Gjest Faga Skrevet 5. august 2019 #1 Skrevet 5. august 2019 I dag hadde jeg et ubesvart anrop på telefonen min og valgte å ringe nummeret opp igjen. Da fikk jeg til svar i andre enden at det var psykiatrien fra hjemstedet mitt. Jeg presenterte meg og sa at de hadde forsøkt å ringe meg. Da svarte hun at det var min bror de ville ha tak i, for de skulle sende han et brev og trengte å få tak i adressen hans. Paff som jeg var over at broren min har noe med psykiatrien å gjøre, ringte jeg han og fortalte hva som hadde skjedd. Han var svært fortvilet over at jeg hadde fått den telefonen, og hadde ikke lyst å fortelle meg hva det gjaldt (Det er en annen problemstilling jeg prøver å forholde meg til). Er dette riktig måte av psykiatrien å gå frem på? Hva tenker dere? Det er tydelig at broren min ikke ønsket at jeg skulle vite at han har kontakt med de..
solmåneogstjerner Skrevet 5. august 2019 #2 Skrevet 5. august 2019 Høres ut som brudd på taushetsplikten. Han burde klage til fylkeslegen 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #4 Skrevet 5. august 2019 Det er vanligvis ikke lov og altså brudd på taushetsplikt. Unntaket er hvis du er oppgitt. Som nærmeste pårørende og det er tungtveiende grunner for å ta kontakt, f.eks at han ikke har møtt til avtaler over tid, bekymring for suicid, eller at det handler om tvangsinnleggelse. I sistnevnte tilfeller skal pårørende informeres uansett samtykke. Anonymkode: eff6d...fbf 5
aiba Skrevet 5. august 2019 #5 Skrevet 5. august 2019 Hadde psykiatrien kontaktet min søster hadde jeg reagert sterkt. Klart brudd 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #6 Skrevet 5. august 2019 Akkurat nå, aiba skrev: Hadde psykiatrien kontaktet min søster hadde jeg reagert sterkt. Klart brudd Ikke uansett. Hvis f.eks en pasient tar livet sitt og behandler har dokumentert at selvmordfaren er høy, kan behandler få reaksjoner fra arbeidsgiver/fylkesmannen/helsetilsynet dersom pårørende IKKE er kontaktet. Damned if you do, damned if you don’t... Anonymkode: eff6d...fbf 3
aiba Skrevet 5. august 2019 #7 Skrevet 5. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke uansett. Hvis f.eks en pasient tar livet sitt og behandler har dokumentert at selvmordfaren er høy, kan behandler få reaksjoner fra arbeidsgiver/fylkesmannen/helsetilsynet dersom pårørende IKKE er kontaktet. Damned if you do, damned if you don’t... Anonymkode: eff6d...fbf Nå tenker jeg på i tilfellet til trådstarter der de har ringt feil og opplyser om at de vil gi han et brev?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #8 Skrevet 5. august 2019 17 minutter siden, aiba skrev: Nå tenker jeg på i tilfellet til trådstarter der de har ringt feil og opplyser om at de vil gi han et brev? Vi vet jo ikke hele historien her. Brev sender man vanligvis i posten, så det er jo åpenbart at dette dreier seg om noe mer/annet. Anonymkode: eff6d...fbf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå