Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres nok helt teit ut, men jeg tjener for første gang over frikortgrensen(ca 10 000 over foreløpig). Har ingen peiling på hvordan man gjør det, men forstår såpass at man logger inn på skatteetaen. Når jeg kommer inn der må jeg legge inn inntekt, og det er greit nok å forstå. Så skal jeg derimot legge inn premie til pensjonsordning, men hvordan skal jeg vite summen på det? Så blir det verre og verre. Under bolken "Bank og lån" er jeg helt blank. De vil ha sum på bankinnskudd, renter på bankinnskudd, gjeld og gjeldsrenter. Hvordan finner jeg ut dette i dnb eventuelt? Og skal studielånet bli med som lån? Håper noen kan hjelpe en nybegynner med å få sitt første skattekort😅 Dette er et prakteksempel på hvorfor man burde lære praktiske ting som å betale skatt i skolen!!

Anonymkode: 27f20...d6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det letteste er nok å ringe det nr som står på skatteetaten sine hjemmesider, og spørre de. De hjelper deg. 

Anonymkode: c1fc5...863

AnonymBruker
Skrevet

Ja det hadde nok vært lurt! :) Jeg innså nå at det er jo egentlig utfylt for meg, og det stemmer ganske bra. Men kan jeg endre skattekortet underveis? Vurderer å få meg en deltidsjobb, så er vanskelig å vite hvor mye jeg kommer til å tjene i løpet av året. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det hadde nok vært lurt! :) Jeg innså nå at det er jo egentlig utfylt for meg, og det stemmer ganske bra. Men kan jeg endre skattekortet underveis? Vurderer å få meg en deltidsjobb, så er vanskelig å vite hvor mye jeg kommer til å tjene i løpet av året. 

Du både kan og bør endre skattekortet, i det minste sjekke det, flere ganger i året. Når du har passert fribeløpet, skatter man også av hele beløpet. Ta dette med i beregningen, så slipper du en sur overraskelse ved neste skattemelding/oppgjør. 

Anonymkode: 0ec43...f70

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har store verdier eller sparer på BSU, kan du la være å fylle ut kategorien bank og lån da det ikke vil påvirke skatten du skal betale. Det viktigste når du er så ung er å sørge for å legge inn riktig inntekt. 

Anonymkode: e0745...204

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du både kan og bør endre skattekortet, i det minste sjekke det, flere ganger i året. Når du har passert fribeløpet, skatter man også av hele beløpet. Ta dette med i beregningen, så slipper du en sur overraskelse ved neste skattemelding/oppgjør. 

Anonymkode: 0ec43...f70

Ok takk :) Jeg lot det stå som det allerede var fyllt ut, så regnet jeg sånn ca hvor mye jeg kommer til å tjene. Men om jeg plutselig tjener mer(vurderer å få meg en deltidsjobb) så er det godt å vite at det kan endres! Er livredd for å gå på en skattesmell, men er jo begrenset hvor mye det evt blir siden jeg vil holde meg under grensa til lånekassen(for å få fullt stipend og lån). 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke har store verdier eller sparer på BSU, kan du la være å fylle ut kategorien bank og lån da det ikke vil påvirke skatten du skal betale. Det viktigste når du er så ung er å sørge for å legge inn riktig inntekt. 

Anonymkode: e0745...204

Takk for svar! Har ikke store verdier, og sparer heller ikke fast på BSU(så får ikke noen fordeler med skatten der).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...