Gå til innhold

Nabo fant mus i leiligheten.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nabojenta har funnet mus i leiligheten sin ved en tilfeldighet fordi hunden hørte/luktet den. Hun satte ut en felle og fanget en mus.. Hun letet i leiligheten sin og fant noen hull inne i et skap/beholder til vanntanken og rotteavføring. Jeg har også hørt lyder i veggene. 

Det er 3 mnd frist til å flytte ut, til de finner ny leietager(altså det står i kontrakten) men hun vil ikke bo der nå sånn som situasjonen er. Har vi som leietagere rett til å flytte ut med en gang vi finner nytt sted å bo, pga hygiene osv?  Hvilke retter har hun/vi? 

Anonymkode: 040ae...3c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør én mus boligen ubeboelig? 

Det dere kan forvente er at eier gjør noen tiltak, eventuelt betaler for tiltak dere gjør i samråd med eier. 

Det er fornuftig å undersøke hvor omfattende muse-problemet er først, så vurdere tiltak. Men et par musefeller på strategiske steder koster ikke mye. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

En mus og rotteavføring??? Er ikke mus og rotter på samme sted. Så enten er det mus eller så er det rotte. 

Anonymkode: 7916b...a98

• Liker 6
Skrevet

Om alle hus hvor det har vært mus er ubeboelige vil sikkert 90% av alle hus i Norge være ubeboelige. Det er nok å ha døra åpen idet du bærer inn mat på vinteren, ett vindu åpent osv. Mus trekker inn i hus fordi det er varmt og tilgang på mat. 

Sett ut musefeller. 

• Liker 8
Skrevet

Sett ut musefeller og vask godt. Trenger ikke flytte av den grunn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En mus og rotteavføring??? Er ikke mus og rotter på samme sted. Så enten er det mus eller så er det rotte. 

Anonymkode: 7916b...a98

Er du sikker? I borettslaget jeg bor i, er det blitt observert både mus og rotter med få dagers mellomrom 🤔

Anonymkode: 05bb6...49b

• Liker 1
Skrevet

Skaff dere katt :)

Skrevet

Dere har selvfølgelig absolutt ingen rett til å droppe oppsigelsestiden fordi det er noe feil hos naboen... 
Leietaker i leilighet hvor det er funnet skadedyr har heller ikke rett til å droppe oppsigelsestiden på grunn av det, men kan kreve at utleier gjør tiltak. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres merkelig ut at hun tar mus inne på denne tiden av året. Mus trekker ikke innomhus før om høsten, når det begynner å bli kaldt. Sikker på at det ikke var en rotteunge som gikk i fella? Høres nesten mer sannsynlig ut, siden det er observert rottebæsj, det er hørt lyder i veggen,og rotter bosetter seg gjerne innomhus gjennom hele året.

Jeg ville forlangt at huseier skaffer et skadedyrfirma for å finne ut av dette, og gjøre nødvendige tiltak. Dette er potensielt helseskadelig.

Anonymkode: fc48c...636

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en mus pile over stuegulvet mitt under den verste hetebølgen. Vanligvis hører jeg krafsing på loftet, men tipper varmen tvang dem vekk. Kjøpte et par sånne skadedyrjagere som man har stikkontakten og siden det har det vært helt stille her. Prøv det du. 

Anonymkode: abba9...e49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres merkelig ut at hun tar mus inne på denne tiden av året. Mus trekker ikke innomhus før om høsten, når det begynner å bli kaldt. Sikker på at det ikke var en rotteunge som gikk i fella? Høres nesten mer sannsynlig ut, siden det er observert rottebæsj, det er hørt lyder i veggen,og rotter bosetter seg gjerne innomhus gjennom hele året.

Jeg ville forlangt at huseier skaffer et skadedyrfirma for å finne ut av dette, og gjøre nødvendige tiltak. Dette er potensielt helseskadelig.

Det du sier er feil, mus kan fint bo inne hele året. 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? I borettslaget jeg bor i, er det blitt observert både mus og rotter med få dagers mellomrom 🤔

Og jeg har bodd i et hus fra begynnelsen av 1900-tallet hvor jeg også har observert både selve dyret og avføringen til både rotter og mus. I forskjellige etasjer, men allikevel. Rottene var det få av, mens musene var det ganske mange av.

Anonymkode: 12c44...09d

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier er feil, mus kan fint bo inne hele året. 

Det er ikke vanlig at mus trekker inn på sommeren. Dette er en årstid hvor de trives best ute. Jeg har bodd i flere hus, og også hstt hytte hvor vi har hatt problemer med mus, men aldri sommerstid. Du kan google dette, og du vil få bekreftet at mus trekker inn på høsten. Får man mus inn på sommeren er det kun unntaksvis.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har bodd i et hus fra begynnelsen av 1900-tallet hvor jeg også har observert både selve dyret og avføringen til både rotter og mus. I forskjellige etasjer, men allikevel. Rottene var det få av, mens musene var det ganske mange av.

Anonymkode: 12c44...09d

Det tenkes nok på det samme stedet, altså de hullene ved varmtvannsberederen som TS snakker om.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mus bruker ikke de samme stedene som rottene før rottene har sluttet å bruke de stedene og gjennomgangene. 

Anonymkode: d6f27...c3f

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke vanlig at mus trekker inn på sommeren. Dette er en årstid hvor de trives best ute. Jeg har bodd i flere hus, og også hstt hytte hvor vi har hatt problemer med mus, men aldri sommerstid. Du kan google dette, og du vil få bekreftet at mus trekker inn på høsten. Får man mus inn på sommeren er det kun unntaksvis.

Dette er blant treffene man får når man googler det. 

Det er feil å tro at mus bare er et problem i løpet av vinteren.

Husmus er aktive hele året, noe som betyr at de kan invadere ditt hjem eller bedrift når som helst og hvor som helst.

http://www.rentokil.no/mus/arter/

Flere andre steder står det også at man skal være påpasselig på sommeren siden man lufter mye, og bør holde gress og andre vekster korte rundt husveggene. 

Anonymkode: 5debb...390

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...