Gå til innhold

Taushetsplikt og vanskjøtsel av dyr. Hvor mye informasjon kan jeg gi mattilsynet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I forbindelse med taushetsplikt, hvor mye informasjon kan jeg gi mattilsynet? Og hvor mye bør jeg gi? 

Det er ikke snakk om mistanke om vanskjøtsel av dyr, det ER vanskjøtsel av dyr. Har sagt ifra til sjefen på jobb, men det virker ikke som om dyrene det er snakk om har noen prioritet (er kun brukeren som har det). Brukeren har ansvar for 2 katter. Brukeren er ikke istand til å ta vare på seg selv, og bor alene. Brukeren er ikke istand til å passe på at dyra har tilgang på rent vann (hadde ikke vann i det hele tatt) og god mat (mesteparen av maten var mugglet og full av insekter). Har inntrykk av at kattene får gå ute av og til.

De som har gått til denne brukeren en stund sier at brukeren aldri burde hatt katt (Så hvorfor har ingen gjort noe???).

Anonymkode: 313c2...9ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld inn en bekymringsmelding. Du trenger ikke si all verdens, de vil jo raskt oppdage dette selv....

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I forbindelse med taushetsplikt, hvor mye informasjon kan jeg gi mattilsynet? Og hvor mye bør jeg gi? 

Det er ikke snakk om mistanke om vanskjøtsel av dyr, det ER vanskjøtsel av dyr. Har sagt ifra til sjefen på jobb, men det virker ikke som om dyrene det er snakk om har noen prioritet (er kun brukeren som har det). Brukeren har ansvar for 2 katter. Brukeren er ikke istand til å ta vare på seg selv, og bor alene. Brukeren er ikke istand til å passe på at dyra har tilgang på rent vann (hadde ikke vann i det hele tatt) og god mat (mesteparen av maten var mugglet og full av insekter). Har inntrykk av at kattene får gå ute av og til.

De som har gått til denne brukeren en stund sier at brukeren aldri burde hatt katt (Så hvorfor har ingen gjort noe???).

Når du tydeligvis er ansatt hos rn sjef og utplassert til å jobbe hos denne brukeren så kan du verken melde bekymring eller på annen måte enn til din nærmeste eller høyere overordnede melde fra, uten selv å miste jobben fordi du bryter både taushetsplikt og totalt mangler yrkesetikk ved å melde fra og ikke minst ved å utlevere og igjen bryte taushetsplikten i all offentlighet. Du har ikke fått med deg at uansett hvor anonym du tror du er på nett så er du ikke det minste anonym for dem som vil ettergå deg i sømmene. 

Meld skriftlig fra til sjefen over sjefen og hold tuashetsplikten din renere enn du har gjort så langt. Hvordan tror du brukeren skal klare å forholde seg til deg når du driver på slik? De aller fleste er ikke så dumme at de ikke forstår hvem som melder bekymringen enten det er mattilsyn elelr barnevern. 

Anonymkode: be567...270

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du tydeligvis er ansatt hos rn sjef og utplassert til å jobbe hos denne brukeren så kan du verken melde bekymring eller på annen måte enn til din nærmeste eller høyere overordnede melde fra, uten selv å miste jobben fordi du bryter både taushetsplikt og totalt mangler yrkesetikk ved å melde fra og ikke minst ved å utlevere og igjen bryte taushetsplikten i all offentlighet. Du har ikke fått med deg at uansett hvor anonym du tror du er på nett så er du ikke det minste anonym for dem som vil ettergå deg i sømmene. 

Meld skriftlig fra til sjefen over sjefen og hold tuashetsplikten din renere enn du har gjort så langt. Hvordan tror du brukeren skal klare å forholde seg til deg når du driver på slik? De aller fleste er ikke så dumme at de ikke forstår hvem som melder bekymringen enten det er mattilsyn elelr barnevern. 

Det er unntak for vanskjøtsel av dyr i taushetsplikten, men skrev innlegget fordi jeg er usikker på hvor mye informasjon man kan gi/bør gi.  

Hvem i all verden skulle ettergå meg i sømmene fordi jeg melder fra (noe man er pliktig til) om vanskjøtsel av dyr? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Oppriktig nysgjerrig på lovverket, kan du linke det? Om du er pliktig bør det vel stå noe om det du lurer på?

Anonymkode: 6e9d0...a9b

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor må du svare når du ikke har peiling?
"Da den nye Dyrevelferdsloven trådte i kraft i 2010 fikk helsepersonell rett til å varsle om mulig dyremishandling og alvorlig omsorgssvikt, uten at det bryter med taushetsplikten."
https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/nar_dyr_lider/har_helsepersonell_lov_aa_varsle_om_dyremishandling.9903

Anonymkode: 65217...616

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt må du melde ifra! Avhengig av alvorlighetsgraden så melder du fra enten til mattilsynet eller til politiet. Du har selfølgelig unntak fra taushetsplikten når det er snakk om dyremishandling, barnmishandling eller det på andre måter står liv i fare!

Anonymkode: ecabf...3e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi all informasjon . Dyrene lider. Du kan melde anonymt til Mattilsynet. Legge inn anonym bekymringsmelding til Mattilsynet. Eller ring de. De er greie å prate med har vært i kontakt med de selv.

Anonymkode: 3443c...121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...