AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #1 Skrevet 5. august 2019 Min samboers far har gjort dette før han giftet seg med ei ifra Thailand. Jeg er etnisk norsk, og med egen økonomi. Da samboeren min møtte meg hadde jeg et eget liv med jobb og bopel for meg selv. Ingenting skulle tilsi at jeg var en «lykkejeger». Men nå er vi altså der hvor vi diskuterer bryllup. Han er nøye med dette særeiet, men jeg kan ikke unngå å få en dårlig smak i munnen av dette. Forstår han jo selvsagt, men føler samtidig at han kanskje ikke stoler på meg.. Vi har to barn og et hus sammen. Hvordan gjorde dere det? Anonymkode: 13ebc...ca8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #2 Skrevet 5. august 2019 Hva er det han skal ha særeie på? Anonymkode: 1cb76...03d 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #3 Skrevet 5. august 2019 Dere har to barn og bolig sammen!? Da bør det være særdeles spesielle forhold som gjør at særeie er aktuelt. Hva er det som skal holdes utenfor? Anonymkode: 78124...a12 15
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #4 Skrevet 5. august 2019 Da jeg og eksen min gjorde det var det fordi vi ikke ønsket den «diskusjonen» ved en evnt skilsmisse, i tilfelle vi ikke var i stand til å være rasjonelle under et brudd (man vet jo aldri hva et framtidig brudd kommer av og hvordan man reagerer). Og jeg er veldig glad vi gjorde det, man kjenner virkelig ingen helt 100%. Anonymkode: 0b2d3...5f3 4
TinaChristina Skrevet 5. august 2019 #5 Skrevet 5. august 2019 Jeg har eget hus og egen bil. Jeg har jobbet hardt for å få et hjem til meg og barna. Skulle jeg gifte meg med typen, ville jeg hatt særeie. Det jeg har opparbeidet meg, er mitt. Den man skiller seg fra, er ikke den samme man giftet seg med. 10
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #6 Skrevet 5. august 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere har to barn og bolig sammen!? Da bør det være særdeles spesielle forhold som gjør at særeie er aktuelt. Hva er det som skal holdes utenfor? Anonymkode: 78124...a12 BSU pengene som han spyttet inn i boligkjøpet. Har forsikret han om at dette er hans penger og ikke noe jeg kommer til å raske med meg ved et eventuelt brudd. Det var dette jeg fikk ut av han nå. Anonymkode: 13ebc...ca8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #7 Skrevet 5. august 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da samboeren min møtte meg hadde jeg et eget liv med jobb og bopel for meg selv. Ingenting skulle tilsi at jeg var en «lykkejeger». Anonymkode: 13ebc...ca8 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: BSU pengene som han spyttet inn i boligkjøpet. Har forsikret han om at dette er hans penger og ikke noe jeg kommer til å raske med meg ved et eventuelt brudd. Anonymkode: 13ebc...ca8 Du skriver at du hadde egen bopel da dere møttes, men det fremkommer også at han hadde BSU-penger som han brukte på felles bolig. Regner med at du også hadde egenkapital fra din bolig da dere valgte å kjøpe felles? Eller hadde han større egenkapital enn deg? Dersom man går inn i noe med ulikt utgangspunkt synes det riktig å dokumentere dette i tilfelle et brudd skulle inntreffe. Går man inn med samme forutsetninger er det ikke behov for særeie. Anonymkode: 63c86...bd4 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #8 Skrevet 6. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: BSU pengene som han spyttet inn i boligkjøpet. Har forsikret han om at dette er hans penger og ikke noe jeg kommer til å raske med meg ved et eventuelt brudd. Det var dette jeg fikk ut av han nå. Anonymkode: 13ebc...ca8 Da skriver man en ektepakt hvor dette står. En ektepakt har samme formkrav som et testamente, og er en avtale om hva som skal skje med eiendeler i forbindelse med samlivsbrudd. Anonymkode: 110a9...267 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #9 Skrevet 6. august 2019 Jeg trodde det var slik i Norge at det man tok med seg inn i et ekteskap, tar man også med seg ut. I tillegg til arv som kommer inn på konto mens man er gift. At det kun var verdi som man sammen opparbeidet seg (selv om én sto for 80 % av verdiskapningen og den andre for 20 %) som skulle deles likt. Jeg er muligens litt naiv når det kommer til slikt... Men fikk høre, da vi kjøpte bolig, at den ene millionen som jeg hadde i egenkapital før vi ble sammen, som kom av arv fra bestefar, ikke skulle inn i noe eventuelt felles hvis vi en gang gikk fra hverandre. Anonymkode: 03cd3...b45 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #10 Skrevet 6. august 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: BSU pengene som han spyttet inn i boligkjøpet. Har forsikret han om at dette er hans penger og ikke noe jeg kommer til å raske med meg ved et eventuelt brudd. Det var dette jeg fikk ut av han nå. Anonymkode: 13ebc...ca8 Du vil ha helt andre følelser for ham hvis dere skiller dere, og da vil du kanskje føle at du har en (mer eller mindre god) grunn til å mene at dette løftet ikke gjelder. Anonymkode: 44131...262 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #11 Skrevet 6. august 2019 Ser folk har mye å lære her. Google felleseie og særeie. Anonymkode: f5013...7a9 2
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2019 #12 Skrevet 6. august 2019 Det viktigste når en part har vesentlig større verdier - som f.eks. egenkapital - enn den andre er at dette fremkommer et eller annet sted. Jeg kjenner til flere tilfeller der arv som er oppstått bare har sklidd inn i fellesøkonomien og er søkk borte når bruddet oppstår. Det er vel av denne grunn man skriver særeie.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #13 Skrevet 6. august 2019 Hjelper ikke å ha særeie på penger som bare sklir inn i fellesøkonomien. Alle dokumenterte verdier man tar med seg inn i ekteskap, tar man også med seg ut igjen. Særeie er for å kunne beholde sparepenger på sparekonto, verdipapirer, løsøre og eiendomsverdier ved en skilsmisse. Arver man en million som gift og betaler ned lån med disse pengene, vil man også få med seg disse pengene. Går derimot pengene til ferieturer og forbruk, får man ikke med seg pengene. Anonymkode: 6e156...c5c 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #14 Skrevet 6. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil ha helt andre følelser for ham hvis dere skiller dere, og da vil du kanskje føle at du har en (mer eller mindre god) grunn til å mene at dette løftet ikke gjelder. Anonymkode: 44131...262 Jeg har ikke samvittighet til å ta hans hardt oppsparte penger.. Reagerer uansett på hvordan han planlegger å sikre seg. Vi eier i dag 50 50, men ifølge han så eier han langt mer.. Jeg betaler 40%, men er den som har hatt den største omsorgsbyrden. Han tjener i dag gode penger på at jeg er hjemme med barna, og kan med dette også jobbe/ha en karriere. Jeg tror han tenker at min innsats i hjemmet ikke vil ha noe å si senere. Han ser for seg at det er jeg som skal flytte ut, mens han og våre små barn blir i huset😅 Da foreldrene hans skilte seg, så ble hans mor kastet ut. Hun fikk ikke med seg så mye som et bilde.. Barnebøker og div.som hun hadde laget fikk hun ikke, da hennes x mann hadde kjøpt bøkene. Altså. Min samboer må gjærne sikre seg, men da kommer jeg til å gjøre det samme. Jeg vet jo hva jeg har brukt penger på i huset, og skal derfor ha monopol på dette ved en eventuell fordeling. Jeg er nok naiv jeg. Noen er bare i overkant opptatt av penger og verdier framfor kjærlighet. Alt jeg kan gjøre nå er å «ta igjen» med samme mynt:P Kommer til å sikre det jeg kommer til å arve fra min familie. Anonymkode: 13ebc...ca8 3
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2019 #15 Skrevet 6. august 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelper ikke å ha særeie på penger som bare sklir inn i fellesøkonomien. Alle dokumenterte verdier man tar med seg inn i ekteskap, tar man også med seg ut igjen. Særeie er for å kunne beholde sparepenger på sparekonto, verdipapirer, løsøre og eiendomsverdier ved en skilsmisse. Arver man en million som gift og betaler ned lån med disse pengene, vil man også få med seg disse pengene. Går derimot pengene til ferieturer og forbruk, får man ikke med seg pengene. Anonymkode: 6e156...c5c Hva var det med "skli inn" i fellesøkonomien som var vanskelig å forstå? Arver man 50.000 som ikke blir brukt til å øke den enes kapital men blir brukt til forbruk så er de borte, slik jeg sa. Dette er dessverre helt vanlig. Gikk i samme fellen selv. Hadde ikke bolig å putte pengene inn i så de gikk til tull.
MorTil2 Skrevet 6. august 2019 #16 Skrevet 6. august 2019 Jeg syns det er fornuftig å sikre sine egne verdier ved inngåelse av ekteskap ved å opprette særeie, om situasjonen er den at den ene tar mer inn enn den andre. Hadde jeg arvet penger f eks, ville jeg ha sørget for å dokumentere dette, og videreføre dokumentasjonen ved å føre opp hva pengene brukes til, f eks egenkapital i bolig, hytte osv. Men så skriver du 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi eier i dag 50 50, men ifølge han så eier han langt mer.. 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han ser for seg at det er jeg som skal flytte ut, mens han og våre små barn blir i huset😅 Virker jo nesten som om han planlegger at dere skal ende i skilsmisse. Om jeg levde med en mann med slike holdninger og tanker om femtiden, ville jeg ikke planlagt bryllup med han. 8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #17 Skrevet 6. august 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke samvittighet til å ta hans hardt oppsparte penger.. Du har ikke det nå. Det virker som du er dårlig til å forstå hvor mye følelser kan forandre seg når omstendighetene forandrer seg. Kanskje samboeren din kjenner deg bedre enn du gjør selv på noen områder. Anonymkode: 44131...262
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #18 Skrevet 6. august 2019 Høres ut som dere bør ta en grundig prat og økonomi, ansvar for barnepass/hus og eierandel i huset. Hvis du jobber mindre for å ta deg av barna, må du sørge for at dette blir kompensert for økonomisk, både i forhold til eierskap og ekstra pensjonssparing. Du må tenke langsiktig økonomisk. Når man begynner å diskutere bsu innskudd før man har giftet seg, tør jeg ikke tenke på hva dere kan krangle om ved en eventuell skilsmisse.. Anonymkode: 64212...490 5
SPOCA Skrevet 6. august 2019 #19 Skrevet 6. august 2019 (endret) Det er ikke så uvanlig som man skulle tro. Jeg skrev særeie/ektepakt og testamente med eksmannen min, og jeg har også skrevet både samboerkontrakt og testamente med nåværende samboer (hos advokat og tinglyst). Jeg kan forstå at det kan virke kaldt og merkelig, men man vet virkelig aldri hva som kan skje. Jeg er sjeleglad jeg hadde skrevet særeie da jeg plutselig befant meg i den situasjon at han ble voldelig etter at vi giftet oss og jeg dermed ønsket skilsmisse. Det var ikke noe jeg hadde trodd på forhånd. Hans mor presset på at han skulle få en del av mine eiendeler jeg hadde tatt med meg inn i ekteskapet, men det gikk ikke, for vi hadde ektepakt/særeie. Takk og lov. Selv om jeg hadde loven på min side, fikk pipa en annen låt ganske raskt fordi jeg kunne slå i bordet med ektepakten/særeiet vårt. Det handler om at man slipper krangling og dette med bevisbyrde i etterkant, man har jo faktisk en kontrakt (selvfølgelig kan en slik kontrakt trekkes i tvil, men det er noe av grunnen til at vi fikk hjelp av advokat og skrev tydelig hvem som eide hva). Klok av skade tar jeg ingenting for gitt, også med nåværende samboer - og den dagen vi blir gift. Du sier du ikke vil gjøre eller si noe nå, men du vet faktisk aldri. Det er ikke bare for å sikre han, men å sikre deg også. Da har man det svart på hvitt, og man slipper unødvendige konflikter i etterkant som kan oppstå. Endret 6. august 2019 av SPOCA 5
Nuttery Skrevet 6. august 2019 #20 Skrevet 6. august 2019 Anbefaler å skrive opp alt som eventuelt skal deles ved brudd, også ting som sparepenger o.l. Hvis han betaler 60% og du 40% på lånet, men eier 50/50, bør det gå frem at dere eier 50/50 til tross for ujevn betaling, pga din økte omsorsbyrde for barna. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå