AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #1 Skrevet 6. august 2019 Har invitert til reke-middag til helgen. De fleste liker det, men noen liker det ikke/tåler ikke skalldyr. Hva serverer dere de som ikke spiser reker/sjømat? Det er snakk om middag, ikke lunsj hvis det har noe å si. Anonymkode: e4bec...018
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #2 Skrevet 6. august 2019 Kylligfilet og hjemmelaga rotgrønnsaker Anonymkode: 4bfcf...110
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #4 Skrevet 6. august 2019 Hadde laget en quinoasalat til alle, også tilsatt strimler av kyllingfilet til de som ikke tåler reker. Da passer det med loff og vin for alle. Anonymkode: 3fbba...5e4 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #6 Skrevet 6. august 2019 Pastasalat, så slipper man å styre med varmmat til noen få. Men lag ekstra, de fleste synes det er godt med salat ved siden av reker og loff. Anonymkode: fc527...105 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #7 Skrevet 6. august 2019 Jeg dropper å invitere folk som ikke spiser reker til rekekveld. Anonymkode: cdab5...8a5 19
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #8 Skrevet 6. august 2019 Jeg hadde også vurdert en annen meny, egentlig. Hvis det ikke er et alternativ: Enig i at et fat med spekemat er den beste løsningen - god spekeskinke, fenalår, kanskje en spicy pølse som feks chorizo, noen båter melon og oliven, evt også salte mandler. Hvis du har aioli til rekene kan du ha en egen skål som hører til spekematfatet. Dette er enkelt og krever ikke tilberedning. Selvsagt kan man utvide med feks potetsalat og eggerøre, men da blir det liksom noe annet, synes jeg (mer koldtbord). Det er ellers også stor forskjell på om folk ikke liker eller ikke TÅLER skalldyr. Noen er så allergiske at bare bittelitt kan utløse anafylaktisk sjokk, så det ville jeg sjekket før jeg inviterte vedkommende hvis jeg var deg. Anonymkode: 0a9f2...847 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #9 Skrevet 7. august 2019 Som flere har vært inne på, server noe annet! Jeg hadde aldri giddet å lage flere retter, så hvis noen inviterte er allergisk/ av andre grunner ikke spiser bestemte ting så hadde jeg lagd noe som alle kunne spise Anonymkode: f2657...e87
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #10 Skrevet 7. august 2019 Inviterer jeg til rekekveld, inviteres rekeelskere. De andre kan komme og spise noe annet hos meg en annen gang. Anonymkode: 956ef...085 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #11 Skrevet 7. august 2019 tenker det bør være noe i samme gate. Blir litt feil å servere biff og kjøttboller. hva med laksesalat (dvs rå laks med div grønt?) eller en vanlig god salat? Antar du serverer godt brød/foccaccia samt aioli etc til rekene, og det passer godt sammen med salat - samt at rekefolket fint kan få litt salat ved siden av rekene. Anonymkode: f1159...e00 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #12 Skrevet 7. august 2019 Jeg er en av de som ikke liker reker, og får vanligvis servert noe annen sjømat på rekekvelder, for eksempel krabbe. Men om det ikke skal være sjømat, så ville jeg servert noe spekemat, som fungerer til tilbehøret til rekene også. Om det er allergikere, så ville jeg snakket med dem for å høre hvordan det kan gjøres. Har to allergikere i vennegjengen, med den ene må vi være nøye med å ikke bruke samme serveringssbestikk til skalldyr og det hun skal spise, og være nøye under tilberedning. Med hun andre må vi bytte meny eller ekskludere henne, hun kan bli fryktelig dårlig om hun får noe som helst saft eller lignende fra skalldyr på seg. Spesielt med skalldyr og nøtter kan det ofte være snakk om veldig kraftige allergier, så der er jeg veldig nøye på å ha kommunikasjon med allergikeren, for å se hvor alvorlig allergi det er snakk om, og hvordan/om man kan tilrettelegge. Anonymkode: 420d5...0b0 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #13 Skrevet 7. august 2019 Det er rekekveld. Punktum. Nekter de å spise reker, så kan de spise loff med snør. Anonymkode: c7e74...b77 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #14 Skrevet 7. august 2019 Jeg hadde ikke lagd to retter på grunn av at noen ikke liker reker. Da før de la vær å komme, eventuelt får de spise tilbehøret eller ta med egen mat. Det gjelder til alle middager jeg i inviterer til. (Om barn er invitert kunne jeg ha laget opp noen pøler eller hamburgere) Om noen er allergisk mot reker regner jeg med at de sier i fra om det. Om de ønsker å være med på rekeaften likevel, kunne jeg ha lagd noe enkelt. Som spekemat, gjerne med litt ferdigkjøpt potetsalat. Kanskje lagd opp litt eggerøre. Ellers kan spekemat spises med mye av det samme tilbehøret som til reker, alt ettersom hva du lager. Bare pass på å ha det i forskjellige beholdere. Det er tross alt rekeaften du inviter til, så da ville jeg ikke lagd noe som tar tid og er krevende. Anonymkode: 10e2c...2b6 1
ekkoet Skrevet 7. august 2019 #15 Skrevet 7. august 2019 Vi har en i gjengen som er allergisk, da kjøper vi laks og eggerøre til ham, da er man litt i samme gaten - at ingen blir sittende å spise pizza eller grillmat ved siden av rekene. 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #16 Skrevet 7. august 2019 På 6.8.2019 den 8.09, AnonymBruker skrev: Har invitert til reke-middag til helgen. De fleste liker det, men noen liker det ikke/tåler ikke skalldyr. Hva serverer dere de som ikke spiser reker/sjømat? Det er snakk om middag, ikke lunsj hvis det har noe å si. Anonymkode: e4bec...018 Rekene har jo tilbehør. Heromkring ville det vært hjemmelaget loff med aioli/majones, en god salat, avokado og oliven. Til dette passer jo det aller meste av proteiner - fra grillede grønnsaker via fisk til grillspyd. Bare å velge noe de liker. Å stappe en pakke med ettellerannet i ovnen sammen med brødet er da virkelig ikke bry. Dersom du har en som ikke TÅLER reker så må du sørge for at intet reker kommer i kontakt med hens mat. Dersom reker skal renskes så må du da plassere den med allergi sammen med dem som ikke spiser i den ene bordenden og de andre som skal renske reker sammen med rekebollen så langt mulig unna vedkommende som man kommer. Anonymkode: 10107...50c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #17 Skrevet 7. august 2019 Peppermakrell er også fint å servere, ingen tilberedning, går til samme tilbehør. Om fisk tåles/likes da. Varmrøkt laks/ørret et annet godt alternativ, serveres også rett fra pakken. Eller røyka laks/ørret. Om fisk er utelukket - litt spekemat. Er det snakk om sterk allergi, er nok det tryggeste at allergikeren eventuelt tar med seg egen mat akkurat den dagen. Som allergiker selv, ville jeg ha valgt det - alt for lett at en blir litt uheldig, uansett hvor forsiktig en er. Hadde ikke turt å ta den risikoen for egen del, og ville ikke ønsket å legge det stresset på vertskapet. Anonymkode: 2b7fc...879
Vera Vinge Skrevet 7. august 2019 #18 Skrevet 7. august 2019 Jeg tilrettelegger selvsagt for allergikere, men jeg spør ikke alle gjestene om de liker reker, altså, det er snakk om voksne folk her... Når vi har invitert til rekekveld, har vi jo vært tydelig på akkurat det. Men jeg vet mange barn ikke spiser reker, så vi har da grillet pølser til barna utenom. Sist vi hadde invitert folk på reker, var det en gjest som tydeligvis ikke er glad i reker. Vedkommende hadde med egen spekemat, men kunne jo også spist pølser. Ved siden av serverte vi nybakt loff og en innholdsrik salat, i tillegg til de standard-tingene som majones, sitron, dill. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #19 Skrevet 7. august 2019 Spekemat eller røkelaks, det passer til det samme tilbehøret. Gidder ikke lage og styre så mye ekstra, men disse er bare å åpne og legge fram. Ev. eggerøre i tillegg. Anonymkode: 49b43...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #20 Skrevet 7. august 2019 Jeg liker hverken reker eller krabber. Inviter heller de som liker det. Tante sa for noen dager side at nå hadde de kjøpt krabber. Jeg sa æsj. Anonymkode: 4e9f4...63b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå