Gå til innhold

Kjøpe bolig- med utleiedel? Hvor lønnsomt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen mener det lønner seg mye å leie ut sokkelen der de bor f.eks. Leiesummen går rett i lånet, og man selv betaler ikke stort.

Mens andre føler det er endel mas og styr, og at de slett ikke tjener så mye på det, mtp skatt og utgifter med det..

Meninger og erfaringer?

Jeg og samboeren min ser på hus til rundt 3,5 mill, og kan betale mer om det er utleiemulighet tenkte vi. Selv med en forholdsvis liten utleieleilighet er markedsprisen her høy, så det er mye leieinntekter å tjene. Men hvilke utgifter i forbindelsen må vi tenke på?

Hvor mye skatt? Kommunale avgifter dobles vel? Hva mer?

Anonymkode: 2def9...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man skatter ikke mår det er snakk om under 50% av boligens verdi som leies ut. Det er etter min erfaring veldig lukurativt! 

Anonymkode: 515a1...185

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår leieboer har opprettet egen strømavtale, vi har to sikringsskap.Vi har en litt større søppledunk, men det er ikke rare utgiften. Vi betaler ikke skatt av inntektene, så lenge man bor i den største delen av huset selv. Inntektene fra leieboer betaler hele huslån et vårt. 

Anonymkode: 4d67c...390

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leier ut sokkelen på ca 60 kvm i Fredrikstad for 9000 kr. Lånet er på 14000 så vi syns det er veldig lønnsomt. Leietaker har eget sikringsskap. Skattefritt fordi vi bor i en større del. Kan ikke se noen utgifter med det egentlig.. 

Anonymkode: 8a1cd...943

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skatter ikke. Jeg laget utleieenheten selv. Kostet meg rundt 500000, men det lønner seg virkelig. Kunne egentlig betalt nærmere hele lånet på huset, men vi valgte heller å ha noe kortere nedbetalingstid. Likevel betaler vi bare knappe 4000 kr i lån og avdrag, og utleie av hybelleilighet dekker resten. 

Utgifter siden vi begynte å leie ut er to ganger annonse på finn (husker ikke summen, men den er ikke høy), det er et gebyr ved opprettelsen av depositumskonto, men ikke mye det heller. Ellers måtte jeg kjøpe ny propp til en vask, og fikse en flis. 

Totale utgifter overstiger ikke 3000 kr, og vi har hatt ca 250000 i skattefri inntekt siden den sto ferdig. 

Første gang man leier ut er det litt styr med å lage annonsen, men ikke svært lange tiden. Tror jeg brukte kanskje 3 timer til å ta bilder og lage annonse. Senere har man den liggende inaktiv på finn, og bare retter datoer og legger den ut på ny ved behov. 

Visninger tok meg nå ca 2 timer, to dager på rad. Kontrakt og depositum ordnes på nettet. Kanskje en time på det. 

De fleste leieboere bor iallefall ett år, og så lite jobb for så mye penger ; Ja det lønner seg enormt! 

Det er jo en fare for å få feil leieboer, men jeg bor i et populært område, og har alltid mange som er interessert å velge mellom. Jeg foretrekker unge menn. Ja de roter og fester litt, men utover det ikke noe styr med dem. Leiligheten har vært prikkfri når de flytter ut. Hadde det ikke vært for at jeg har måtte gå inn et par ganger (selvfølgelig avtalt med leietaker) på grunn av først feiing og så kontroll fra brannvesenet, så hadde jeg vært fullstendig uvitende om at det ikke alltid var prikkfritt tydeligvis. :)

Styr unna godt voksne! Det er ofte vanskelige leieboere, det vet jeg fra tidligere erfaring. 

Har dere mulighet til å lage utleieenhet selv er ofte det gunstigere enn å kjøpe med. Der jeg bor er hus med ferdig utleieenhet fort taksert til 1 mill mer enn tilsvarende hus uten, selv om alder og standard tilsier at det burde fornyes litt. 

Selv brukte jeg som nevnt rundt 500000 på å bygge selv, inkludert møbler. Da er alt nytt, og jeg fikk selv tegne løsning, til jeg fant beste planløsning. Det har mye å si for hvor lett det er å leie at planløsning er bra og praktisk. 

Siden jeg leier til unge mennesker leier jeg ut møblert. Dette sparer enheten for mye skader ved flytting av møbler inn og ut, og jeg har også kunne benytte møblering i forhold til det å få den både så tiltalende og praktisk som mulig. 

Tror ikke at dere vil angre på å få utleiedel. 

Anonymkode: 69c03...f78

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skatter ikke. Jeg laget utleieenheten selv. Kostet meg rundt 500000, men det lønner seg virkelig. Kunne egentlig betalt nærmere hele lånet på huset, men vi valgte heller å ha noe kortere nedbetalingstid. Likevel betaler vi bare knappe 4000 kr i lån og avdrag, og utleie av hybelleilighet dekker resten. 

Utgifter siden vi begynte å leie ut er to ganger annonse på finn (husker ikke summen, men den er ikke høy), det er et gebyr ved opprettelsen av depositumskonto, men ikke mye det heller. Ellers måtte jeg kjøpe ny propp til en vask, og fikse en flis. 

Totale utgifter overstiger ikke 3000 kr, og vi har hatt ca 250000 i skattefri inntekt siden den sto ferdig. 

Første gang man leier ut er det litt styr med å lage annonsen, men ikke svært lange tiden. Tror jeg brukte kanskje 3 timer til å ta bilder og lage annonse. Senere har man den liggende inaktiv på finn, og bare retter datoer og legger den ut på ny ved behov. 

Visninger tok meg nå ca 2 timer, to dager på rad. Kontrakt og depositum ordnes på nettet. Kanskje en time på det. 

De fleste leieboere bor iallefall ett år, og så lite jobb for så mye penger ; Ja det lønner seg enormt! 

Det er jo en fare for å få feil leieboer, men jeg bor i et populært område, og har alltid mange som er interessert å velge mellom. Jeg foretrekker unge menn. Ja de roter og fester litt, men utover det ikke noe styr med dem. Leiligheten har vært prikkfri når de flytter ut. Hadde det ikke vært for at jeg har måtte gå inn et par ganger (selvfølgelig avtalt med leietaker) på grunn av først feiing og så kontroll fra brannvesenet, så hadde jeg vært fullstendig uvitende om at det ikke alltid var prikkfritt tydeligvis. :)

Styr unna godt voksne! Det er ofte vanskelige leieboere, det vet jeg fra tidligere erfaring. 

Har dere mulighet til å lage utleieenhet selv er ofte det gunstigere enn å kjøpe med. Der jeg bor er hus med ferdig utleieenhet fort taksert til 1 mill mer enn tilsvarende hus uten, selv om alder og standard tilsier at det burde fornyes litt. 

Selv brukte jeg som nevnt rundt 500000 på å bygge selv, inkludert møbler. Da er alt nytt, og jeg fikk selv tegne løsning, til jeg fant beste planløsning. Det har mye å si for hvor lett det er å leie at planløsning er bra og praktisk. 

Siden jeg leier til unge mennesker leier jeg ut møblert. Dette sparer enheten for mye skader ved flytting av møbler inn og ut, og jeg har også kunne benytte møblering i forhold til det å få den både så tiltalende og praktisk som mulig. 

er utleieenheten godkjent, med brannvegg(?) etc? måtte du søke kommunen? ikke ts, men har lyst å kjøpe hus og bygge utleieenhet selv☺️

Anonymkode: 2c304...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vann og avløp må også trekkes fra leieinntekten. Her er det rundt 5000 per halvt år.

Anonymkode: 71138...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er dør mellom hoveddelen og utleiedelen regnes det som en enkelt bolig og man slipper så vidt jeg forstår å betale doble kommunale utgifter. Man bør selvsagt avklare hva som gjelder i hvert enkelt tilfelle.

Anonymkode: fd288...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.8.2019 den 7.40, AnonymBruker skrev:

er utleieenheten godkjent, med brannvegg(?) etc? måtte du søke kommunen? ikke ts, men har lyst å kjøpe hus og bygge utleieenhet selv☺️

Du spør altså om utleieenhetene er registrert som en egen boenhet? :) 

Anonymkode: fecd8...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.8.2019 den 2.39, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Hilsen en som står i startgropa som utleier.

Anonymkode: d95cc...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er dør mellom hoveddelen og utleiedelen regnes det som en enkelt bolig og man slipper så vidt jeg forstår å betale doble kommunale utgifter. Man bør selvsagt avklare hva som gjelder i hvert enkelt tilfelle.

Og den døren må være ulåst sånn at leietager i utleiedelen kan rømme gjennom den døren og ut til det fri.

Alt dette har å gjøre med om utleidelen skal/er registrert som en egen boenhet.

Hvis du vil gjøre om en kjeller som opprinnelig er registrert som kjeller (vaskerom, bod osv) og ikke godkjent for varig opphold, så må du søke om bruksendring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og den døren må være ulåst sånn at leietager i utleiedelen kan rømme gjennom den døren og ut til det fri.

Alt dette har å gjøre med om utleidelen skal/er registrert som en egen boenhet.

Hvis du vil gjøre om en kjeller som opprinnelig er registrert som kjeller (vaskerom, bod osv) og ikke godkjent for varig opphold, så må du søke om bruksendring. 

jeg leier en hybel der det er dør i mellom. men den er låst; hadde ikke vært komfortabel med om den var ulåst😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spør altså om utleieenhetene er registrert som en egen boenhet? :) 

ja☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke overalt

Er de som har fått svi for den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...