Gå til innhold

Julepresanger - andre som begynner å ha ting klart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er klar over at det er ca. et halvt år igjen til jul.

Som den økonomisk fornuftige personen jeg er, så starter jeg gjerne ca. nå med å planlegge hvem som skal få hva. Kjøper ikke inn det enda, men tenker å fordele innkjøpene utover de nærmeste månedene slik at ikke alt faller på samme månedslønn.

Når jeg møter familie og slekt som jeg uansett gir julepresanger til, altså når jeg møter de på sommeren, så plukker jeg gjerne opp hva de sier/"snuser" rundt i huset deres etter hva de trenger oppdatert versjon av og lignende, for deretter å skrive et notat til meg selv om det. Så lager jeg en liste ut av det. Flere som gjør det slik?

Per nå har jeg allerede funnet ut hva

mine besteforeldre skal få &

hva mine foreldre skal få.

Det føles godt å være "i rute". ;) 

Anonymkode: 393cd...e55

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Japp eg gjør det. Kjøper julegåver heile året faktisk, pakker inn og stuer langt bak i skapet.

Skrevet

Nei, føler ikke at jeg er «i rute» enda. Men skriver liste slik som deg!

Skrevet

Nei,  jeg er normal sånn sett. Venter til nov-des slik de fleste andre.

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, juleting begynner jeg med tidligst November.

AnonymBruker
Skrevet

Ja , som mange andre kjøper jeg også hele året.

Anonymkode: 9a0ec...cfb

Skrevet (endret)

Ja vi stikker utenlands og sier fra denne tiden på året rett opp til avreise at vi ikke skal ha gaver, og ikke kommer til å gi gaver. Det er en gave i seg selv synes vi. 

Endret av GjestSiden2006
Skrevet

Jeg begynner å tenke på det 24. juni, et halvt år igjen. Så vrir jeg hjernen en gang i uken til vi kommer til oktober. Da er det fullt kjør med bursdager (alt av jul, bursdager, morsdag, farsdag på tre måneder her i familien). Julegavene blir så kjøpt sent i november/desember etter å ha plaget meg selv med å komme på noe i nesten seks måneder.

Hvordan i alle dager klarer dere å finne noe å kjøpe hvert år, og opptil flere ganger i året, til folk som har alt? Hadde man i det minste bodd i ved en by kunne man kjøpt litt opplevelser, men slikt er lite av her. 🤯

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, applestories said:

Jeg begynner å tenke på det 24. juni, et halvt år igjen. Så vrir jeg hjernen en gang i uken til vi kommer til oktober. Da er det fullt kjør med bursdager (alt av jul, bursdager, morsdag, farsdag på tre måneder her i familien). Julegavene blir så kjøpt sent i november/desember etter å ha plaget meg selv med å komme på noe i nesten seks måneder.

Hvordan i alle dager klarer dere å finne noe å kjøpe hvert år, og opptil flere ganger i året, til folk som har alt? Hadde man i det minste bodd i ved en by kunne man kjøpt litt opplevelser, men slikt er lite av her. 🤯

Det er ikke alle som har alt. Hvis personer man allerede gir julepresang fast til, har skilt seg for eksempel, så har man ikke alltid alle de fysiske tingene man en gang har hatt.

Så er det de som er arbeidsledige, som ikke har råd til å kjøpe det de ønsker seg selv.

Så er det de som er nyutdannede, og som også bare er i startgropen for å kunne kjøpe seg ting av verdi.

Til de som faktisk har "alt" liker jeg å kjøpe en kurv med ulike sorter pølser og lignende pålegg. Slike ferdige kurver har gjerne lang holdbarhet på innholdet sitt. De er også ofte ferdig "pyntet" med slikt "gjennomsiktig plast-ting." 

Det finnes jo også gavekort til kino. Man må bare huske på at gavekort kun skal gis til personer man er sikker på at husker å bruke det i tide.

AnonymBruker
Skrevet

Handlet rundt halvparten av julegavene på ferie. Klær til alle ungene, superbillig på Primark, og like god kvalitet som cubus/Hm etc. Kjøper mye college-gensere til 60kr stk som ville koste 2-300kr for tilsvarende hjemme.

Anonymkode: b96e8...d8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.8.2019 den 4.47, AnonymBruker skrev:

Handlet rundt halvparten av julegavene på ferie. Klær til alle ungene, superbillig på Primark, og like god kvalitet som cubus/Hm etc. Kjøper mye college-gensere til 60kr stk som ville koste 2-300kr for tilsvarende hjemme.

Anonymkode: b96e8...d8f

Hvor har de Primark?

Anonymkode: ce587...94a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.8.2019 den 21.57, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over at det er ca. et halvt år igjen til jul.

Som den økonomisk fornuftige personen jeg er, så starter jeg gjerne ca. nå med å planlegge hvem som skal få hva. Kjøper ikke inn det enda, men tenker å fordele innkjøpene utover de nærmeste månedene slik at ikke alt faller på samme månedslønn.

Når jeg møter familie og slekt som jeg uansett gir julepresanger til, altså når jeg møter de på sommeren, så plukker jeg gjerne opp hva de sier/"snuser" rundt i huset deres etter hva de trenger oppdatert versjon av og lignende, for deretter å skrive et notat til meg selv om det. Så lager jeg en liste ut av det. Flere som gjør det slik?

Per nå har jeg allerede funnet ut hva

mine besteforeldre skal få &

hva mine foreldre skal få.

Det føles godt å være "i rute". ;) 

Nei, alvorlig talt, julegaver tenker vi på når vi har snudd klokken tilbake til vintertid. Gavene skal kunne byttes og ikke være "gamle" når de gies bort. Man får ikke byttet ting i romjulen eller senere som er kjøpt i juli/august. 

I tillegg skal gavene gjemmes og lagres så dette blir ikke aktuelt å tenke på nå i sommervarmen.

Anonymkode: 14007...c97

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orker ikke flere episoder der jeg heseblesende med tårer i øynene, og en hjerneaktivitet på linje med en erts, ramler inn på elkjøp 20 minutter før stengetid bare minutter unna kimingen av juleklokkene,  og ender opp med å kjøpe gavekort til alle som enda ikke har fått noe. 

Så i år har jeg allerede kjøpt gaver til 5 stykker fordi jeg snuser og ser etter ting de kunne ha likt og kjøper det når jeg kommer over noe "åh, DEN hadde xx likt!".  Klapper meg selv på skuldra for den.

Anonymkode: f0932...fcf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset kjøpte vi siste julegave for tre uker siden. En av dem står på restlvering fra Platekompaniet, men ellers er alle i hus. Forrige uke lagde vi julekort til alt av slekt og venner, så det mangler bare å skrive på dem litt nærmere jul. 

I vår slekt er alle født i årets seks første måneder, så nå går vi inn i et halvår uten å måtte tenke på gaver overhode og det føles fantastisk :) Faktisk er alle bursdagsgaver for januar, februar og mars også klare, i tillegg til morsdagspresang. Det ligger til og med ferdigskrevne kort sammen med dem :)

Anonymkode: f0583...92f

• Liker 1
Skrevet

Jeg strikker endel julegaver så har begynt å planlegge nå ja. Har skrevet liste, mangler ideer til noen, mens jeg har til andre fordi jeg hadde liggende. Har ikke kjøpt noen enda, men de jeg er helt sikre på at vil like det de får skal kjøpes inn snart.

Skrevet

Ble ferdig med julegavene i juli. Alt som planlagt 

Anonymkode: e3469...775

• Liker 1
Skrevet

Kjøper ikke, men begynner gjerne å tenke på hva som kan være en ide og lager liste med forslag. Gjør det samme med busdager. Stresser aldri, men bruker dødtid til slikt, synes det er hyggelig.

Anonymkode: 75546...c57

Skrevet

Jeg 'datt i gryta' i dag og handlet 2 fine ryggsekker som jeg vet veldig godt hvem som skal få av meg til jul :blush:

Anonymkode: cc044...042

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...