliza Doalot om at det er bedre med vielse på ettermiddagen direkte etterfulgt av middag og fest (eventuelt en time til fotografering i mellom). Ellers blir det en veldig lang dag med litt logistikk-/klesutfordringer.

Også enig med de som mener det er er bedre at halvparten av gjestene må reise enn alle, det er også hyggelig å ha bryllup på et sted man har tilknytning til.

Endret av Kritt
Skrevet

Skjønner at tanken er god, men vil du virkelig arrangere bryllup på et eller annet sted du ikke har tilknytning til bare pga. geografi? Dvs. at det er mest "rettferdig" med tanke på gjestenes reisevei? Tror ikke noen kommer til å reagere på at dere har bryllupet på stedet der dere bor. Det er jo frivillig om man vil takke ja til invitasjonen.

Når det gjelder innkvartering, er det jo hyggelig av dere å sjekke litt rundt og informere gjestene om hva som finnes av muligheter, men  folk vil som regel bestemme selv hvor de skal bo (og selvsagt betale selv), så det er strengt tatt ikke ditt problem. Kan jo også hende at noen av gjestene har andre løsninger, at de kan bo hos kjente, låne noe osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir vel veldig ofte til at mange må reise for å komme seg i et bryllup, og da tenker jeg at gjester betaler overnatting selv. Mange steder kan man få litt rabatt dersom man samlet reserverer rom i forkant. Ville arrangert bryllupet enten i bruden eller brudgommens hjemkommune eller bosted. Men det er jo opp til deg TS og bestemme. Men tror ingen forventer å få gratis overnatting.

Anonymkode: 063c2...fad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS, vi valgte som dere å reservere hytter samlet samtidig som vi reserverte noen rom på et hotell i nærheten og hadde en avtale med et bed and breakfast hus, på den måten hadde vi ulike prisklasser å tilby og gjestene fikk selv velge hvor de ville bo. Vi valgte å ha en rsvp på booking og en på gjestelisten for enkelhets skyld, og presiserte at de som ikke hadde svart på booking innen fristen selv var ansvarlig for overnatting og pris da vi hadde forhandlet frem en god deal med de tre ulike i utgangspunktet.

Anonymkode: fd41a...7b9

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig å betale for egen overnatting. Men ville valgt et sted for bryllupet hvor det finnes flere alternativer. Jeg selv liker å kunne bo på hotell alene med samboer. Da får vi litt «ferie» samtidig og har vårt eget rom. Slippe å forholde oss til andre i en felles hytte. Dere skal vel kanskje ha både nær familie, noe perifer familie og venner? Jeg hadde aldri orket å bodd på hytte med fremmede til tross for eget rom. Dere kan evt høre med folk om dette er noe de er interessert i. Men hvis det finnes en del tilgjengelige hytter kan vel gjestene heller selv booke og seg i mellom velge å dele hytte feks. 

Og forresten...hvis festen er i den største hytten så er jo det ulempe for de som bor i den. Hva om de vil trekke seg tilbake litt før andre av ulike grunner? Noen har barn som kanskje skal ha ro og legge seg der. Den største hytten bør dere isåfall uansett betale selv hvis festen er det. Ellers blir det jo egentlig gjestene i den som betaler leien.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Luckiness skrev:

Og forresten...hvis festen er i den største hytten så er jo det ulempe for de som bor i den. Hva om de vil trekke seg tilbake litt før andre av ulike grunner? Noen har barn som kanskje skal ha ro og legge seg der. Den største hytten bør dere isåfall uansett betale selv hvis festen er det. Ellers blir det jo egentlig gjestene i den som betaler leien.

Får da virkelig håpe de ikke har tenkt å ha festen i en hytte som gjestene betaler leie for 😂

Skrevet
11 minutter siden, Kritt skrev:

Får da virkelig håpe de ikke har tenkt å ha festen i en hytte som gjestene betaler leie for 😂

Bare tenkte siden TS skrev «Planen er at vi bor på hotell (suite) og at festen arrangeres iden største hytten, evt. at vi leier lokale om det ikker plass». De selv har jo tenkt å bli på hotell, så blir jo ikke i «deres» hytte.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Luckiness skrev:

Bare tenkte siden TS skrev «Planen er at vi bor på hotell (suite) og at festen arrangeres iden største hytten, evt. at vi leier lokale om det ikker plass». De selv har jo tenkt å bli på hotell, så blir jo ikke i «deres» hytte.

Ja, det var ikke akkurat klart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...