Gå til innhold

Si opp fastrenteavtale i Husbanken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lån for ca 7 år siden. Fullt lån grunnet handicap. Jeg ble anbefalt fastrente og signerte på det uten å vite bedre. Den er på 3.1 prosent. Nedbetalingstid på 30 år. Men, jeg bruker svært lite penger og kunne tenke meg å betale fortere. Noe som ikke går nå. Jeg har 700 000kr igjen på lånet, 300 000kr i sparepenger. Kunne tenke meg å bare si opp fastrenteavtalen, betale med alle sparepenger, også betale ca 100000 pr år i ca 3-4 år til jeg er gjeldfri. Er dette en dum plan? Lønner det seg heller å sette sparepengene i fond til fastrenteavtalen går ut om 4 år?

Anonymkode: 30946...18c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket om kommunen din faktisk beregner over og underkurs? Noen kan godta å ettergi det, spesielt om du kan tilby å betale ned en så stor sum. Startlån er jo ikke for at kommunene skal tjene penger på det. Jeg fikk ihvertfall vite at om jeg valgte fastrente, så måtte jeg betale over og underkurs om jeg brøt avtalen midt i, men om jeg ville betale ned en stor sum av lånet kunne jeg unngå over og underkurs på dette ved søknad. 

Anonymkode: 39cc8...a40

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel bare betale ekstra inn på lånet når du vil? Jeg har også lån i Husbanken og legger inn ekstra betaling når jeg har litt til overs.

Anonymkode: 7b64d...bd2

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan vel bare betale ekstra inn på lånet når du vil? Jeg har også lån i Husbanken og legger inn ekstra betaling når jeg har litt til overs.

Man kan ikke det når man har fastrente, fordi de da beregner over- eller underkurs. 

Anonymkode: cd8cb...5b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du sjekket om kommunen din faktisk beregner over og underkurs? Noen kan godta å ettergi det, spesielt om du kan tilby å betale ned en så stor sum. Startlån er jo ikke for at kommunene skal tjene penger på det. Jeg fikk ihvertfall vite at om jeg valgte fastrente, så måtte jeg betale over og underkurs om jeg brøt avtalen midt i, men om jeg ville betale ned en stor sum av lånet kunne jeg unngå over og underkurs på dette ved søknad. 

Jeg har allerede fått 20000 i overkurs/underkurs, fordi jeg nedbetalte for mye ifjor! Dette er info gull verdt. Hva gjør jeg?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke med fastrenteavtale. Blir overkurs/underkurs. Fått 20 000kr i "straff" allerede.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan ikke det når man har fastrente, fordi de da beregner over- eller underkurs. 

Anonymkode: cd8cb...5b4

Nettopp.

AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Skrevet

Ta kontakt med de som har gitt deg lånet, si at du ønsker betale ned mer enn 50% nå, og spør hvordan det er i forhold til fastrenteavtalen du har. 
Hvis det blir mye ekstra kostnader  med å bryte avtalen, så er det billigere sette pengene inn på sparekonto med god rente, og så fortsette betale slik du har gjort til nå. Så er det også greit å se hva du eventuelt vil få i flytende rente på resterende lån dersom du betaler inn en større sum nå og resten skal være flytende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.8.2019 den 7.57, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede fått 20000 i overkurs/underkurs, fordi jeg nedbetalte for mye ifjor! Dette er info gull verdt. Hva gjør jeg?

Kontakter kommunen som har gitt deg lånet :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...