Gå til innhold

Utgifter bolig - hvor stor del av inntekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye av månedsinntekten er det innafor å bruke på å bo? 

Vi trenger større sted å bo og ønsker å bli boende i området vi allerede bor. Det koster og vi er usikre på om vi har råd rett og slett. 
Inntekten vår er ca 55 000,- per mnd. 

Anonymkode: 5d7e6...320

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vet jeg hva som er innafor men selv bruker jeg ca halvparten av inntekt på bolig. da kommer strøm, forsikring, lån osv inkludert.

Anonymkode: 45264...6d6

• Liker 4
Skrevet

Jeg ønsket noe større. Og vi ville fortsatt bo samme sted, hvor det er dyrt å bo. Så vi bruker ca 2/3 deler av vår lønn på å bo. Jeg syns det er verdt det, selvom det kan bli litt stramt. Noen ville sikkert syns at vi er gale

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vet jeg hva som er innafor men selv bruker jeg ca halvparten av inntekt på bolig. da kommer strøm, forsikring, lån osv inkludert.

Anonymkode: 45264...6d6

7 minutter siden, Bloms skrev:

Jeg ønsket noe større. Og vi ville fortsatt bo samme sted, hvor det er dyrt å bo. Så vi bruker ca 2/3 deler av vår lønn på å bo. Jeg syns det er verdt det, selvom det kan bli litt stramt. Noen ville sikkert syns at vi er gale

Vi ligger et sted mellom 1/2 og 2/3 av inntekten når vi regner på det. Synes det er skummelt med tanke på renteøkninger som visstnok kommer osv. 

• Liker 2
Skrevet

Det går jo an å teste dette på en praktisk måte, ved å finne ut hvor mye mer i måneden dere må ut med i boligutgifter ved å bytte bolig kontra nå, og så betale inn dette mellomlegget som ekstra avdrag på nåværende boliglån. Hvis dere gjør dette i et par måneder, får dere kjenne på om det er utgifter som er til å leve med. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker rett over 1/4 og synes det er mer enn nok ☺️

Anonymkode: d719f...20f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker omtrent 40% av inntekten min til boutgifter. Hvis jeg hadde bodd sammen med noen hadde det vel bare blitt 20%

Anonymkode: 03dc7...8f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hva man er vant til og hvor sterkt behov man har for å ha mye penger til overs. Jeg har 17 000 utbetalt i måneden og bruker 12 000 I måneden på lån, fellesutgifter, strøm og forsikring. Da har jeg 5000 igjen til mat og fornøyelser. Jeg syntes jeg klarer meg helt fint og setter av minst 1000 til sparing i buffer hver måned.... Det meste går, men det avhenger jo av hva du er komfortabel med... 

Anonymkode: e3119...89e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

55% går inn på felleskontoen, men det inkluderer alt felles, også mat.

Anonymkode: 9d812...f47

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ligger et sted mellom 1/2 og 2/3 av inntekten når vi regner på det. Synes det er skummelt med tanke på renteøkninger som visstnok kommer osv. 

Ja det er skummelt. Men da tenker jeg at vi får ofre noe annet. Her vi bor er så sentralt. Sparer mye tid til og fra jobb både for meg og samboer. Barna har barnehage, skole og mye av fritidsaktiviter i nærheten. Så det er her vi virkelig vil bo. Altså jeg tenker i verste fall så kan bilen ryke. TV kanaler er ikke noe vi MÅ ha. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var et interessant regnestykke å se på. Vi bruker 30% av vår samlede inntekt på å bo. Det inkluderer boliglån, fellesutgifter og strøm. Tjener samlet ca. 75 000 netto per måned.

Jeg syns vi betaler mye i boliglån idag, men når jeg ser på prosentfordelingen så ser jeg jo at det ikke er en så stor del av lønnen vår, så det er kanskje ikke så mye likevel.

Anonymkode: 0d39e...3ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker ca 50% av samlet inntekt på bolig.
Da er det boliglån, alt av forsikringer på hus/bil/livsforsikring, kommunale avgifter, streaming og mat. I tillegg har vi lagt inn slik at vi sparer noen tusenlapper på boligkontoen i måneden til evt uforutsette utgifter.
Det fungerer fint for oss, og vi har igjen nok til egen sparing, og eget forbruk. 

Anonymkode: 3c05f...2a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ca 20-25% av lønna på boutgifter, og syns det er mer enn nok. 

Anonymkode: 041d4...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også inn ca 55000 i mnd. Bruker gjennomsnittlig i underkant av 22000 på boutgifter (lån, off avg, forsikring, strøm, Internett, Spotify og streaming). Har to biler, to barn og en hund i tillegg. Vi lider ingen nød😄

Anonymkode: 136eb...d25

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Økonomisk sans skrev:

Det går jo an å teste dette på en praktisk måte, ved å finne ut hvor mye mer i måneden dere må ut med i boligutgifter ved å bytte bolig kontra nå, og så betale inn dette mellomlegget som ekstra avdrag på nåværende boliglån. Hvis dere gjør dette i et par måneder, får dere kjenne på om det er utgifter som er til å leve med. 

Det var et godt tips! Takk!

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hva man er vant til og hvor sterkt behov man har for å ha mye penger til overs. Jeg har 17 000 utbetalt i måneden og bruker 12 000 I måneden på lån, fellesutgifter, strøm og forsikring. Da har jeg 5000 igjen til mat og fornøyelser. Jeg syntes jeg klarer meg helt fint og setter av minst 1000 til sparing i buffer hver måned.... Det meste går, men det avhenger jo av hva du er komfortabel med... 

Anonymkode: e3119...89e

Ser jo at vi har levd godt de siste årene og kan helt fint stramme inn uten å lide noen nød, men så var det å få til det da..

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Bloms skrev:

Ja det er skummelt. Men da tenker jeg at vi får ofre noe annet. Her vi bor er så sentralt. Sparer mye tid til og fra jobb både for meg og samboer. Barna har barnehage, skole og mye av fritidsaktiviter i nærheten. Så det er her vi virkelig vil bo. Altså jeg tenker i verste fall så kan bilen ryke. TV kanaler er ikke noe vi MÅ ha. 

Det er akkurat sånn vi tenker også, men er usikre på om vi får det til i praksis. Men igjen, det er ikke noe alternativ å flytte. Vi vil bo her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også inn ca 55000 i mnd. Bruker gjennomsnittlig i underkant av 22000 på boutgifter (lån, off avg, forsikring, strøm, Internett, Spotify og streaming). Har to biler, to barn og en hund i tillegg. Vi lider ingen nød😄

Anonymkode: 136eb...d25

Med dagens rente ligger vi på omtrent det samme som dere etter hvert. Det er den renteoppgangen og uforutsigbarheten knyttet til det som er skummelt. Men vi bør vel klare å bygge oss en god buffer da vi først er på det nivået om ca 7 år..

AnonymBruker
Skrevet

Bruker nesten halvparten (lån). Alt for mye, men har ikke mulighet til å gjøre noe med det.

Anonymkode: ad8b4...788

AnonymBruker
Skrevet

ca. halvparten, men da betaler vi ned en del ekstra. 

Anonymkode: 6001d...27b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...